Předkládám Vám tradiční hodnocení uplynulé sezóny 2018 pohledem jednotlivých trenérů.
F3B
Když si tak čtu svá poslední hodnocení sezón 2016 a 2017 v F3B, tak se obávám, že se budu muset zase opakovat. Stav „tlakové níže nad středem Evropy“ nadále trvá ..
Letos to vypadalo, že ani už to mistrovství republiky neuděláme. Nakonec vše dopadlo a za asistence polských pilotů se nás v Žamberku sešlo dost (20) na to, aby uspořádat takovou akci mělo smysl. Dokonce se tam objevil nově příchozí Pavel Pastuch. Myslím si, že to byla zajímavá soutěž.
Ve světovém poháru F3B se letos nejlépe umístil Petr Fusek (19.) a za ním Michal Behenský (26.) Následovali Honza Kohout (28.), Pavel Marek (30.), Jirka Tůma (58.), Roman Vojtěch (69.), Ivo Matějů (74.), Zdeněk Ješina (111.) a Zdeněk Ješina ml. (114.). Celkem se světového poháru F3B zúčastnilo 164 pilotů z celého světa.
Mistrovství světa F3B se pořádá jednou za dva roky. Minulé (2017) bylo u nás v Jeseníku a dělal ho Honza Stonavský. Příští (2019) bude hádejte kde? V Jeseníku a bude ho dělat opět Honza. Odvážný to mladý muž (úsměv).
V tomto okamžiku už ladíme s reprezentanty základní technické a organizační záležitosti pro tuto akci. Na posledním MS jsme skončili na nevděčném čtvrtém místě již poněkolikáté. Naši ve složení Petr Fusek, Honza Kohout a Pavel Marek budou mít další příležitost posunout se o ten pověstný stupínek výše.
Zdá se, že již více lidí u nás zbrojí na F3B-E. Mluvil jsem s Vaškem Vojtíškem a předběžně jsme se dohodli, že bychom příští rok udělali zkušebně první soutěž v této nově vznikající kategorii u nás. Samozřejmě za posměšného frkání ortodoxních F3B pilotů/navijáků. Lidi, zbrojte tedy na F3B-E, nebude třeba se již vymlouvat na navijáky, silony, baterky… Baterky?! No, ty v F3B-E aspoň neváží jedna 15kg.
Zakončím to tradičně; F3B nás nepřestává bavit.
Roman Vojtěch
Trenér F3B
F3F
Jako každý rok, až po několikáté výzvě šéftrenéra jsem sepsal pár řádků o uplynulé sezoně v kategorii F3F. Rok 2018 se nijak nelišil od roků předešlých, stále se našlo dost ochotných pořadatelů soutěží, kteří si jsou ochotní vzít na hrb tuto nelehkou úlohu za cenu vlastní zátěže.
V roce 2018 se podařilo opět uspořádat mezinárodní soutěž Raná open, všechny soutěže z kalendáře, vyjma těch zrušených z důvodu nepříznivého počasí a platné MČR. Pořadatelé využívají v posledních letech možnost zrušit soutěž den předem, pokud je to s ohledem na předpověď počasí nutné a nebo soutěž rovnou přeloží na jiný termín. Používá se k tomu email a nebo web F3F.cz.
Šetří to všem čas a naježděné kilometry přes celou republiku. Za zmínku stojí jistě největší úspěch české reprezentace na MS v Německu od vzniku kategorie F3F. O celé akci jsme online poctivě informovali prostřednictvím webu. Veliká gratulace! Kluci se účastnili této akce za štědré podpory SMČR a tímto svazu velice děkujeme.
Každý rok nám neúnavně pomáhá na mezinárodních soutěžích a MČR pan T.Bartovský. Děkujeme Tomáši za tvou neúnavnou práci a přejeme nejen Tobě do nového roku hodně zdraví. Na rok 2019 je v plánu několik nových soutěží v okolí Prahy, snad počasí bude na naší straně a užijeme si tyto zajímavé lokality.
Filip Kalenský
trenér F3F
F3J
V roce 2018 splnilo podmínku zařazení do F3J žebříčku (min. 3 soutěže) 18 pilotů a alespoň jedné soutěže se zúčastnilo 32 pilotů (rok 2017-21/33, 2016-18/42, 2015 – 25/35 )
Většina F3j pilotů si již pořídila ke svým modelům elektrotrupy a bude létat současně také F5J. Jirka Duchaň a Jan Vácha tak učinili již před rokem a v silné konkurenci se nominovali do reprezentačního F5J týmu na první MS v roce 2019.
