Sobotní závod Zimní ligy RCVN je přeložen (2.4.2019)

2.4.2019

Celkové výsledky ZL2018_2019

24.3.2019

Sliby o překrásném počasí byly vyplněny (22°C, bezmračná modrá obloha, vítr do 1m/s) a kolem poledne dokonce občas fouklo do navijáku. Celý závod byl podle mne spíše o přistání než o nějakých zázračných pilotních či taktických schopnostech. Přední místa okupovali opět Rajšnerovic (Martin a Jirka) následováni Jirkou Pazderou; palec nahoru pánové!

Mou hozenou rukavici F5J na chvíli zvedl pouze Milan Chalupník. Ráno jsem měl po startu 208m, on si tedy nastavil 170m a letěli jsme. Vzduch byl již po ránu velice aktivní a tak nebyl problém nalítat maxo v podstatě pro kohokoliv. To platilo v tomto případě jak o mně, tak i o Milanovi. Po tomto letu zátěž z Pike Perfection vyházel s konstatováním, že se mu to nelíbí, že ho to nebaví, že to lítá moc rychle, že s tím nejde přistávat, že…

Za všechny piloty co se účastnili Zimní ligy 2018/2019 bych chtěl poděkovat pořadatelům z LMK Týnec n.Sázavou, hlavně potom Zdeňkovi Zemanovi a Milanu Chalupníkovi, že měli s námi přes celou zimu tu odpovídající dávku trpělivosti. Na podzim je zase sraz na Zimní lize 2019/2020. Celkové vyhodnocení se zde snad časem objeví.

Pár fotografií od Tomáše Winklera a výsledky (pdf)

21.3.2019

Tak se nám blíží konec Zimní ligy. Bodejť by ne, když ve středu byl první jarní den. Většina z nás konstatování přicházejícího jara přijme nejspíše s úlevou.

Koncept Zimní ligy (dále ZL) vymysleli kluci z Poříčí před dávnými lety a možnost si zalétat i v zimě mnozí z nás určitě oceňují. Asi před dvěma roky jsem přesvědčil pořadatele, aby akceptoval v soutěži RCVN (Zimní liga) i elektrolety. Prostě ať je nás víc a ať si zalítáme. S ohledem na charakter závodu ala „pohoda, nikdo to moc neprožívá“ , když jsem se vrátil z Hradu, tak můj návrh pan prezident přijal. Elektrolety jsou na ZL populární a postupem času se „transformovaly“ na většinové F5J.

F5J za poslední roky prodělala raketový vzrůst popularity a s tím roste stejnou rychlostí (raketovou) i úroveň pilotů v F5J. Konkurence je obrovská a to je vždy dobře.

Vrátím se ale k ZL. Naše rivalita s bratry F3J na Zimní lize byla vždy tradiční a vždy mne bavilo soutěžit se světovou větroňářskou špičkou (naše F3J je absolutní světová špička). Vím, že jsou lepší, ale člověk ani s F3B-éčkem úplně bez šancí není. Mimo jiné proto, že ve výtahu ke slunci jsou nuceni použít stejný nástroj; naviják!

…a zde mi již několik závodů ZL vrtá v hlavě myšlenka resp. námitka, jak jednoduché to mají naši kamarádi s omotorovanými F5J plachtami. Nastaví si výšku, která je kolikrát větší než jsou schopni odstartovat F3J modely, neřeší start po větru, váhu modelu mají o půl kila nižší než průměrný F3J model. Vím, lítáme „na pohodu“, ale zase až taková pohoda by to být neměla.

Pokud si všimnete, tak zatím jsem nemluvil o F3B modelu. To právě přichází (úsměv). Přátelé ploužilové F5J, házím Vám tímto do obličeje rukavici.

Můj F3B Pike Precision 2 má FAI plochu 63,45dm2 a váží 2065g. Plošné zatížení je tedy 32,55g/dm2.

Třeba Váš F5J Pike Dynamic má FAI plochu 83,71dm2 a váží 1350g(?). Plošné zatížení je 16,13g/dm2.

