F5J; dost dobrý (doplněno 7.5.2014)

Dobrá, kápnu božskou. Paradoxně začnu spíše u F3B. Když v minulosti propukla aféra „gyro“ v F3X kategoriích, místo abych krafal nesmysly na forech, jeden takový stabilizátor jsem si koupil a začal s tím lítat. Trochu mi to otevřelo oči a možná jsem potom otevřel oči i jiným. DSC_3932x Už jsem to psal myslím na anglickém Lomcováku. V F3B úloha rychlost-dobrý, úloha průlety-dobrý, ale úloha termika-špatný. S dnešními F3B modely máte i v těch nejhorších podmínkách po startu 250m a nalítat z toho 10 minut není opravdu kritický problém. Pokud se ostatně podíváte do výsledkových listin, tak termiku nalítá většinou 99% lidí. Perou se pouze o vteřinky za letový čas a pár bodů za přistání. To není dobrá cesta. To by si zasloužilo změnu. Limitovat výchozí výšku pro jakýkoliv RC větroň je geniální myšlenka a já si chci zase zkusit, jaké to je. Mám tedy za sebou prvních pár dní s F5J modelem a včera i první závod. Vezmu to od konce; jsem nadšený! F3B soukmenovci mne několikrát varovali, že mě to bude bavit první kolo. Velký omyl přátelé; F5J může být docela drama a každé kolo. Vyzkoušel jsem si to teď o víkendu. Vypnout motor třeba v 70 metrech a nalítat ve finále 15minut v 7m/s neumí každý. Já vypínal motor v 220m a stejně jsem to nenalítal (jéééžišmarjááá). No a teď už pouze telegraficky.

  • Ve středu jsem Pikouše dokončil, ve čtvrtek v podvečer zalítal.
  • V pátek jsem trochu zakonspiroval a zosnoval přeložení závodu na neděli, protože jsem si chtěl zalítat tréninkově v sobotu v 8m/s a v dešti-lahůdka. To abych si vyzkoušel všechno.
  • V sobotu (trénink) bylo po ránu kolem 7°C a pocitovka na nule. Baterky se na druhý start už nerozjely. To jsou přesně důvody, proč jsem si věci chtěl vyzkoušet i v extrémních podmínkách. Poučné. Vzpomněl jsem si na Milana Chalupníka na Zimní lize, kdy běhal s baterkami do přenosné 12V mikrovlnné trouby (nahříval je, ale taky nemusíte všemu věřit) a v tehdejším nejextrémnějším závodě letošní Zimní ligy nám hrdě konkuroval. Milane, zpětně Ti znovu vysekávám poklonu!
  • Když se mi nespustil v sobotu motor, dostal jsem docela bobky. Poslat nové ero do země na nějaký zásek v elektrice, to bych asi hodně dlouho rozdejchával. Projel jsem baterky tedy několikrát „na sucho v ruce“ na zemi. Jen tak jsem si vyčetl FAI výšku (Jeti Mvario2). Výška 12m a 9m (tříposchoďový dům). Mmmm…
  • V neděli na Poříčí jasná modrá obloha a zesilující vítr od severu. Docela kosa. Měl jsem trochu obavy, abych necvakl přepínačem a motor nic…všechno fungovalo.
  • S Honzou „Carbonem“ Uhlíkem jsme prvních pár letů hledali logistické postupy, které by byly pro F5J optimální. Odpočítávání času motoru, odpočítávání konce letového času, navigaci atd.
  • Pro mne to byly i takové detaily, zda model držet za odtokovkou (vzhledem k tuhosti trupu, nedoporučuji) nebo před ní.
  • Už taky vím, proč je přední část Pikouše z kevlaru (část trupu před náběžnou hranou křídla). Jednou jsem s tím tak fláknul, že být to ze skla a z uhlí, tak byla konečná. Ježíši já jsem do…tek. Omlouvám se Ti Pikouši…
  • Od Honzy „Stonajdy“ Stonavského mi jde RF „Z“ kužel a RF listy. Mmmm, to schovám zatím do police. Půjčím si ho až se naučím s Pikem přistávat.
  • Vlastní chování Pika v tomto počasí nehodnotím, protože u F3B modelů hledám optimální nastavení už 15let a dodnes jsem ho asi nenašel. První dvě místa v konečném hodnocení obsadili Jarda Vostřel a Standa „Pérák“ Perkovič. Oba Pike Perfection. Jardu i Standu  jsem sledoval a pouze mně obdivně dost často padala dolní čelist. Mám tedy stejný nástroj, pouze se musím ještě naučit lítat. Drobnost.
  • Ostatní kluci (omluva, moc je neznám jménem) předváděli rovněž mistrné kousky. Ve finále jsem pomáhal Zdeňkovi Zemanovi, který měl na prvním F5J závodě Enjoy od Luboše Pospíšila. To éro lítá super. No a za Zdeňka mi cvakalo u zadku průběžně celých 15minut.
  • Pořadatel opět zvolil správnou kombinaci vertikálně-horizontální matice a všech 6 kol měly skupiny stejné složení! Pořád jste letěli proti stejným lidem. To mi hlava nebere.
  • Anglické hlášení z reproduktoru mi nevadí, ale měl jsem pocit, že ta ženská hlásí občas úplně nesmyslné hodnoty zbývajícího letového času. S Honzou (navigátor) jsem průběžně nervozně konzultoval, zda je tedy do konce minuta nebo minuty dvě. Foukal vítr, bábě rozumět nebylo, jsem trochu nahluchlý a tak se možná mýlím.
  • V dnešní době přenosných počítačů a tiskáren za hubičku by asi neměl být problém znát výsledky po každém kole. Pokud je tiskárna problém, tak já bych nechal soutěžící vždy po kole nahlédnout na monitor do průběžných výsledků. Za prvé na to mají právo a za druhé je to i pro zpětnou kontrolu pořadatele, aby nepracoval s chybně zadanými výsledky. Kdo někdy dělal závod, tak dávno ví, že jistota zadání všech výsledků bezchybně je úsměvně bláhová.
  • Před vyhlášením konečných výsledků a v našem případě, kdy se letí finále i před fly-off by měly být výsledky k nahlédnutí, o tom není žádných pochyb. Jak může soutěžící neprodleně podat protest, když žádné výsledky nejsou?
  • Já vím, každý děláme, co můžeme. Pizza byla výborná, ale já příště radši špenátovou, s trochou ančoviček, občas nějaký plátek Choriza, no a samozřejmě s pravou Mozarellou (Vojtěchu, nedráždi hada bosou nohou…)
  • Že by za tři týdny F5J Hořice?
  • Suma sumárum F5J, dost dobrý!

