U vysílače Jeti DC/DS-16 si můžete nastavit signalizaci slabého signálu v menu Systém/Systémové zvuky. Tento alarm se spouští při hodnotě A1/A2 (antény) o jednotku nižší než máte nastaveno ve zmíněném menu. Pokud tedy nastavíte hodnotu 3, tak definovaný zvuk bude spuštěn až při poklesu hodnoty A1/A2 na 2.
Celá záležitost má jeden podstatný háček. Po aktualizaci fw vysílače na verzi 3.02 a přijímače 3.23 neznám v historii svých logů případ, kdy by A1/A2 klesly pod hodnotu 2 tzn. na 1 nebo 0. Co z toho pro mne plyne?
Pokud používáte tento alarm jako systém včasné výstrahy, že s dosahem to už není nijak růžové, tak při nastavení hodnoty Slabý signál v menu vysílače např. na 2 (a nižší), varování o ztrátě telemetrie nepřijde nejspíše nikdy. Přijde varování na událost „Žádný signál“ tzn. ztrátu řízení. Z tohoto pohledu možnost nastavení hodnot 0, 1 a 2 mi přijde jako hodně sporná.
Zdůrazňuji, že toto platí pro výše uvedené verze firmware. Pokud v Jeti s dalším update změní „kalibraci“ ať už síly signálu nebo prahů pro sepnutí zmíněných systémových zvuků, tak vše může být úplně jinak.
Romane, teď jsi mne dost znepokojil. Žiju v domnění, že zpráva žádný signál znamená, že vysílač nemá odezvu od přijímače, ale že stále ještě mám rezervu a mohu řídit. Chápu to tak a doufám, že signál z vysílače do přijímače je silnější, než zpětný signál (telemetrie) z přijímače do vysílače. S mým posledním celouhlíkovým kompozitem, u kterého mám konce antén předpisově venku z trupu 20 cm za křídlem mám hlášení ztráta signálu několikrát za let. Zatím jsem se znepokojoval jen tím, jak malý je dosah Jeti, protože tato hlášení slyším běžně ve vzdálenosti pouhých cca 200 – 300 m od sebe. Fakt je ten, že se mi to stává ve chvíli, kdy jsou antény stíněny křídly, tzn. model letí ke mě. Ztrátu řízení jsem zatím nezaznamenal.
Ahoj Jirko,
určitě jsem nechtěl někoho znepokojovat. Smyslem článku bylo jen upozornit na způsob vyhodnocování položky Slabý signál. Moje vyjádření „Přijde varování na událost “Žádný signál” tzn. ztrátu řízení“ je opravdu nepřesné a určitě zní znepokojivě. Patří tam třeba slůvko brzkou. Doplnil jsem to do textu, omlouvám se.
Pokud Ti Jeti běžně hlásí Slabý signál nebo Ztrátu signálu (to snad ne?!) ve vzdálenosti cca 200-300m, tak to by bylo pro mne velice znepokojivé. Tam je něco špatně.
Za ty roky intenzivního létání s Jeťákem (DC-16) a s ohledem na dosah mohu své zkušenosti shrnout do několika bodů.
1.Nikdy (zatím?) jsem na ztrátu dosahu nespadl. Kolem hlavy nelítám.
2.Používám v F3X pouze přijímače R9. I tyto přijímače se liší jak v hw, tak v citlivostí. Odhaduji, že výrobní serie z konce roku 2013 a výše jsou lepší.
3.Létám na hodnotu Slabý signál=3. Pokud dostávám alarm, vracím se. Vyjádření typu, po ztrátě telemetrie (alarm Žádný signál) je dosah ještě jednou tak daleko, považuji za nebezpečné marketingové kecy.
4.Ke ztrátě Tx signálu nedochází většinou skokově. Je to zrádný proces, kdy řízení začíná „tuhnout“. Reakce modelu jsou pomalé a dochází k cukání serv. V těchto vzdálenostech (500-600-700-800m…) člověk nejspíše letí termické úlohy. Točíš kruh a najednou tě z něho něco „vyhazuje“, prostě model neraguje tak, jak bys očekával. Je to šprajc nebo ti už tuhne řízení? Ne, opravdu při alarmu na 3 se vracím. Naštěstí to je velice zřídka.
5.Umístění antén v koštěti je kritické a chce to laborovat. V F3B a F3F antény lítám uvnitř.
