DC-16; nic není nemožné (doplněno 3.7.2015)

Nedávno jsme vyměnili letité Graupnery za nová rádia (DC-16) a zároveň začali nakukovat z do krajnosti vyšroubované F3J do zajímavější F5J. Pomalu tedy objevujeme netušené možnosti tohoto rádia. Na popud Romana, jako inspirace pro ostatní, vznikl tento příspěvek.

V rámci jednoho závodu se nám 3x podařilo (nikdy dříve se nám to nestalo), že jsme motor vypnuli nechtěně dříve a nenalétali kolo. Motor zapínáme přepnutím režimu start a následně pohybem plynové páky. Používáme výškoměr Altis4, který považuje motor zapnutý při šířce impulsu nad 1200µs, vypnutý pod 1180µs a regl. nám spouští motor  při 1337µs; hrůza.

Šlo tedy o to, aby při posunutí páky plynu znovu na nulu nedošlo k vypnutí motoru, tedy zvětšit dočasně na 30s běhu motoru minimální šířku impulzu nad 1337µs, aby se motor nepřestal otáčet. Samozřejmě když budeme opravdu potřebovat motor vypnout, přepneme jakýkoli jiný letový režim, kde motor není funkční. Vše by bylo jednoduché, (nastavení volnoběhu motoru), kdyby motor neovládal Altis se svými omezeními. Vyřešil jsem to dle následného schématu.schema
Logický spínač (L1)  spouštěný spínačem plynu (P2)  (sepnutý od 3%) AND  letovým režimem start (Sk) spouští asymetrický 30s sekvencér (Q1) pomocí něho je ovládána  funkce (Motor -mix), která přes volný mix zvýší šířku signálu pro motor. Minimální otáčky motoru tedy nastavujeme pouze ziskem volného mixu (%).

Tento příklad rozhodně není cestou k rozvinutí vášnivé diskuse o tom jak ovládat motor, to každému vyhovuje jinak, ale jak si na DC-16 určitým způsobem splnit zvláštní přání či myšlenku.

Doplněno 3.7.2015

Honza správně píše, že způsobů, jak naprogramovat nějakou úlohu v DC-16, je opravdu hodně. Myslím, že to platí pro každé moderní rádio. Pokud se Vám nechce si hrát s logickými spínači a případně i sekvencérem, tak Honzovo zadání jsem vyřešil možná trochu jednodušeji.

V letové fázi “Launch” neboli motor jsem jednoduše upravil křivku funkce motor posunutím prvního bodu do požadované pozice, kdy se motor již nezastaví ani při stáhnuté páce plynu na “nulu”. Jak prosté.

Stáhnout motor na nulu (vypnutí) se mi zatím nikdy nepodařilo. Na hodně stažený motor už můj Pike stejně skoro neletí a tak přemýšlím, zda podobná úprava má pro mne smysl. Nicméně jako cvičení mého kornatícího mozku zadání posloužilo dobře.

Roman Vojtěch

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde koupit Genericky Cialis vždy věří.

4 komentáře DC-16; nic není nemožné (doplněno 3.7.2015)

  • Mam to takmer podobne, len som vynechal sekvencer. Logicky spinac spriahnuty cez Si a P5. Ak je Si on a P5 lin tak su otacky motora plynule ovladane P5 aby som mohol ostat “pozadu” a nechat si odstup. Po 30s sa aj tak sam vypne, sekvencia mi preto nie je potrebna. Pritom je min. hodnota P5 nastavena na 25%, takze pokial nevypnem spinac Si, motor bezi do 30s. Dufam, ze to je zrozumitelne ;).

  • Honza

    I o podobném řešení jsem uvažoval, ale potřeboval jsem se naučit pracovat se seqvencérem :), který používám teď i jinak. Já se rád učím, na myšlence toho rádia je zajímavá právě možnost realizace různými způsoby, podle toho jak to komu vyhovuje.

  • Honza

    Ahoj všichni, Romanovo doplnění je jednoduché a funkční, jen se motor rozběhne na volnoběžné otáčky hned po přepnutí do letového režimu start a to jsme nechtěli. (Úmyslně dva kroky pro rozběh motoru, protože máme rádi své prsty 🙂 ) Nám při přepnutí režimu start a plynovém knyplu v nulové poloze motor neběží, rozběhne se až pohybem knyplu plynu a při návratu do nuly se již nevypne, je tam volnoběh.

  • Přicházím s pokáním. V F5J Hořicích jsem si motor dvakrát nechtěně vypnul. Pozitivní je, že jednou mi to aspoň “přineslo litr”. Jdu programovat…