Poslední závod Zimní ligy (20.3.2022)

20.3.2022

Bylo to pro mne velké dilema. S navijákem či bez navijáku? Nakonec jsem v pátek odpoledne sedl na kolo, zapřáhl vozík s Pike Dynamic F5J a vyrazil na Klecany vyzkoušet, zda vše funguje tak, jak někdy před rokem, kdy jsem s ním letěl naposledy. Jo, fungovalo.

Sraz v Poříčí byl před devátou. Podle očekávání nikdo s navijákem nepřijel a tak jsem pro tentokrát netrhal partu. Letělo se podle standardních pravidel F5J. Sluníčko vykukovalo už od rána, ale ledový vítr nás pronásledoval celý den. Termika začala chodit až někdy před polednem.

Některé skupiny byly opravdové splachováky a já postupně zjišťoval, že F5J opravdu proti větru neletí (…a to moje má přitom 1700g) resp. je s tímto faktem třeba počítat hlavně při přistání. Ještě, že se člověk má pořád co učit. Vyhrál Tomáš Marek, který byl nejšikovnější ve svahování nad lesem. Jirka Rajšner a Petr Heinrich byli jen o pověstný chlup horší. Pěkně nás proháněl junior Jirka Marek, šikula!

Příští ročník Zimní ligy tzn. 2022/23 by se nejspíše lítal už jen jako F5J. Možná i na více místech (Tábor, Hostomice?). Velký dík patří Zdeňkovi Zemanovi, Milanovi Chalupníkovi a Luďkovi Marešovi za pořadatelské úsilí. Díky, že děláte něco pro ostatní! F5J Zimní liga 19.3.2022 celkové výsledky (PDF)

P.S. Napadlo mne ještě velice stručně zhodnotit, jaké školácké chyby jsem udělal.

  1. Všechny LiXxx baterie (…mobilem počínaje a NTB konče) se snažím provozovat v režimu 20-80% (přibližně). Mají potom mnohem delší životnost. Pro běžné rekreační lítání to je v pohodě. Pro soutěžní let v ranních 3°C na Poříčí to nestačí. Pro 3S je limit nabíjení 12,3V opravdu málo. Po chvilce mi v prvním letu motor vypnul resp. byl vypnut regulátorem. 
  2. Polohu pohonné baterie v trupu mám běžně označenou kvůli „přesné“ poloze těžiště. Tentokrát jsem si nebyl jistý k čemu je vztažená ryska na lemu kabiny. Rok jsem model neletěl. Podcenil jsem to a v dalším letu byl model skoro neřiditelný.
  3. F5J opravdu není F3B. V silném větru při přistání často nedoletíte a tak přistávací oblouk musí být velice krátký nebo musíte mít k dispozici hromadu výšky. Je s podivem kolik i zkušených pilotů tuto chybu neustále opakuje. Prostě platí „kdybys nebyl hlupákem, nestal by ses medvědem…“

16.3.2022

Tuto sobotu se letí poslední závod letošního seriálu Zimní ligy 2021/22.

5 comments to Poslední závod Zimní ligy (20.3.2022)

  • Milan Chalupník

    Romane, ohledně nabíjení Li-xx baterek, si myslím (co modelář to určitě jiný názor), že nemá cenu horní limit napětí omezovat (ale to už víš vlastně taky), pokud jde o soutěž a obzvlášť o ZL, a držet si je v teple. U verzí HV Li-Poly, kde je horní limit 4,35V se ví, že pokud se nabíjí na 4,2V, tak mají mít delší životnost, ale u běžných bych níž nešel. Ale není důvod před letem čekat, až na 4,2V doteče poslední mAh, stačí když se dotkne 4,2V a mohu letět, těch pár procent už nehraje takovou roli. V sobotu jsem nabíjel ve vyhřátém autě od sluníčka a nabíječku mám v malém mobilním kufříku, který zavřu a nabíječka si ho vytopí. Na start jdu s právě vyjmutou baterkou z nabíječky. Další let beru druhou baterku a tu první zase na soutěži dobíjím. Málo kdy dobíjím víc než 200mAh, takže vybíjím tak asi na 80%. Pokud jde o trénink, tam vybíjím několika starty tak na 50%, méně už ne. Pokud bych nechal ležet nadarmo doma nabitou baterku, tak si koleduji o nafouknutí, zvlášť když ji nabiju v teple a dám do chladu, to ona neví co s tou nashromážděnou energií má dělat a vytvoří plyn. Takže během odjezdu z letiště mám buď jistotu, že jsou zhruba na 50%, pokud jsem některou nevylítal, tak ji vybiju režimem STORAGE. Myslím si však, že nabitá baterka na 12,3V, přestože by byla vychlazená, by měla éro vyvézt výš než do 65m. V sobotu jsem létal na již tři roky !!! staré Tattu 4S1050 75C s vnitřním odporem už mezi 20-25mOhmy (v kose ještě víc). Prvních pár sekund jsem musel letět na půl plynu, než se probraly, ale 300-400m ještě určitě dají. Na sezónu už mám nové, bohatě stačí koupit u Pecků nebo v Rotoramě nějaké R-Line v1,v3,v4. I na družici jsou baterky s desetkrát větší kapacitou, než je třeba a udržují je v rozsahu 100-90%, aby vydržely léta létat. Ať se daří.

