F3J VooDoo

Doma na stole mám pěkně poskládané maňásky v šatičkách jednotlivých F3J týmů, které musí naše Pampeliškářská elita porazit na ME F3J ve Slovinsku. Všechny konkurenty jsem už několikrát důkladně propíchnul a vyslovil na jejich adresu nepěkné věci. Určitě to pomůže.

Pokud se Vám nechce doma sestavovat pimprlové divadlo, tak aspoň držte našim palce. Za odkaz a upozornění děkuji Petrovi Cejnarovi.

P.S. V Bulletinu2 čtu ustanovení o anti-dopingové kontrole. Vzpomněl jsem si na zvěsti o těch nejlepších F3B pilotech, jak něco před závody „šňupou“. Kdo ví, jak má Pavel Marek zajištěnou anti-dopingovou kontrolu na MČR F3B za 14 dní v Mladé Boleslavi. Svět se definitivně posr….l!

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

32 komentářů F3J VooDoo

  • Dalibor

    Ahoj Romane
    Ty ještě nevíš, že alkohol u pilotů zjemňuje řízení a pilot zhulenej marjánkou je dalekozrakej 🙂 🙂 Hihi..máš pravdu svět se definitivně posral 🙂

  • Ahoj Dalibore,
    ty zase nevíš, že toto není výmysl Slovinců na ME F3J, ale antidopingovou chartu přijala FAI. Svět se mění a my s ním.

  • VooDoo funguje tak napůl. Naši v týmech páté místo a ve Fly Off jenom Jirka Ducháň. Držím mu palce.

  • Pavel K.

    A je dobojováno,podrobné výsledky zde
    http://www.f3x.no/f3j/2011/

  • No jo, 9. místo Jirky Ducháně, super. Já být 9. na Evropě v F3B, tak chodím jak páv (úsměv). pozn. v F3B se mistrovství Evropy nelítá.

  • Pavel K.

    To je velká škoda.Když je MS tak daleko byla by tu levnější možnost si zalétat.

  • Na americkém RCGroups je zajímavý strom o letošním ME v Bovecu (Slovinsko). Moc se mi líbí video se startem Arijana Hucaljuka. Napadá mne, že na jednu stranu je to obdivuhodné, na straně druhé to svědčí o „bezvýchodnosti“ dnešního F3J.

    Není jiný způsob, jak se „odlišit“ od soupeřů než 1,5sec (?) startem. Když si uvědomím, jaká je reakční doba člověka (rozhodčího), který spouští i vypíná stopky, kolik setin vteřiny rozhoduje o prvním a desátém, tak pouze kroutím hlavou.

  • Pavel K.

    Když se podíváš na výsledky z mezinárodních závodů F3B tak na prvních místech rozhoduje rychlost.
    Myslíš si že tam reakční doba rozhodčího nenadělá větší paseku????Letět rychlost o půl vteřiny pomaleji je velká bodová ztráta než u F3J.
    Chtěl jsem tím jen napsat že tento extrem (start za 1sec) dovede jen pár lidí.Ostatní se o to ani nepokusí nebo to potom nenalétají.

  • Nemyslím si, že máš pravdu Pavle. Určitě je rychlost důležitá, ale zaříznout tě může kdokoli jiný na čemkoli jiném (termika, průlety). Na mezinárodních F3B závodech už běžně zvoní na rychlosti dva nebo tři rozhodčí a počítá se buď 1 ze 3 nebo průměr apod.

    Možnost „upísknutí“ je tedy eliminována na minimum. Nehledě na princip měření; je model na bázi nebo není? To je vidět evidentně. Jestli jsem opustil u F3J háček teď a nebo o 0,5 sec později, o tom se mohu hádat do smrti a přesto je to naprosto rozhodující.

