Tři mouchy jedním kniplem

U F5J Pikouše jsem měl v Poříčí ovládání motoru na přepínači. Tušil jsem ovšem, že vhodnější by bylo proporcionální ovládání plynovým kniplem. Hořice mi potvrdily naprostou nutnost takového uspořádání. Člověk odstartuje a reguluje plyn podle potřeby během očuchávání vzduchu nebo když chce mít soupeře před sebou pěkně „na talíři“ tzn. zpomalí.

plyn

V tomto okamžiku mám tedy na plynové páce

  • v režimu start-plyn motoru
  • v režimu termika-ovládání odtokovky křídla
  • v režimu přistání-butterfly (brzdy)

Jednotlivé režimy (letové fáze) aktivuji třípolohovým přepínačem v kniplu (Sl)

P1040778xx

Naprogramování této úlohy je naštěstí u vysílače DC-16 triviální. Stačí pro všechny režimy kromě režimu start (motor je funkční) nastavit v Hlavní menu/Jemné ladění/Křivky funkcí pro funkci motor typ křivky Konstantní a to sice 0% (motor je nefunkční). Pro režim start  je průběh křivky standard. V Hlavní menu/Pokročilá nastavení/Další možnosti modelu mám ještě aktivovaný bezpečnostní spínač „zastavení motoru“.

Za tip na toto elegantní řešení děkuji Martinovi Faltičkovi z Jetimodel.

Doplněno

popisx

12 komentářů Tři mouchy jedním kniplem

  • PC

    Romane, můžeš ještě okomentovat to zapojení při startu? Přepínač dopředu = motor na plný chod, nebo knipl je dopředu bez chodu motoru a dozadu k sobě přidáváš pod kotel? Co pak kdyby došlo ke krizovce, tak přepneš na přistání – přepínač k sobě a okamžitě ti vyjede butterfly? Nebo máš knipl v polovině dráhy = motor na půl plynu, vzduch je ok, přepněš na termiku a okamžitě ti reagují klapky a křidélka. Podle toho co je namalováno a co je uvedeno, za předpokladu aby se nevysunuly vztlaky a křidélka, bych přepínal na termiku nebo přistání s vypnutým motorem, když mám knipl od sebe. Pak platí, že přidávám motor kniplem k sobě, nebo je to úplně nějak jinak? Omlouvám se, ale mám v tom trochu hokej na velkém kluzišti. Prosím polopatě?

  • Ahoj Petře,
    něco se pokusím vyplodit. Dost špatně se to slovy popisuje.

  • Ahoj Romane,

    …hmmm hezky to máš nastavený;), já mám přepínač na plynové páce pouze dvoupolohový, tak že odtokovku ovládám 3-polohovým přepínačem SF u kniplu fixně… přepínač dopředu „rychlost“ (odtokovka 0,7mm nahoru), střed odtokovka v rovině, k sobě „termika“ (odtokovka 2,5mm dolu)
    přepínač na plynové páce dopředu = aktivní motor ovládaný plynovou pákou 0-100% (páka dopředu = 100% plynu), přepínač k sobě (přistání-prioritní režim-zruší nastavení odtokovky v režimech zpět do roviny) = deaktivovaný motor a následné plynulé ovládání „butterfly“ plynovou pákou (max poloha plynová páka dopředu = klapky 70st. křidélka 10mm nahoru. Při plných klapkách, kdy je plynová páka úplně vepředu a přepnul bych na „motor“, klapky i křidýlka najedou automaticky zpět do roviny a motor se rozjede do plného výkonu s nastaveným malým zpožděním zhruba až se vyrovná odtokovka…

  • Re PC
    28.5.2014 at 08:37

    Ahoj Petře,
    doplněn obrázek. Je to jasnější?

    Re Marek Vrzák
    28.5.2014 at 16:34

    Ahoj Marku,
    ovládání brzd máš naopak než je zvykem (plné brzdy bývají s kniplem „v břichu“), ale proti gustu žádný dišputát.

    V tvé konfiguraci (pouze dvě polohy na knipl přepínači-SL) bych preferoval plyn a odtokovku. To jsou funkce, s kterými pracuješ nejčastěji a jsou nutně proporcionální, především odtokovka.

    Brzdy bych hodil někde na levou ruku na dvoupolohový SB, SC nebo někam jinam. To je režim, který je nějak svým určením specifický a nemíchal bych ho s motorem. Ale to je pouze můj názor.

  • Petr Dušek

    Romane, přidám se k prvnímu Petrovi, neb nemám tak chytré rádio tak stále nemám úplně jasno.
    V režimu Start vypneš motor (knipl k sobě) a při přepnutí na režim Termika by ti automaticky naskočila plusová odtokovka? Nebo podobně z režimu Termika (knipl v neutrálu) při přepnutí na Přistání naskočí poloviční brzdy, pokud teda nejsi naučený při přepnutí režimu mžikově vrazit knipl dopředu?