P.S. Zavést limit výšky do úlohy F3B termika -to by byl převrat. Vrtá mi to v hlavě. Za fotografie děkuji Honzovi Uhlíkovi.

poricix

Můj záznam závodu z LOLO5+

 Doplněno 7.5.2014

Jarda Vostřel mi poslal tři zajímavé záznamy ze závodu v Poříčí. Jeden je s mínusovou výškou a další dva jsou z fly-off. By mne zajímalo, jak by pravidla řešila FAI výšku se záporným znaménkem (vykulené voči).

22 comments to F5J; dost dobrý (doplněno 7.5.2014)

  • Jsem rád, že se ti líbilo.
    Jinak je standard, že jsou výsledky vytisknuté ihned po odlétané skupině. Co se týká rozlosování, tak taktéž je pravidlem, že se rozhazuje „nahodile“. Tento stav, co jsi zažil je vskutku zcela ojedinělý.

  • franta

    Ahoj Romane,
    Ty změny pro béčka by asi nepodpořil pan Dekr. Ale zkrácení špagátů na 150 m máme přeci odzkoušené na védvojkách. Taky by se ušetřilo trochu za špagáty. A ještě přistávat jak jéčka…
    Ale muselo by se přezbrojit na jiná éra. Bylo by zajímavé!, aby třeba v modelu byl omezovač výšky – jakmile se přesáhne stanovená výška NASKOČÍ BATRFLY… To by byla sranda!!! Ještě že se mne to netýká. S větrem 1m v zádech stejně nevystřelím vejš jak 180m. Na 250 m musím mít alespoň 2-3 m větru od kladky.
    Jinak se mi Tvoje postřehy ze závodů velice líbí a rád to čtu. A ten žáček taky lítal? Vypadá dost soustředěně a klidně, jen trenéři jsou trochu nervózní.