    Pokud připustím, že se v F3B na rychlosti upísknou 3 rozhodčí současně o 0,5 sec, tak při průměrném čase 17sec je to 36m(!) Více jak deseti patrový dům naležato. Dost těžko představitelná chyba, není-liž pravda …? Pokud tedy nekalkuluješ s tím, že tam sedí trojice resp. šestice našich slabozrakých spoluobčanů s bílými hůlkami.

    F3B rulez! (smích)

  • Bohuš

    A co tak začat ešťe další parameter,výšku-nebolo by to spravodlivejšie ? Výšku v ktorej model vypne….

  • Nevím jak to myslíš Bohušu. Jako že bude omezená max výška? Nebo výška po startu bude přepočítávána jako handicap?

  • Bohuš

    Ano výška v ktorej sa vypneš bude prepočítava ako handicap,ono taka kategória už existuje FAI F5J , pre koho je 1000 za rundu spravodlivejšia pre toho kto to naletí zo 100m alebo z 200m

    ad: FAI F5J
    letová úloha 10:00 stopky za zapínajú po odhode modelu,max doba chodu motora 30 sec
    pristátie : do kruhu ako v F3J ,ale max 50b ,toto sa ma zmeniť na FAI standart 100b
    pohon: čokoľvek,len aby tam tiekly dáke elektróny ,na sile nezáleží
    hodnotenie výšky:za každý meter pod 200 +0,5b za každý meter nad 200m -3b

    Čo ty nato?

  • Marko

    Tento rok som sa na tému FAI F5J debatoval s viacerými F3J pilotmi, napr. Feiglovci, Byrski, Frak, Kokkonen… vidia, ze sucasne F3J sa niekam velmi rýchlo rúti. Pozdáva sa im bonifikácia/penalizacia za výšku po vypnuti motora a vidia to ako perspektivu termickych kategorii, nebrania sa tomu, ze tuto kategoriu postupne zacnu lietat.
    Jednym z objektivnych parametrov na hodnotenie termickeho lietania sa stáva zaznamenaná výška(výškou, ktora sa píše k casu a pristatiu ako vysledok letu myslim najvacsiu vysku od vypustenia modelu po cas 10 s po vypnuti motora – na zamedzenie vselijakym zoomovacim snaham)

    Na slovensku sa toto leto uskutocnili 3 testovacie FAI F5J sutaze, este 1 sa odlieta v Dubnici na rozhrani septembra a oktobra.

  • Michal V.

    Kolik lidi bylo na tech testovacich soutezich? Nejak si nedovedu predstavit stahovani dat z vyskomeru pri 12 lidech v runde a 10 rundach v kole….
    Divim se, ze se neslo cestou omezeneho prikonu pohonu, treba na 400W. Merici a zaznamova zarizeni do modelu na to jsou…., jejich presnost je vetsi a snaze kontrolovatelna, nez u vyskomeru…, kontroly by byly jen namatkove, namerene hodnoty nejsou soucasti vysledku…..
    Pravidla potom stejna jako u F3J: 10:00 pracak, v nem udelej co nejdelsi let, letovy cas se zacina merit po vypnuti motoru (cas motoru se nezapocitava). S 400W to nepoleze vic jak 15m/s, takze budou dost velke rozdily v dobe chodu motoru pri stoupani do ruznych vysek….

  • re Bohuš:

    Má pilot informaci o tom zda se během startu pohybuje na rozhodující hranici 200m? Nebo to záleží pouze na jeho odhadu?

    re Bohuš i Marko:

    Jaké používáte výškoměry? Když si „hrajete“ na metry, to je máte přesně zkalibrované? Pokud Vám někdo tvrdí, že má 12 kusů zkalibrovaných tak, že odchylka mezi nimi je v 200m menší než 1m, tak si dovolím se pousmát (viz. LOLO5 v tlakové komoře). Mohl bych vidět kalibrační protokoly?

    re Michal:

    Michale, pro kontrolu času sepnutého motoru bys musel mít kontrolní přijímač (samozřejmě v tom nevidím problém). Na podobném požadavku (kontrolní přijímač) umřela jedna z mála rozumných kateorií „sedmičlánky“ (F5B/7?). Piloti prý nemají na to, aby si pořizovali druhý přijímač.

