29.8.2023
Pěkný závod s mezinárodní účastí pilotů ze čtyř zemí; Česko, Polsko, Německo a Rakousko, je za námi. Je zajímavé, že počasí jsme měli velmi podobné tomu před rokem. V sobotu slunce a horko, přes noc uragán, silný déšť a v neděli klid, zataženo a nízká oblačnost, kvůli které jsme nemohli odletět závěrečnou rychlost.
Mistrem F3G České republiky ze zaslouženě stal Petr „Fusíno“ Fusek. Druhé místo patří Pavlovi Markovi, který si cestu za titulem zkomplikoval pověšením svého Freestylera na strom. Jirka „Tůmič“ Tůma bral bronzovou medaili. Šikovní to kluci!
V soutěži, bez ohledu na náš šampionát, se na prvních třech místech umístili naši jižní přátelé z Rakouska. Ten Avatar jim lítá moc pěkně.
Je zajímavé sledovat, jak se v F3B z dosti nudné úlohy „termika“, stala v F3G (F3B s elektromotorem) úloha stejně důležitá jako ty dvě zbývající rychlostní (průlety, rychlost). V F3G je díky scénáři „ala F5J-čím níže tím lépe“ termika opravdu místem, kde se dost často rozhoduje. V tomto byli konstruktéři pravidel F3G (R.Decker a spol.) vizionáři.
Myslím si, že byli velcí vizionáři i co se týká maximálního průměrného výkonu motoru (spíše příkonu) 800W během startu. Toto omezení bylo díky vývoji kategorie vypuštěno. A myslím, že to byla chyba. Tento parametr měl sloužit k omezení „hrátek“ s motory a vrtulemi. Dnes je situace taková, že pokud nemáte ten správný motor a vrtuli, tak jste poněkud „mimo“. Škoda…
Velký dík patří v prvé řadě Svazu modelářů ČR za podporu našeho sportu. Samozřejmě bez ochotných pomocníků a majitelů letiště v Jehnědí bychom toto mistrovství těžko uskutečnili.
Fotografie jsou již tradičně od Zdeňka Kubína a Jirky Trojana. Děkujeme!
MCR_F3G_2023_results
MCR_F3G_2023_results_short
best_A
best_B
best_C
24.08.2023
Startovní listina MCR_F3G_2023_start_list
17.8.2023
Mistrovství ČR F3G se blíží mílovými kroky (26.-27.8.). V současnosti je počet „účastníků zájezdu“ na čísle 25. Je ale možné, že toto číslo se bude ještě měnit. S ohledem na některé piloty (rozhodnou se na poslední chvíli) budu startovní listinu publikovat ve čtvrtek (24.8.) večer. Těším se na Vás.
Ahoj, chci se zeptat proč je zrušení 800 w chyba? Minimální smysluplný příkon je 700 a kdyby byl i maximální 800 tak trefit se do tohoto intervalu je někdy problém. Myslel jsem si doteď ,že to byl smysl vypuštění tohoto parametru a pozitivní vývoj. Díky.
Ahoj Kamile,
rovněž jsem si myslel, že vypuštění tohoto parametru (průměrný příkon max. 800W během 30s motorového letu) bude znamenat přínos. Ano, je to zjednodušení pro všechny. Zdá se ovšem, že omezením příkonu by „ubyla další zbraň“ špičkových motorů, které dají mnohem větší výkon a mají i vyšší účinnost? Já se domnívám, že ano.
Dovolím si poprosit o nástin tzv. ideálního pohonu = motor vrtule a akku tak, aby člověk „měl šanci uspět“ Děkuji Petr
Ahoj Petře,
určitě nejsem specialista na konfigurace F3G pohonů. Petr Fusek nebo Jirka Tůma tomu věnovali řádově více času a energie. Já používám Tenschock a vrtuli GM 17×6. Možná je dnes tendence u tohoto motoru zvolit menší počet závitů než 10. Rovněž někteří piloti začínají lítat více článků než 4S. Vše se vyvíjí…
Řekl bych, že kluci co lítají Schambecka jsou na tom lépe. Snad ti zde k tomu něco napíšou. Teď rovněž pracuje Honza Stonavský s Matyášem na nějakém novém pohonu od Megy.
Je dobré mít špičkové vybavení, ale je třeba počítat, že to bude dražší. Obecně tvrdím, že schopnosti pilotů pokulhávají za možnostmi letadel i pohonů. A to i těch možná horších. Proto se soustředím spíše na „nedělání“ chyb při lítání a nemusím mít každý rok to nejlepší co se kde objeví. Samozřejmě tuto filosofii nikomu nevnucuji.
P.S. Možná by nebylo od věci se stavit v Jehnědí a podívat se co F3G vlastně obnáší.
Fotografie od Sebatiana Haase odkaz
Romane, zdravím a děkuji za info. Jsem zvědan na novou MEGU 🙂 Petr
hledal jsem uplne neco jineho ale padlo mi do oka Jehnedi z Planet Soaring-u 🙂
https://planet-soaring.blogspot.com/2023/09/jehnedi-cz-f3g-eurotour-final-contest.html
JJ, vím o něm. Díky Honzo.