  • Petr Cejnar

    Ahoj Romane,
    jsem rád, že tě soutěž F5J zaujala a kategorie jako taková se ti líbí. Tak příště zase někde jinde. Na Poříčí už NE !!!.

  • Re franta
    5.5.2014 at 12:54

    Ahoj Franto,
    to není o tom, že Ti nějaký výškoměr „vyvalí“ brzdy. Funguje to následovně:

    1/ Vše je naprosto standardní. 200m špagát atd.
    2/ Vystřelíš se ze špagátu a výškoměr tento časový okamžik zaznamená.
    3/ Po tomto momentu následuje třeba 10sec a je změřená výška. Čím bude nižší, tím máš menší znevýhodnění. Jinak řečeno, za každý metr nad hranicí 200m se Ti přičítají trestné body.
    4/ Tvým cílem je nalítat 10 minut z co nejmenší výšky.

    Má to hodně otazníků, ale to zde teď nechci řešit. Jen o tom přemýšlím.

    Na fotografii máš tři generace Vostřelů (děda, táta a syn)/SambaModel

    Re Petr Cejnar
    5.5.2014 at 13:48

    Ahoj Petře,
    nezoufej. Bereš si to příliš osobně. Otevřeně připouštím, že odstavec s pizzou, ač byl míněn s humorem, byl asi již nad Tvé síly. Omlouvám se tedy za odstavec s pizzou všem klukům od Vás, kteří se snažili udělat dobrý závod.

    Na podstatě předchozích odstavců (rozlosování, výsledky průběžné, výsledky celkové-ty dodnes nikdo neviděl…) se ovšem vůbec nic nemění. Máš zde nekonečný prostor pro racionální vyvrácení mých jistě neoprávněných reklamací.

    Abych pouze neprudil, tak Vám (LMK Týnec n. Sázavou) nabízím pro příští závod svoji pomoc. Naučím se SW od Aleše, který určitě umí náhodné rozlosování, dovezu svoji tiskárnu i počítač. Po každém kole budou všichni znát výsledky. Lepší by bylo, kdyby byly výsledky jasné do několika minut po odletění skupiny. O tom tento sport totiž je.

    Od Vás budu potřebovat pouze plochu a dva rozhodčí pro namátkovou kontrolu soutěžících. Na celém světě, v těch nejšpičkovějších světových soutěžích si piloti/pomocníci měří čas navzájem. Chceš s tím po „česku vykejvat“? Tak to uděláš pouze jednou…

    Kluci mi píšou „Máš po píči v Poříčí“ a já se směju…

  • Ta poslední věta je super 😀 haha

    Romane jde vše, někdy ještě více 🙂 Já taky rád pomůžu, když můžu.

  • franta

    Díky Romane za informaci. Jenže co takhle po výstřelu to rozjet co to dá, v době měření co nejníže na co největší rychlosti a potom vystoupat. Tak to přeci dělají plachtaři před vydáním se na trať. Chudáci vyhodnocovači… Navíc potřeba malého zařízení v modelu ale i na zemi včetně záznamů pro třeba 10 pilotů. Krapet komplikované. Já bych bral těch 150 m. Bral bych taky něco ve špici pro rychlost. Ušetřilo by se na lidech pod špagáty. Na přelety by to ale bylo trochu složitější.
    Omlouvám se Romane že jsem odbočil od vašeho tématu.

  • Petr Cejnar

    Romane klucí se pletou. Klidně na Poříčí můžeš přijet. Jenom já už nebudu vyvíjet snahu o zorganizování soutěže. S tou argumentací, že se mají vystavit výsledky po kole máš pravdu. Kdo ale přišel a chtěl vidět výsledky tak je viděl. Kdo chtěl vidět výsledky před finále tak je viděl. Ten kdo chtěl začít kontrolovat své výsledky v průběhu celé soutěž před odstartováním finále, byl odmítnut. To bychom to létali ještě po západu slunce. Příště tabuli a papír .. ale ono příště nebude.

