…toho je příliš. Těm kteří nejste velcí fanoušci Ksichtoknihy (Facebook) přeposílám text Martina Rajšnera z předzávodu ME F3J v bulharské Dupnitse.
Včera při finále predzavodu ME se stal tento incident. Který vedl k okamžité diskvalifikaci Arijana Hucaljuka. Arijan startoval před signálem, po opakování mu byl přinesen starý model, se který ihned po startu začal sledovat další letadla pod záminkou srážky. Ohrozil celkem 4 modely. Všem se podařilo uniknout, takže poslední možnost měl při přistání. Jak to dopadlo můžete vidět ve videu.
Nyní je již sepsána petice, pod kterou se podepíší zástupci každého týmu, kde požadujeme odstoupení Arijana z ME a posouzení jeho dalšího působení před komisí FAI.
K tomuto textu patří ještě původní reakce Dariuse Mahmoudiho.
F3J is a sport where people compete, meet and make friends, have fun together and help our youth to find alternatives to their smartphone. This open and friendly community does not need people who cheat or abuse the existing rules for their own benefit. In the video you see the how Arijan Hucaljuk with full offensive aggression is hitting Dominik Presteles plane during landing phase. He did this with the intention to get a re-flight as he had an early launch in this round. Even worse he did switch planes before he re-launched in order to just crash an older plane. During the entire flight he was trying to hit any model in the air but only was successful right before landing. His intention was not a good landing as his landing spot is about 45m left. He was just about to touch a plane to fight a re-fly.From my perspective if someone is so focused on winning that he accepts to damage models or even injure people he should be excluded from the FAI sportsmen license for a longer period of time to rethink his behavior.Arijan is an excellent pilot and he should know that with this behavior he is not a wanted representative of our sports nor of the Croatian team.Let’s see what CIAM, FAI and the team managers decide for the upcoming F3J European Championship and the current and coming year(s).
Kdyby bylo po mém, tak ten panáček by už vysílač pod vlajkou FAI nikdy nezapnul.
Doplněno 27.7.2015
Tak Hucaljuk se směje a letí dál. Rozhodnutí jury připomíná chytrou horákyni. Pikantní je podpis prezidenta FAI CIAM Antonise Papadoupoulose; člena jury. Copak jury, s tou mám svých zkušeností dost a dost…
AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.
Nechutne!
Clovek hlada v konicku odreagovanie od problemov vsedneho zivota a nejaky kreten to zatiahne aj sem.
Odobrat licenciu, dat distanc na viac rokov tak ako pri inych sportoch a kludne aj na trvalo.
Zrusit model mne, tak dostane najprv na papulu.
Problémy s Hucajlukem byli již na více závodech. Třeba i v F5J kde měl poruchu na záznamu výšky. Nejdřív se dohadoval s časoměřičem potom ze starterem, který mu dovolil, přinést notebok a tam stáhnout výšku, ale to se také nedařilo. Já jsem letěl s ním ve stejném letě tak jsem podal protest a JURY mu let neuznala. Následovala hádka s členy JURY a odjezd Hucajluků. Pokus o úmyslnou srážku v F3J i F5J jsem zaznamenal vícekrát!!!!
2 AH: To jako ze na F5J je za selhani vyskomeru nula? A to muze pilot ovlivnit jak?
Michale, čistě technické selhání výškoměru je prostě smůla, která zamrzí a nic se s tím dělat nedá.V praxi se to prakticky nestává, vlastně si letos nevybavuji vůbec žádný případ, že by někdo v F5J přišel z tohoto důvodu o let, spíš se to stane v RCEV, viz dále…
Problém je totiž spíš v tom, že zmíněná zkušenost z řady akcí F5J i národní RCEV naznačuje, že nejčastěji se nenačtení výšky stane v případě, že má pilot výškoměr nastavený v rozporu s pravidly F5J. Typicky při povolení restartu motoru se mu může vynulovat i při nechtěném drbnutí do motoru atd., to ovšem NEMŮŽE nastat pokud je firmware a zapojení podle pravidel. V RCEV se právě toto občas stává právě proto, že tam jsou pravidla pro restart mírnější a tak je možné i volnější nastavení, které ale v F5J prostě NENÍ LEGÁLNÍ.
To je první bod, který tehdy trochu smrděl, tedy proč mu to vlastně nezapsalo… Druhá věc ale je, že i kdyby to měl správně a šlo skutečně o nezaviněnou chybu, tak by přišel jen o „škrtací let“ (v F5J se na rozdíl od F3J škrtá prakticky vždy), což ho nijak nevylučovalo z boje o špičku, bohužel i přes to následoval nesportovní okamžitý odjezd – bez komentáře (byl jsem na místě, tedy jsem to viděl na vlastní oči, žádné drby).
