2.závod Zimní Ligy… (doplněno 6.11.2016)

6.11.2016

Ta předpověď počasí byla opravdu divná. Ve čtvrtek mi Honza Kohout volá, že na Windguru dávají vítr kolem 7m/s a v nárazech 13m/s a co tedy beru za špagáty. Koukám se do předpovědi na Aladina a vidím sotva 2m/s; skutečnost byla ještě horší. Po ránu absolutní bezvětří a po poledni vítr do zad. Na Poříčí ale zase nic tak překvapujícího.

Po příjezdu na letiště jsem udělal jeden kontrolní start a bylo to zoufalství „proceděné vzduchem“. Výška? 160m. Hmmm, Ploužilové (F5J) mají nastaveno 165m. Když jsem se ptal, kdo z nich si přivezl skoro tříkilové Ploužidlo, odpovědí mi bylo mlčení jehňátek či případně námitka, že tolik to zatížit ani nemohou. Na moji poznámku, že v těchto podmínkách by si měli nastavit maximálně tak 100m, rovněž nikdo nereagoval. No dobrá…

porici

Záznamy z LOLO5+ jsou v pořadí tak jak šly přes den za sebou. Průměrná výška z prvních čtyř startů? 170m; o 5m víc než téměř dvakrát lehčí F5J model.

Hned první let byl opravdu zoufalství. Již někdy v šesté minutě jsem se pomalu ploužil nad vrcholky stromů na východní straně louky. Honza hlásí: „Hele vole, máš tam stro…“. To „…my“ už nedořekl. To jsem se už houpal na bříze. Na letišti zavládlo všeobecné veselí.

Letadlo jsme po drobných manévrech s lezeckou vložkou bezpečně sundali. Tímto děkuji kamarádům za pomoc při již několikáté reinkarnaci mého Sonixe. A mohlo se pokračovat…

Kolem poledne, světe div se, vykukovalo sluníčko a vzduch mohl být konečně aktivní (viz záznamy z výškoměru). Začalo dokonce i pofukovat, bohužel přesně do zad. Pampeliškáři (F3J) byli donuceni zkoušet náznaky obletu kladky. Třeba Jirka Pazdera (F3J) si to vyzkoušel se svojí Extází (F3B) poprvé v životě. Myslím, že po několikátém pokusu přišel na to, že zase až takové vrcholné umění to není a začal si oblety užívat.

Počasí tedy nakonec vyšlo, odlétali jsme celkem 7 kol, prostě super sobota. Vyhrál Milan Chalupník (F5J), druhý byl Libor Koten (F3J) a třetí jsem byl já (F3B). Výsledky, po kontrole vzorků moči antidopingovou komisí FAI CIAM, dorazí určitě obratem. Příště letíme 10.12., tak buďte připraveni, protože bude konečně foukat 12m/s a já se těším co s těmi 1300g plachtami budou podnikat kluci Ploužácký. Mějte se.

Jednotlivé_lety (PDF)

Celkové_výsledky (PDF)

P.S. Za fotografie děkuji Honzovi “Carbon” Uhlíkovi a Honzovi “Kykyryky” Kohoutovi.

26.10.2016

…se překládá z termínu 12.11.2016, kdy budou na okolních polích piclifci vraždit ušáčky, na 5.11.2016 (sobota). Všichni jste srdečně zváni LMK Týnec nad Sázavou. Pozvánka (PDF).

49 komentářů 2.závod Zimní Ligy… (doplněno 6.11.2016)

  • Karel Mrázek

    Jakou výšku nastavit na zítra? 165 nebo 160?

  • Milan Chalupník

    Těsně jsi mě předběhl. Bude foukat, proto je rozhodnuto, nechť si elektroletci nastaví vypínací výšku 165m.

  • Klucíííí,
    není to zbytečně moc? Tam nikde tak vysoké keře nejsou (smích).

  • Milan Chalupník

    Stačí pak rychle vyklesat na nejbližší nafukovanou hranu lesa (smích, ale ten mě zítra přejde).

  • Karel Mrázek

    Na výšce stejně moc nezáleží, mám pocit, že je to soutěž hlavně o přistávání. S motorem vepředu to do země moc zapíchnout nejde.

  • Karel Mrázek

    To ale nemění nic na tom, že si člověk rád zalétá a potrénuje.

