Tichý let a gyro?

Pro Vaši informaci shrnu některé údaje týkající se odborné komise RC modelů větroňů Klubu Leteckých Modelářů ČR (KLemČR), které mám již rok na starosti.

Předseda komise:
Roman Vojtěch

členové/trenéři
F3B Roman Vojtěch
F3F Jaroslav Vojta
F3J Jaroslav Vostřel
F3K Marcel Králík
RCV1, RCV2, RCVN Jiří Rajšner
RCH Gustav Bulín
RCVM Břetislav Brázda
RCVS Petr Vašina

Pokud tedy budete mít dotaz týkající se některé z výše uvedených odborností, neváhejte kontaktovat trenéra. Připomínám, že chcete-li pořádat v roce 2014 Mistrovství republiky nebo mezinárodní soutěž je třeba termín hlásit do 15.října 2013 na SMČR.

A teď z jiného soudku. Možná někteří z Vás zaznamenali živou diskusi o použití gyra v F3X modelech na RCGroups. Je zajímavé, že FAI pravidla tuto otázku řeší pouze u F3K, kde jsou explicitně gyra zakázána. U ostatních Ticholeteckých kategorií zůstávala roky tato „kouzelná krabička“ trochu mimo pozornost veřejnosti. Je evidentní, že časy se mění. Na plenárním zasedání FAI v březnu tohoto roku byl německý návrh na zákaz gyra zamítnut. Bráno selským rozumem, pokud návrh na zákaz něčeho neprojde, tak to něco je povolené. A začne tanec.

Zpětně si v hlavě promítám například přenosy z MS F3F 2012 z Arkony a jiné události. Stopa letu některých modelů v silné turbulenci nebo doslova uragánu mi nedávala spát jak byla dokonalá. Zatímco ostatní se potáceli a káceli, tak pár pilotů letělo s modelem jak po kolejích. Jsou opravdu tak geniální a ostatní jsou taková „kopyta“ nebo už před rokem použili gyro?!

Možností uplatnění dnešních moderních gyroskopů jsou nekonečné. Záleží jen na špičkovém HW a SW. V podstatě se to může blížit k autopilotovi. Termickou zatáčku Vám model proletí přesně „na kuličku“ (ani výkluz, ani skluz), stačí jen správně seřídit gyro. V rovném letu to stejné, ihned blesková reakce na jakékoliv vychýlení z rovnovážného stavu. Máte možnost dálkově přepínat mezi jednotlivými režimy gyra, dálkově měnit jeho zisk, prostě cokoliv. Model s těžištěm, které byste v životě neuřídili, najednou letí v pohodě úplně sám.

Jak jsem již psal, FAI se k použití gyroskopu vyjádřila jednoznačně-povoleno. Pokud si pročítám národní pravidla SMČR (PDF) pro rádiem řízené modely, tak o použití gyra ani slovíčko. Jsou povolená, jsou zakázaná? Když jsou díky FAI povolená na mezinárodní úrovni,  má smysl bránit našim pilotům na národní úrovni s gyrem lítat?  Máte v kauze „Gyro“ názor jakou cestou se ubírat?

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

94 comments to Tichý let a gyro?

  • Legenda je davno promlcena 🙂
    Včera jsem se ještě hrabal v pravidlech, ve svazku ABR na strane 67 je zakaz automatického letu na předem naprogramovanou pozici. Takze se opravuji, pristani by pravidlum odporovalo uz ted, ale i tady se zjevne pocita s moznosti nejake kontroly.
    Na stejne strane je zakaz ridici uzavrene smycky pro volne modely. My jsme se s tim shodou okolnosti setkali uz dřív, v souvislosti s F1E, kde byla snaha letat podle GPS na „waypointy“.
    Hlasovani na RCGroups je jednoznacne proti automatice.

  • Zdeněk Nespěchal

    Od začátku sleduji diskuzi na dané téma a konstatuji, že přispívající se dají rozdělit do dvou zásadních skupin. V první jsou ti, kteří jsou zastánci čistého sportu, ve kterém jde o porovnání schopností řídit model tím co mi bylo dáno a ve druhé jsou ti, co si rádi svoji nedostatečnost, promiňte mi ten termín, rádi vylepší nějakým zařízením. K těm se nepokrytě hlásí Jirka Tůma, a budiž mu za to čest. Jiní se zase snaží vykládat nejednoznačná pravidla ve svůj prospěch a jiní zase hledají způsob, jak je ošálit, kdyby snad platilo, že gyro ne. Všichni máme společnou jednu věc, a to je sport nebo hobby, kterému se snad nevěnuje ani jedno celé procento populace. Jedná se o sport technický a technický pokrok ho bude vždycky bezesporu ovlivňovat, ale na to musí reagovat pravidla, která by měla být jednoznačná, a reakce by měla být stejně rychlá, ne-li rychlejší, něž vstup technických novinek do života. Ale to se bohužel neděje. Proto je tahle diskuse, která vygeneruje názor, že gyro model neřídí, že ho vždy řídí pilot. Potom se ale nabízí otázka na co tam tedy je. Jednoznačně ovlivňuje let modelu, byť to jsou jen korekce nedokonalých povelů pilota. Potom už se neporovnávají schopnosti pilotů, ale i zařízení, kterým je model vybaven a ten, kdo je nemá, je v hadicapu a potom už se nejedná o úplně korektní sport. A o něj jde Honzovi Kohoutovi, držím mu palce.

