U F5J Pikouše jsem měl v Poříčí ovládání motoru na přepínači. Tušil jsem ovšem, že vhodnější by bylo proporcionální ovládání plynovým kniplem. Hořice mi potvrdily naprostou nutnost takového uspořádání. Člověk odstartuje a reguluje plyn podle potřeby během očuchávání vzduchu nebo když chce mít soupeře před sebou pěkně „na talíři“ tzn. zpomalí.
V tomto okamžiku mám tedy na plynové páce
- v režimu start-plyn motoru
- v režimu termika-ovládání odtokovky křídla
- v režimu přistání-butterfly (brzdy)
Jednotlivé režimy (letové fáze) aktivuji třípolohovým přepínačem v kniplu (Sl)
Naprogramování této úlohy je naštěstí u vysílače DC-16 triviální. Stačí pro všechny režimy kromě režimu start (motor je funkční) nastavit v Hlavní menu/Jemné ladění/Křivky funkcí pro funkci motor typ křivky Konstantní a to sice 0% (motor je nefunkční). Pro režim start je průběh křivky standard. V Hlavní menu/Pokročilá nastavení/Další možnosti modelu mám ještě aktivovaný bezpečnostní spínač „zastavení motoru“.
Za tip na toto elegantní řešení děkuji Martinovi Faltičkovi z Jetimodel.
Doplněno
Romane, můžeš ještě okomentovat to zapojení při startu? Přepínač dopředu = motor na plný chod, nebo knipl je dopředu bez chodu motoru a dozadu k sobě přidáváš pod kotel? Co pak kdyby došlo ke krizovce, tak přepneš na přistání – přepínač k sobě a okamžitě ti vyjede butterfly? Nebo máš knipl v polovině dráhy = motor na půl plynu, vzduch je ok, přepněš na termiku a okamžitě ti reagují klapky a křidélka. Podle toho co je namalováno a co je uvedeno, za předpokladu aby se nevysunuly vztlaky a křidélka, bych přepínal na termiku nebo přistání s vypnutým motorem, když mám knipl od sebe. Pak platí, že přidávám motor kniplem k sobě, nebo je to úplně nějak jinak? Omlouvám se, ale mám v tom trochu hokej na velkém kluzišti. Prosím polopatě?
Ahoj Petře,
něco se pokusím vyplodit. Dost špatně se to slovy popisuje.
Ahoj Romane,
…hmmm hezky to máš nastavený;), já mám přepínač na plynové páce pouze dvoupolohový, tak že odtokovku ovládám 3-polohovým přepínačem SF u kniplu fixně… přepínač dopředu „rychlost“ (odtokovka 0,7mm nahoru), střed odtokovka v rovině, k sobě „termika“ (odtokovka 2,5mm dolu)
přepínač na plynové páce dopředu = aktivní motor ovládaný plynovou pákou 0-100% (páka dopředu = 100% plynu), přepínač k sobě (přistání-prioritní režim-zruší nastavení odtokovky v režimech zpět do roviny) = deaktivovaný motor a následné plynulé ovládání „butterfly“ plynovou pákou (max poloha plynová páka dopředu = klapky 70st. křidélka 10mm nahoru. Při plných klapkách, kdy je plynová páka úplně vepředu a přepnul bych na „motor“, klapky i křidýlka najedou automaticky zpět do roviny a motor se rozjede do plného výkonu s nastaveným malým zpožděním zhruba až se vyrovná odtokovka…
Re PC
28.5.2014 at 08:37
Ahoj Petře,
doplněn obrázek. Je to jasnější?
Re Marek Vrzák
28.5.2014 at 16:34
Ahoj Marku,
ovládání brzd máš naopak než je zvykem (plné brzdy bývají s kniplem „v břichu“), ale proti gustu žádný dišputát.
V tvé konfiguraci (pouze dvě polohy na knipl přepínači-SL) bych preferoval plyn a odtokovku. To jsou funkce, s kterými pracuješ nejčastěji a jsou nutně proporcionální, především odtokovka.
Brzdy bych hodil někde na levou ruku na dvoupolohový SB, SC nebo někam jinam. To je režim, který je nějak svým určením specifický a nemíchal bych ho s motorem. Ale to je pouze můj názor.
Romane, přidám se k prvnímu Petrovi, neb nemám tak chytré rádio tak stále nemám úplně jasno.
V režimu Start vypneš motor (knipl k sobě) a při přepnutí na režim Termika by ti automaticky naskočila plusová odtokovka? Nebo podobně z režimu Termika (knipl v neutrálu) při přepnutí na Přistání naskočí poloviční brzdy, pokud teda nejsi naučený při přepnutí režimu mžikově vrazit knipl dopředu?