  • Chceš si Karle opravdu zalítat? Tak si tu svoji “plachtu” nalož na 2800-2900g, to budeš mít přibližně stejné plošné zatížení jak já a věř tomu, že si setsakramentsky zalítáš. A pokud s tím přistaneš jak do peřin, tak jenom dobře. Najednou soutěž nebude přistávací nuda nad křovím.

    P.S. Mám geniální nápad. Aby se Ploužilové aka Křovinořezy (F5J) nenudili, tak byste si mohli nastavit výšku 200m (to je tak moje průměrná s F3B) a letadlo naložit na 36,5g/dm2. No a můžeme si to rozdat. Vaše profily mají 2x víc vztlaku, tak na tom budete ještě pořád výborně. Kdo jde do toho? Máte strach?

  • Karel Mrázek

    Naložil bych, ale není kam, ve větru mi to i docela chybí. Třeba něco vymyslím (dnes večer ale ne). A co zkusit bodovat přistání podle F5J? Zítra budu při soutěži v podstatě zalétávat nové éro, takže ty přistání budou obzvlášť špatné. Ale o to asi vůbec nejde, dobré je že si člověk zalétá i v zimě a ve výsledcích se stejně porovnávám hlavně s ostatními F5Jčkaři, a i to je katastrofa.

  • Jasan. Vymysli jak to naložit. Budeš to potřebovat nejen na Zimní Lize. Bodovat jinak přistání, to bych asi nedělal, nebylo by to už RCVN ale “bramboračka”. Už takto je to na hraně (přítomnost F5J).

  • Karel Mrázek

    “Mezioborovou soutěž” beru jako zpestření a plus, aspoň se můžeme trochu popichovat a není nuda.

  • Jan Uhlík

    Navrhuji bodovat ladnost přistání – do zítra to vymyslím. Ale již teď vím = zápich je nula 🙂

  • Karel Mrázek

    Možná komu to dojede po zemi dál. Když jsem to dnes udělal pár letů, než jsem skončil kvůli závadě, tak to jezdilo jak sáňky.

  • Milan Chalupník

    Romane, pokusím se o vysvětlení, bohužel nevím kdo z “Ploužilů” ti odpovídal mlčením, ale na přenastavení výškoměru na letišti je vybaveno velmi málo jedinců, z těch co navštěvují Zimní ligu jen Tomáš Hrubý, všichni si to naťukají den předem doma, a dovažovat F5J na plošné zatížení F3B neumí určitě nikdo, mých 1500 až 2400g je hodně vyjímečný rozsah, ale nikdy jsem s těžším než 2000g neletěl, ikdyž fučelo fest.

  • Ahoj Milane,
    je mi jasné, že na letišti to nastavit nebude jednoduché. To jednoduše (z vysílače) umožňuje třeba systém od JETI s jejich MVARIO2. Moc lidí z F5J ho asi nelítá (já ano).

    Trochu se mohu vrátit k sobotnímu závodu právě z pohledu “koexistence”, tak rozdílných letadel jako je F5J, F3J a F3B. Jsem rád, že si přijedete (F5J) zalítat, ostatně jsem to vymyslel a prosadil já. Nic se na tom nemění, ale…

    Myslím si, že by měla být snaha trochu ty výchozí podmínky udržovat v rozumných/srovnatelných mezích. Pokud mi Martin Rajšner v sobotu ráno hlásil max. výšku po vleku 140m, tak Vašich 165m bylo trochu mimo mísu, to jsem věděl hned.

    Optimální by bylo nastavovat výšku podle pokusného startu F3J (technicky to možné moc není, jak píšeš) a dát Vám hendikep cca -5 -10m, protože u navijáku je vždy faktor nejistoty/chyby, která tě stojí drahocenné metry. Tento problém s vypínačem pro motor F5J nemáš. Výšky F3B bych do toho vůbec nemontoval, F5J a F3B jsou jako den a noc, zatímco F5J a F3J jsou dost podobná letadla (detaily neřeším).