  • …tak na tento okamžik jsem čekal. Diskuse jsem se úmyslně nějak aktivně neúčastnil. Pouze jsem četl, občas se usmíval a dost často plakal.

    Šel jsem svoji cestou a mohu Vás ujistit, že s velkou pravděpodobností (blížící se k jistotě) budou prostředky typu stabilizátor navždy vyloučeny z klasických RC větroňářských kategorií (F3B/F3J/F3F). Buďte trpěliví…

    P.S. Hmmmm, s tím „navždy“ jsem to asi trochu přehnal. Nikdy neříkej nikdy.

  • franta

    Jó jo, buďme trpěliví, snad se u nás budou opět létat béčka. Zatím v kaledáři nejsou žádná, když opomíjím dvě mezinárodky. Dnes tuším končí registrace. Najde se ještě nějaký odvážlivec? Termín trubky sebral Pavel na mezinárodku (od nečistých pramenů) a co dál??? MR je taky v nedohlednu.
    Přeji krásný den.

  • Franto,
    nezoufej. Trubka a současně MČR F3B bude 16.-17.8.2014. Pavel termín přesunul na září. Honza zůstal ve stejném termínu. Více soutěží u nás nebude. Bohužel.

  • Jiří Tůma

    Ahoj Zdeňku Nespěchale a podobně smýšlející,
    rád bych se ohradil k tvému výrazu „nedostatečnost“ a nechci vůbec přemýšlet co je za tímto výrazem skryto.
    v pravidlech je všeobecně napsáno co je povoleno a zakázáno. Hodně zjednodušeně řečeno. Pokud se objeví problém na soutěži, který pravidla dostatečně neřeší, platí výklad sportovní komise.
    Problém z gyrem se vyskytl a byl řešen s výsledkem že gyro není zakázané. Takto podle mne platila pravidla F3B v celém roce 2013, na MS v Německu to bylo sportovní komisí potvrzeno.
    Pro mne a mně podobným je toto jasné. Pokud se situace a výklad změní budu to respektovat.

    Zeptám se trochu jinak. V pravidlech je zakázán přenos dat z modelu pilotovi. Dneska má většina
    moderních souprav přenos dat do vysílače a podobných zařízení. Na soutěži mám tyto vymoženosti
    zakázány, ale na trénig,seřízení modelu nikdo nemá problém těchto zařízení využít. Takže při trénování využívám okamžité kontroly dění ve vzduchu přístroji.
    Hodně přitažené za vlasy, ale kde je pro Vás korektní sport a umění pilota, když je získáno nedovolenými prostředky. Nemusí se vám to líbit, ale mně to připadá jako dopovat při trénování…
    Já fakt nevím kde je hranice…

    Jirka

  • Zdeněk Nespěchal

    Nazdar Jiří,
    vycházel jsem z toho, co jsi napsal 9. 10., cituji – „… prostě pro mne je gyro v tuto chvíli pro mne dovolený zařízení, které by mohlo zvýšit moje soutěžní výsledky protože už na to jednoduše nemám a vyklízet pozice se mi zase tak rychle nechce. Takže bych chtěl znát jestli mi toto zařízení může pomoci.“ Líbila se mi tvoje upřímnost. Nedostatečností jsem měl na mysli rozdíl mezi mými schopnostmi a mou výkonností a schopnostmi a výkonností těch nejlepších. Nic víc. A je jedno čím je způsoben.

