Rekord

Exempla trahunt. Oni skutečně příklady táhnou.

V našem klubu bylo několik mistrů sportu, několik reprezentantů. To vdechlo klubu určitý standard a ostatní členové se snažili též vyniknout.

K různým výročím se konaly letecké soutěže, výstavy modelů a na řadu přišly i rekordy. V kategorii RC F3A hydroaviony – současný rekord držel Václav Šulc v době letu 2 hod 14 min 46 sec a Pavel Horan vzdálenost na uzavřené trati 38 km. Oba držitelé z cizích klubů. Ještě podotýkám, že kategorie “vodníků” nekonaly tak časté soutěže, jako ostatní třídy.

V našem klubu stavěl a trénoval tuto třídu snad jediný člen Honza Němeček. Stavěl motoráky na plovácích. Dost často jsme mu pomáhali při tréninku na některé příhodné vodní ploše. Honza se rozhodl svou práci a námahu zhodnotit pokusem o rekord. Píchl do vosího hnízda. Hýblo to s celým klubem. Pro uskutečnění takového rekordu je třeba mnoho pomocníků. Celá akce měla proběhnout ve významný Den našeho nadřízeného orgánu (Svazarmu) dne 17.09.1977.

Honza Němeček se svojí amfibií

Místem konání byl určen Libeňský ostrov, vodní plocha Vltava. V těch místech je dost klidná. Jelikož byl den sváteční, o diváky nebyla nouze. Byly vytyčeny báze 500 m A a B, obsazené po dvou členech na vypůjčených gumových člunech. Hlasatelé průletů rovněž dva. Hlásí rychlost modelu a stávající vzdálenost. Na celé dění dohlížejí a kontrolují dva komisaři s oprávněním I. a II. třídy.

Před zahájením rekordu je model zvážen bez paliva a s palivem tankovaném na místě. Provedena zkouška plavby modelu. Znovu natankováno nové palivo. Zkouška motoru. Zapsáno počasí. Bezvětří, 12°C

Příprava startu pro pilota a pomocníka. Konečně start v 15 hod 18 min. Let k bázi A a zpět k bázi B. Létá se v ustálené výšce asi 100 m. Už se počítá 71 průlet, co to ?! Motor ztrácí otáčky a po pomalejších 4 průletech bází utichá úplně. Na rekord to zatím nestačí. Honza se rozhoduje zkusit štěstí znovu příští den.

Dnes je chladněji a mírný větřík asi 2 m/sec a včerejší klidnou hladinu Vltavy mírně vlní. Přípravy se opakují jako včerejší den v plném rozsahu. Vše je připraveno. Start začal v 10:oo hod. od báze A. Let je klidný až k bázi B, kde model přestává reagovat na povely a v mírné spirále padá. Naštěstí ne na hladinu, ale do blízké zahrady.

Ochotní pomocní členové klubu model přinesli. Při zkoušce vysílač – přijímač vše reaguje v pořádku. Radio zřejmě podlehlo nějakému rušení. Zato model je k dalšímu okamžitému startu neschopný. Pro tento den končíme.

Zleva Pes Filipes, Jaroslav Valenta, Mirko Musil, Růži Musilová, Honza Němeček, Zdeněk Andrýsek

Říká se do třetice…

Vytrvalost Honzy je ukázková. Tak by reagovala většina letců. Je rozhodnuto. Bude ještě třetí pokus. Rozhodnutí je přijato se samozřejmostí. Tentokrát to nebude Vltava, ale Kyjský rybník, kam v zimě chodíme bruslit, je-li dost silný led.

Po totální opravě vypadá model slibně. Všichni dychtivě čekají, až se mlha více rozpustí. Mezitím někdo přinesl zprávu, že dosavadní rekord byl zvýšen držitelem Šulcem.

Tentokrát model a rádio v pořádku. Palivová hadička motoru trochu propouští palivo. Byla mírně přiskřípnutá. Pilot se rozhoduje přesto pro start. Ale po prvním průletu bází motor chcípá a amfibie OK 1 – 626 sedá na hladinu. Mírný větřík ji dopravuje k nám, avšak ne na dosah. Je poměrně chladno. Do vody se zatím nikdo nerozhodl.

Honza uvazuje sebraný kámen na pevný silon. Pokusí se přehodit kamenem model a potom přitáhnout k břehu. Strefa dobrá, kámen nepřelétl model, ale zasekl se do náběžky. Dobře, Honza zatáhl a model na plovácích poslušně doplavává až na dosah ruky ke břehu, kde byl vytažen. Díra v náběžce se spraví.

Světová časová pásma se za ten dlouhý čas vůbec nezměnila. Za to na jejich územích se měnil vývoj a dostupnost elektroniky mílovými kroky. Posoudit můžete sami. Dnes má každý mobil už reagující na hlas, případně na vizáž. A možná se dočkáme robotů, řídících bezpečně drony s nočním viděním.

Honza ve svém čase senzory robota nemaje, nemohl zabránit pravděpodobnému rušení a odklonit rušivé neviditelné elektrovlnění. Vždyť ještě dnes jsme svědky tragických rušení nejen modelů, ale i dopravních letadel. Tak příště a půjdeme na to tajně!

2 comments to Rekord

  • MirekN

    Děkuju, tohle je krásný návrat do mladých let.
    Mirek

  • František Bayer

    U tohoto pokusu o rekord jsem jako mávač byl a bylo to moc smutný, protože opravdu chybělo jen několik průletů k rekordu.
    Franta