Jinak k té srážce za letu – ono nemá smysl popírat, že občas někdo o „využití srážky“ uvažuje zcela záměrně, někdy dojde i na domluvu členů týmu o „ťuknutí“ atd. Sám jsem to sice ještě neudělal, ale minimálně jednou jsem o tom vážně přemýšlel také, nebudu nic nalhávat…
Jenže v tomto případě to dosáhlo naprosto „nové úrovně“, kdy nešlo o nějaké „nahrané klepnutí“ za letu, které se často obejde i bez poškození, ale o brutální průlet při přistání křížem, kdy dotyčný prostě musel vědět, že prakicky na 100% způsobí poškození cizího modelu a v extrému dokonce úraz – totální hnus, brrr 🙁
2 thr: Dik za vysvetleni. Ale prijde mi to jako dalsi slaby misto v F5J pravidlech. U F3J-cek mas narok na novy let, kdyz nejsi hodnocen oficialnim casomericem a ten vyskomer je v roli toho casomerice. Je to jen elektronika, selhat muze a kdyz uz jeden skrtaci mas, pripadne ve finale…. ?
Obávám se, že se s tímhle nedá nic dělat, pokud by se dala za selhání výškoměru oprava, tak už jasně vidím, jak se vymýšlí postupy pro jeho likvidaci či reset po přistání, neděleme si iluze 🙁 Na velké akci typu MS by se dalo mluvit o přidání druhého kontrolního výškoměru na V-kabel (to mimochodem pravidla přímo připouštějí, byť primárně pro vyloučení podvodů), pro běžné akce je to ale nezvládnutelné. Naštěstí se ale fakt nezdá, že by s tímto byly potíže – se striktním F5J firmwarem jsem skutečně už neviděl problém ani nepamatuji. Když o tom tak přemýšlím, tak vlastně naposledy vím o problému právě u zde debatovaného člověka, což byl srpen 2014…
Pokud bude tato pozitivní statistika trvat, tak to asi není téma k vážné debatě, uvidíme časem.
Vsechno se neda pravidly postihnout.
V nej/nejvyssim dilu pravidel FAI je klauzule o nesportovnim chovani, do te se vejde to, co není mozne vlozit do nižších pravidel. Tohle je typicky pripad řekl bych.
Nevedel jsem o tom do te doby, nez jsem byl na MS v Odese v jury se Sandy Pinenoffem. Srbove jezdili auty po polich. To bylo prisne zakazane. Po prislusne informaci se uklidnili.
Tomáši,
čím déle přemýšlím o Tvém příspěvku ala „ťukne/neťukne“ případně „ťuknutí nové úrovně“, tak musím konstatovat, že jsem šokovaný. To co popisuješ jako scénář hodný úvahy je ve skutečnosti obyčejný podraz. Prostě podraz!
Někdo méně duševně vyvinutý by z toho mohl pochopit, že je takové chování sice nežádoucí nicméně možné. Především jako trenér by si měl vážit co píšeš.
V životě mě nenapadlo se s někým „oťukávat“ ve vzduchu. Jak na termice, tak na průletech trnu a uhýbám pokud se ke mně blíží nějaké jiné letadlo.
Napřesdržku!