    Vzniklo tedy několik elektrokategorií (opravdu se v nich neorientuji, ale to je moje chyba), kde se nutnost měření motorového času obchází a řeší jinými omezeními. Perlička nakonec. Byl jsem se podívat na takové závody. Počet účastníků F5B/7; slovy tři piloti. Masakr!

    Potom se lítala i nějaká jiná (RCEK?). Co si špitali piloti mezi sebou? Jo tamti, ti lítají proto tak dobře, protože odlítnou někde na horizont, pustí si motor do režimu (cvakneš jiným přepínačem, jsou to přeci třeba klapky), že model drží stejnu letovou hladinu a jsou vysmátí. Co víc dodat…?

    P.S. Omlouvám se, že svojí pozn. o měření motorového času jsem se vyskytl mimo původní téma; F3J.

  • thr

    Michale, stahování není třeba, dostupné „FAI F5J“ měřiče mají buď zobrazení po letu na displeji anebo to odblikávají LED. Případné stažení je jen pro kontrolu. Jinak výškoměr budu někdy v září mít a bude-li zájem, tak ho „větroňářům“ předvedu v zimě v Poříčí. Objednal jsem si totiž na F5J „Shock“ od M. Gregora a pro univerzálnost a lepší tréning budu mít i větroňový trup, takže zase vytáhnu F3B naviják 🙂

    Jinak mám k pravidlům F5J v podobě, jak jsou přijata jako prozatimní FAI dost námitek, je to k nalezení třeba na http://www.stoupak.cz, vsadím se, že změny budou. Nicméně úplná kravina to není ani teď a po doladění by to mohlo dávat docela smysl.

  • thr

    Romane, nemohl bys to tvoje „pousmání“ kolem kalibrace rozvést? Když totiž otevřu tvůj článek o testu LOLO, tak mi ta odchylka nepřipadá tak velká, už proto, že těch 200m, kde máš odchylku 3m jsou spíš reálným maximem, odhad je, že to budou ti dobří tlačit co nejníže, určitě celkem často pod 100m (obdoba toho vleku pod 1s v F3J)… Pokud by výškoměry byly v reálu podobné, jako píšeš u LOLO, tedy pod metr odchylka při 50m, kolem metru u 100m a do tří metrů při 200m, tak by to bylo dost v pohodě.

    Jinak k RCEK – létám skoro jen tuto kategorii, konfliktů sice už pár bylo na všelijaká témata, ale zrovna o podezření, že někdo má při letu zaplý motor slyším poprvé (ani na to téma nebyly žádné vážné drby). Docela by mě zajímalo, kde jsi byl a kdo tohle rozšiřoval (klidně privátně do mailu) – tohle je hodně zvláštní. Naopak jsou v RCEK stále častěji k vidění opravdu výborné lety z bubliny do bubliny po výrazně zkráceném motorovém letu – zase určitá obdoba těch zkracovaných vleků v F3J.

  • palo47svk

    Roman V napísal: Jo tamti, ti lítají proto tak dobře, protože odlítnou někde na horizont, pustí si motor do režimu (cvakneš jiným přepínačem, jsou to přeci třeba klapky), že model drží stejnu letovou hladinu a jsou vysmátí. Co víc dodat…?

    Dodať je potrebné len toľko, že v prípade, keď je motor opätovne zapnutý v priebehu letu, tak sa hodnota vypínacej výšky v pamäti záznamníka vynuluje…. Keď na digitálnej čítačke vidí časomerač po pristátí NULU, píše rovnakú NULU za celý let 🙂

  • Bohuš

    Čau

    Sťahovanie dat je bezproblémové ,trvá to cca 15 sec a hneď na mieste po zmeraní pristatia….tu problém nie je . A ak by si limitoval výkon ,s podstate sa dostaneš do takých istých problémov s presnosťou časomeračov ako u F3J .

