Zimní liga odložena (doplněno 25.11.2013)

Doplněno 25.11.2013

Sešlo se nás jedenadvacet. Bylo zataženo, ale příjemná teplota kolem 7°C, vítr S-SZ do 1m/s. Kluci Pampeliškářský byli k neporažení. Já se snad nikdy nenaučím přistávat i s F3Béčkem v 10:00 za 99. Všimněte si u mě toho času 9:57-pokaždé (4x) jsem totiž přelítal o 1sec tzn. 10:01.

DSC_0683x

Když už to Tomáš vyfotil, tak se svolením fotografii použiju. Díky Tomáši (úsměv)

Nyní už tedy opět jenom můj oblíbený telegrafický formát reportu:

  • Přijeli i kluci z Moravy (Žďár n. Sázavou a světe div se, ze Zlína). Nevedli si vůbec špatně.
  • Díval jsem se na logy Marcela Králíka, který si přišel zalítat se Stingrem na navijáku po hodně dlouhé době. O tom jsem ovšem psát nechtěl. Podíval jsem se na jeho ustálený let a ejhle „9 sekundový Námořník“ jak vyšitý (perioda kmitu přibližně 9 vteřin). Z tohoto mám opravdu radost. Všechno mi do sebe pěkně zapadá.
  • Rovněž elektrokouzelnící nás poctili svoji přítomností. Přemýšlím, proč se jim moc nedařilo. Kdybychom měli srovnání výšek od F3J a od F5J, tak jsme mohli usuzovat na příčinu.
  • Jirka Pazdera předvedl mistrovské přistání bez výškovky a o chvíli později již pokračoval s novou. Tleskám.
  • S Honzou Uhlíkem jsme vytunili F3B Dingo k dokonalosti. Starty na jedničku. Vlastní let má již nějaké rezervy nebo to byl prostě pešek?
  • Já jsem se po dvou měsících zase vrátil k Bezejmennému (prototyp Vaška Vojtíška) a byl jsem spokojený jak želva. Stejně jako celou uplynulou F3B sezonu.
  • Z fotogalerie Tomáše Winklera vidím, že se kluci zaměřili na můj nový tajný nástroj-přilepené měřítko u klapek výškovky. Ano je to výborný nástroj a řekne mi to o mém seřízení velmi hodně. Výškovku lítám (v porovnání s neutrálem) na termice asi 0,3mm nataženou. Vím, že už moc rezervy nemám a pokud jsem i termiku lítal v nule nebylo to ono. Poloha těžiště není až tak důležitá (ale je dobré ji znát), podstatný je pocit z letadla a právě vytrimování na daném letovém režimu. Samozřejmě tomu odpovídá jiné zaklapkování celé odtokovky. Přemýšlím, zda famózní výkony Bezejmenného z víkendu ve výkluzu s tím souvisí. Chce to čas.
  • Vzpomněl jsem si i na Honzu „Kyky&Ryky“ Kohouta. „Pokud nepoznáš na letadle 2-3g v čumáku, tak o svém letadle nic nevíš“, musím uznat, že měl pravdu. Dva gramy prostě poznám. Pro ty z Vás, kteří budete skuhrat, že to jsou jenom kecy, mám pochopení. Rok vedle mistra světa F3J mne přesvědčil o opaku. Taky jsem tomu nevěřil…
  • Za výsledky patří díky Karlovi Kotoučovi a Petru Cejnarovi (PDF)

Za čtrnáct dní zase letíme, tak přijeďte.

12.11.2013

Nadcházející termín Zimní ligy v Poříčí n.Sázavou (16.11. hon na chudáčky ušáčky) je přeložený na 23.11. Všichni včetně spolku přátel F5J a RCEV jste zváni (možnost nastavení vypnutí motoru v dané výšce). Karel trochu přeházel termíny, tak si to ověřte v Tichém kalendáři.