Obrovským úspěchem skončila výprava na MS F3J 2018 do rumunského Brašova. Podmínky pro létání byly v celém průběhu mistrovství velmi proměnlivé a těžké, což nám vyhovovalo. Soutěže pouze o přistání jsou vždy nezajímavé a nudné. Senioři se umístili na druhém místě v týmech. V jednotlivcích byl Martin Rajšner pátý, Jaroslav Vostřel jedenáctý a nováček v týmu Luboš Pospíšil dvacátý. Luboš zvládl svou premiéru výborně, létal spolehlivě a s klidem. Juniorský tým již vyzrál a po loňském bronzu na ME získal zasloužené stříbro v družstvech . Všichni junioři podali v základních kolech výborný výsledek. Škoda, že finále uteklo Janu Brunerovi o jedno místo a skončil jedenáctý. Největší překvapení nás čekalo ve finále juniorských jednotlivců. Po šestikolovém finále + 2 opravy se stal mistrem světa stal Jaroslav Vostřel junior a výborné třetí místo si vylétal Luboš Pospíšil junior. Jarda jako jediný nalétal plných patnáct minut ve všech osmi letech včetně dvou oprav a mistrovský titul získal zaslouženě. Od památného roku 2000, kdy kdy na Korfu získal titul mistra v jednotlivcích seniorech Jan Kohout, je to pro českou republiku po osmnácti letech druhý titul Mistra světa v jednotlivcích v kategorii F3J. Kromě jiných má velký podíl na výsledku Martin Rajšner , který jako radič v klidu a s přehledem dovedl Járu k titulu. Výborné je také třetí místo Luboše Pospíšila juniora. Dá se říct, že Češi ve finále vymazali favorizované Němce, kteří v základní části skončili první, druhý a čtvrtý.
Všem pilotům gratuluji k výbornému výsledku. Už ani nemusím zmiňovat, že naše parta, jako je již tradicí, fungovala skvěle, což se určitě promítlo do výsledku. Těžkou a kvalitní práci odvedli vlekaři. Zejména ve finálovém maratonu, který trval pět hodin si sáhli na dno svých sil. Ve finále se střídala vždy dvě juniorská a dvě seniorská kola s tím, že se v každém letu se střídala i čísla startovišť. Jelikož v seniorském i juniorském finále jsme měli po dvou pilotech, tak nebyl čas na odpočinek. Velký dík patří vlekařům a pomocníkům Štěpánu Térovi, Tomáši Brunerovi, Pavlu Höferovi, Jirkovi Rajšnerovi a Lubošovi Němčekovi ze slovenského týmu. V neposlední řadě děkuji mé manželce Evě, která se nechala „ukecat´“ a starala o stravu pro všechny účastníky akce. Myslím, že po akci byla ráda, že se celého mistrovství aktivně účastnila a přispěla k výbornému výsledku celého týmu.
Velké poděkování patří také SMČR za finanční zajištění reprezentace na MS.
A teď trochu méně optimisticky. Pro příští rok se mění pravidla pro F3J, snížilo se minimální zatížení na 20 g/dm2 a jsou povoleny elektrické navijáky i na mezinárodních soutěží všech úrovní. Bohužel tyto změny, zejména použití el. navijáku, přicházejí pozdě a jen stěží odvrátí úprk pilotů k F5J. Navíc tyto změny, zejména německý tým bojkotuje. (na Eurotourové soutěži kterou pořádá Německo v roce 2019 budou zakázány el. navijáky a podle zatím dostupných informací, z důvodu používání el. navijáků se německý tým nezúčastní ME F3J 2019 v Polsku)
Na ME v Polsku nás příští rok budou reprezentovat Martin Rajšner,Jaroslav Vostřela a Pavel Höfer za seniory a Luboš Pospíšil jun. Jaroslav Vostřel jun. a Jan Bruner za juniory
Jaroslav Vostřel
Trenér F3J
F3K
Konec roku se blíží,a tak můžeme bilancovat sezonu F3K. Jestliže jsem tu loňskou nazval výsledkově nejlepší, tak ta letošní ji předčila. Úspěšní jsme byli nejen výsledkově, ale i pořadatelsky.
Že pátek třináctého nemusí být špatné datum se přesvědčilo reprezentační družstvo F3K ve slovenském Martině. Právě tento den vybojovalo titul mistrů Evropy. O tento úspěch se zasloužili Ondřej Rezler, Martin Zemánek a Pavel Krištof. V následujícím dramatickém finále vybojoval Ondra vynikající třetí místo a Martin svoji premiéru na velké akci ozdobil pátým místem.