    Když se podívám do minulých ročníků ZL, tak jste měli limit někde kolem 140m. Obecně bych u toho asi zůstal, protože pro Pampeliškáře (F3J) je to dobrá výchozí výška v průměrných podmínkách. V silných podmínkách to bude o 10-15m více, odhaduji. Ostatně Martin nám může poslat výškové logy ze sobotního závodu. Nevím, zda lítá s výškoměrem. Viděli bychom tam, jak se mu na startu dařilo, když začalo foukat 2-3m/s do zad. Moc nadšeně se netvářil, zatímco my Stíhači jsme si užívali oblet kladky…(pche)

    Určitě každého napadne, že tady “kňučím”, když najednou vyhrál Ploužil. Samozřejmě to tak není, ZL je hlavně o tom si jednou za měsíc v okurkové sezoně zalítat. Pokud je nějaká napínavá bitka s F3J nebo F5J, tak to beru jenom jako bonus.

    Už tak nějak (nejen) ze své pozice (trenér RC větroňů) mám eminentní zájem na tom, aby lidi uměli lítat, aby věděli, jak letadlo seřídit, jak z něho dostat maximum, kam si letět pro vzduch atd. Musím konstatovat, že to co většinou předvádějí Ploužilové na ZL je daleko mého obdivu (na rozdíl třeba od kluků F3J).

    Pokud to zjednoduším, tak je to prostě svahování nad křovím. F5J na toto notoricky trpí a proto jsem to přestal lítat. Pokud si vzpomenu na jakékoliv závody F5J, kterých jsem se zúčastnil, tak pokud začalo jenom trochu víc foukat, všichni stáli ve vzduchu jak ovce a jen se modlili, aby jim to tam vydrželo co nejdéle. Následně si víc jak polovina lidí šla pro letadlo někam do kukuřice. Ve svých diskuzích se ohromujete kolik Vám váží téměř 4m větroň. Ty to ještě nemáš 1200g(?!), tak jsi pěkný jouda, atd. Pro mne úplně odstrašující letový projev letadla a následně (logicky) i pilota (vždyť to neletí, co s tím mám dělat?!).

    Chtěl bych, abyste přemýšleli o úplně jiné taktice letu. Nenutím Vás do nějaké jízdy po celé obloze (ala F3B), ale většina z Vás se spoléhá na “úchylné” plošné zatížení (nízkou váhu letadla) a pro tento parametr zapomínáte lítat.

    V sobotu jsem Tě sledoval (sleduji Tě už delší dobu), byl jsi světlá F5J výjimka, nebál si se odlétnout někam dál a proto jsi vyhrál, gratuluji.

  • Milan Chalupník

    Skoro se vším souhlas. Nejdříve jsem reagoval stručně, aby přišel tento komentář. Cesta koordinace (koexistence) v RCVN s F3J asi povede opravdu přes možnost nastavení přímo na letišti, nebo si říct den předem, že to nebude méně než např. 140m, a já si je tam rád dám a když budu cítit, že je to zbytečně moc, tak vypnu dříve. Ale tentokrát se sešla hodně podivná povětrnostní situace, že i těch 165m nebylo jistých. Možná kdyby někdo z F3J vlekal souběžně vedle mě, tak bych to vypnul vedle něho a nedivil se až potom. Od toho tu příležitost létat s váma máme, aby jsme měli porovnání a ledacos u sebe mohli změnit a občas tuto možnost zase oplatit.

  • Především díky klukům z pořadatelského týmu. O zábavu se hned ráno postaral Roman svým estrádním číslem na bříze. Jako adršpašský matador jsem Romanovi nabídl, že na břízu vylezu a zkusím model sklepat o patro větví níže, což se podařilo, větve jsme přitáhli vlascem k zemi, kdy šel model pohodlně vyprostit ze země. S Románkem mě to i po letech baví, protože dokáže stále generovat pořád nové epizody ve stylu veselých historek z natáčení. Kliku měl Roman v tom, že bříza měla poměrně měkké větve, přijala jeho Sonixe přátelsky, bez jediného škrábnutí a Roman v pohodě pokračoval v závodě. Jinak se Romane domnívám, že věšet letadla na břízy půjde i v Praze, kvůli tomu není potřeba se s navijáky vláčet do Poříčí. :-)))
    Atmosféra byla přátelská, pohodová, kdo přijel, nelitoval, zalítali jsme si parádně v poměrně “chytrém” počasí. Jinak se ve všem zcela podepisuji pod Romanův příspěvek o pár řádek výše. To že nad námi měli kluci s F5J výhodu moc neřeším, ZL je více o setkání než soupeření ale Roman má pravdu. Pokud jde o projev F5J modelu, o tom jsem na Lomcováku psal již několikrát i zde je Romanův popis výstižný. O to více mě baví s nimi závodit, já si s F3B modelem klidně přeletím půl oblohy, jeho dynamika mě prostě baví, jo tak nějak v souladu s přírodou.
    I když podmínky pro naše “stíhačky” příliš příznivé nebyly, ostudu jsme s Romanem neudělali. Nácvik startů po větru beru již jako standardní součást ZL. Naposledy jsem byl tuším na ZL v zimě 2014/2015, pamatuji si, že jsem při jednom letu pomáhal jako časoměřič Milanovi Chalupníkovi. Je evidentní, že se toho za poslední 2 roky naučil hodně a vyhrál zcela zaslouženě. Takže za měsíc na ZL na viděnou, doufám že nás bude více.