6.Hodně záleží na počasí. Nízká těžká oblačnost, vysoká vlhkost. Pro šíření signálu v pásmu 2,4GHz, nic překvapivého. V tomto případě si dávám mnohem větší pozor na nějaké výlety do dálky.
7.Není dobré mířit vysílačem (DC-16) přímo na model. Mířím cca 20°vedle.
8.Namátkově kontroluji logy (A1/A2, Q) a problémy se snažím řešit jiným umístěním Rx antén.
9.Určitě jsem na něco ještě zapomněl.
Jeti a dosah, to je evergreen… Mám dobrého kamaráda, který se teď více jak měsíc věnoval srovnávání DS-16 (palcovka) s jinými rádii. Říkal jsem mu, napiš o tom. Nenapíše, má obavy z reakce lidí. Nedivím se mu, je to hodně kontroverzní téma.
Já s Jeťákem nemám strach lítat. Jsem z toho rádia i po letech nadšený.
P.S. Nové přijímače z řady REX jsou údajně evidentně lepší (citlivější?) než třeba zmíněná R9. Po Světovém poháru F3B v Drážďanech (víkend) budu mít REX7. Jen rozměry těchto přijímáčů jsou pro mne nepochopitelný úlet. Do všech košťat je potřeba „nudloidní“ formát a nové přijímače jsou o 5mm širší než třeba R9. Kdo tohle vymyslel…
re..George Michálek 🙂
Neboj Jirko. To přijde…až si poodletíš trošku dál. 🙂
Až se uvidíme,ukážu ti řešení..
Ahoj Dalibore,
sděl nám všem to „řešení“. Třeba tím pomůžeš hodně lidem.
Aho Romane
Nesdělím,jsou věci které se používají, ale nepíše se o nich .:-)
Njn, tak děkujeme. Maximálně jste si tam nabastlili nějaké patch antény? Nebo máte elektrocentrálu a jedete místo 100mW třeba 1kW? Vy v Rakovníku jste pověstní poněkud nekonformním přístupem k některým zadáním (mrkanec).
Proc vsechny jen podezrivat, treba je naopak jen decentni a proste a jednoduse ti poradi.
Zmen vyrobce. Protoze ten o kterem se tu bavime, ma v limitnich pripadech vetsi problem nez ostatni!
A o tom to je, do limitnich situaci se 99% uzivatelu nemusi vubec dostat.
Ale s letadlem za 40-50tKc ve vzduchu na to s vysilackou za polovic nechci jen cekat!
Uvidime co ukaze blizka budoucnost.
Mimochcodem ve specifikaci patch anten se vetsinou uvadi smerovost 180stupnu, to je pro rizeni modelu nedostacujici? Nebo bezne ridite model otoceni k nemu zady? Ano jsou taci… 😉
Tedy pánové, vzpomínám na doby, kdy se mi na bázi B při rychlosti a poslední zatáčce pravidelně stávalo, že pcm Rx totálně zamrznul. Upozorňuji, že s nástupem uhlíkových křídel na tom byli všichni stejně! Takže mi dnes přijde úsměvné řešit, jestli mi 400 metrů od vysílače občas pipne radio kvůli dosahu. Já osobně bych spíše potřeboval poradit, jak to pipnutí vypnout! Všechny signalizace jsem vyhodil a stejně mě to občas zbytečně znervózní 🙂 Umístění antén v trupu mám naprosto nevyhovující ve spleti kabelu od serv, takže až to tam jednou uklidim, jistě to na mě přestane pipat….
Letu zdar
Vypnuti pipani:
Hlavni menu – System – Systemove zvuky:
Slaby signal – smaz si zvukovy soubor
Zadny signal – smaz si zvukovy soubor
Ale to protivne pipani u hlasky Zadny signal – asi vypnes jedine vypnutim zvuku globalne.
No právě, to prostě separatne vypnout nejde řekl bych ….
Nahrát do WAV ticho? Tím úplným „vypnutím“ alarmů si nejsem jistý. Asi bych touto cestou nešel. Na druhé straně černá tečka někde na horizontu a k tomu pípání, to je vždy o zadřenou pumpu…
Pavel Svoboda (F5J Enjoy) tam má hlášku „Houston, máme problém“. To je opravdu pro silné povahy (mrkanec).