  • …jojo Romane díky za tip, ale už jsem si na to nějak zvyk ;), jsem asi mezi tou menší skupinou lidí který mají plný vztlaky na přistání na kniplu „dopředu“, ale vyhovuje mi to tak, mám to ve stylu …dopředu = přidávám vztlak resp. brzdný účinek (jako u brzdového pedálu v autě, čím víc dopředu, tím víc brzdíš a naopak) :). Co se týče tý odtokovky, nějak si zatím vystačím pouze se třemi polohami, uvidíme, třeba to ještě někdy časem přehodnotim 🙂

    P.S. jinak tu levou stranu DC-16ky mám už docela zasekanou ovládáním-monitorováním té moji oblíbené Jetácké telemetrie 🙂

  • Re Petr Dušek
    28.5.2014 at 21:22

    „V režimu Start vypneš motor (knipl k sobě) a při přepnutí na režim Termika by ti automaticky naskočila plusová odtokovka?“

    Ano, naskočila by plusová odtokovka, vůbec nic by se ale nestalo. Mně letadlo na nulovou a plusovou odtokovku letí pořád „stejně“ (nekácí se, neztrácí rychlost, nepotápí čumák…), pouze buď zrychlí nebo zpomalí.

    Mnohem pravděpodobnější a častější je ovšem varianta, kdy pouze přepnu do Termiky tzn. motor se vypne. Já mám slovní odpočítávání motorového času a tak si mohu zavčas zvolit podle situace co chci provést, zda utnout motor (přepnutím do Termiky) nebo ho stáhnout na nulu a teprve potom přepnout do Termiky.

    Úplně optimální by možná bylo ze stoupavého motorového letu začít stahovat motor, trochu tlačit (abych udržel rychlost) a vypnout motor (přepnutím do Termiky), za 0,2sec tam najedou 50% vztlaky (za předpokladu, že byl knipl zrovna uprostřed)*.

    „Nebo podobně z režimu Termika (knipl v neutrálu) při přepnutí na Přistání naskočí poloviční brzdy, pokud teda nejsi naučený při přepnutí režimu mžikově vrazit knipl dopředu?“

    Ano jsem tak naučený z F3B. Mám to na všech modelech stejně. Nemyslím si, že u F5J je nutné něco dělat „mžikově“. Je 60sec do konce. V klidu posunu knipl dopředu, přepnu na letovou fázi přistání, která má v základu fixně zakřivenou odtokovku na něco kolem 50% (u Pikouna cca 2mm?) a začnu si hrát s brzdama.

    …a přistanu za 20 (smích)

    *Zkouším trochu variantu, že se mi nechce lítat s kniplem v břichu a tak mám Termiku aktivní jen +100%-0%. Pokud ale přitáhnu do břicha víc, tak tam je už fce stejně konstantní. Nechci Vám s tím ovšem motat hlavu. To je jen pozn.

    Re Marek Vrzák
    28.5.2014 at 21:41

    Ahoj Marku,
    v pohodě. Lítej, jak ti to vyhovuje. To je podstatné.

  • Petr Dušek

    Dík za doplnění, už je to jasnější, ještě prosím malý doplňující dotaz – chybí mi tam režim na přeskok (resp. návrat proti větru), nebo na to se používá Termika s kniplem vepředu (odtokovka lehce mínus)?

  • Re Petr Dušek
    28.5.2014 at 22:14

    Přesně jak píšeš. S kniplem vepředu se Pikoun docela rozjíždí (možná tam je 0,5mm reflex? hmmm když vidím ty vůle…jen bůh ví co je tam v luftě). Letadlo sleduji a podle toho co od něj chci pracuji s kniplem. Žádné korekce výškovky, nic. Chování letadla je neutrální. Pouze zrychluje nebo zpomaluje.

    Na levém kniplu mám další třípoloháč. Přepínač k sobě-Termika, uprostřed-Vzdálenost, od sebe-Rychlost. To jsou zažité postupy z F3B. Fáze/režimy mají priority. Pokud tedy vypnu motor (na pravém přepínači) a na levém mám přepínač např. uprostřed, tak mi tam skočí Vzdálenost a nikoliv Termika.

    V režimu Vzdálenost očekám mnohem vyšší rychlost letadla a vše je tomu přizpůsobené; mixy, diferenciace, výchylky atd. Vím, možná to zní složitě. Složité to není. To je spíš na demonstraci v Hořicích u maringotky, v podvečer u oroseného škopku.

    Pikouše neznám, uvidím jaké fáze letu budu používat. U F3B Stingera jich mám sedm…

    Kdysi jsem nějaký podobný popis stvořil k MC-24. Samozřejmě DC-16 je z jiné planety, tam je to trochu jinak, nicméně principy podobné.

  • Dzordzik

    Ahoj Romane, přesně tak jak to popisuješ mám na svém elektro Dingošovi na letité MC-22. Jen že to jde i na relativně obyčejných rádiích … nemám s tím problém. Mám ne 3 ale 4 letové režimy (start, termika, rychlost a přistání) a motor, zakřivování celého křídla i butterfly ovládám pouze jedním kniplem a 3p. přepínačem, tj. tak jako ty. pro mě ideální řešení. Taky mám bezpečností vypínač abych si omylem při chystání modelu na start motor nezapnul už na zemi.

  • Ahoj Juro,
    to je super. Pokud by někdo s MC-22 nevěděl jak na to, tak ví, kam se má obrátit pro radu.

  • Jiří Trojan

    Add. JR Graupner MC-22 (MX-22). O radu se asi obrátit může. Ale když si otevře manuál pro MC-22 (MX-22) tak to tam v postupech najde. Jde o vazbu letových režimů a funkce ovladače (=kniplu). Jenom je potřeba si to asi tak 3x přečíst i s relevantními odkazy, porovnat popis z anglické-německé-české verze manuálu , napípat to do rádia a pak trošku pochopit. Úsměv.