Druhý závod Zimní ligy

Na tento závod Zimní ligy se nás sešlo celkem třináct včetně Lojzy Hrabáčka z LMK Česká Třebová. Lítat jsme začali až později. Myslím, že mlha se zvedla kolem jedenácté dopolední hodiny. Předpověď z Windguru vyšla docela přesně. Lepší byla o to, že zpočátku foukalo spolehlivě do zad.

Výchozí výška pro první lety byla pro mne kolem 190m. Nic jednoduchého naletět v těchto podmínkách 10:00 minut se Stingerem. Vychází to při „letu na poláru“ 0,31m/sec a to si myslím, že s tímto F3B modelem není možné. Napadá mne, máte někdo z Pampeliškářů změřené reálné opadání u těch svých tankerů? Podle mého názoru 0,31m/s musí jít bez problémů dosáhnout. Na druhé straně je pravda, že asi 190m v těchto „sračkách“ mít nebudete. Škoda, že nikdo jiný nelítá s výškoměrem.

Ze záznamu prvního letu si můžete spočítat, že opadání bylo přibližně 0,36m/s tzn. skoro o 5cm za vteřinu víc, než bych potřeboval pro plných 10 minut (600sec). V čerstvě rozpuštěné mlze jsem si o nic „necinknul“ a rovnoměrně se propadal ke konečnému času 8:33.

Záznam z prvního letu. Můžete zde rovněž vidět, jak pracovala odtokovka na Stingerovi. Ozi knoflík se mi začíná čím dál tím víc líbit.

Kupodivu podobné problémy měli i Pampeliškáři (F3J). Podle výsledků možná větší než já. S postupně prohřívaným vzduchem jsem tentokrát zvolil „agresivní“ strategii; moc se neohlížet na ostatní a letět si svoje blues. Docela to fungovalo a pokud mi opravdu teklo do bot, tak jsem se „zbaběle“ přesunul do prostoru, kde mi někdo ukázal lepší vzduch, než jsem měl já.

Některé skupiny byly opravdu „nacvaknuté“ a rozhodovaly drobnosti. Tentokrát mi to ale vyšlo a tak příště Pampeliškáři musejí seřezat zase mě.

Záznam všech letů.

Průběh palubního napětí v prvním (světle modrá) a posledním letu.

Průběh všech startů. První starty s větrem v zádech byly s bídou do 190m.

Pěkné video od Martina Rajšnera a výsledky od Honzy Thienela.

31 comments to Druhý závod Zimní ligy

  • ahoj,
    jen ze zvedavosti : pouzil se na tomto RCVN ten novy mp3 zvuk nebo jeste klasika ?
    diky

  • Ahoj Aleši,
    odpočítávání termiky (10 minut) jsem nepoužil. Pro závod to zatím nemá řešení. Nejsem schopen střílet a současně spínat MP3-ku. Řešením by bylo kuchnout MP3 a paralelně připojit el.spínač řízený satelitním přijímačem. V této fázi příliš mnoho práce.

    Opravdu je to zatím hlavně pro trénink.

  • ja myslel ze mate nejakeho organizatora,ktery sedi u pc a pousti systemove zvuky 😀
    RCVN pravidla jsem zakomponoval do SW i s MP3 takže to jede už v pohodě.

    M.Chalupnik psal,ze to ale ted nejak nema smysl a ze se s tim musi „karel“ seznamit, ze snad pak tak uvidime no 😀

    letu zdar

  • …zvuky jsou různé, občas spíše nesystémové. Až se s tím Karel seznámí, tak se těším na ty systémové (úsměv).

  • cekal jsem ze se „systemove zvuky“ ujmou 🙂 samozrejmne jsem tim myslel zvuky pro tu ci onu kategorii, potazmo ty co jsem 3 dny tvoril pro RCVN 😉

  • Petr Dušek

    Aleši, v RCVN není hromadný start, takže každému těch jeho 10 minut začíná jinak, jako centrální „systémový“ zvuk by mohla být pouze nahrávka 12 min. pracáku, ale nevím jestli by to piloty spíš nerozptylovalo…

  • ja mam udelanou mp3 na 12 minut presne tak jak chteli zadavatele 😉

  • Milan Chalupník

    Koukám, že se to tu nějak dramatizuje. Karel Kotouč tyto RCVN a jiné podobné „neelektrické“ soutěže v Poříčí pořádá již léta k plné spokojenosti všech zůčastněných. Aleš Krátký také značným způsobem usnadňuje svým programem SORG všem pořadatelům, kteří jej užívají, neuvěřitelnou spoustu práce. Vznikla tady možnost tento SW a s ním i ozvučení použít i pro RCVN, Karel by tuto možnost uvítal, pokud by bylo vše v souladu s průběhem soutěže a podle jeho představ. Časově jsou tóny a mluvené slovo byly rozmístěny přesně, tak jak znělo zadání, ale jejich charakter (např gong, siréna, výšky a délky tónů) je poněkud nezažitý pro tyto piloty, kteří jsou naopak hodně zvyklí na svůj styl, takže se Karel rozhodl pro odklad, a já byl jen připraven s technickým zázemím, pokud by na to došlo. Aleš byl zrovna zastihnut v době, kdy chtěl SORG upravovat a rozšiřovat na příští sezónu, a nešlo mu vše hladce, přesto to udělal. Všechno vyřešíme postupně, ono těch peněz v luftě není málo a soutěžení by mělo být v pohodě. S tím hlášením pracáku je to opravdu úplně něco jiného, než když jsou hlášky přímo synchronizované s letovým časem (RCEK,F5J Euro), kde je to nenahraditelný pomocník. Bylo by k věci tu RCVN-MP3 tady zveřejnit. Málo kdo tu asi zná http://www.stoupak.cz, http://www.software.sgames.cz. Jestli jsem byl někde mimo, tak do mě.