Na začátku sezony jsme pod vedením Marcela Králíka uspořádali ,,Workshop F3K“. Této akce se zúčastnilo 27 nadšenců o F3K. Z toho bylo 15 úplných nováčků. To, že tato akce byla povedená, svědčí zájem těchto pilotů o soutěžní létání. Dalšího úspěchu dosáhli pořadatelé závodů F3K. To, že svoji práci odvádějí dobře, ukazuje velký zájem zahraničních soutěžících na jejich akcích.
Pro mě ale největší úspěch je zájem juniorů o tuto kategorii. Ještě vloni jsme měli jednoho. Na konci této sezony jich máme již pět!!! Pro zájemce o F3K na Moravě se pravidelně pořádá tréninkové létání – ,,mini Workshop F3K“.
Co nás čeká příští rok?
Opět se můžete těšit na ,,Workshop F3K,“ který se opět uskuteční v Přibyslavi. Tam se uspořádá v létě i mistrovství republiky. Vrcholem sezóny bude MS F3K v Maďarsku, na které byli nominováni za seniory Ondřej Rezler, Pavel Krištof a Tomáš Marek. Za juniory Lukáš Kmoníček, Patrik Anděra a Jan Bruner.
Pavel Krištof
Trenér F3K
RCVS
Nejdříve holá fakta. V roce 2018 se pořádalo 22 soutěží, celkem se účastnilo 87 soutěžících, kteří se účastnili alespoň jedné soutěže, z tohoto počtu jsou 4 junioři a 13 žáků do 15 let. V letošním roce se tří soutěží, které jsou potřeba na zařazení do žebříčku ČR, účastnilo celkem 57 soutěžících, z toho 1 junior a 7 žáků do 15 let.
Pokud se zamyslím nad počtem soutěží, tak máme stále vzestupnou tendenci, ale stále se nám nedaří tuto kategorii ustálit nějakou soutěží někde na Moravě. Ideální místo bych viděl třeba Hranice na Moravě. Nemáte někdo zájem? Dejte vědět. Co se týká počtu soutěžících, 87 tak část soutěžících z Moravy odešla, protože je to pro ně daleko na soutěže v Čechách, ale zase v letošním roce poprvé začalo tuto kategorii létat 13 pilotů. Čemu jsem velice rád, je stále se navyšující počet žáků a juniorů, který v letošním roce dosáhl celkového počtu 17 pilotů do 18 let a asi málo která kategorie RC větroňů se tímto může pochlubit.
Pravidla RCVS se vcelku ustálila a všude na soutěžích jsou dodržována a i správně chápán a prováděn jejich výklad. Jediné co se někdy diskutuje, je rozdílné podmínky počasí v daném kole a tady zase narážíme na přepočet na vítěze rundy. Možná by stálo zato začít s přepočtem na soutěžích experimentovat a nakonec by se prolomila ta nechuť pořadatelů tento přepočet na 1000 pro vítěze rundy provádět, protože to není nic složitého.
Letošní vrcholná soutěž RCVS MČR vypsaná pro juniory, seniory a seniory 65+, se létala v Ústí n/O. a celkem se nominovalo 52 soutěžících, ale vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí, která se nakonec nenaplnila, někteří účastníci nepřijeli a tak soutěž létalo 37 pilotů, kteří přijeli a byli překvapeni přívětivostí živlů nad místním letištěm. Soutěž se létala za polojasné oblohy, teplota až 17°C, vítr 2 až 6m/s. Je pravdou, že po pátečních 27°C a po frontě v sobotu už jenom 17°C, to nebylo nic moc, ale mohlo být daleko horší počasí.
Letošní MČR RCVS mělo ještě jednu novinku a to vyhlášení absolutního vítěze, bez věkového omezení. Chtěli jsme ještě více motivovat všechny piloty napříč věkovým spektrem k ještě vyšším výkonům, aby i jednotlivci všech věkových skupin se mohli utkat o pohár „Absolutního vítěze MČR RCVS 2018“. Myslím, že se záměr podařil a určitě doporučuji i na jiných MČR. Pokusil jsem se zpracovat i trochu netradičně výsledkovou listinu, kdy už při prvním pohledu je vidět výkonnost všech věkových skupin a jednotlivců těchto věkových skupin. Tady ji najdete. Ještě více fotografií z MČR najdete na našich stránkách, nebo Facebooku.