  • mihaeul

    Franta: Ahoj Franto, se musim smat, Romanovi jsem rikal uplne stejnou myslenku s „potopenim“ po startu pred par hodinama.
    Asi jak rika Roman, promitnuti pocatecni vysky do vysledku je jiste to dobry napad a je to jeste moc syrove na nejaky plne akceptovatelny zaver.

    Ales Kratky: Ahoj Alesi, tak ty litas tuhle taskarici F5J. Jsem se onehda tesil, jak nekdo „ty“ udela dokonaly software na F3B a ono to vyhucelo nejak do ztracena, tak drzim palce alespon v letani 🙂

    Petr Cejnar: Tak to tady ctu a rikam si ze to nebude jen generaci. Vetsinou mladasove dnes mavnou rukou a reknou „Tak na to, ja s….ru“ a ono to plati i o zkusenych pardalech. Takove pekne misto Porici, takova pekna kategorie, takova fajn parta modelaru, tak jednoducha pravidla na organizaci, tak pekne rozjeta sezona a hned po prvni pripomince to vzdat? Tomu ja neverim.
    Tak vam FxJ ckarum preju, dalsi souteze v Porici pod rukou Petra Cejnara…

    Romanovi: … rikali jsme ti, at se na to vyprdnes a je to tady, po prvnim zavode a koncis hochu… Zase budes rad packovat s F3B … 🙂

  • Re franta
    5.5.2014 at 22:13

    mihaeul
    5.5.2014 at 23:53

    Nemyslím si, že potopení je nějaký zásadní problém. Nastudujte si princip FAI výšky v F5J. Pokud chceš po výstřelu letět pod jakýmkoliv úhlem 10 vteřin a potom přitáhnout, mohou nastat dvě krajní varianty. Letíš vodorovně-model již nemá žádnou energii, nic nezískáš. Letíš pouze do dálky. Pokud poletíš k zemi, tak model energii má, ovšem po 10sec klesání a přitažení budeš mít jakou výšku? 40-70metrů? Chceš z toho letět termiku? No tak klidně leť. Samozřejmě není problém změřit výšku třeba 15sec po výstřelu. To model nebude mít opravdu žádnou energii na jakýkoliv manévr s výškou. Můžeme o tom přemýšlet.

    Petr Cejnar
    5.5.2014 at 22:30

    Petře,
    čert vem výsledkovky. Stejně pořád lítám jak nejlíp umím, výsledkovka/nevýsledkovka. V hromadě slov se ztrácí pro mne jedna podstatná věc-rozlosování. Na špatné rozlosování Tě upozorňoval Tomáš Hrubý-trenér F5J (aspoň mi to tvrdil) a upozorňoval jsem Tě na to já. Přešel si to mávnutím ruky.

    Nejsem na žádném závodě profesionální prudič (ostatní mi to snad potvrdí), ale nejsem ani „kejvač“. Když se mi něco nelíbí, ozvu se.

    K Poříčí jsem tedy napsal co se mi líbilo a co se mi nelíbilo. Pokud něco bylo špatně, nabídl jsem řešení a pomoc. Jedině tak se dostaneme dál. Jak s tím naložíš je už pouze Tvoje svobodná volba.

    P.S. Já vím. Tiskárna na poli je vždycky problém. Inkoust na baterky je super, ale jinak k ničemu. Patrona se použije 1-2 do roka, vyschne a je k vyhození. Nejlepší je nějaký levný malý laser. Ten má ale zase trochu větší odběr pro pec. Invertor 12/220 často nestačí. Přivezu centrálu, není problém. Musím ji vozit na každé závody F3B, tak to mám najeté.

  • Michaeul : Lítám a vyvíjím 🙂 teď jsem tam páchal F3J, něco málo F3K atd. Ono to není o tom co naprogramuju nebo né, ale o komunikaci s lidma. Já to nelítám, a tak se to blbě píše 🙂 To je celý.

    A vůbec, kluci, co již organizovali soutěž musí potvrdit (ze své vlastní vůle samozřejmě) že stačí vážně jedno obstarožní pc,jedná tiskárna, jeden reprák a jedeme.

  • Petr Dušek

    Roman Vojtěch: …By mne zajímalo, jak by pravidla řešila FAI výšku se záporným znaménkem (vykulené voči).

