„Špičkové“ aku KAN (doplněno 13.1.2011)

Trochu řeším přijímačové baterky do svých F3B košťátek. Není to jednoduchá úloha, protože místa není nazbyt a požadavky na kvalitu jsou docela vysoké; malé samovybíjení, velká kapacita, malý vnitřní odpor a samozřejmě „pidi“ rozměry. Nakonec jsem koupil KAN 1250, protože rozměr 2/3 A mi vyhovuje. Jaké bylo mé překvapení, když ani po 20 cyklu jsem z nich nevyloudil více jak 900mAh. Tak tyto „sračky“ si určitě nekupujte. Nemáte nějakou lepší volbu? Eneloopy nechci, jsou velké.

(doplněno 13.1.2011)

Na základě komentáře (viz. dole) Michala jsem provedl měření kapacity zmíněných článků podle specifikace blížící se požadavkům výrobce.

Čtyřčlánek jsem nabíjel proudem 150mA. Bohužel jemnější krok proudu mi nabíječky neumožňují (Orbit Pocketlader, PowerCube DCPM300). Výrobce požaduje 0,1C tzn. 125mA. Nabíjel jsem celkem 14 hodin a dodaná kapacita byla 1923mAh. Potud tedy nabíjení.

Z níže uvedeného obrázku můžete vidět, jak probíhalo vybíjení. První vybíjení bylo ze stavu, kdy „nějak“ nabitá sada ležela na stole blíže nespecifikovanou dobu. Vybil jsem tedy asi 800mAh. Potom jsem vše nabil zmíněným proudem 150mA a následně vybil. Vybíjení probíhalo proudem cca 1C (1,2A) na napětí 4V (1V/článek). Vybitá kapacita byla 1006Ah. Oproti nominální kapacitě (1250mAh) tedy o 20% méně. Vychází mi z toho opět jediné; šmejd!

P.S. Pokud si přečtu „Main Advatagex“ na stránkách výrobce, tak už mi zbývají jen oči v sloup…

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

43 comments to „Špičkové“ aku KAN (doplněno 13.1.2011)

  • Petr

    Těď jsem taky řešil bakterie v Dingu , nakonec jsem zvolil 2s G3 1800mAh a BEC od jeťáků… do trupu se to vejde taktak ale nic dalšího… :/

  • Becker

    Romane budeš se divit ale nevejdou.GPčka už se nedají nové sehnat,myslím 1100 nebo 1300.Pokud ano tak to jsou staré zásoby.Používám Eneloopy ale do lehouše jsem dal 2/3 A (šetřil jsem na váze všude).

  • GP1100 nebo 1300 opravdu neseženeš. Už se asi nevyrábí.

  • Jasný, BEC je asi řešení, ale je pro mne opět „gigantický“. Uvidíme, zatím mám staré GP1300 a chystám vyzkoušení LiFePo G3 s diodou v serii.

  • Luboš „Boban“ Pazderka mi poslal další odkaz týkající se baterek. http://www.omnitron.de/batt/datasheet/panasonic/liion/cylindrical.pdf. Odkaz je převzatý z http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=180349&page=4.

    Samozřejmě to bude zase chtít BEC nebo jinou úpravu napětí pro stará serva.

  • franta

    Ahoj Romane, více jak 2 roky jsem lítal v Lejdině s LiIon 1600 a s BEC k úplné spokojenosti. Před odjezdem na závody k Drážďanům jsem je z pilnosti došťouchl. Jen jsem si nevzal brýle a nabíječku jsem měl na Ni-Mhy. BECy od jeťáků mi zůstaly a baterky šly do kopru. Naštěstí u obou modelů….
    Zjistil jsem to až na letišti před tréninkem.
    Do modelu přišly Ni-MH 2400 tužky z obchoďáku za 15€. Zatím na ně lítám (v ROXY) ale rád bych tam opět dal Lionky. Poradí mě někdo, kde se dají sehnat Panasonic NCR-18500? a za kolik? Ušetřím na délce baterek skoro 30 mm a to je dost.

