Že by?!

Ráno jsem  začal nakládat auto kolem 7:30 a bylo -7°C. Neskutečná klendra. Vracel jsem se proto domů a natahoval lipolkami vyhřívané Jégrovo prádlo. Ostatně Tomáš „F5J kouzelník“ Hrubý rovněž během závodu běžně spouštěl lipolky do rozkroku. Prý potom ten jeho pluh o váze 1760g(?) a rozpětí skoro 4m lépe stoupá. Toliko tedy úvodem.  Jak to celé dopadlo můžete zatím odhadovat z výsledků. Text připojím až rozmrznu…

Hlásím, že jsem už rozmrznul. Počasí vyšlo. Celý den byla nad námi modrá obloha, zoncna rumplovala, ale když jsem kolem 17:00 dolítával poslední baterku od igelitového Sbacha, tak si prsty už zase moc nelibovaly. Pokud se podíváte na předpověď směru větru (obrázek dole), tak to zhruba odpovídá. Řekl bych, že se to sice spíše stáčelo na západ, ale to už byl detail.

P1030900x

Pane bože?! Že já moták si nekoupil F3Béčko…


Navijáky jsme prozíravě postavili na východ a tak jsme si všichni užívali 1-2m/s přímo do zad. To mne ovšem na letošní Zimní lize již vůbec nepřekvapilo a ani nevyvedlo z míry. Prostě jsem oblítával kladku téměř o 180°; v F3B běžná úloha. Chci poděkovat klukům Pampeliškářům, že mne nechali většinou letět jako prvního. Musel jsem je všechny svoji trajektorií startu překřížit. Děkuji.

Udivovalo mne, že se startem po větru měli Pampeliškáři nejpíše mnohem větší problémy než já se svým F3B házedlem. V těchto podmínkách měl obrovskou výhodu Tomáš Hrubý (F5J). Měl svoji výchozí výšku (165m) vždy zaručenou, což někteří kluci s F3J nemohli tvrdit ani náhodu. Výšky pod 100m po startu nebyly vůbec žádnou výjimkou. Pokud se podíváte na moje záznamy z LOLO5, tak jsem v průměru začínal cca o 15-20m výš než Tomáš. Pro letadlo (F3B Stinger vs F5J Stork) s téměř dvakrát(?) vyšším plošným zatížením a profilem přibližně od druhé třetiny rozpětí vysokým 10mm a méně, to zrovna moc velká výhoda nebyla. Podmínky byly ovšem silně termické a tak jsem se vždy někde chytil.

Výškový profil letů Tomáše můžete vidět v jeho fotogalerii. Trochu překvapeně zírám na let č. 7 (červená). Letět téměř 3 minuty „vodorovně“ se mi zatím za ty dlouhé roky strávené v luftě nepodařilo. Počet mých záznamů se bude určitě blížit k tisícovce.

Tento závod Zimní ligy byl o přesnosti přistání a tam naší Pampeliškářské elitě nemohu konkurovat. Jedno odskočení od zmrzlé země a bylo posekáno. Přeci jenom F3B model se blíží na přistání minimálně dvakrát rychleji než F3Jčko.

Pokud jste nejen se shora napsaného textu získali pocit, že neustále zdůrazňuji nevhodnost F3B modelu pro RCVN a naproti tomu mé geniální pilotní schopnosti, tak jsou Vaše pocity správné. Samozřejmě samolibost a sebechvála smrdí. Sniff, sniff, cítím lehký zápach (mrkanec). Chabou omluvou pro mne může být, že mám opravdu radost z výsledků F3B modelu v typických F3J podmínkách, které panovaly celou letošní Zimní ligu.

Když vyjde počasí, tak se příští sobotu poletí poslední závod Zimní ligy. Já bohužel nemohu a tak bych chtěl poděkovat Karlovi Kotoučovi, že nám již několikátou sezónu umožňuje pohodové zimní lítání a rovněž tak moje zimní krákání o tichém letu. Karle, díky!

P.S. Lítal jsem s LOLO5 a Jeti MVARIO současně.

rcvnx

Stinger

rcvn1x

Detail startů Stinger

Opravená výsledkovka (17.3.)

V sobotu je na pořadu další závod seriálu Zimní ligy. Počasí nemusí být špatné a možná přijede i ten F5J kouzelník. Že by to tentokrát všechno klaplo?!

poricix

8 comments to Že by?!

  • kotouck@seznam.cz

    Takže, co je psáno také platí.
    Zítra v 9.00 hod. na letišti.

    Karel

  • thr

    Jo, s F5J taky dorazím, už proto, že mám k předání pro Romana FAI licenci 🙂

  • milanchalupnik

    Tak japak dopadne poměření sil F3B/F3J/F5J? Držím kouzelníkovi palce. Před obědem jsem dvakrát hodil F5Jéčko za barákem (vzdušnou čarou 5km od Poříčského letiště) a vypadalo to moc dobře „jéčkově“. Stoupání už od 10m, někdy i 2,7m/s.

  • thr

    Fotky viz https://plus.google.com/photos/109960137093409168690/albums/5855992624620109889 .
    Kouzelník je debil, protože si před prvním startem nedal do vysílače novou baterku a tak mu pak po proběhnutí pro novou chybělo do maxima 30s pracovního času, v druhém kole jsem se vztekal s vypínáním motoru (baterce byla zima), výsledkem bylo skoro to samé, tedy přistání na pracák chvíli před maximem. Pak už pohoda a dobrý tréning 🙂

  • Tomáš

    je kluci já blbnu, já tam dal špatný odkaz kde je pouze pět fotek- tady jsou všechny fotky: je jich osmdesát a ne pět.

    http://tomasvlcak.rajce.idnes.cz/Zimni_liga_F3J/#_MG_7083_resize.jpg

  • milanchalupnik

    Kouzelníku, to tě museli mít všichni rádi, když startovali často po větru a ty jako jediný jsi si mohl vybrat, kam to mrskneš, a vždy do předem nastavené výšky. Bezva příležitost pro motivační nábor do F5J. Ty fotky z ptačí perspektivy jsou moc pěkný.

  • thr

    Já létal na druhou stranu než ostatní pořád hlavně proto, abych nepřekážel šňůrám… Myslím si, že jsem byl obvykle výš než F3J letadla, ale o poznání níž než F3B. Ale jak jsem psal – měl jsem 2x technické problémy, jeden z vlastní viny, druhý ze zimy, tak nebylo o čem mluvit a byl jsem jen v půlce pole. Popravdě nebýt těch dvou nedoletěných letů jsem možná Romana na třetím místě ohrozil, na první dva „F3J borce“ bych neměl. Ale není co řešit, prostě se stane, příště se polepším 🙂
    Na otázky k funkci F5J Altis jsem přirozeně odpovídal 🙂