Tuto sobotu (21.2.) se v Poříčí n. Sázavou letí další závod Zimní Ligy. Všichni jste srdečně zváni. Elektrikáři si prosím nastavte výšku 145m (původně 165m).
Doplněno 23.2.
Po ránu nás na louce nad Poříčím přivítala pěkná zima. Jak se rozpouštělo mrazivé kouřmo, tak se vzduch začal znatelně prohřívat a termika fungovala čím dál tím lépe. Tentokrát přijela kompletní česká „Pampeliškářská“ elita (F3J). Kluci si průběžně rvali vlasy a nevěřícně kroutili hlavami když přistáli více jak 10mm od bodu a nechali tam nedejbože jednu vteřinu.
My s Honzou „Carbon“ Uhlíkem a Honzou „Micákem“ Mickou jsme letěli svoje F5J plachty a myslím, že jsme si to užívali i z té trochu menší výšky (145m). Jediným odvážným s F3B Extasy byl Jirka Pazdera a já mu tleskám. Byl točící se vítr v průměru kolem 1m/s a starty s F3B tedy jednoduché nebyly. Příště Tě v tom Jirko už nenechám. Můj Pike F3B Precision je precizně opravený.
V systému na výpočet výsledků se vyskytla nejpíše nějaká stochastická chyba a tak jsme odjížděli trochu v nejistotě, kdo vlastně vyhrál. Zimní liga ale není primárně o vítězství nad soupeři, ale o vítězství nad leností.
Za foto děkuji Martinovi Rajšnerovi.
P.S. Kluci pampeliškářský, pokud jste někdo lítal s výškoměrem kolik jste měli průměrně výšku po startu?
Ahoj, to bude inverse tak nízko? V počasí hlásily, že bude jasno ale chladno.
Ahoj, nedavno někde psali, že srabíci vypínali motor až ve 36 metrech!!!
Hlavně ať vyjde počasí
Ahoj Luďku,
Zimní liga se lítá v kategorii RCVN-větroně na navijáku. Díky velkorysosti pořadatele je možné lítat i s elektrovětroni s výškovým omezovačem.
V předchozích závodech byla pro elektro stanovena vypínací výška 165m. Po dohodě s pořadatelem to snižujeme na 145m. S počasím to tedy nemá žádnou souvislost.
Ahoj Tomáši,
nevím kde si četl, že „srabíci vypínali motor až ve 36 metrech!!!“. To psali asi nějací profíci. My tady na Lomcováku jsme jen takové volné združení amatérských strejdů co mají rádi tichý, nesmradlavý a nehlučný let (mrkanec).
Pro všechny, kdo chtějí přijet – profíci F3J, F3B, RCV2 nebo strejdové elektro F5J apod. kategorie, prosím pokuste se mi nahlásit ještě v pátek večer cca do 21,30 abych mohl vás zařadit do počítadla a tak jsme si ukrátili čas na poli. Díky.
Kontakt – petr.cejnar@centrum.cz
mail.: 604 240 240
Upozornění – Lipoliky pod mínus 5st, prý již nefungují, vemte si raději navijáky a brus F3XYZ a přestupte k profíkům (smích, mrkanec, ….)
Ahoj strejdo Romane,
ale jak jsem viděl napodzim, tak zase máš profi vybavení, tak to budeš profi-strejček.
mrk,mrk, mrkanec..
Přijeďte všichni, Petr to již sepisuje, tak se nahlaste ať začneme co nejdříve.
Ahoj Romane,
měl jsem v letadle od ježíška neježený Altis V4, grafy ti pošlu večer.
Než se otočil směr větru tak byla výška 200m.Jak to začlo jít do zad tak jsem se pohyboval cca 150-160m.
Díky Martine,
200m to je už pěkné. Sledovali jsme některé starty s Honzou Uhlíkem a konstatovali, že se už i Pampeliškouni naučili startovat na navijáku. Regulérní perfektní výstřely. V počátcích Zimní ligy to bylo spíše nějaké pozvolné opuštění padáčku.
No nevím kdo hučel – a nenalítnou si proti větru a nenalítnou. ad Martin – tak to máme prvního pampeliškáře, který si na Altisu pro příště nastaví 145m. Pro další ročník ligy jsou limitery povinné pro fšechny špagát nebo vrtule. A když né v éru tak v hlavě 🙂
Pánové! Nejdříve díky za parádní soutěž! Po zimní pauze to bylo více než příjemné! A co se týká Martina, tak ten to má zmáklé a normální smrtelníci mu nesahají ani po kotníky! S tím omezením v jeho případě klidně souhlasím! 🙂
…no jo máš pravdu Honzo. Opravdu startovali rovně s větrem v zádech, jak ovce. Když oni ale nejsou zvyklí nalítávat z jiného směru, v F3J to prostě většinou nejde. Neboj oni na to časem přijdou.