  • Vítek

    Pro Frantu:
    Tady někdo nabízel NCR 18650 za 250,- tak mu zkus napsat jestli by nesehnal i 18500. http://forum.fotonmag.cz/index.php?showtopic=587&st=20

  • HonzaS

    Ahoj Romane,
    Jak jsme byli ve Sputendorfu na závodech, tak jsem v sobotu ráno připnul příjímačovky na nabíječ. Těsně po připojení to ukazovalo 4.1V a po chvíli to vyskočilo na standardních 5.něco. Nabilo se do nich jen cca 400mAh a pak to nabíječka odpojila. Závody jsem s nima odlítal, ale doma jsem se docela divil. Při vybíjení a odevzdání cca 300mAh se jeden článek přepóoval a ukazoval -0.2V. Aku jsou to Nosrma V-TEC 1600mAh sělané před dvěma měsíci. Měl jsem doma ještě čtyři články, tak jsem udělal akupak nový. O kapacitě 1.6Ah si ale můžu nechat jen zdát. Při vybíjení 2A z nich dostanu maximálně 1400-1450mAh. Vnitřní odpor sady s konektory G2 je 92mOhm. Ještě jsem udělal akupak ze starších GP 1100, při stejném vybíjení je kapacita 950-1020mAh při vnitřním odporu sady 84mOhm. Sháněl jsem něco jinýho, ale nic moc. Našel jsem jen KAN, C-CELL, GP, Nosram (ty první dvě značky bych raději bojkotoval).

  • mihael

    GP batteries – se na modelare vykaslalo a jiz druhy rok vyrabi pouze komercni aku
    Intellect batteries – je jiz 3roky mrtva firma – dosel jim material z maticky zeme 🙂
    CS factory – 1600mAh co tady na ne daval odkaz Becker, jiz litam tretim rokem.
    S fialovym puntikem jsou clanky drazsi a vybirane pro pouziti jako pohonne pro autickare – ty daji opravdu neco kolem 1000-1100mAh vic ani nahodou. Ty nevybirane daji max. 1300mAh. Vybijeni 1A.
    Muzu sem hodit grafy nabijeni i vybijeni.
    Problem u techto baterek je, ze se musi opravdu koupit nove, jakmile nekde delsi dobu lezi, je po nich.
    Ja je kupuju na kazdy rok nove, puvodne v Hobbyteamu (ten uz ted maloobchod nema) a letosni rok jsem je kupoval primo na veletrhu od „vyrobce CS-Factory“ „Schumacher“.
    Mluvim tu pouze o velikosti clanku kterou potrebuje Roman a o NiMH.
    Mimochodem tady uz jsme to resili pred dvema lety:
    http://lomcovak.cz/forumcz/viewtopic.php?t=192&sid=9119d88f242576665fb2951a9b8a9a1f

  • Čau kosmonauti,
    vidím, že s baterkama do košťátek, díky dost specifickým požadavkům, bojujeme úplně všichni.

    Buď tam cpeme něco staršího (GP1100/1300) či ze starších zásob, nebo dáváme všanc své úspory (převtělené do letadel) do rukou firem XX-Factory apod., kterým tedy moc nevěřím. Vše je většinou na bázi již několikrát prokleté technologie NiMH (velký vnitřní odpor/samovybíjení, pochybné údaje o kapacitě, nutnost přes zimu cyklovat atd.).

    Cesta povede přes LiXxx ve spojení s vysokonapěťovými servy. Samozřejmě ale většina z nás má ještě serva klasická a tak nezbývá než nějaký ten BEC. Letím do GESu koupit diodu, vrazím ji do serie s již zmiňovaným LiFePo článkem, lognu to Loloněm a uvidím. Dám vědět.

    Nejmenší BEC co jsem zatím našel je Castle od I.Hořejšího.

  • Hmmm Honzo,
    je vidět, že tam nahoře Tě mají rádi (úsměv).

  • mihaeul

    No tak ja dam radsi prednost, kazdy rok nove aku NiMH od XXX-factory od kterych cca vim co muzu cekat a v zime nic nemusim cyklovat.
    Nez Li-XYZ clanky vetsinou daleko drazsi a vetsi od XXX-factory a jeste k tomu nejaky BEC (dalsi krabicky dalsi kabely) opet od XXX-factory – coz vetsinou muze byt jen dalsi zdroj problemu.
    Ale jasny, vyvoj jde dopredu. Az budou ekvivalenty stavajicich serv v HighVoltage verzi nebude co resit, to si jeste 2-3roky pockame.