  • Milan Chalupník

    Romane, Zdeňku, že mě (nás) to nenapadlo dřív, návrh:

    -žádná vypínací výška se předem neurčuje, na místě ředitel soutěže stanoví pro elektrikáře limit (např.120m – příklad této soboty), toto se může během soutěže při změně povětří dopředu měnit

    -po přistání si elektrikáři přečtou F5J výšku, pokud bude pod těch 120m, nic se neřeší, pokud bude přes limit, tak co metr, to 3 body (3 vteřiny) odečíst z výsledku. Tři body mají už v RCVEM na Moravě, tak proto, nebo klidně jiný číslo, (v F5J je to 0,5 bodu).

    -limit se může dát nižší, než se budou vystřelovat F3J, třeba 100m pro příklad ze soboty, a motorujte si kam chcete, ať se nám tady nemotáte u špagátů.

  • Jo, super nápad. Za mě souhlas. 1m nad stanovený limit jsou -3sec. Aspoň si budete trénovat odhad výšky i pro F5J soutěže. Teď to musí ještě odsouhlasit Zdeněk.

  • thr

    Tohle vůbec není super nápad – FAI výška může extrémně kolísat, typicky při vypnutí do stoupáku je klidně 10 metrů navrch (zapisuje se až 10s po vypnutí) a s penalizací můžu let klidně odepsat. Jistě, mohu začít dělat manévry jako v F5J, kde pokud tuším stoupák, tak počítám do deseti a model držím v ostré potlačené zatáčce, ale tím se likviduje pohodovost zimní ligy. Mimochodem v F5J už dávno nikdo odhad absolutní výšky neřeší a pro tréning je to naprosto bezcenné, řeší se porovnání se soupeři ve skupině (často s cílem soupeře “vycukat”)…

    Osobně bych to spíš viděl na nastavování spínačů na ploše, neřekl bych, že jsem jediný, kdo to dokáže nastavit kdykoli. Jinak se ale nemohu zbavit dojmu, že trochu magoříte. Není normální řešit změnu pravidel po jedné akci se zřejmě netypickým počasím (bohužel v reálu jsem neviděl, měl jsem zdravotní problémy). Předchozí akce byla v pohodě, z loňska naopak pamatuji akci, kdy byly elektry docela znatelně v nevýhodě (výše se stříleli i kluci s F3J, Roman pak měl navíc skoro 100metrů, což v daném počasí mělo větší význam než hmotnost). No bože, tak to bude pokaždé trochu jinak…

  • Jan Uhlík

    Tomáši – jenom opatrně podotknu, že letci s tramway jsou na ZL jako hosté – že se to Milanovi teď trochu nepovedlo a vyhrál je jiná 🙂 Do polemiky vypínací výšky, nastavování na ploše, trestné body… se pouštět nebudu. Minulých x závodů jsem létal tak, že jsem to vypínal baj oko podle výšky do které se stříleli pampeliškáři. Protože jsem nevěděl co mam na výškoměru nastaveno a byl jsem líný kvůli tomu startovat pc. A ted mě kvůli přiznání určitě disknou minimálně za předposlední závody a mé jmého bude otlučeno z nástěnných fresek. Nyní jsem dle rozkazu výškoměr nastavoval. Vůbec mi nečiní problém když mi měřič řekne, že jsem ve výšce kam se před chvilkou vystřelil někdo s F5J ten ventilátor vepředu vypnout. Já osobně jsem rád, že se 1. vůbec někde v tomto období lítá, 2. schází se pohodový lidé 3. no stress 4. jak již bylo zmíněno – vyhnutí se domácímu úklidu 🙂
    A pokud to tu nebylo tak za mě organizátorům za ZL dík. H.