Nakonec takové zamyšlení. V poslední době, je stále větší tendence stavět jednoduché a relativně levné modely, přitom je kladen důraz na krátkou dobu stavby a to neplatí jen u dětí chodících do kroužků. Kategorií RCVS to u nás začalo, kategorií RES to pokračuje v Německu, Rakousku atd. Všichni co chtějí nějakou kategorii i tu finančně náročnější létat, tak chtějí jednoduchá pravidla a pokud možno na soutěžní létání dokonalý servis ze strany pořadatele soutěže, tak aby nepotřebovali svůj vlastní naviják, nebo tým lidí, který jim dostane model do vzduchu. Proto třeba RCV2s elektromotorem, jako „pevná výška“, kategorie F5j atd.
Tento trend bude s největší pravděpodobností pokračovat i nadále. Když jsem před lety tvrdil, že kategorie RCVS je ideální kategorií pro mladé modeláře a ty dříve narozené, viděl jsem na tvářích úsměvy, jsem rád, že se moje slova pomalu naplňují. Také jsem mluvil o tom, že by bylo dobré i u RC větroňů vybudovat systém právě takových jednoduchých kategorií, jako mají třeba volné modely a to od těch úplně nejjednodušších kategorií, jako je V, H, A3, P30, až po modely kategorií F1H, F1G atd.
Letos již podruhé jsme jako komise mládeže předkládali návrh o zařazení do prozatímních pravidel kategorii RCHS. Bohužel, nám byl návrh opět zamítnut s tím, že existuje kategorie RCH a máme se společně domluvit na úpravě pravidel a nemáme zbytečně zatěžovat systém další kategorií, aby se asi mohla přijmout úplně nová kategorie RES. Jsem si sice vědom, že komise mládeže má pouze poradní hlas, ale nebylo by dobré se nad tímto pravidlem trochu zamyslet a vytvořit nějaký prostor pro práci komise mládeže?
Přeci jenom model o rozpětí křídel do 1,5m, řízený SOP a VOP, který děti v kroužku dokáží postavit za jeden školní rok a dá se s tímto modelem létat úspěšně i kategorie RCVS, ale na rozdíl od RCVS je u této kategorie potřeba na létání třetinový prostor, proto by byla takováto kategorie vhodná i na menší sportovní hřiště, které jsou součástí škol atd. Kategorie RCHS by ideálním způsobem zapadla do systému RC větroňů a také do systému polytechnické výuky v modelářských kroužcích případně školách.
RCHS není nijak nová kategorie, ale už se nějakou dobu s úspěchem létá a vznikla na základě neschopnosti se domluvit na úpravách stávajících pravidel kategorie RCH, kde je stále trend držet si tuto kategorii, jako takovou českou mutaci F3K. Možná by opravdu bylo dobré, se zamyslet nad smyslem návaznosti kategorií, protože RCH jde cestou k F3K, zatímco kategorie RCHS je úplně tou vstupní a nejjednodušší kategorií právě, na začátky létání s RC větroni.
S modelem RCHS se potom dá létat a jít cestou k RCH, případně F3K, nebo si s tímto modelem můžete jít zalétat na soutěžích RCVS a jít cestou větších modelů a kategorií, jako je RCV2, F3B, F3J případně F3F. Podle mého názoru, si myslím, že není potřeba někomu kategorii brát na úkor té druhé, ale je potřeba pochopit ten smysl a význam této kategorie, které už se navíc několik let s úspěchem létá a přináší radost nejen těm dříve narozeným, ale i těm nejmladším.
Petr Vašina
trenér RCVS
RCVM
Kategorii RCVM „došel dech“. Bohužel, „Zákon negace-negace“ dostihl i naše milované „péemky“ Nejsou soutěžící a kluby, které soutěže pořádají.
Letošní rok to byly pouze dva kluby-LMK Štěpánov (dva soutěžící) a LMK Třebíč (tři-čtyři soutěžící). Při posledním MČR v Třebíči, Štěpánovští uvedli, že s kategorií RCVM končí a pro rok 2019, žádnou soutěž do kalendáře nedají.
Nemá tedy smysl vypisovat soutěž do celostátního kalendáře pro 3-4 soutěžící z jednoho klubu. Nehledě k tomu, že pro 4 soutěžící je nutno zajistit stejný počet technického personálu, jako pro dvacet soutěžících. Proto nedáváme do kalendáře 2019 žádný termín pro kat.RCVM.