Plošné zatížení má tedy F5J model více jak dvakrát nižší než model F3B. Neřeším naprostou nevhodnost všech parametrů F3B modelu v porovnání s F5J modelem na úlohu termika, což je ve skutečnosti Zimní liga (RCVN). Neřeším, že jediná chyba na startu na navijáku Vás stojí s F3B modelem desítky metrů spásné výšky (připouštím, že ovládání přepínače motoru F5J je pro někoho rovněž náročná disciplína). Všechno toto pominu.

A zde je tedy moje výzva. Navažte si Vaše F5J modely na plošné zatížení cca 32g/dm2, což třeba pro výše zmíněný Pike Dynamic znamená letovou váhu 2 700g. Já Vám to nebudu převažovat ani přepočítávat. Já Vám budu věřit, že kdo moji výzvu přijme, tak tyto podmínky splňuje.

V sobotu má být krásně a opět bezvětří. Pro start F3B modelu na navijáku ta nejhorší varianta. Ráno 2x odstartuji, uděláme průměr z výšek a tuto výšku si nastavíte jako vypínací.

Nad tajemnými bažinami leteckomodelářského sportu se kromě ponurých a hustých ranních mlh převalují i F5J legendy pravící, že kdo nevypíná maximálně v 15metrech, tak je vlastně odvařenej (samozřejmě, že jeho téměř 4 metrovka musí vážit maximálně 800g). Já Vám tedy garantuji, že i s větrem v zádech budu mít ráno s F3B modelem výšku kolem 170-180m. Vaše výchozí výška bude tedy stejná.

Do komentářů napište, kdo z Vás výzvu přijímá, jaký máte model a s jakým plošným zatížením poletíte. Věřím, že se někdo z F5J najde a rozdáme si to (téměř) na férovku.

P.S. Ještě nabízím variantu, že já poletím s Vaším F5J modelem a Vy dostanete moje F3B. Myslím to vážně.

Dycky Lomcovák

13.3.2019

Mám zde zprávu od Zdeňka Zemana. Sobotní závod ZL (16.3.) je přeložen na příští víkend (23.3.)

11 comments to Sobotní závod Zimní ligy RCVN je přeložen (2.4.2019)

  • Milan Chalupník

    Potvrzuji konání, tentokrát už poslední soutěže ZL2018/19, na tuto sobotu 23.3., vypínací výška pro elektroletce bude oznámena v pátek po 18hod., občerstvení v polední pauze bude formou tradičních klobás v ceně startovného 100,-, junioři zdarma. Přihlášky tentokrát na m.chalupnik@volny.cz, nebo na místě.

  • Milan Chalupník

    Romane,
    nic proti tomu nemám, naopak, ale ZL nám slouží pro jakýsi trénink na sezónu, takhle bych letěl F5J nesmysl, takové výšky (180m v klidu) mě nic nepřinesou, ale pro srandu to klidně udělám, ale Dynamita mohu naložil na max 1800g, Perfectiona na 2300g, a i kdybych dovážil na stejné zatížení jako F3B, tak by měl být můj opadák menší (větší plocha), neboť zde přímá úměra neplatí, to by opravdoví plachtaři moc neplachtili, ale jelikož tuto váhu v takřka bezvětří nelítám, tak to budu šolichat bez odzkoušeného setupu a spadneme možná stejně. Kdysi jsem navrhoval pro jednoduchost koeficient výšky 1:1,5 (F5J : F3B) vycházející ze změřených opadání u tebe a u mě, to se spíše přibližuje zvyklostem soutěžení v sezóně. Nikdy nebude 100% spravedlnost, to je jasný, v RCVN je to jak na houpačce, ale osobně raději budu dohánět někoho kdo je lepší, než abych se prsil za snadné vítězství. Skloubit špagát s výškoměrem a ještě den předem je těžký, ikdyž musím přiznat, že přibližná shoda předčasně sedajících eroplánů v zastoupení všech tří kategorií je vidět poměrně často a to mě hned potěší, že jsme se se Zdeňkem trefili. Pamatuji si případ, klid v povětří a 145m pro elektriky, Honza Uhlík vždy jako první na zemi si lítal jen pro potěšení, ale bavil se. Uvidíme co přinese sobota, když by se opakovala podmínka jako na únorové soutěži se vším všudy, hlasoval bych pro 130m, ale třeba už bude foukat, minule předpověď slibovala a nefouklo.