40 comments to Zimní liga odložena (doplněno 25.11.2013)

  • Tomáš W

    Ahoj,
    díky všem za bezva soutěž,po delší době jsem opět zjistil k čemu je háček na svaháku ,pár fotek je na picase:

    https://picasaweb.google.com/109620478679557030988/RCVNZimniLiga23112013?authuser=0&feat=directlink

    Tomáš

  • Tomas Hruby

    Ad elekrám se nedařilo – já bych ani neřekl… Honza Kubica létal jen pro legraci s malým jednoduchým modelem, který objektivně v tomto počasí neměl moc šanci. Já měl zase pro změnu Storka po sezóně „na šrot“, který čeká na nový střed, aerodynamika na půlce středu je naprosto tragická a když k tomu připočteš, že jsem zápasil s poklesem výkonu v zimě a jen dva z pěti letů jsem letěl z určených 167m, zbylé ještě níže, tak se nedaly čekat zázraky také. A jediný z nás, komu to fungovalo relativně normálně a letadlo (Pike Perfect) měl v dobrém stavu, byl Milan Chalupník, který také skončil na podle mě slušném šestém místě 🙂
    Takže asi tak – příští závody z 14 dní na tom asi budu podobně, ale další kolo už snad budu moct začít ladit nový model na sezónu 2014, tak vás pak snad proženu více 🙂

  • dalibor

    Teda Romane,ty jsi stejně správně šáhlej:-) (ty měrky na Vop 🙂

  • Tomas Hruby
    25.11.2013 at 16:14

    Tomáši,
    „ad elekrám“ doufám, že je to pouze překlep (smích). Kluci, já myslel, že nás s těma papírákama zrušíte. Ok budeme Vám muset přidat na výšce a hlavně mi někdo pošlete logy z letu. Máte tam ty fantastické F5B výškoměry, ale záznam z toho ještě nikdo nikdy neviděl. Je to nějaké tajné nebo to vůbec nefunguje?

    dalibor
    25.11.2013 at 16:25

    Ahoj Dalibore,
    Bezejmenný má klapky výškovky prořízlé až do konců. Jinak polohu výškovky nezměřím. Docela by mne zajímalo, kolik máš nataženo na pomalý, na nejmenším opadáku (subjektivně) ustálený let Ty?

    P.S. Kluci, musíte začít sledovat taky něco jiného než stoupání 300m/s při 500A (mrkanec).

  • Tomas Hruby

    Máš to v mailu, dostal jsem se k tomu až dnes…
    Jinak já bych ani neřekl, že ta výška je malá – kdybych měl Storka v pořádku, tak si myslím, že bych ve dvou ze tří letů, které se mi moc nepovedly asi maximum udělal. Jeden let jsem nějak zpackal na ruce, to se stane, ale jinak to zas tak „k neulétnutí“ nebylo. Jak jsem psal – střed křídla je objednaný, jakmile dorazí a osadím ho, tak to začnu brát vážněji, teď to pro mě byl spíš takový „udržovací tréning“.

  • dalibor

    Já ,nic. 0 mm. Zakřivení odtokovky při 2700g letovky 3mm. Jak jsi psal,důležitý je pocit z řízení.
    Navíc,já si zapnu motor na 6s a jsem v tvé výšce…a to můžu opakovat 13x 🙂 Tak mi dost věcí trápit nemusí:-) 🙂 (jako třeba s sebou tahat ten buben silonu, baterky OPTIMA (ze tu cenu mám další model :-)a jako bembel přepíchávat naviják když se změní vítr:-) 🙂
    A navíc si může lítat i na zahradě …hihi

  • Tomas Hruby
    25.11.2013 at 18:30

    Díky. Lze nějak vyfiltrovat ten hrozný šum?

    Pokud bys hledal ve svých letech nějakou docela „typickou periodu houpání“, kolik by sis myslel, že to je. Zkus to změřit. Přes ten šum to jde dost špatně změřit, ale zkus to. Schválně nepíšu kolik vidím já.

    dalibor
    25.11.2013 at 18:39

    No kluci vy to máte všechno vytuněný. O tom nikdo nikdy nepochyboval. Já zase rád posiluju ty svoje skoliózní záda.

