Sobotní poletování (9.10.2017)

9.10.2017

Předpověď počasí na víkend nebyla moc optimistická, ale nakonec k nám bylo nebe milostivé. Pravda, trochu peprnější to bylo (občas lehká sprška a k tomu vítr >5m/s), vše jsme nakonec ale zvládli. F3B nakládačka se prozatím odkládá a naložili nám F3J Pampeliškáři.

Přijeli i kluci ze Ždáru nad Sázavou a okolí. Z druhého konce republiky dorazil Jirka Tůma.

Tomáš Hrubý za každou cenu chtěl testovat mnou navrhovanou úpravu pravidel (viz. komentáře). Vzhledem k tomu, že změna zatím neprošla, musel vážit několik výletů do dáli pro svého “Couvače”. Bylo vidět, že šel do sebe a nachodil mnoho “kilometrů”; pohybem ku zdraví…

Milan Chalupník nám prezentoval novinku ve své elektře; posuv baterie v trupu a změnu těžiště za letu (ovládané servem). Moc se mi to líbilo. Možná proto nelítal vůbec špatně a skončil na pěkném druhém místě. Milane, pošli nějaký odkaz na fotografie a popis řešení.

Staří F3J harcovníci Jirka Rajšner a Zdeněk Zeman se poprali o první a třetí místo.

Já jsem trochu bojoval se startovním nastavením svého Sonixe. Bylo to prostě z minulé Zimní ligy (bezvětří resp. větřík do zad) příliš vyhrocené a 1,32 praskaly jako prd. Trochu jsme to diskutovali s Jirkou Tůmou, ale až doma mi došlo co jsem měl změnit. Pro mne tedy opět velice poučné. Stejně ty F3Béčka jsou fantastická; člověk si myslí, že má vše vyřešeno a ono ani náhodou. Je super, že do důchodu se nebudu nudit (mrkanec).

Užívejte podzimu a chystejte se na příští Zimní ligu.

Fotografie od Milana Chalupníka viz. komentář a od Jirky Novohradského zde.

Výsledky RCVN 7.10.2017

Oblačno, vítr 4-6m/s, 300m silon MegaLine 1,32mm

2.10.2017

Zdeněk Zeman Vás zve na tuto sobotu do Poříčí na další závod Zimní ligy Přijeďte si pro nakládačku od F3B stíhačů (ppche). Propozice (PDF). Kdo se nepřihlásí předem je bez klobásy.

18 komentářů Sobotní poletování (9.10.2017)

  • Foukat má kolem 5m/s. Elektrikáři mají mít nastaveno 17,5m. Ostatní si mohou nastavit 320m.

  • Milan Chalupník

    Mohu si nastavit 18m, mě to neumí půlmetry?

  • Petr Cejnar

    Milane, NE, víš dobře, že u leteckých modelářů se vždy zaokrouhluje dolů. Tak pěkně jen 17!!!

  • Oprava; elektrikáři 175m (úsměv)

  • Milan Chalupník

    To je dobře, díky, už jsem chtěl jít odpoledne po práci trénovat v tom fučáku “hand launch”:
    https://www.youtube.com/watch?v=AWCgzF11VmE

  • tomashr

    A jestlipak se Roman bude hlásit k svému vlastnímu návrhu pravidla, které by se ve větru mohlo hodit?
    Citace: “pokud soutěžící s elektromotorem přistane dále jak 75m od přistávacího bodu, je mu zástupce kategorie F3B povinen model donést do 5minut. Pokud nosič (F3B) časový limit nesplní, tak penalta -300 bodů. Musíme být na sebe nároční.” 🙂

  • Je zajímavé, že odvahu se ozvat mají ti, kteří by toho pobybu potřebovali nejvíc. Soudnost chlapče, soudnost…

    Chystáš se zase přistávat někde v Africe?

  • tomashr

    Já si nezačal, jen tě cituji 🙂
    Ad místo přistání – no uvidíme, snad to nebude tak zlé, stejně mám na zítra v plánu primárně tréning s těžkým bitevníkem…

  • Milane, na fotkách nevidím nikde konečné foto bedýnkářů. A tak z toho usuzuji, že jsi nemohl fotit, protože jsi byl na bedně, a nebo se mýlím…? 🙂

  • Milan Chalupník

    Jo jo, utrpěl jsem druhou bednu, “bednová” fotografie nebyla, nějak jsme na to v té poklidné atmosféře zapoměli, výsledky však máš v aktualizovaném úvodníku od Romana.