  • JS

    Já už asi 3-tí sezónu používám ve 2 érech Ni-Mh 2200 GP, 4 články pěkně za sebou, k plné spokojenosti. Přijímači je trochu těsno, ale vešel se nad baterky. Baterky jsou dostatečně tvrdé (nabíječka Hyperion ukazuje 70 mOhmů), dají se poměrně rychle nabíjet (automatika nabíjí 3,5A, vybíjecí proud je 30A, vydrží minimálně 3 hodiny letu a stále je mají na skladě: http://jino.cz/ni-mh-1-2-2200-gp-367.html . Mám je i v Dingu, dovažoval jsem jen asi 7 dkg do čumáku. Na co vozit olovo, když místo něj můžu mít baterky …

  • Jo, to je 100% pravda. Nač vozit olovo, když tam mohou být baterky. Přeci jenom ale to místo mi trochu schází pro má „hejblátka“. Máme krásný týden babího léta a dost jsem lítal. Zjistil jsem, že dobíjím do starých GP 1300 (dnes už asi jenom 1250 max.) něco kolem 1000 až 1100mAh. To je už na hraně. Přesouvám alarmy na Duplexu na 4,9V a na LOLO5 na 5V. Digitální permanentní „bzučilky“ DS3288 si řekly o svoje. Zpozorněl jsem a jsem ve střehu. Rozšvihat svoje Dingo na baterky, to bych nerozchodil.

    Vzpomínám si na zážitek před několika roky. Měl jsem překrásné červené Furio, říkal jsem mu Grebeníček nebo také Naděžda Krupská. Lítali jsme na Borovničce s klukama z Bretymodel (Jarda Hlávko a Martin Ráliš). Furio po celém dni ladění chodilo jak víno, prostě boží! Už se smrákalo a říkám dáme poslední start a jedeme do hospody. Letadlo po odhození šlo dlouhým obloukem pod tahem až do země. Celé nebylo naprosto nic. Snad jen kus drátu alias anténa. Baterky to už prostě neutáhly. Bolestivá a nepříjemná vzpomínka dodnes…

  • Další odkaz na Kadmium jsem dostal od Luboše „Bobana“ Pazderky.

  • Vašek V

    Jo jo Jarda Tupců jak slyšel dáme poslední let tak už neletěl. Něco na tom je.

  • Michal_N

    Roman Vojtěch:
    Nehodlám se výrobce KAN nijak zastávat. Jenom podotknu, že nominální kapacitu akumulátoru výrobci udávají při jimi přesně definovaných podmínkách.

    Konkrétně podle údajů na stránce KAN by se měly jejich akumulátory nejdříve nabíjet 16 hodin proudem 0,1C , potom nechat 1 hodinu odležet a následně vybíjet proudem 1C při okolní teplotě 20 st.C na koncové napětí 1V/článek – viz http://www.kanbattery.com/tech_gr.htm . Zvláště ten vybíjecí proud je důležitý.

    Každý výrobce má podmínky pro testování kapacity jiné a navíc můžou být specifické pro konkrétní model akumulátoru. Například u Sanyo Eneloop AA je nominální kapacita udávaná při vybíjecím proudu pouze 0,2C (tj. 400 mA), teplotě 25 st. C a koncovém napětí 1V/článek – viz http://www.eneloop.info/fileadmin/EDITORS/ENELOOP/DATA_SHEETS/HR-3UTGA_data_sheet.pdf .

    Nevím samozřejmě, za jakých podmínek jsi kapacitu měřil. Taky rozhodně netvrdím, že tvoje akumulátory jsou OK.

    Jde mi jen o to, aby se vědělo, že pro testování kapacity udává výrobce přesný postup.
    Pokud se nedodrží, tak výsledek měření nemusí souhlasit s údajem na akumulátoru, i kdyby byl akumulátor v pořádku a výrobce nelhal.

  • Ahoj Michale,
    díky za poznámku. Na Tebou zveřejněném odkazu jsem našel pouze 2/3A 1150mAh. Já koupil 2/3A 1250 (viz. odkaz v původním textu). Nicméně v dohledné době provedu nabití a vybití akumulátorů KAN podle specifikace výrobce. Výsledek zveřejním.

  • Michal_N

    Ahoj Romane,
    děkuju, že sis našel čas a ještě jednou to proměřil. Je vidět, že ty akumulátory jsou opravdu mizerné.

  • V pohodě, mně trochu vrtalo hlavou, že bych obvinil někoho neprávem. Proto jsem se k tomu raději vrátil.