Technický pokrok a elektropohony nahrazují „spalováky“! Tomu nelze zabránit. Lze si však představit, že za nějakou dobu, tak 15 až 20roků se „péemky“ oživí, tak jak se probouzí kategorie historiků.
Já osobně se musím vzdát funkce manažera kategorie RCVM, protože nemám s kým spolupracovat. Jako aktivní modelář a člen klubu budu dál „bafuňařit“ při soutěžích a činnosti našeho klubu.
Pavel Pyrochta
trenér RCVM
RCV1, RCV2, RCVN
Zdravím všechny,
já jako trenér kategorií, jehož jedna je dnes již v podstatě historická, druhá s neoficiálními pravidly a třetí s dlouhou tradicí, která by si dle mého zasloužila facelift, nemohu nabídnout za letošní sezonu nic moc nového. Abych byl tedy konkrétní:
1.RCV1
Tato jak jsem předeslal „historická“ kategorie termických modelů větroňů řízených radiem pouze směrovým kormidlem je pořádána na JM, LMK Louka, kde se zúčastňuje cca. 6-8 startujících. Tito po absolvování potřebného počtu soutěží, tedy alespoň tří se podělí o pořadí v žebříčku této kategorie. Pokud se mi doneslo, tedy spíše nedoneslo, tak více soutěžících se do této kategorie nechystá. Takže v této kategorii nic nového.
2. RCVN
Tak toto je právě ta kategorie s neoficiálními pravidly, budu se asi opakovat, ale, pro upřesnění, jedná se vlastně o úlohu termika kat F3B,což je,12 min pracovního času,10 min. letového času,přistání na bod o průměru do 15m, je hodnoceno bodově, max 100b při přistání do 20 cm od středu,počet řízených funkcí není omezen. Výsledek se přepočítává na výsledek nejlepšího ve skupině, který získává 1000b. Závodníci tedy v každém letu mají různé soupeře. Podle mě je tento systém hodnocení jedním z nejspravedlivějších, kdy je eliminován vliv počasí v jednotlivých letech.
Netajím se tím, že by se mi líbilo, kdyby se kat RCV2 přetransformovala právě na tento systém. S ochotou přejít na kat RCVN jsem se zatím nesetkal,škoda, možná, kdyby si to více pilotů a potažmo pořadatelů zkusilo, podařilo by se tuto kat. plně „legalizovat“. Je pravda , že organizace, nebo spíš rozpis letů je trochu složitější, ale při počtu soutěžících řádově do 15-20 pilotů se dá udělat ručně,navíc existuje i jednoduchý program, který toto zvládá. Soutěže v této kat. pořádá každoročně v „okurkové“ sezoně , od října do března, LMK Týnec nad Sázavou na modelářském letišti u Poříčí nad Sázavou. Schází se zde 1x do měsíce kolem 15-ti pilotů kat RCV2,F3J,F3B i F5J, ti mají dánu vypínací výšku dle aktuálního počasí.
Všichni si v pohodě zalétají a poměří schopnosti své i svých strojů. Termíny soutěží jsou uvedeny v kalendáři soutěží SMČR, přijďte si to zkusit! Případné změny jsou vždy do pátku ke zjištění na webu „Lomcováka“.
3. RCV2
Této stále populární kategorie termických větroňů se na mnoha soutěžích v roce 2018 zúčastnilo 38 pilotů,24 z nich absolvovalo alespoň 3 soutěže nutné pro účast v celostátním žebříčku. V roce 2017 to bylo 30/17, v roce 2016 pak 32/22.Jedniná změna, kupodivu k lepšímu oproti předešlým dvěma rokům je uspořádání MČR ,kterého se po mém ukecávání zhostil LMK Česká Třebová, díky vám. Přislíbeno a teď i potvrzeno v kalendáři soutěží je, že pořadatel MČR bude v roce 2019 také LMK Česká Třebová, opakuji mé díky.
Mistrovství bylo sice „jen“ na 1 den, nicméně se při počtu 26 závodníků(z toho 3 junioři) se podařilo odlétat 6 letových kol. Příval nových zájemců juniorského věku z kategorie RCVS potažmo Vosa, se do této vyšší kategorie zatím nekoná…
Jiří Rajšner
trenér RCV1, RCV2, RCVN
K nahlédnutí jsou rovněž hodnocení předchozích let 2016 a 2017.
Vážení, chci vám tímto poděkovat za provedená hodnocení ať již v pozitivním nebo negativním směru.
PC