RC větroně 2017

Rok se s rokem sešel a nabízím Vám hodnocení uplynulé sezóny RC větroňů. Přes několikeré urgence se mi nepodařilo „vytlouct“ vyjádření od Filipa Kalenského (F3F) a Gustava Bulína (RCH). Zde je k nahlédnutí hodnocení z minulého roku 2016.

F3B
Při hodnocení letošní sezony mohu volně navázat na předchozí rok v F3B.

1.Tentokrát bych začal asi tím nejdůležitějším co se odehrálo v letošní sezóně; Mistrovství světa F3B pořádané na letišti v Jeseníku (Mikulovice). V týmech jsme skončili „až“ čtvrtí (tajně jsme snili o bedně). V jednotlivcích se nejlépe umístil Honza Kohout v první desítce, přesněji na 6. místě. Pořadatelsky Honza Stonavský z RC Klubu Brno celou akci zvládl s přehledem. Velké díky patří SMČR

2.Pokud nás pilotů F3B v roce 2016 bylo málo, letos nás je ještě méně. Lék na tuto nemoc jsem ani po roce (ani po dlouhých předchozích letech) neobjevil. Dospěl jsem ovšem aspoň k názoru, že ani hypotetický příliv juniorů nás nespasí. Domnívám se, že z mnoha důvodů toto není kategorie pro juniorské piloty.

3.Avizovaná změna pravidel a zavedení výškoměrů (ala F5J) do úlohy A (termika) se nekoná. Velký propagátor této myšlenky Ralf Decker (Německo) u většiny delegátů a pilotů neuspěl. Na podzim rezignoval na funkci koordinátora Světového poháru FAI F3B. Chtělo by se říci, že staré dobré F3B zůstávají tedy zachované, problémy ovšem nemizí. Závodů ubývá nejen u nás (příští rok, jedna jediná soutěž F3B v ČR), ale i v Evropě. Nový koordinátor F3B Martin Weberschock (Německo) nebude mít jednoduchou úlohu při vymýšlení jak v F3B dál.

4.Jsou zde návrhy na „novou“ F3B. Znamenalo by to zavedení elektromotorů a další podstatné úpravy pravidel. Za sebe mohu říci, že jsem nikdy nebyl nepřítelem „elektrovrtulí“; naopak. Já bych podobnou kategorii ovšem nenazýval F3B, prostě by to bylo něco jiného. Vyšlo by to ovšem z osvědčeného konceptu stávající F3B tzn. tří velice rozdílných úloh. Určitě by stálo za zvážení vytvořit nějakou protiváhu kategorii jakou je např. tolik „aktuální“ F5J.

5.Umístění našich pilotů v FAI F3B Světovém poháru si můžete dohledat zde http://www.f3b.de/uploads/F3B_FAIWC_2017_10.pdf. Do první desítky se vešel již zmiňovaný Honza Kohout, gratulace Honzo!

Roman Vojtěch
trenér F3B

F3J
1. V roce  2017 splnilo podmínku zařazení do F3J žebříčku (min. 3 soutěže) 21 pilotů a alespoň jedné soutěže se zúčastnilo 33 pilotů  (rok 2016 to bylo 18 / 42, rok 2015 to bylo 25 /35 ). Jediným nováčkem v letošním roce byl Jan Knopp, ale ani on nezachránil velký úbytek pilotů F3J . V příštím roce má v plánu několik F3J pilotů,  včetně mě, létat současně také F5J. Pro některé je motivací  vyzkoušet si  něco nového, pro některé je to kvalifikace na historicky první MS F5J 2019 v nedaleké Trnavě.

2. Soutěže: V roce 2017 jsme měli čtyři domácí soutěže a také jsme bojovali asi na šesti mezinárodních soutěžích. Za zmínku stojí osmé místo Martina Rajšnera v seriálu Contest Eurotour F3J 2017 . Naši junioři se ve stejném seriálu soutěží umístili následovně:  2. Jaroslav Vostřel, 3. Luboš Pospíšil , 4. Jan Bruner.

3. ME 2017 Martin Slovensko.  Menší zájem o F3J se projevil i na ME. Nicméně i při nižší účasti nebyla dotčena kvalita soutěže, neboť všichni  favoriti dorazili v plné síle. Nepřijeli pouze slabší týmy , které zkouší štěstí v F5J. Letošní rok zůstal seniorský tým, po několika letech na stupních vítězů, bez medaile a to o 200 bodů z 38 000, obsadil čtvrté místo. Favorizovaní Němci skončili až na pátém místě za námi. V jednotlivcích si z našich nejlépe vedl nováček v týmu Pavel Höfer, který létal velmi spolehlivě a skončil těsně za finále na 13. místě. Martin Rajšner obsadil 14. místo a Jirka Duchaň 18. místo.

