Další ze závodů Zimní Ligy nás čeká již tuto sobotu.
Ptáte se, jak dopadlo „koštění“ Pampeliškářů? Ehhhh, špatenka… Pampeliškouni vykostili nás (protažená huba, ale následuje lehký úsměv).
Začalo to už po ránu. Karel, i přes mé neustálé reklamace, takticky zvolil směr navijáků tak, aby nám vzal i tu poslední a jedinou výhodu F3B modelu; větší výšku po startu. Celou krásně prosluněnou sobotu jsme tedy startovali s větrem v zádech a bylo to silné mentální cvičení.
Přijeli se na nás podívat Vostřeláci s autobusem plným kamarádů. S Pikem, který má o 50% nižší plošné zatížení než průměrný model F3B a profil prohnutý jak moje Fiskars lopata do auta, v pohodě kralovali. Nechytali se na ně ani mistři světa a přidruženého kosmíru (Honza Kohout). Také s Pikem ale přeci jen o 0,000 001g těžším; pešek…
Na sobotním závodě to vypadalo, jak na F3B tréninkovém kempu. Polovina startovního pole letěla s F3Bčkem. Chlapci, výborně! Když se naučíme lítat v takovémto marastu, tak nás už nemůže naprosto nic rozhodit. Přijel si zalítat i Vašek Bláha. Příští rok jde zase a opět do F3B. Vítám návrat ztraceného syna. Potácet se na svahu (F3F) s termice už Vaška asi nebavilo.
Já se první tři lety docela na startu divil, že Stinger se chová nějak zvláštně. Až před čtvrtým letem jsem zjistil, že díky netušeným možnostem DC-16 mám do výstřelu křidýlka asi o 1cm víc do vztlaku než klapky. Samozřejmě za to nemohou programátoři z Jeti, ale já. Trochu se v tom čarování v Šestnáctce budu muset mírnit.
Tentokrát mi MGPS fungovala a dokonce k velké radosti osazenstva hlásila údaje i do JetiBoxu Profi. Sedím nad záznamy a přemýšlím…
- Moc daleko jsem nelítal. Maximálně na hranici 800m, protože modrá difuzní obloha nebyla optimální konstelace pro výlety do větší dálky.
- Ze záznamu se pokouším udělat si obraz o fungování antén (A1 a A2) přijímače Jeti R9. Z logu je vidět mimo jiné kurz letu a síla signálu od Rx v daném okamžiku. Přemýšlím, která anténa je na tom hůř a proč. Mimochodem, výpadek telemetrie nebyl hlášený ani jednou. Na druhé straně jsou okamžiky, kdy JetiBox Profi (pohozený na židli) už signál nedostával; v GPS logu chybí časová osa (1-2-3 vteřiny).
- Přemýšlím, zda jiné systémy (HOTT, Futaba nebo ještě někdo jiný) něco takového umí a jak je srovnat v podobných podmínkách. Máte někdo podobné záznamy (trajektorie letu, síla signálu atd.)? Že by nikdo jiný na Jetiho neměl?! (provokace, úsměv)
- Pokud máte náladu, tak si zde můžete stáhnou všechny moje logy ze soboty (ZIP 400k) a podívat se na tu F3B katastrofu. K zobrazení si budete muset nainstalovat Jeti FlightMonitor.
Chtěl jsem poděkovat Karlovi Kotoučovi, že i přes hodně mrazivý výhled počasí závod uspořádal. Díky patří i Pavlu Markovi za hřejivé sponzorské dary od firmy Sapho. Pokud jste nepřijeli, tak podobnou chybu již příště nedělejte. Čágo!
Výsledky od Karla Kotouče (XLS).
AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.
To se ted leti v Porici nad Sazavou? Nebyla by mapa, kde se tam nachazi letiste? Vypada to, ze bych mohl mit v sobotu chvilku volna, tak bych prijel na cumendu.
Ahoj Míro,
přijeď. Poloha letiště (zelená šipka).
Teď je tady -5°C a to je skoro poledne. Úplně jasno.
Nečeká nás nic příjemného.
Sraz zítra v 9.00 na letišti.
Karel
Těším se na test výdrže (pilotů i techniky) v -10 stupních :-)))))
Vítěz si odveze sponzorský dar na zahřátí!
Romane, budeš se muset hodně snažit :-))))
pavel
Na Letné je -5°C. To ještě taková tragédie není. Stavím se pro Mihaeula a jedeme vykostit omrzlé Pampeliškáře. Opět má být variabl (chjo…). To i Honza „Kyky&ryky“ Kohout zbaběle vytahuje místo své F3B Fosy Lift trambus Pike. No holt Stinger se bude muset zase snažit. Jako vždycky.