  • Komár

    Ahoj, díky pořadatelům za závody!
    Romane, měl jsi v letadle výškoměr? Zajímalo by mě, o kolik jsem měl horší starty, protože vizuálně to bylo o pěkných pár pater. Já jsem se střílel do 190-200 metrů.

  • Ahoj Honzo,
    máš tam obrázek. Starty jsem měl hodně špatné (praskaly špagáty, vypadával jsem, hrůza…). Se Sonixem jsem dlouho nelítal. Byl “narychlo” seřízený na minulou ZL a tam bylo totální bezvětří resp. vítr do zad. V těchto podmínkách (ze soboty) považuji 260m asi za dolní hranici dobrého startu.

  • Milan Chalupník

    Na četná přání zde zveřejňuji svou pravidly povolenou zbraň:
    https://youtu.be/IAKSVUgW410
    https://youtu.be/J-dN6xAPems
    Motor s převodovkou:
    https://www.gme.cz/elektricky-motor-s-prevodovkou-gm12-n20va50
    točí s M8 nylonovou závitovou tyčí. Ovládán je běžnou servoelektronikou, kde je místo tamního potenciometru tento tahový:
    http://cz.mouser.com/ProductDetail/Bourns/PTA6043-2010CIB502/?qs=%2fha2pyFadujWSSZkpNcW2NSWcLffxsFZBLZqD6JZnye2oNEdWsFhiQ%3d%3d
    který snímá polohu. Vozíček s kulisou pro baterku jezdí po 2mm uhlíkových tyčkách v rozsahu 55mm. Pevná část je k trupu chycená přes sucháč, baterka na kulise taky. Používám tři polohy, s tříčlánkem 1100mAh to posune těžiště o 3mm (+-1,5mm). Váhově to je asi 25g navíc. Myšlenka je to hodně stará, v praxi však dva roky. Mám to ještě v Daidalovi RCEV, tam je posun menší. Je to bezva pro zalétávání, v zalétaném éru to však může přidat starosti, je to další povel navíc, situace se tak často mění, že si někdy sám nejsem jist, co vlastně chci a zda je se nakonec rozhodl správně. Realita je taková, že pokud jsem daleko, tak volím pro klid duše přední těžiště, pokud jsem blízko v dobrém vzduchu, tak jedu dozadu. Lze to pojmout jako pohyb mezi klouzákem a opadákem, pak to na sebe nabalí i složité varianty nastavení. Poslední dobou už tak často těžiště neřeším, o to víc buněk mě zbude na řízení. Nejdůležitější je nastavení aerodynamické, těžiště ho jen doplňuje.

  • Díky Milane za popis. Funkční, chytré a jednoduché provedení.

    Velice správně píšeš, že toto řešení obecně nemusí být vždy výhra. V tom sobotním fučáku jsem přidával 2g a později 4g. Teprve se 4g jsem byl spokojený. V bězvětří řeším +-2g. To zde ale bylo na Lomcováku zmiňované už mnohokrát.

  • jiriraj.

    Ahoj Romane,
    koukal jsem na tvoje grafy .Pampelišky od jisté doby neřeší sílu špagátu.Tak Jsme nasadili standart,1,5 megaline.Vzhledem k větru jsem začínal se zákl. váhou 1900 a postupně dovážil na 2100-2300.Končil jsem opět na 2100g.S touhle sestavou jsem měl výšky od 220 Do 240m.Je to +/- bylo to jen odečtený z telemetrie po startu během letu.
    Jó a bylo to s Perfekcionem,Martin s Dynamikem mívá tak o 20m vic.
    Sjö JR

  • Jan Uhlik

    Když čtu ty výšky, tak přestávám mít depky z nalítaných časů. Seženu baterky do F3B a začnu s Vámi závodit kdo výš 🙂

  • Ahoj Jirko,
    za posledních 15let F3B jsem nepoužil nic silnějšího než 1,32. F3B nevygeneruje takový tah jako obrovská plocha F3J. Já si myslím, že jsem našel lék na ty problémy zde v článku zmiňované. Musím to ale ověřit. Martin se svými výškami z Dynamiku mne trochu/dost vytáčí (úsměv), to jsem konstatoval již v nějakém předchozím reportu.