Nikdo z týmu neudělal žádnou hrubou chybu, spíše jsme létali možná až příliš na jistotu. Ale v konečném hodnocení zanechal náš tým určitě dobrý dojem, i když bez bedny. Již více vyzrálý juniorský tým vybojoval svoji první bronzovou medaili. V jednotlivcích byl z našich nejlepší Luboš Pospíšil jun. na  výborném čtvrtém místě, osmý byl Jaroslav Vostřel jun. a patnáctý Jan Bruner. Létali velice dobře a myslím, že si to užili. Celá parta na ME fungovala skvěle, jak již to je posledních několik let tradicí a bonusem navíc.

4. Příští rok se chystáme na MS v Rumunsku. Do seniorského týmu se nominovali Martin Rajšner, Jaroslav Vostřel  a  Jan Vácha, který možná přenechá své místo Lubošovi Pospíšilovi. Do týmu se také probojoval Jiří Duchaň, ale rozhodl se věnovat více F5J a MS se nezúčastní. Juniorský tým pojede ve stejném složení jako letošní rok. Luboš Pospíšil jun. , Jaroslav Vostřel jun. a Honza Bruner.  Jsem velice rád, že zájem jet s týmem na MS v roli vlekařů, kromě pilotů a jejich rodinných příslušníků, projevili i další báječní piloti a kamarádi v jednom. Štěpán Tér, Pavel Höfer  a Luboš Mokříž. Bez těchto „ bláznů“,  kteří vymění svoji dovolenou za společné zážitky na letišti, bychom nemuseli na MS jezdit. Při předpokládaném tropickém počasí  je opravdu nezbytně nutné mít dostatek  čerstvých vlekařů.

5. Děkuji tímto také SMČR za finanční zajištění reprezentace na ME. Letošní finanční podpora pokryla startovné, cestu, ubytování (ve stanu) a také stravování.

Jarda Vostřel
trenér F3J

F3K
Je konec října a můžeme se ohlédnout za sezonou modelů F3K. Jaká byla? Co do výsledků asi nejlepší v historii českého F3K.

Z mistrovství světa, které se konalo v ukrajinském Lvově, přivezli Češi dvě bronzové medaile. Jednu získalo družstvo ve složení Milan Havelka,Ondřej Rezler a Pavel Krištof. Druhou získal v jednotlivcích Milan Havelka!!!

Úspěšní jsme byli i ve světovém poháru FAI. Milan obsadil druhé místo a Ondra po loňském druhém tentokrát krásné čtvrté místo. Letos se u nás zatím uskutečnilo 11 závodů (dva ještě budou). Alespoň jednoho závodu se zúčastnilo 45 pilotů. Při pohledu do kvalifikačního žebříčku potěší větší počet soutěžících, co vyjeli na závody za hranice.

Na co se můžeme těšit příští rok?

Přibude nové místo, kde se poletí závod F3K a to na letišti v Chotěboři. V Přibyslavi se uskuteční  21.4.  ,,Workshop F3K“. Mistrovství republiky se  bude konat na letišti v Lomnici nad Popelkou. A po šesti letech se také uskuteční ME F3K ve slovenském Martině. Toho se zúčastní družstvo ve složení Milan Havelka,Ondřej Rezler a Pavel Krištof. Poprvé za Českou republiku nastoupí junior Lukáš Kmoníček!!!

Trenér F3K
Pavel Krištof

RCVS
Letošní rok byl pro naší kategorii RCVS docela úspěšným rokem. Létalo se podle upravených pravidel, i když se stále přemýšlí o nějakém vylepšení směrem k větší spravedlnosti výsledku s ohledem na momentální stav počasí.

Pomalu se začíná v té menší kategorii RCH speciál experimentovat s přepočtem výsledku a rozlosováním soutěžících a tím i k většímu používáním výpočetní techniky, tak si myslím, že i v kategorii RCVS se pomalu ale jistě jednou posuneme tímto směrem.

Jinak co se týká soutěží, tak se nám daří pořádat soutěže na nových místech ČR, kdy se letos nově létalo v Ostravě a v Terezíně. Celkem se v tomto roce pořádalo 18 soutěží, účastnilo se celkem 83 pilotů, z toho 9 žáků a jeden junior, kteří odlétali alespoň jednu soutěž v roce 2017. Do žebříčku ČR, kde je potřeba tří výsledků, se zapsalo 45 soutěžících, z toho 5 žáků a 1 junior. Podle informací, které mám, se nám opět v příštím roce zvedne účast mladých modelářů a to nejen z našeho klubu. Už se na to těším.

Co mě moc netěší. Na jedné straně stále mluvíme, jak málo mladých létá na soutěžích a co by bylo potřeba udělat, aby jich bylo více, na druhé straně je nezájem některých pořadatelů soutěží RCVS dát žákům a juniorům poloviční startovné. Jsou to sice jenom některé kluby, ale velmi těžko se mně vysvětluje rodičům, že to někde jde a jinde to není možné.

Bohužel takovéto věci potom vrhají „špatné světlo“ na náš SMČR a KLeM. Po prostudování „Sportovního řádu“ jsem dospěl k názoru, že je potřeba iniciovat změnu Sportovního řádu, ve smyslu sjednocení postojů a podpory Klem a SMČR, kde při placení výše ročního čl. příspěvku, který je 100,-Kč pro výdělečně činné a 50,-Kč pro mládež do 18ti let + nevýdělečně činné, to jde a tato podpora je jasně vyjádřena, naopak ve Sportovním řádu KLem, při placení startovného tato podpora chybí.