  • Milane,
    odpověděl jsi jak chytrá horákyně. V tomto případě nejde o trénink, ale o sázku/srandu. Já nemám na výběr v plošném zatížení a neřeším, zda je to s tak těžkým letadlem smysluplné nebo ne. Prostě letět musím.

    Nalož letadlo na 2300g, urči si koeficient o kolik budeš mít nižší výšku (nedosáhl jsi na požadované plošné zatížení) a jdeme do toho. Nevidím v tom nic složitého.

    Věřím, že nebudeš sám…

  • Martin Rajšner

    Ahoj Romane,
    vezmeš si v sobotu nádobíčko, že bychom přeměřili ty naše navijáky?
    Díky moc

  • Milan Chalupník

    Mám naložit letadlo a určit si koeficient vycházející z plošného zatížení? Když se vystřelíš do 200m, já budu mít naloženo na 2,7kg, tak je to taky 200m? Když budu 2,3kg tak to vychází 167m, a když dovažovat nebudu, tak je to ta polovina plošného zatížení, tedy 100m? Tenkrát jsme porovnávali opadání, ty jsi měl tuším 0,37m/s, to by dalo z těch 200m přesně 9 minut, když to budu chtít naletět ze 100metrů, musel bych umět opadávat 0,185m/s a to ještě neumím, ale z 200m a 2,7kg by to bylo podle mě snazší než s tvým Béčkem, ale budu v bezvětří lítat s těžkým letadlem, a to mě moc bavit nebude, ikdyž vyhraju. Raději budu lítat s tím, na co jsem zvyklý a skončím v poli poražených ve snažení se z menší výšky a myslím, že nemluvím jen za sebe. Rozhodující je také vyjádření trenéra Jirky a ředitele Zdeňka.

  • Milane,
    usmívám se a kroutím hlavou…

    Martine,
    měření beru. Ty dovez prosím kabinku.

  • Milan Chalupník

    Možná jsem to složitě napsal, jen chci říct, že ten koeficient ze zatížení je pro různé váhy různě spravedlivý.
    Asi budu jediný, ale tu rukavici seberu, naložím 2,3kg, ty mě řekneš výšku a já to odploužím, ale co ostatní F5J pokud přijedou ?
    Třeba minimální zatížení 20g/dm2 jako F3J a výšku určit až ráno z výstřelů F3J protože mají stejný plachty jako F5J a znovu dodržovat vypínání se nad silony. A kdo nemůže dodržet 20g/dm2, tak těch 100m ?

  • Milane,
    pokud poletíš s Pike Perfection, tak při jeho FAI ploše 83,82dm2 bys měl vážit 2.950g na dosažení plošného zatížení 32,55g/dm2 tzn. takové jaké mám já. Ty budeš vážit o 650g méně. Budeš tedy lehčí o 22% než by si měl být.

    Ráno odstartuji, moji výšku vynásobíme 0,78 a tu si nastavíš. To je vše. Stejně všechny další výhody (zmiňované nahoře) jsou na Tvé straně. Neboj, určitě vyhraješ.

    Abych byl správně pochopen. To byla výzva pro F5J. Já nikoho k přijetí této výzvy nenutím. Pokud ostatní F5J shledají, že na to nemají, tak ať si létají jako doposud.

    Ujišťuji Tě, že nic „odploužit“ nemusíš. Opak je pravdou, budeš lítat mnohem rychleji resp. to doporučuji, protože s větším plošným zatížením se „minimálka“ zvyšuje.

    Hlavně si tam dej výškoměr se záznamem, abychom celou akci mohli zpětně vyhodnotit.

  • Milan Chalupník

    Bude to Perfection, ale opravuji, měl bych vážit 2728g, budu lehčí o 428g, to je o 15,7%, tudíž x 0,84. Ale jestli to bude nuda a F3B prohraje, tak slezu s výškou, vysypu mosaz a přidám se k ostatním.

  • Jo, máš pravdu. Já udělal chybu (počítal jsem 35,22 a ono to je 32,55). Omlouvám se.

  • Milan Chalupník

    Vypínací výška pro elektro je 130m.