Od 1.ledna 2021 nás čekají změny v provozování modelů letadel. Pěkně a přehledně zpracované informace k této změně najdete na stránkách Klubu Leteckých modelářů České republiky. Trochu jsem to zjednodušil a vypsal zde některé zásadní změny resp. pravidla, která budeme muset dodržovat od 1. ledna příštího roku, tak jak jsem je pochopil já osobně:
- Názvem dron jsou nazývány všechny bezpilotní prostředky tzn. i naše letouny. Z tohoto pohledu je i takový větroň, stejně jako vrtulník na spalovací motor, dronem.
- Jsou tři kategorie provozu dronů; Otevřená, specifická a certifikovaná.
- Každý majitel dronu (tzn. i větroně), který spadá do některé ze tří výše uvedených kategorií, se musí registrovat na ÚCL-Úřadu pro civilní letectví). Registruje se tedy pilot, nikoliv stroj. Pokud jste členem SMČR tak tato registrace již byla provedena za Vás. Členům Svazu bylo tedy přiděleno „globální“ registrační číslo ÚCL. Tato výhoda bude platná pro členy SMČR do 31.12.2022 nebo do jejího zrušení. Toto ovšem platí za předpokladu, že letová váha Vašeho modelu je do 25kg tzn. náleží do Otevřené kategorie/podkategorie maximálně A3.
- Pokud jste členem SMČR a chcete provozovat multikoptéru (tzn. „opravdový“ dron), tak tuto globální registraci SMČR použít nemůžete. Musíte se na ÚCL zaregistrovat osobně. Bude Vám přiděleno jiné registrační číslo ÚCL.
- Od ledna 2021 byste měli své modely označit jak svojí licencí SMČR či FAI, tak globálním registračním číslem SMČR. Podrobnosti jsou vedeny na webu SMČR.
- Z Deklarace Svazu modelářů mimo jiné plyne, že max. výška modelu nad terénem může být 300m (očekávám, že pouze pro ČR). Jinak platí omezení výšky do 120m resp. 100m pro řízený okrsek letiště.
- Tato pravidla, a to znamená i registrace, jsou platná pro celou EU.
Důležité odkazy
Svaz modelářů České republiky/Klub Leteckých modelářů ČR
ŘLP České republiky-Létejte zodpovědně
Zkušební test pro pilota UAS (cvičební pomůcka)
No kdyz to tak ctu, tak vpodstate vsem F3X kategoriim bude muset byt udelena vyjimka?
Pokud ne, tak to asi koncime ne…
Nebo si zkratime snury na 50m, to uz jsem zazil na vlastni kuzi na zavodu World Cup Kirchheim, jako dnes si to pamatuju.
Pro F3F jestli se nepletu je 120m nad pozicí pilota….
Vždy se jedná o výšku nad terénem resp. místem startu (AGL výška-Above Ground Level)
Serus chlapci, ako sa tu mavate? 🙂
Pre rok 2020 je to takto
1. Maximálna výška letu
Maximálna výška v neriadenom vzdušnom priestore (triedy G) 120 m nad zemou (AGL) sa po novom ráta od najvyššej prekážky v okruhu 30 metrov.
2. Let v ATZ (Okrsok neriadeného letiska)
V ochranných vzdušných zónach malých športových letísk, ktoré siahajú 5,5 km od vzťažného bodu letiska do výšky 4000 ft AMSL (približne 1200 m.n.m.) nie je nutné pri koordinácii s prevádzkovateľom letiska dodržiavať maximálnu výšku letu 120 m nad zemou. V praxi sa tak je možné s dronom legálne dostať až do 1 kilometra nad zemou!
Cize po koordinacii cinnosti s letiskom mozeme lietat normalne.
Zvysok informacii najdete tu:
https://www.aprop.sk/clanok/pravidla-lietania-s-dronmi
Ahoj Braňo,
díky za info. Doufám, že se Ti daří jakeš takeš…(mrkanec)
Zde je odkaz na zkušební test. Můžete si vyzkoušet své znalosti pro provoz UAS.