    Z definice FAI výšky nemůže výškoměr ukázat zápornou hodnotu, i kdybych na kopci hodil éro na motor do údolí, tak výškoměr jako FAI zapíše (0), protože to je maximální hodnota v intervalu od startu do T+10s (mrkanec)

    PS: fotky od Honzy Uhlíka jsou někde k vidění?

  • Díky Petře. Ještě jsme se s Honzou dohadovali, zda mohu při startu přestoupit čáry vyznačující startovní pás?

    Honza mi poslal asi tři fotky. Jedna je zde. Na další jsou vítězové (stejná je již na Stoupáku). Ty další byly podle mne nezajímavé.

    Honza:
    „Ale moc akčni to není.
    Takovejch těch hozenejch nebo přistávajících letadel je plno – to sem umazal z fotaku již včera.“

    Myslím, že něco fotil ještě Martin Rajšner.

  • AH

    Vážení elektroletci.
    Nevím jak v Poříčí, ale startovat se má do čtyř metrů od přistávacího bodu, ne z korydoru. Dle mého názoru zase nová atrakce na modelářské scéně. Já jsem si to vyzkoušel na Eurocontesu v Maďarsku, už v dubnu.
    Všem přeji hodně úspěchů.
    PS: Sejdeme se v Hořicích????

  • Tomas Hruby

    AH – v pravidlech 2014 je v popisu startu doslova uvedeno „pokud ředitel soutěže neurčí jinak“. Proto si myslím, že rozhodnutí o startu z koridoru místo od bodu je regulérní a odhaduji, že se s tím potkáme i na jiných akcích, při vícedenní akci je totiž umístění časoměřičů nastálo do koridoru pro ně daleko méně namáhavé než běhání za soutěžícím k bodu. Jako soutěžícímu je mi to celkem jedno – pokud to bude jasně vyhlášeno před soutěží, tak lze snadno akceptovat oboje.

  • AH

    Zdravím p. Hrubý.
    V pravidlech je ještě jedna zásadní povinost 5.5.11.8.2 Pracovní čas skupiny nesmí být zahájen dříve, než bude přístupový koridor uvolněn všemi osobami!!!! Za porušení 0.
    AH.

  • Petr Dušek

    To pravidlo o startu od přistávacího bodu je pro čisté elektroletce normální, pro piloty z F3J nezvyklé a musí si to trochu sednout. V Hořicích to vyzkoušíme a uvidíme. Pokud má pilot při startu v koridoru (tzn. proti větru) nízkou překážku v podobě časoměřičovy židle nebo kufru od vysílačky tak by to snad nemělo vadit. Od toho má na vysílačce páčky aby to netrefil… Časoměřič (pokud ho pořadatel dodá) stojí při startu za pilotem a po vypnutí motoru odejde do koridoru (15m), kde zůstane až do přistání.

    Ještě se zde zeptám zkušenějších soutěžáků – na české soutěži F5J, na které bude pár zahraničních závodníků, byste preferovali hlášení pracovního času v češtině nebo angličtině? (Kromě hlášení tam budou ještě LED hodiny, takže hlášení máme trochu úspornější, jenom start a potom až od osmé minuty)

  • AH

    Co se týká hlášení času, to je celkem jedno. Stejně počítá pomocník.
    Ke startu. Dle informace od slováků bude start od příštího roku stejný jako při F3J, tedy od startovací čáry v koridoru.
    Zdravím.

  • Petr Dušek

    AH – pokud vím tak slováci to tak chtějí praktikovat podle zmíněného pravidla “pokud ředitel soutěže neurčí jinak”. Na plénu CIAM takový návrh nebyl (alespoň v Agendě jsem ho neviděl), takže oficiálně v pravidlech zůstává současné znění i pro 2015.

  • Petr Dušek
    8.5.2014 at 12:34

    Ještě se zde zeptám zkušenějších soutěžáků…

    V F3B nám nikdo nic nehlásí. V F5J Poříčí angličtina evidentně nikomu nevadila. Zahraniční účastníci ocení jistě angličtinu. A je to!

  • AH

    mihaeul
    Všimněte si grafů z výškoměru Altis. Ten zaznamená největší výšku v deseti sekundách po vypnutí motoru.
    Zdravím.