…jojo Romane díky za tip, ale už jsem si na to nějak zvyk ;), jsem asi mezi tou menší skupinou lidí který mají plný vztlaky na přistání na kniplu „dopředu“, ale vyhovuje mi to tak, mám to ve stylu …dopředu = přidávám vztlak resp. brzdný účinek (jako u brzdového pedálu v autě, čím víc dopředu, tím víc brzdíš a naopak) :). Co se týče tý odtokovky, nějak si zatím vystačím pouze se třemi polohami, uvidíme, třeba to ještě někdy časem přehodnotim 🙂
P.S. jinak tu levou stranu DC-16ky mám už docela zasekanou ovládáním-monitorováním té moji oblíbené Jetácké telemetrie 🙂
Re Petr Dušek
28.5.2014 at 21:22
„V režimu Start vypneš motor (knipl k sobě) a při přepnutí na režim Termika by ti automaticky naskočila plusová odtokovka?“
Ano, naskočila by plusová odtokovka, vůbec nic by se ale nestalo. Mně letadlo na nulovou a plusovou odtokovku letí pořád „stejně“ (nekácí se, neztrácí rychlost, nepotápí čumák…), pouze buď zrychlí nebo zpomalí.
Mnohem pravděpodobnější a častější je ovšem varianta, kdy pouze přepnu do Termiky tzn. motor se vypne. Já mám slovní odpočítávání motorového času a tak si mohu zavčas zvolit podle situace co chci provést, zda utnout motor (přepnutím do Termiky) nebo ho stáhnout na nulu a teprve potom přepnout do Termiky.
Úplně optimální by možná bylo ze stoupavého motorového letu začít stahovat motor, trochu tlačit (abych udržel rychlost) a vypnout motor (přepnutím do Termiky), za 0,2sec tam najedou 50% vztlaky (za předpokladu, že byl knipl zrovna uprostřed)*.
„Nebo podobně z režimu Termika (knipl v neutrálu) při přepnutí na Přistání naskočí poloviční brzdy, pokud teda nejsi naučený při přepnutí režimu mžikově vrazit knipl dopředu?“
Ano jsem tak naučený z F3B. Mám to na všech modelech stejně. Nemyslím si, že u F5J je nutné něco dělat „mžikově“. Je 60sec do konce. V klidu posunu knipl dopředu, přepnu na letovou fázi přistání, která má v základu fixně zakřivenou odtokovku na něco kolem 50% (u Pikouna cca 2mm?) a začnu si hrát s brzdama.
…a přistanu za 20 (smích)
*Zkouším trochu variantu, že se mi nechce lítat s kniplem v břichu a tak mám Termiku aktivní jen +100%-0%. Pokud ale přitáhnu do břicha víc, tak tam je už fce stejně konstantní. Nechci Vám s tím ovšem motat hlavu. To je jen pozn.
Re Marek Vrzák
28.5.2014 at 21:41
Ahoj Marku,
v pohodě. Lítej, jak ti to vyhovuje. To je podstatné.
Dík za doplnění, už je to jasnější, ještě prosím malý doplňující dotaz – chybí mi tam režim na přeskok (resp. návrat proti větru), nebo na to se používá Termika s kniplem vepředu (odtokovka lehce mínus)?
Re Petr Dušek
28.5.2014 at 22:14
Přesně jak píšeš. S kniplem vepředu se Pikoun docela rozjíždí (možná tam je 0,5mm reflex? hmmm když vidím ty vůle…jen bůh ví co je tam v luftě). Letadlo sleduji a podle toho co od něj chci pracuji s kniplem. Žádné korekce výškovky, nic. Chování letadla je neutrální. Pouze zrychluje nebo zpomaluje.
Na levém kniplu mám další třípoloháč. Přepínač k sobě-Termika, uprostřed-Vzdálenost, od sebe-Rychlost. To jsou zažité postupy z F3B. Fáze/režimy mají priority. Pokud tedy vypnu motor (na pravém přepínači) a na levém mám přepínač např. uprostřed, tak mi tam skočí Vzdálenost a nikoliv Termika.
V režimu Vzdálenost očekám mnohem vyšší rychlost letadla a vše je tomu přizpůsobené; mixy, diferenciace, výchylky atd. Vím, možná to zní složitě. Složité to není. To je spíš na demonstraci v Hořicích u maringotky, v podvečer u oroseného škopku.
Pikouše neznám, uvidím jaké fáze letu budu používat. U F3B Stingera jich mám sedm…
Kdysi jsem nějaký podobný popis stvořil k MC-24. Samozřejmě DC-16 je z jiné planety, tam je to trochu jinak, nicméně principy podobné.
Ahoj Romane, přesně tak jak to popisuješ mám na svém elektro Dingošovi na letité MC-22. Jen že to jde i na relativně obyčejných rádiích … nemám s tím problém. Mám ne 3 ale 4 letové režimy (start, termika, rychlost a přistání) a motor, zakřivování celého křídla i butterfly ovládám pouze jedním kniplem a 3p. přepínačem, tj. tak jako ty. pro mě ideální řešení. Taky mám bezpečností vypínač abych si omylem při chystání modelu na start motor nezapnul už na zemi.
Ahoj Juro,
to je super. Pokud by někdo s MC-22 nevěděl jak na to, tak ví, kam se má obrátit pro radu.
Add. JR Graupner MC-22 (MX-22). O radu se asi obrátit může. Ale když si otevře manuál pro MC-22 (MX-22) tak to tam v postupech najde. Jde o vazbu letových režimů a funkce ovladače (=kniplu). Jenom je potřeba si to asi tak 3x přečíst i s relevantními odkazy, porovnat popis z anglické-německé-české verze manuálu , napípat to do rádia a pak trošku pochopit. Úsměv.