Tak mám takový dojem, že nám asi stačí, když si mladí koupí známku a jsou jako členové, ale při létání už je podporovat nebudeme. Dříve tam však tato úprava o sníženém startovném byla a proto si myslím, že nebude na škodu, pokud se tam vrátí. Otázkou však zůstává, jak to bude jasné, že bychom měli mládež podporovat i na soutěžích, pro členy předsednictva.

Petr Vašina
trenér RCVS

RCVM
Nazdar Romane.

Nevím, jak bych se přesně vyjádřil. Odlétáno bylo celkem šest soutěží  a MČR. Do žebříčku započteno jen pět soutěží a republika v žebříčku je zařazeno jen osm z deseti  soutěžících.  Technicky zajištěno a provedeno pouze dvěma kluby. LMK Štěpánov a LMK Třebíč. Ostatní kluby, které dříve soutěže kat. RCVM pořádaly, nemají zájem o pořadatelství, vzhledem k tomu, že jejich členové tuto kategorii již nelétají. Není se čemu divit. Naše kategorie je trochu náročnější na techniku a její vybavení. Nejde ani tak o modely. Na předních místech se umísťují i modely klasické konstrukce. Jde především o pohon modelu. Spalovací motor je vždy na obsluhu a údržbu náročnější než elektromotor. K tomu všemu lze připočítat i novou cenovou úroveň žhavicího paliva.  Zde vidím jádro problému. Pokud srovnáme soutěže eletrovětroňů např.  kat. RCEO  s kat. RCVM  nenajdeme zásadní rozdíl v pravidlech, cenách modelů,  technice létání v termice a hodnocení za přistání. Zásadní rozdíl spočívá v soutěžících a jejich pohodlnosti. Elektry se dostávají do popředí ve všech kategoriích. Bohužel jde o vývoj který nelze zastavit.  Takže stojíme před zlomovým rokem, který bude rozhodovat, zda těch pár nadšenců  ve středním a důchodovém věku, udrží kategorii RCVM při životě. Zde nemohu hovořit o mládeži, protože posledního juniora pamatuji na soutěži asi před deseti léty.

Zdraví Pavel Pyrochta, LMK Třebíč

RCV1,RCV2,RCVN
1.  RCV1
V této kat. modelů větronů ovládaných pouze směrovkou se pořádají soutěže na JM klubem LMK Louka, které se učastní +,-  6-8 pilotů, kteří splní požadavek pro zařazaní do žebříčku. Pokud vím, tak junioři nebo noví zájemci o tuto kategorii na obzoru nejsou, takže od loňské sezony nic nového.

2.  RCVN
Tato kat. má i nadále neoficiální pravidla, což nikterak nebrání tomu, aby se na soutěžích v Poříčí nad Sázavou pořádaných LMK Týnec nad S.scházeli od října do dubna nadšenci jejichž kat se v tomto období nelétají, tedy RCV2, F3J, F3B a F5J a poměřili svoje síly s modely, které se jinde na soutěži spolu nesejdou.

Někteří nevědoucí, kteří tuto směs kategorií dosud neviděli takto spolu létat to asi nepochopí a navíc, světe div se, ještě si měříme čas navzájem….vše funguje bez problémů a všichni si parádně zalétají.

3. RCV2
Začal bych porovnáním roku 2016 a 2017. Do žebříčku se v roce 2016 s min. 3 soutěžemi dostalo 32 závodníků, dalších 22 mělo méně než 3 soutěže. V roce 2017 s min. 3 soutěžemi se dostalo 30 závodníků, dalších 17 mělo méně než 3 soutěže. V tomto směru se tedy žádná tragedie nekonala. V obou letech létali i tři junioři, ale jen jeden / Honza Bruner/ měl letos splněn limit pro zařazení do žebříčku-16 místo.

Ani letos se mi nepodařilo přesvědčit nějakého pořadatele o uspořádání mistrovství. V roce 2018 by se toto mělo změnit, v kalendáři je již  MCR RCV2, které uspořádá LMK česká Třebová. Bude to sice „jen“ jednodení závod, ale lepší něco než nic, díky třebováci. Na jedné z posledních soutěží v České Třebové se letos objevilo i několik soutěžících, kteří létají  převážně v kat. RCVS, tak doufám, že to nebylo naposledy.

Docela dost často jsem se letos setkal s tím, že kolidovaly termíny soutěží, na které jsem měl v úmyslu jet, ale musel jsem je oželet. Vím, že je někdy problém najít volný a vhodný termín. Myslím si ale, že by se to někdy dalo domluvit, pokud by byla snaha. Ve zhodnocení jsem se dočetl, že se na soutěžích RCVS ukázalo několik  juniorů, a že „Akce Vosa jede“, tak uvidíme, kdy se noví adepti objeví i v těch „větších“ kategoriích.

Jiří Rajšner
trenér RCV1,RCV2,RCVN

8 comments to RC větroně 2017