Teda pocasi (slunicko) paradni – az na tu teplotu.A taky to, ze jsem musel do prace 🙁 Doufam ze se aspon na jeden zavod zimni ligy podivam jindy.
super vydařený den, nádherné počasí, pěkné polétání, dal jsem sice jen šest startů, z toho dvakrát s přemetem 🙂 a v druhém kole mě vyřadily ztržené převody na vztlakovce ale i tak jsem spokojen, po pěti letech opět poprvé na navijáku, tímto děkuji Pavlovi za zapůjčení navijáku, a Romanovi za půjčení silonu, a ostatním za pomoc, chlapci děkuji, příště snad už s vlastní výbavou 😉
…a budou taky nějaký mrazivý fotečky ke shlédnutí 😉 ?
Krásný den všem:-) Jak dopadlo včerejší vykoštění promrzlých pampeliškářů? 🙂
Takže jsem se opět spletl 🙂 V sobotu ráno jsem vyjížděl a když mi rozmrzla palubní deska u auta, uzřel jsem číslici teploměru… -16 stupňů! Začal jsem se tetelit radostí a těšit se na extrémní polétání! Nicméně, po 90ti km spadla(vlastně vystoupala) teplota na oněch -10 až -5 a bylo to božské polétání. Sluníčko a bezvětří, pro piloty dobré ale pro můj F3B strojek trošku na houby. Starty v bezvětří, nebo spíše 1m/s do zad jsou vždy špatné. Pokud by to byl 1metr proti, jsem tak o 20 metrů výše. Nyní to bylo tak od 160 do 180 metrů. Každopádně jsem rád, že jsme se sešli a potkal jsem známé tváře (někdy i po mnooooha letech). Těším se na další závody a slibuji, že prijedu i s nějakou sponzorskou maličkostí na zahřátí:-) Letu zdareccccc
pavel
Ahoj,
co se tyka zminovaneho logovani, tak graupneri hott logovat umi (silu signalu, kvalitu signalu /??odstup signalu od sumu??/, …). Bohuzel letam pouze s variem, takze vsechny logy co mam, jsou pouze vuci vysce (koukam aspon na pomer vyska/kvalita signalu). Behem letani se mi kvalita spojeni pohybuje do 75% (byl jsem v 798m, odhadem tak 300m daleko). Signal vidim ale jeden, tzn. pro prijimac (ac prijimac gr-16 se kterym letam ma 2 anteny). Po pravde je mi i fuk, ktera antena ma jaky signal, dulezitejsi pro mne je ze ridim a je to spolehlive 🙂
Prijimac konkretne o signalu loguje:
RF_RXSQ (v procentech)
RFSQ (v procentech)
Strenght (v procentech)
Tx (dBm)
Rx (dBm)
Kdyz si necham zobrazit log z onoho „nejvyssiho“ letu, tak se signal TX pohyboval prumerne kolem -59,7dBm, minimum bylo -80dBm (pri pristani), maximum -24dBm (pri odhodu).
Rx prumer -72,6dBm, minimum (pristani) -93dBm, odhod -28dBm.
Sila signalu prumer 99,335%.
Prohlizec graupneri telemetrie je opnesourcovy DataExplorer, zaznamy letu muzu poskytnout. Mozna zkusim na nejake otestovani (vyska, vzdalenost, smer letu, …) sehnat tu gpsku. Ale urcite az bude tepleji, ted pres zimu se mi laborovat nechce 🙂
Ahoj Míro,
hausnumera jsou pěkný, moc mi toho ale neřeknou. Já bych potřeboval vidět zástavbu antén v letadle (pošli foto) a skutečný GPS log se sílou signálu tzn. kdy vypadne telemetrie. Když se dívám na ten DataExplorer, tak tam si asi zatím moc 2D trajektorie z GPS neužiješ? Pošli mi prosím Tě nějaká reálná letová data na test.
Možná pozdě,ale přece krátký příspěvek.
Sobotní soutěž, kdy termika byla jen okolo poledne a ještě k tomu velmi slabá, opravdu nepřála F3B ani těžším F3J modelům. Rozdíly v dosažených letových časech byly velké.
Ale i přes názory, které jsem četl v jedné diskusi na Lomcováku před časem, že lehký F3J model nemá dostatečnou kinetickou energii a jeho let je bezradný, tak tato soutěž názorně demonstrovala, že gravitační zákon funguje i v Čechách a to dokonce i pár dní před koncem světa (- :
Podmínkou úspěchu velmi lehkého modelu je jeho použití pouze v podmínkách pro něž je určený. V termickém počasí (i při variablu) , nemusí být použití lehkého modelu vždy přínosné.
Díky Karle za super sobotu.