Nevím přesně, co se tady momentálně řeší za problémy. Tento víkend jsme byli na Segelflugmesse ve Schwabmünchenu – obrovské modely větroňů, vlečných apod., kde rozpětí 6m bylo jedno z nejmenších. S takovou potvorou je létání „okolo sebe“ v podstatě na hranici 1 a více km. Tady nějaké foto:
http://www.modellflugsport-oberland.de/veranstaltungen/segelflugmesse-2015.html
Minimálně třetina pilotů používala vysílače DC nebo DS. Problémy? Žádné.
Druhá věc je, že v českých kotlinách na letiště bez problému přijde borec s nějakou čínskou hračkou (nebo superlevným čínským vysílačem), kde o CE slyšeli jenom ve spojení „China Export“. Ten asi nikdy nebude mít problém s dosahem, pouze způsobí problémy ostatním. Např. některá čínská rádia na 2,4 dokážou spolehlivě zarušit domácí WiFi, a to už je co říct…
…nevim Romane jestli mam zrovna kliku a kapnul jsem na dobrej RX9 od Jetaku, ale ztratu signalu mi DC-16 po 2,5 roku provozu nezahlasila ani jednou (klepu na drevo) ! Ani pri vzdalenostech kolem 900m od sebe, po vyhodnoceni grafu kvality signalu „Q“ by se daly jednotlive ustrely za 1,5 hodiny trvani letu spocitat v mnozstvi pouze kolem 5-10 a to jen se ztratou v prumeru a v rozsahu kolem minus 10-40% pricemz 40% se vyskytovalo pouze ve vdalenostech pres 700m…Ale mam kamarada, kterymu ve stejnym eru se stejnou konfiguraci kvalita signalu a ustrely doslova neustale v grafu „prsely“ a tvorily v podstate souvislou plochu i v daleko mensich vzdalenostech kolem 300-400m se ztratou bezne i minus 70-80% !…
Ahoj Marku,
koukám, že to máš statisticky dokonale vychytané. Přiznám se, že až tolik do detailu to nezkoumám. Prostě lítám a případně řeším jen opravdu zásadní věci.
Ahoj Romane,
:-)… no ta telemetrie me docela porad dost bavi a po kazdym litani to vyhodnocuju v grafech popř. porovnavam pri nejakych extremnich hodnotach s jinymi lety…treba je zajimava ta hodnota na antenach A1,A2 nikdy ani pri nejvetsich vzdalenostech nepoklesla pod hodnotu 3 a ta se vyskytne pri prumernem letu vyjimecne jen asi 1-3x. Ale asi opravdu bude hodne zalezet na kazdym kusu RX a jeho citlivosti, protoze i tyto hodnoty jsem uz videl od nekoho jineho bohuzel dost žalostné a jen doufam, ze muj RX ve Vikingovi nebude stářím nějak degradovat…
Ahoj.Před několika dny mi uletěl Elipsoid Evolution mezi Chlumem u Třeboně a Lutovou. V logu mé DS-16 fw.3.00 rádio R9 byla úroveň A1,2 min.2…Ke ztrátě ovládání došlo cca 2km daleko a poklesu pod 160m (antény v laminátovém trupu).
Nechci rýpat ale 2 km daleko by jsi to neviděl ani náhodou.
Ještě jeden postřeh z mistrovství F3K, az vam bude rádio hlásit ztrátu signálu přesvědčte se zdá řidite svuj model :-)))
Taky neviděl, termiku jsem chytil až 900m daleko po větru na hranici viditelnosti, pak přifouklo a éro jsem ztratil z dohledu. Zapnul jsem 2D stabilizaci a snažil se nastavit kurz zpět podle gps zpět, což mi jde dobře u Thermiku XL, ale Elipsoid byl je daleko živější a stále točil po větru a vzdaloval se.
Ahoj Petře,
to že si byl cca 2km daleko jsi zjistil asi po vyčtení dat z GPS(?). Používáš MGPS?
Tebou vyčtená úroveň A1/A2 (min.2) potvrzuje jen co jsem psal v článku nahoře. Pokud si alarm nastavíte na nižší úroveň než 3 (2,1 a 0), tak tento alarm nejspíš nikdy nepřijde. Ty si měl nastaveno kolik?
Na druhé straně musím konstatovat, že se mi už několikrát stalo, že ačkoliv mám nastaveno 3, tak žádný alarm nepřišel a ihned byl alarm na ztrátu signálu. Antény, signály, prostě tak trochu duchařina.