    Ono letět s elektrou a bezmotorákem to je asi jako srovnávat, když lezeš první nebo druhej (pokud si tedy někdy lezl po skalách). Když lezeš první nesmíš udělat nikdy chybu, druhej se pouze vezeš, protože víš, že v nejhorším je nad tebou vždycky špagát…(spínač na motor). Je to o „morálu“. To je ten zásadní a nebetyčný rozdíl. Nechme ovšem špičkování co je lepší nebo horší. Každá věc která se dělá dobře zaslouží uznání a vy to umíte (medomaz, smích)

    Hele nechcete si přijet na příští Zimní ligu zkusit naplachtit z 250m 10minut ve sračkách? Nebo budeš muset v sobotu nakupovat do Alberta? (mrkanec)

    P.S. 2700g, 3mm odtok, 0mm výškovka, mmmm to bych řekl, že bude zbytečně rychlé a tzn. na velkém opadáku. Musel bych to zkusit. Jaký máš průměrný opadák ve výkluzu bez termiky?

  • Roman
    díky za rozbor, díval jsem se na to se stejným hodnocením v neděli, když jsme si vyměňovali logy. Hodně mi pomohlo to jedno kolo, když jsem Ti měřil. Mám nad čím přemýšlet. Co není vidět na logu, tak to je jak kdo startoval na špagátě. Výsledek výstřelu a porovnání mě dostal, to že jsem dostával na frak jsem věděl už v sobotu, o kolik to bylo jsem poznal z log. Opět je nad čím přemýšlet.

    Pár řádek o závodech je na mojem webu http://www.makyk.cz/rcvn-porici-nad-sazavou organizátorům děkuji za velmi pohodové závody, pokud bude na další kolo RCVN trochu pohodové počasí, přivezu sebou posily. 🙂

  • Tomas Hruby

    Filtr varia se udělá v aplikaci Altisu – menu graph a pak vario filter. Jinak mě se to moc analyzovat nechce, protože dobře vím, že jsem létal s modelem trochu nataženým – změna baterek kvůli zimě trochu hnula těžištěm, což jsem za letu jsem to samozřejmě poznal, nechtělo se mi ale v té zimě patlat s plastelínou na ocas… Prostě na tomhle nic nevykoukám, přijde mi, že perioda je cca 8s, ale v tomto případě mě to moc nezajímá, model prostě nebyl v pořádku ve více směrech.

  • Tomas Hruby
    25.11.2013 at 19:40

    Ano cca 8sec. Může být. Dutch Roll není opravdu o těžišti. To je o stranové (yaw) nestabilitě, ta nemá s polohou T nic společného. Mimochodem. Potlačení tohoto jevu byl jeden z důvodů mého experimentování s 3D stabilizátorem.

  • Pánové, byly to fajn závody, díky. Příště rád přijedu zas, pokud okolnosti dovolí.
    Romane, pošlu ti ještě logy moje a Tomáše Hájka. Moje starty byly v podstatě stejné jako u Marcela, průměr z těch pěti soutěžních letů cca 185 metrů. Žes mi na startech naložil ty nebo Honza Uhlík, to jsem tak nějak čekal, ale dostal jsem nařezáno i od Tomáše s Perfectem – ten měl průměr kolem 195-ti metrů. Přitom startoval na stejném navijáku jako já. No, uvidíme příště.

    Tomáš Hrubý: Jak Stork na šrot? Viděl jsi moje Furio? 🙂

  • Tomas Hruby

    Komár – tys toho Storka asi neviděl zespoda, tam je to jak „vlnitý eternit napříč letem“ a je to naprosto neopravitelné. Ona to byla ve Weilheimu fakt velká rána – tak dlouho jsem nad lesem honil bublinu až jsem skočil za lesem zapíchlý v zemi 🙁 Proběhla rychlá provizorní oprava, nahoře to celkem jde, ale dole – buééé :-((( A v řízení je to fakt cítit, prostě je nový díl holá nezbytnost…

  • Přidal jsem Vám do galerie logy z F5J Storka Tomáše Hrubého. SW pro Altis neumožňuje překryvy ani posuny v časové ose, tak jsem to simuloval nějakou stínohrou. Lepší než nic.