Romane, jasně jsem psal, že jsem to neudělal a pochybuji, že bych do toho někdy šel, na to nemám žaludek (a je mi líto modelu). Nicméně bych doporučil nemít moc iluzí, o podobných případech jsem spolehlivě slyšel zejména z F3J vícekrát (a netočilo se to kolem jediné osoby) a asi se tomu čelit nedá, nic si nenalhávejme. Ono se obecně různých podrazů dělá více, ale nechce se mi to rozvádět. Přijde mi nicméně pokrytecké se tvářit, že nikdo neslyšel o úmyslné srážce za letu…
Na tomto případu s Hucaljukem je pro mě nová a neváhám použít slovo „šokující“ ta opravdu extrémní agresivita, která skutečně moc nemá obdoby, tohle už prostě není omluvitelné ničím. Odstartovat záměrně se starším „méně cenným“ modelem a celý let nahánět ostatní a posléze to dovršit tím šílenstvím při přistání viz video, kde už to klidně mohlo skončit vážným úrazem už je mimo jakékoli limity 🙁 Najdou se různé excesy, které jistě nelze brát za sportovní chování a dotyčný za ně není pochválen, nicméně je to v rovině, že pokud událost limity pravidel překročí, tak je na místě jejich vyřešení v rámci jedné soutěže penalizací, diskvalifikací atd., tím to hasne. Případy, kdy by skutečně byla na místě úvaha o tom, zda lze dotyčnému nějak zakázat soutěžení v delším časovém horizontu, se ale naštěstí prakticky nevyskytují – tohle jsem právě myslel tou „novou úrovní“. Docela smutná záležitost 🙁
Jinak pro Ivana – u F5J je bod použitelný na podobný případ dokonce přímo v pravidlech kategorie, ani nemusíš do obecných, konkrétně to je v bodu 5.5.11.7. Nejsem si jistý, zda mají něco podobného i u F3J, nejspíš ano. Obecně je ale z hlediska pravidel asi problém v tom, že je slušně ošetřena diskvalifikace z konkrétní soutěže, ale nenapadá mě bod pravidel umožňující diskvalifikaci i z následujících soutěží. V tomto ohledu členům jury v Dupnitsi vůbec nezávidím, v podstatě ale asi moc jinak rozhodnout nemohli 🙁 Nebo mi nějaký bod obecných pravidel utekl?
Stačí si pozrieť toto video : and failure is not an option
https://www.youtube.com/watch?v=shgd578xDCI
Přiznám se, že i já jsem si jednou v průběhu letu v duchu řekl – „teď bych se potřeboval s někým srazit“. Ale je to s oné kategorie vážně nemíněných výhrůžek „já ho přerazím, přetrhnu, zabiju“ apod.
Jinak to, že Tomáše srážka napadla, svědčí podle mě o výborné znalosti pravidel. Protože, když chci opakovat let, musím se s někým srazit (v dokonalejší variantě donutit se srazit dva jiné modely :-)). Kdyby v pravidlech zmínka o srážce nebyla, nikdo by s tím od sebe nepřišel. A to je podle mě kámen úrazu, pravidla popisují každý (s prominutím) prd a přímo navádějí k hledání kliček, které jsou třeba proti obecné slušnosti, ale neodporují pravidlům. Tomáše to jen napadlo, Hucaljuk je o hodně otrlejší a postoupil k realizaci. Dovedu si přestavit, že ještě teď nechápe, proč ho diskvalifikovali.
Seškrtal bych pravidla a dal více pravomocí pořadateli soutěže, aby měl volné ruce při posuzování „nesportovního chování“. A Hucaljukovi deku.
Honza
Ve stanovach SMCR se pise ze clenstvi muze zaniknout: „vyloučením člena ze Svazu rozhodnutím předsednictva Svazu vpřípadě závažného porušení stanov či jiných svazových norem‘ nebo modelářské či společenské morálky nebo
obecných norem a morálky.“
Chorvatsky svaz tam asi bude mit neco podobne, jen je otazka, jestli maji „koule“ na to to aplikovat…..
Ať chcete nebo ne, čím vyšší ligu budete létat, tím více se tam bude taktizovat a budou se dít podobné věci. ano, 99% lidí to nikdy nepřevede do realu, ale 1% lidí ano a s tím nic neuděláte.
Je ale jisté, že nyní má zmíněný z ostudy kabát, a zcela určitě by již stejnou věc znova neudělal.
Chlapci neznáte Hucajlukovi, tátu i syna!!! Mladý byl totiž veden vždy jen k vítězství!!! Pro Michala, v F3J také nemáš nárok na opravu když přetrhneš na startu silon, z důvodu, žes ho měl poškozený z jiného letu. A to samé je třeba špatně zapnutý výškoměr, je to jen věc pilota a nikoho dalšího!! Ve všech kategoriích bych doporučoval udělit opravu pouze dojde li k nějaké kolizi prvních 30 sec., jinak máš smůlu.
Ma pravo usporiadatel sutaze odmietnut niekoho prihlasku?
2 AH: Jenze silon muzu zkontrolovat, pripadne vymenit, pokud se mi nezda a pokud praskne, tak nedostanu nulu za cely let 😀
V F3K za srážku žádna oprava není a to by jste koukali jak si ti dobří dávají pozor.
Kolikrát se stalo, že někomu nešel výškoměr za poslední období, kdy se používají Altis V4 nebo JETI? Moc souitěžících to nebude! Spíš žádný, pokud ho má správně nastavený a nečaruje s ním. Ale někteří mají vždy nějaký problém a je jedno v jaké kategorii.