Nalítávat si na směr větru by bylo fajn, ale jak říkáš v F3J to možný ani není kvůli hromadnému startu a ani na to není čas. Občas je možný si nalítnout pokud jsme na krajním startovišti, ale taky velice opatrně páč se střílíš do chumlu letadel.
Zajímavé grafy. Když jsem pozoroval starty elekter a porovnával je s modely na navijácích, tak jsem měl dojem, že elektry jsou výš než starty na navijáku. Martinův 1. start byl určitě proti větru, tak to dalo těch 200 m, to jsem měl ještě jiné starosti, ale ten poslední je cca 165 m. Když si ještě vezmeme v úvahu upevnění kladky o cca 10 m níž, než byl naviják (to samozřejmě nemá vliv na měření výškoměrem), tak ten můj dojem asi nebyl moc mylný.
Marně tady hledám výsledkovku, nebo je jinde?
…zatím Zdeňku nedorazila.
Ahoj Romane.
Ta výška po startu je v případě Martina max. kterou málo kdo dosáhne.“on za to nemuže, má to od pánaboha“, moje výšky byly od 146 do 167m. A to jsem byl spokojenej, jak se po odhodu křídlo pěkně prohnulo a éro postavilo jak pubertákovi p..o. Přesto jsem všechno nalítal do plnejch, v prvním letu s malou rezervou , ve druhým jsem měl ve 4 minutě tak 50 metrů, nad polem před rybníkem jsem chytnul dobrou nulu a doškrábal se do 9 minuty do cca. 80m a dolétal do konce, zbytek letů už to docela nosilo a bez problémů jsem nalítal plné časy.
Ono se to snížení výška pro vysavače na 145m zdá drsný a nespravedlivý, ale na druhé straně oni maj tu výšku vždycky a startují tam kde to je, většinou si i počkají, až se pampeliškáři někde chytnou a startují rovnou k ním.
No, a nalétávání proti větru…. myslím, že toho se od nás asi nedočkáš. Jednak proto, že máme asi nějakou brzdu abychom při startu někam uhýbali, při hromadném startu to znamená totální šrot mého i sousedního modelu ,a pak ,zimní ligu bereme jako trénink v okurkové zimní sezoně.Zdravím všechny.JR.
Ahoj Jirko,
ve všem s Tebou souhlasím. Elektry na Zimní lize mají ještě další výhody:
– těch 145m máš v podstatě zaručeno, tam chybu udělat nelze. Na navijáku stačí jediná drobná chybka a máš o 20-30m méně, neřkuli co dělat když Ti praskne špagát. Musíš se ihned rozhodnout, zda opakovat nebo to risknout.
– Pokud vyjdeme z předpokladu, že F3J a F5J budou mít stejnou výšku, tak elektra je opět ve výhodě. Má mnohem nižší plošné zatížení. Nemusí přežít start na navijáku. Můj F5J Pike má necelých 1700g (vůbec nezmiňuji 1300g F5J úchylky). To Vaše F3J košťátka mají asi víc. Vůbec nemluvím o F3B na Zimní lize, tam je jediná možná výhoda větší výška po startu (pokud nefouká, tak nemáš ani tuto výhodu), jinak je všechno proti tobě, obrovské plošné zatížení, vysoké opadání, vysoká přistávací rychlost. Zase je to ale vzrůšo…
Nechci, aby to zde vyznělo, jako nějaká kampaň proti elektrám na Zimní lize. Opak je pravdou, já elektrikáře vždycky na ZL zval a nic na tom neměním. Moc jich tam vidět není a tolik by jim to vedle špičkových Pampeliškářů něco se přiučit prospělo.
Ahoj Romane
Ani jà nic proto účasti elekter na ZL nemám,je to fajn porovnání.Zapomněl jsem uvést,že jsem lítal už s docela ošoupanymkošťátkem pike perfektem ,je fakt,že s lehoušem…chachacha. 2050 gr.Tak zas příště na ZL.Snad Karel dodrží tradici počasí jako doposud.
Ahoj všem,zdraví JR.
Také se ještě pridam letal jsem také s „lehouškem“, starym opravovanym Aspirynem 2450g. Dopoledne to byl boj neco nalitat. Když spojim moje ruce a počasí tak to bývá prča. Jinak chvála pořadatelům, byla to letos konečně bezva sobota a dokonce mi fungovalo i radio po opravě.
Zdravim všechny TK