  • Tomas Hruby

    Romane, večer ti to upravím. Obecně ale tomu softu křivdíš, jde toho tam dost 🙂 Tam není posun, ale ořez – v menu anebo ikonky nad grafem. V podstatě vezmeš začátek a pak ořízneš zleva a máš to zarovnané. Pak to případně vylepšíš i o ořez zprava. A pak můžeš případně navíc použít funkci v jednom menu „Flight compare“ a ta ti vybrané lety hodí do jednoho grafu různobarevnými čarami – tuším že loni jsem ti posílal výstup právě z tohoto…

  • dalibor

    Ahoj Romane.
    V době,kdy mi to trošku trápilo a zblblej z Lomcováku, honil 2g v čumáku 🙂 ,jsem velmi brzy ráno dělal testy min opadavosti. Při mojich 2700g to bylo 0,46m/s (plus mínus průměr ze třech letů)
    Mám pocit,že to lepší nebude ,neb ono to trošku letět dopředu musí 🙂 Aby jsi vytvořil vztlak právě na ten rozdíl hmotnosti proti čistému větroni. A taky preferuji malinko!!! zvýšenou rychlost na zásobu energie,do prudkého nalétnutí bubliny. Když jsem zkoušel to ještě zpomalit, tak se to už sice potácí pěkně pomalounku, ale při prudším náklonu se model pak prosedá. Celková ztráta je větší,než letět malinko rychleji, ale čistě.
    Občas létám ještě s Aspire. Ano..jen a pouze do termiky je to lepší , ale jak začne foukat nikam to nedoletí, proto mám radši universálnější F3B-E.
    Nezávodím a nikdy nebudu, proto preferuji hlavně tu universálnost. Kdy (např) v zimním období je doba do startu (30min doma nabít)..6 min cesta na letiště, (3 minuty složit) a letím.
    Rád čtu tvoje věděcké bádání nad nastavováním F3B…tak v tom pokračuj. Je to inspirace.
    Dalibor

  • Tomas Hruby
    26.11.2013 at 06:50

    Máš pravdu. Pánům z Aerobtec se omlouvám. Původní „stínohra“ nahrazena čitelným obrázkem.

    dalibor
    26.11.2013 at 07:51

    To je škoda, že si nechceš zkusit jen tak lehce zazávodit. Nikde se totiž nedozvíš o svém modelu tolik, jako právě na závodech. Zimní liga je spíš taková sranda v okurkovém období. Vem si co bys četl v zimě, kdybych Vám nemotal hlavy pindama ze Zimní ligy (mrkanec).

    2700g a 0,46m/s to není vůbec špatný. Na Zimní ligu bys potřeboval bratru 280m. 14.12. jsem v Rakvovníku. Měj nabito, stavím se.

  • dalibor

    Nabijeme u kafe..je to hned, múj Temelín nabíjí až 40A 🙂 (ale to by ty baterky bouchly strachy)
    Ono já to moc neprožívám, (no někdy jo 🙂 , když to nenosí, tak zakravím na motor a když jo, tak lítám ve výškách kde to nosí pořád 🙂 (nemáš smajlíka mrkanec?)..hihi

  • dalibor

    Jo..kdypak už nám napíšeš esej na téma..jak jsem do Stingera nacpal gyro/akceleromer?
    Budu něco podobného potřebovat, tak mi zajímá jak ti to funguje. Díky
    Dalibor

  • Doplnil jsem logy od Honzy Šteidla/F3F Furio a Tomáše Hájka/Pike Perfect. Především Tomáš Hájek mě opravdu překvapil se starty svého Pike.

    dalibor
    26.11.2013 at 08:34

    Lítal jsem s gyrem i akcelerometrem skoro již před pěti lety. Optimální by bylo, kdyby třeba u Guardiana vyvedli na komunikační port jednotlivé složky XYZ tíhového zrychlení se kterými interně stejně musí pracovat. Jinak Guardian na motýla není žádný zázrak. Je to navrhované na klasický kříž a tak musíš také nastavit model. Míchá si motýla nějak podle sebe-pakárna. Přestal jsem s tím lítat. Doufám, že to do F3X nepovolí.

  • Doplněny záznamy od Milana Chalupníka.