  • Ahoj Milane,
    díky za info. Je mi to vše jasné. Situaci jsem podcenil v nastavení regulátoru Talon 60. Vypnutí jsem měl nastavené velice konzervativně na 3,3V/čl., standard je 3,2V/čl. Dohromady se zimou a nabíjením na 4,1V/čl. byl výsledek jaký jsme viděli v mém prvním letu. Baterie by to samozřejmě vyvezla, ale byla to v daných podmínkách právě pověstná kapka, kdy pohár trpělivosti přetekl. V pátek navečer jsem s tím lítal na Klecanech a žádný problém nebyl.

    V dalších letech na ZL jsem nastavil nabíjení na 12,6V a už to fungovalo ok. Prostě zkušenost, že něco ještě jde a něco už ne. Teď jsem doma přeprogramoval Talon na zmíněných 3,2V/čl. cut off. Věřím, že teď to bude bez problémů.

    Kdysi jsem na YT sledoval přednášku nějakého vývojáře od Tesly. Byla dlouhá a velice zajímavá, ale to podstatné co jsem si z toho odnesl, že při nabíjení LiXxx technologie na 100% a ponechání v tomto stavu dramaticky zkracuje životnost článku. Řídím se tím hlavně u elektrokol, NTB, power bank, jednotlivých článků (čelovka, topení do bot…) atd. Nehledám v tom žádnou posedlost, ale snažím se to respektovat.

    Určitě s fenoménem životnosti rovněž souvisí použitá technologie výroby. Už jsem to na L psal nesčetněkrát. Mám doma 3S3200 Kokam 13 let(!!!) starý pack. Pořád funguje, články placaté a tvrdé jak beton. Před dvěma roky jsem si na podzim koupil 3S XXX HV LiPol Turnigy(?) a než proběhly vánoce oba packy jsem nafouknuté vyhodil. Neletěly ani jednou.

  • Milan Chalupník

    Souhlas, některé baterky jsou šmejdy už u pokladny, akurát těch 3,2V/čl. je pro soutěž moc. Pokud si létám rekreačně, tak mě je jedno, jestli se mě motor vypne, ale na soutěž upřednostňuji prioritu chodu motoru. Ikdyž mám 4článek, tak lítám uživatelské nastavení cut-off 9V !!, což je 2,25V/čl. a nikdy se mě nestane, že mi po odhodu chcípne motor a i kdyby se to vyjímečně stalo, tak ještě nespadnu na BEC. A i kdyby to chvilkově mělo tak malé napětí, tak ji nezničím. Další podstatná věc u Talonu je měkký cut-off, ten nevypne, pouze drží snížené otáčky, aby tam bylo právě to nastavené minimální napětí. Pokud je tam hard cut-off, tak motor chcípne a je vymalováno. V sobotu jsem to slyšel nad hlavou několikrát, že motor kolísal v nižších otáčkách, pilot věděl, že má baterky v háji, ale letěl a vystoupal, a když je telemetrie po vypnutí motoru v klidu, tak je i pilot v klidu. U tříčlánku je nastavení toho cut-off kritičtější, na BEC už moc nezbývá, ale víc než 3,0V na článek bych nedával. Tak a teď jsem ti naboural šetrnou péči k baterkám, já je raději po roce vyhodím a když vydrží tři, tím líp.

  • Hmmm, 2,25V/čl. (4S) resp. 3,0V/čl. (3S) to je na mě příliš závodnické. Já F5J mám z 99% na rekreační lítání a není důvod to tak hrotit. Myslím si, že dokonce i na soutěžní lítání při nabíjení 4,2V/čl. je cut off 3,2V/čl. OK. Máš pravdu, že jsem tam měl tvrdý cut off. Opět, je to nastavení na rekreaci. Já chci vidět, že regl vypnul, dolítám let bez motoru a jdu na přistání vyměnit baterku.

    Můj setup na závody při 3°C byl opravdu nevhodný. Určitě je to poučení. Na soutěž je měkký cut off lepší řešení. Díky za rady.

  • Milan Chalupník

    Myslím, že 3,0V/čl. spolu se soft cut-off je bez obav funkční i rozumné na cokoliv