  • nemyslim ze se to vyostruje,jen komunikujeme 🙂
    tady je ten RCVN zvuk http://stoupak.cz/RCVN.mp3

  • Čau Milane,
    já myslím, že tady nikdo nic nedramatizuje a všichni jsou v úplném klidu. Já konečně pochopil o čem je řeč neboť jsem o aktivitách Karla Kotouče a Aleše Krátkého nic netušil a je dobře, že je snaha přijít s něčím novým. Obecenstvo to buď přijme nebo odmítne.

    Moje osobní zkušenost spíše preferuje vizuální informaci před tou zvukovou, ale jsem pro každou „špatnost“.

    Pár poznámek pro Aleše k výše uvedenému RCVN.mp3:

    -Je dobré „varovat“ soutěžící před vyhlášením pracovního času spíše odpočítáváním: „Pracovní čas, tři, dva, jedna, gong“. Pomocník se lépe připraví na přesné stisknutí stopek. Takto to je docela překvapení.
    -Tím windovsím cinknutím (nejen zahájení prac.času) si nejsem jistý, ale teprve živé nasazení ukáže…
    -Překvapilo mne, že je ohlášená pouze 10 minuta a potom už jen 5 vteřinové závěrečné cinkání. To je opravdu nečekané a pro pilota to nemá naprosto žádnou informační hodnotu. Opak je pravdou, je to šok.

    Ber tyto poznámky jen jako „pod čarou“. Pokud jsi toto zadání obdržel od Karla, tak on ví co dělá. My Béčkaři jsme zvyklí se o sebe postarat i bez MP3. Měření času je můj problém, za který zodpovídá můj navigátor. Jinak má pěknej průser.

  • Milan Chalupník

    Jen upřesním pro rychlejší poslech, vše potřebné se odehrává:
    -na začátku
    -v desáté minutě
    -dvanáctou minutu
    -třicet vteřin po dvanácté

  • Romane, ty vytky nepatri mi, ale spise milanovi a karlovi. Ja mel puvodne ukecanejsi verze, ale kluci to chteli po vzoru F3J, kde taky nic neni 🙂

    Ja jsem pouze nastroj k vyrobe.

  • OK, je mi to jasné. Jak jsem psal. Karel a jistě i Milan vědí co dělají…

  • Karel Kotouč

    V pravidlech (F3J a RCVN)je určeno : co – jak -a kdy má pořadatel oznamovat, tak nevím proč tolik připomínek.
    Zvuky vysílané rozhlasem mají za úkol informovat ne napovídat.
    Od toho má soutěžící pomocníka .
    Vše musí být jasně a srozumitelně sděleno rozhlasem letícím pilotům a časoměřičům…
    Samozřejmě vycházíme ze zkušeností z minulých soutěží, aby se ulehčila práce rozhodčím a dalším funkcionářům soutěže v posuzování kritických okamžiků letové úlohy.
    No a na tom se právě v RCVN “ pracuje „.

  • Ahoj Roman
    f5j „pluh“ pike perfect 2100g ma opadanie pod 0,3m/s
    http://www.mojehobby.cz/open/diskuze/03/prisp_1312703_2.jpg

  • Ahoj Palo,
    díky za záznam. 164,9/602=0,27m/s. Oproti mně rozdíl 9cm/s. Při 600s to dělá 54m. Panelák vysoký 18 poschodí.

    …jsou to ale jenom suchá čísla, realita je mnohem barvitější

  • asi bol dobry vzduch 🙂
    letel som vecer po zapade slnka (v martine to je hned) minimum zataciek sak to poznas
    ps vyskomer vozim vzdy na neskorsiu analyzu ,kazdopadne pluhy „žeru“ kazdu bublinu
    ps2 uz sa chystam pisat na tvoj web asi 5rokov ,kazdopadne velmi vyzivne stranky (dik)

  • Večer je většinou lepší vzduch. Přisuzuji to mimo jiné jeho nižší viskozitě. Na příští závod Zimní ligy mám za úkol přidat zátěž 100g. Prý Stinger jinak lítá moc dobře. Požadavek vzešel od Pampelišáků.

    Oni mají na každý závod několik letadel s rozdílem letové váhy 100-200g a já tvrdím, že je to nesmysl. U takového pluhu (F3J) je +/- 100g mimo rozlišovací schopnosti pilota, tedy aspoň takového zoufalce, jako jsem já. Tak uvidíme, sranda musí bejt…

    P.S. Nečekej se svým příspěvkem dalších 5 let a napiš něco zajímavého hned.

  • Petr Hulík

    Romane, pamatuješ na F3B myslím Jeseník, letěl si termiku s náloží na vzdálenost cca (700g) a poznal si to až po rozebrání éra… a 100g ? no když ne na zádech tak alespoň půl kila

  • skusenosti z volnych modelov je taka ,ze v zduch je lespi rano (kludove modely F1A naklzu viac rano ako vecer)
    a tou hmotnostou by som si nebol taky isty, skusenosti chalanov z f3j su jednoznacne
    ps na elektrolete kde sa da lahko vymenit akumulator za lahsi hned poznas rozdiel