    PS:tie fai f5j pravidlá na slovensku lietalo celkom 8 národov slováci ,slovinci ,češi ,ukrajinci ,rusi ,francúzi ,angličania a izraelec

  • Fíha, nějak se v tom začínám ztrácet. Nebylo to původně o tom, jak jde F3J do kopru?! (njn)

    Pokusím se odpovídat/ptát se:

    1. F5J. Ptal jsem se již jednou a tak budu odhadovat. Pilot před vypnutím motoru informaci o výšce nemá(?) Asi ne.

    2.re: thr August 30th, 2011 at 15:12

    Objasnění „pousmání“. Hrajete si na metry (F5J) a nějak jsem se pořád nedozvěděl co používáte za výškoměry, jak jsou kalibrované, pokud vůbec jsou kalibrované, kdo a kde zveřejnil kalibrační protokoly atd. Chování výškoměru se mění v čase, s teplotou, s počasím, se zrychlením, nemluvě o modelech poháněných vrtulí, tam se dějí věci. Výškoměry se zabývám hodně dlouho a vím zhruba co od nich očekávat. Viděl jsem „super“ výškoměr z USA, který na 200m hladině klidně kecal o 15-20m.

    Když je výška měřena těmito „výškoměry“ jako pouze doplňková informace pro pilota, případně pro relativní srovnání, o nic vlastně nejde. Prostě teď jsem byl asi výš než před půl hodinou, to je vše. Pokud ale chcete měřit naprosto přesně, a to zde nejspíš musíte, když chcete lidem podle toho přidělovat FAI vavříny, tak to je jiné kafe. A ještě navíc 5-10-12(?) kusů a nejlépe každý od jiného výrobce(?!)

    Asi by z toho mohlo plynout, že moje výškoměry (dělal jsem je s Petrem Sysalou, Radkem Václavíkem a dnes s Tomášem Humpolcem) jsou jediné ty správné. Vůbec ne! Než bych totiž pro tento účel něco dodal, tak bych si musel hodně precizně a dlouho ověřovat, zda na to zadání vůbec mám. Tomáše jsem dusil více jak rok a vysvětloval, že takto to fungovat prostě nemůže a nebude, jinak to prodávat nebudu. Zeptej se ho. Každý jeden kus musel kalibrovat, přesouval z lednice do světnice (jé to se rýmuje), dělal kompenzační křivky, každý kus LOLO5 má sériové číslo s archivovaným protokolem o kalibraci. Mluvím o kalibraci amatérské(!), pokud bys to chtěl kalibrovat na protokolárně ověřených zařízeních, tak jedno LOLO bude stát 15.000,-CZK a ještě ti toho moc nezaručím.

    A potom jsem vyrazil (a nikoliv poprvé) na zmiňované pracoviště ČSA a zveřejnil co a jak s LOLO5 měřím. Pozor, toto byl jeden jediný kus! To nic neříká o tom, jaké byly ty ostatní, pochopitelně. Tu odvahu nikdo jiný z výrobců modelářských výškoměrů neměl, resp. o nikom nevím. To se už ale bavíme o něčem jiném.

    Zkrátím to. Máš přinejmenším kalibrační protokol daného výškoměru, když chceš rozdělovat FAI metály po metru výšky?

    3.re: palo47svk August 30th, 2011 at 16:13

    U F5J to máte asi vyřešené, to je dobře. Já mluvil o RCEK(?) nebo RCEN(?) a tam žádnou takovou kontrolu nemají. Já si musím ověřit co to bylo za soutěž. Já tam byl s Honzou „Carbonem“ Uhlíkem; Strakonice? Teď jsem to prolátnul a mám průser, tak…