Padáček+silon

Byl jsem dotázán kamarádem, jaké spojení padáčku a silonu používám. Možná by to mohlo zajímat i někoho jiného a tak celou záležitost popíšu trochu podrobněji. Vlečný silon provlékám do „tkaniček“ z 3-4mm lanek. Základem je, že lanko má tzv. „duši“. Duši vytáhnu a zbude pouze barevný oplet. Volba správného lanka je docela důležitá. Musí mít správnou hustotu i vnitřní průměr opletu (pokud chlupatí, tak silon neprotáhnete, zasekává se), abyste provlékli i větší průměry silonu (my používáme silon max. 1,32mm). Pro snazší provlékání stříhám silon pomocí štípaček na nehty. Řez je rovný a bez otřepů.
Na padáčku používám kovový bezešvý kroužek pouze na jednom jeho konci. Tento konec nakonec přijde zaháknout do háčku modelu. Pro ochranu rolničky kladky (při domotání silonu) navlékám upravené čepičky na matky/šrouby M8 tzv. „pupáky“. Hodně soutěžících lítá s padáčky bez kovového kroužku. Padák se spojí s vlečným silonem úplně stejně jako s kroužkem. Pro takový padák musíte mít ovšem upravenou i kladku tak, aby padák kladkou neprolítával.

Pro někoho možná trochu nezvyklé zavěšení padáčku v modelu má přinejmenším dva důvody. Nižší aerodynamický odpor při vlekání a aspoň o zlomek vteřiny zpožděné nafouknutí padáčku, které sníží riziko chycení padáku se silonem za ocas letadla. Pokud vynecháte i ten jeden kovový kroužek, tak nebude muset použít „pupák“, protože zde nebude nic co by Vám otloukalo kladku/rolničku. Ostatně pokud si všimnete, tak rolničky mých kladek nejsou kovové, ale z texgumoidu (nebo nějaké podobné hmoty). Do těch není tak jednoduché udělat ostrý zásek kroužkem, jak do kovové rolničky. To je ovšem zase o konstrukci kladky a to je již jiný příběh.

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

9 komentářů Padáček+silon

  • P.C.

    Návod na vázání padáčku OK. Ale trochu pochybuji o snížení odporu zmuchlaného padáčku při vleku pod trupem. Spíš bych upřednostnil stažený natažený padák při vleku. Ale máte své jistě bohaté zkušenosti. Co se týče té kladky. Podle obrázků je jasně zřetelné, že se ti kovový kroužek nedostane na kladku. Proč tedy výhoda texgumoidu? Opačně, kroužek může způsobit záseky na bočnicích. Přes ty vlečné lanko nepřejde. Z čeho jsou bočnice?? Tady uvažuji okamžik až po výstřelu, kdy kladka svou váhou již padne k zemi a jen se dotáčí lano. Při Vašich bočních náletech do výstřelu je to pak skoro normální. V sobotu se nechám rád poučit. Zimní liga. Bude hezky.
    Petr

  • Zdravím Personal Computer,
    o odporu jednotlivých částí systému naviják-špagát-větroň zde nechci polemizovat. Je známá věc, že odpor silonu protahovaného vzduchem je řádově větší než odpor „brutálně“ naklapkovaného větroně.

    Pokud k tomu ještě přidáme „bombarďáky“ staré Blažkové (některé padáčky tak vypadají), tak bych si dovolil o pochybnostech pochybovat.

    Že někteří upřednostňují stažený natažený padák, to vím. Proto také pravidelně na každé Zimní lize visí nějaký Pampeliškář za ocas na padáčku. Komu není rady, tomu není pomoci.

    Podle obrázků je jasně zřetelné, že kovový kroužek se dostane na rolničku kladky bez problémů. Kroužek se prostě stočí paralelně s plochou kladky a je v rolničce. Bočnice jsou z nějaké slitiny hliníku a samozřejmě, že kroužek tam zásek udělá bez problémů. Je třeba kladku kontrolovat a případné ostré zářezy uhladit pilníkem.

    Kladka prosím vahou na zem nepadá a už vůbec ne po výstřelu. V sobotu bude školení…

    P.S. Nevisel jsem tam na tom padáku nakonec při poslední Zimní lize já?! (křením se)

  • Zdeněk Nespěchal

    Zdravím všechny, přidám drobný nápad, já pro snadnější provlékání silonu šňůrkou, natavím zapalovačem na konci kuličku, která jde provlékat docela snadno.

  • P.C.

    I nadále si myslím, že zmuchlaný padák pod trupem má větší odpor. O tom jak se kdo chytí za VOP nebo SOP při výstřelu je možno polemizovat a tady si myslím, že záleží na razantnosti výstřelu a ne na uchycení padáku. Padající kladka tvůj odkaz = 1.video v 17.sekundě na zemi, 2.video v 21. – 25. sekundě na zemi, 3.video v 30té sekundě na zemi a pak dotahuješ silon. A že by ti krouže se srovnal tak, že půjde jen a jen mezi bočnice aniž by si škrtnul ????????????
    Kdo to visel za vocas,,,?? Jo to bylo jinak ,,,,,,,,,, Za ptáka tam visí netopýr……
    Zdeněk Nespěchal = OK nápad. Musím si pořídit zapalovač.
    Petr

  • franta

    Ahoj Romane,
    pokud to není tajné – kam chodíš na tkaničky? V Hudysportu je nemají.
    Dík

  • P.C.
    11.2.2014 at 08:22

    ad odpor padáku: OK každý si ponecháme svůj názor
    ad rychlost rozbalení padáku: OK každý si ponecháme svůj názor
    ad kroužek: „Podle obrázků je jasně zřetelné, že se ti kovový kroužek nedostane na kladku“. Reagoval jsem na tuto větu a tvrdím, že kroužek se bez problémů dostane nejen na rolničku. Za určitých okolností prolítne padák s kroužkem i zarážkou/pupákem celou kladkou.
    ad kladka: Kladka je na zemi, protože už nikdo nesmotává-kupodivu.

  • P.C.

    Vážení, po dnešním školení od expertů F3B, měním svůj pohled na zavěšení padáku na model při startu. Vyzkoušel jsem po instruktáži od Honzi Kohouta a Romana Vojtěcha a musím přiznat, že moje odmněnka byla milná. Padák se připlácne k modelu a neplandá.
    Petr

  • AH

    Zdravím ticholetce. Na ochranu siloneu ve smyčce je dobré použít vrch startovací šňůry k motorovým pilám. Mají různé průměry. Je to z nějakého kevralu a prodávají to prodejny mot. pil. Metr stojí cca 20 kč.