Sklopka (doplněno 19.2.2016)

Pomocná udělátka, která umožní spolehlivé sklopení vrtule jsem začal řešit až s elektrovětroni v F5J. Dříve moje stíhačky (Optima) létaly dostatečně rychle a ke sklopení vrtule docházelo většinou spolehlivě.

Původně jsem používal kroužek/gumičku vystřiženou z kvalitní duše (Dunlop) na kolo odpovídajícího průměru. Toto řešení se mi moc neosvědčilo, protože gumička dost často praskala. Mezera mezi kuželem a čelem trupu musela být velice malá, aby došlo k “opření” kuželu o přepážku v případě tvrdšího přistání, a gumička byla tedy průběžně broušena mezi otáčejícím se kuželem a přepážkou.

Druhé řešení, které jsem odkoukal od “Hradečáků”, je mnohem spolehlivější. Kousek kvalitní gumy (TAN) přilepím kapkou vteřiňáku na oba listy a vše funguje dokonale.  Gumičku jsem trochu namazal parafínovým olejem na plochách, kde vede po tělese kuželu.

Doplněno 19.2.2016

Vzpomněl jsem si ještě na jedno řešení, které používá Standa “Pérák” Perkovič. Je to taková variace na “Hradecký” patent. Listy jsou na vhodném místě provrtány (1-1,5mm) a je použita gumička kruhového průřezu. Zajištěno je na koncích uzlíkem.

6 comments to Sklopka (doplněno 19.2.2016)

  • Fifa

    Nejak nerozumim k cemu to reseni resp neumim si predstavit ze by sklopka nesklapla i bez gumicky. Kdyz jdou listy volne, bez odporu, tak je prece musi zavrit i sebemensi vanek (leda ze by si zacal couvat).

  • Stačí aby se ti motor zastavil s jedním listem pod trupem a list se díky své váze nesklopí ani při značné rychlosti. Natož při F5J rychlostech (kolem 4-5m/s?).

  • min. rychlost F3b je rovna “max.” pro F3J, nedávno Roman konstatoval – F3J se potácí na pádové rychlosti – min. F3J je “maxmálka” pro F5J, pak nechtěj ,aby se lopata /lopatka/, která 10 sec. žene model do vzduchu se poslušně přilepila k trupu… ta gumička je tam skoro nutná.

  • balsa

    co je TAN guma?
    Kde se mouze tento koupit?
    diky

  • Stačí si do všemocného googlu zadat “guma tan”. TAN je opravdu kvalitní guma, ale můžeš tam použít cokoliv jiného a ověřit si zda to bude fungovat.

  • Tomas Hruby

    Gumičku to v F5J chce i u “bitevního” Storka, tedy hmotností i charakterem letu defakto klasického F3J, není to jen o extrémních ultralight F5J do klidu. Je to prostě fakt, se kterým se je nutno smířit a nějaké řešení gumičky či pružiny si zařídit.