V předchozích článcích jsem popisoval sestavení jednotlivých částí modelu Tanga. Nyní tedy můžeme celý model dokončit a připravit k prvnímu letu.
Model máme sestavený a nyní jej můžeme dovážit na požadované těžiště (T). Já jsem vyšel ze zkušeností pilotů, kteří již model zalétli přede mnou a doporučují těžiště 105mm (měřeno od náběžné hrany u kořene křídla). Při každé příležitosti zdůrazňuji, že poloha T je velice osobní záležitost. Mohu nicméně potvrdit, že pro zkušeného pilota je 105mm asi velice blízko optimální polohy. Model není zbytečně přestabilizovaný a T kolem 107mm je již pro mne docela nepříjemné. Pokud napoprvé vzlétnete s T kolem 102mm, vůbec neuděláte žádnou chybu a model je naprosto nezáludný, chtěl bych říci absolutně „blbuvzdorný“.
V kapitole o sestavení trupu jsem doporučoval upravit zátěž v čumáku na 110g. Pro T 105mm jsem s přijímačem Jeti Duplex R8 a LOLO5 dovažoval 20g. Model má tedy nakonec (při T 105mm) letovou váhu 2166g. V úvodu svého seriálu jsem odhadoval konečnou váhu 2150g. S předpovědí jsem se tedy netrefil o 16g. Příště se polepším.
Již během kompletace trupu si ověřte (v rámci možností; do zadních partií trupu se samozřejmě nedostanete), zda vodicí bovdeny pro táhla výškovky jsou všude pevně přilepená k trupu. Vzpomínám si na několik případů, kdy nevysvětlitelné a nestandardní chování modelu měly na svědomí prohýbající se či vlnící se táhla nebo bovdeny. Na fotografii si všimněte přilepení bovdenu táhla k vnitřní stěně trupu (pomohl mi malý proužek skelné tkaniny). Myslím, že jsem jej měl přilepit ještě blíž k výstupu serva. Pracujte čistě a „minimalisticky“, pokud tam uděláte nějakou „bakuli“, tak nedostanete zátěžové špalky do komory. Samozřejmě je třeba stejně ukotvit i druhé táhlo serva. Část odkrytého táhla musí být naprosto tuhá, nepodceňte tuto zdánlivou drobnost, zrychlení +30g při výstřelu dělá divy. Rovněž si všimněte „hrbu“ z epoxidu a plniče v horním oblouku pro kabinu. Umožní větší přítlak kabiny k trupu. Stejný „hrb“ jsem udělal v přední části části trupu.
Pohled na kompletně osazený trup. Polohu zapnutého přepínače označte jednoznačně a viditelně. Pomůže to Vašemu pomocníkovi nebo komukoliv, kdo bude chtít model spolehlivě vypnout. Vedle přijímače je záznamník LOLO5. Pod přijímačem, na dně trupu, je štítek se jménem a telefonem pro případného nálezce modelu. Mám tam jednoduchý text: Roman Vojtech tel +420 XXXXXXXXX, Czech Republic-Odměna/Reward. Háček nad „e“ u Vojtěcha chybí úmyslně. Nechci případného cizince mást znaky, které mu nic neříkají.
K modelu si na přání můžete dokoupit zátěž. Myslím, že Bretamodel standardně dodává mosazné špalky (137g kus). Já mám od Jardy „Hrocha“ Hlávka měděné trubky vylité olovem (176g kus). Pro přehlednější práci se zátěží v jednotlivých úlohách (vzdálenost, rychlost) mám na krabici nalepenou jednoduchou tabulku z Excelu (stáhnout tabulku). Pokud si budete zátěž vyrábět sami, tak vždy použijte lichý počet (umožní Vám přidávat segmenty po jednom) a váhu se snažte držet kolem 200g na kus. Dovažování modelu např. po 100g nemá valný smysl.
Model je tedy hotový a připravený k prvnímu startu. Pečlivě si zkontrolujte smysl všech výchylek a můžete jít do vzduchu. Držím Vám palce.
AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.
Ahoj Romane,
se zájmem čtu “ jak postupuje „..jen v popise instalov.přijimače a jeho činnosti při létání – “ občas ne mne sice pípnul a upozornil na ztrátu signálu…atd „.Bylo by v zájmu věci dodat,že se v tomto případě nejedná o ztrátu řídícího signálu a tedy ztrátu řízení,ale,že díky telemetrii Tě upozornil přijimač / signálem ve vysilači /,že došlo k porušení přenosu telemetrických údajů ,ale řízení zcela jistě nebylo přerušeno.Naprosto přesného vysvětlení by se Ti jistě dostalo u JETI.
Přezbrojil jsem z IFS 3 na Jeti / především kvůli zástavbovým problémům s přijimači a konkr.jejich trčící anteně/ a zcela s důvěrou jsem další den bez jakéhokoliv předchozího zkoušení dosahu,atd.svěřil Storma „vzduchu“ na Tannenalmu v Alpách a i po tomto varov.pípání,které se ozývá tu a tam po ca .víc,než 500 m vzdálenosti modelu od vysilače jsem bez jakýchkoliv problémů pokračoval dál – odhaduji na vzdál.min.800 – 1000 m od vysilače.O této funkci a jejím projevu jsem věděl,takže mne nepřekvapila.Jak mi vyjde chvilka,slíbené foto z 1.májového létání pošlu.Pokud Tě to bude zajímat,podívej se na : http://www.tannenalm.at , nebo na : http://www.mfg-alt-neuoetting.de a tam na galerii.
Prosím,neber toto psaní,jako „hnidopychovo“,dost možná,že to nikdo jinak ani nechápal,ale ať zbytečně nedojde k zapochybování u momentálně,myslím,technicky i funkčně jednoho z nejlepších 2,4 GHz zařízení.
Ahoj Olda
Ahoj Oldo,
samozřejmě jsem myslel ztrátu signálu od Rx tzn. ztrátu signálu telemetrie. On totiž Duplex žádný jiný signál týkající se ztráty spojení ani nemá. Určitě to neberu jako „hnidopyšství“. Každý dodatek, který něco upřesní, má smysl. Článek jsem podle toho upravil.
Jo, v těch rakouských kopcích musí být krásně… Jednou bych se tam chtěl podívat.