    Zdeněk

  • Tomas Hruby

    Dovolím si reagovat možná trochu obecněji. Podle mého názoru by pojetí soutěžních kategorií mělo vždy odrážet realitu doby a věci dostupné na trhu. Když jsem „už dávno“ začínal, tak se bralo jako samozřejmost (a bylo to zakotvené v pravidlech!), že si soutěžící musí model sám postavit. S nárůstem dostupnosti silně předpracovaných stavebnic (a později modelů laminovaných do forem) se toto pravidlo stalo fakticky nesmyslné a zmizelo.
    Zrovna tak se modely a charakter letu strašně změnily možnostmi RC souprav – udělat někdy v roce 1980 model F3B s plnou mechanizací křídla bylo extrémně složité až nemožné i na západě, to nebyl problém jen u nás. Už jen udělat slušný náhon křidélek z trupu byla fuška, docílit diferenciaci mechanicky taky a pořádně využít klapek bez mixů skoro ani nešlo. Kdyby se tehdejšímu modeláři ukázalo, jak se do křídla vrazí 4-6 mikroserv a pak se v RC soupravě nastaví hromada mixů, tak by zíral s otevřenou pusou a patrně by začal hořekovat nad degradací schopností modelářu. A dnes se opět nenajde nikdo, komu by to přišlo divné.
    V dnešní době se holt do pozice určitého „tabu“, o kterém není slušné mluvit a používat, dostalo plné využití telemetrie a chytré palubní elektroniky. Ale přátelé realisticky – fakt si myslíte, že bude toto omezení udržitelné v situaci, kdy je pomalu nemožné koupit RC soupravu, která by telemetrii neměla a kdy se začínají podobně běžně nabízet přijímače, které mají tříosou stabilizaci v sobě jako svou nedílnou součást? Osobně tomu naprosto nevěřím, možná se teď s velkou slávou prolobuje zákaz „gyra“ v pravidlech FAI, ale jak dlouho si myslíte, že bude trvat, než začne sílit lobby (třeba i tlačená komerčními zájmy), která začne navrhovat buď opětovné povolení anebo vznik „technických variant“ existujících kategorií? Já bych se byl ochoten vsadit, že to v žádném případě nebude trvat déle než 5 let, spíš bych si tipnul 3 roky.
    Zkuste se nad tím s odstupem zamyslet a položit si otázku, zda by spíš než řešit zákaz podobných věcí nebylo lépe definovat možný rozsah jejich využití – třeba ve stylu povolit stabilizaci, ale ne autonomní let nebo u telemetrie povolit přenos informací k pilotovi, ale s reakcí na ně jen pilotem a ne automatizovaným systémem atd. Možná by podobný přístup vedl k tomu, že by vše nabíhalo daleko plynuleji, než když se to „zakáže“ a za pár let se bude řešit „revoluce“…

    Jo a osobní poznámka – jak jsem zmiňoval už dříve, mě se to v podstatě moc nelíbí, asi jsem už taky dost starý a konzervativní. Jenže si myslím, že přání nezmění realitu vývoje, alespoň ne v dlouhodobějším trendu 🙁

  • Mira

    Jsem sice jen hobby pilot a tichy obdivovatel vsech soutezicich. Ale na pouziti zrovna gyra/varia a podobny technickych pomucek pri soutezich mam jednoznacny nazor – nepovolovat.

    Ano, z pohledu modelu se za dobu ne tak dlouhou udelal sakra velky pokrok (presne jak popsal Tomas Hruby). Jenze vzdy to, jak nekdo dokazal potencialu era vyuzit na 1000% bylo o vyletanosti a o rukach. Dost se obavam, ze s povolenim gyra by to byl zavod v tom, kdo bude mit pro gyro lepe napsany program, kdo jej bude mit citlivejsi/presnejsi/rychlejsi… Uz to nebude o tom, jaky ma clovek „ruce“.

    Sam to vidim na sobe. Do nedavna jsem letal bez varia. Najit stoupak, vytocit ho, … byla to drina a vyletanejsim kolegum jsem se rovnat rozhodne nemohl. S nakupem varia zasadni zmena – „vytocim to vzdy“, rozdil mezi kolegama se temer vytratil. To ze bych se „vyletal“ s mojim naletem hodin rozhodne rict nemuzu 🙁 A vsadim se, ze podobny to bude s vyuzitim gyra 🙁

    Kdyz se dnes clovek podiva napr. na prijimace Graupnera, tak uz i ten dava do nekterych svych prijimacu stabilizaci a dokonce i vario „out of box“.

  • Re: Tomas Hruby
    16.10.2013 at 08:55

    Ahoj Tomáši,
    od roku 1980 se opravdu svět dostal dál a to i v našem koníčku; RC modelech. Výše uvádíš příklady technologií, které mohly být ve své době revoluční změnou a dnes se považují za samozřejmost. Unikají Ti dva naprosto elementární fakty.

    1. Přes všechny tyto pokročilé technologie, si vždy musel na svůj model koukat očima, sledovat jeho chování, správně ho vyhodnotit, naplánovat další kroky a provést případnou korekci. To vše ve zlomku vteřiny. Některým z nás to trvá déle a třeba až do země. Na tom se od roku raz-dva až dodnes nic nezměnilo. Nezměnilo to ani 300mixů nebo mikroserva. Stabilizátor (gyro) toto vše zásadně mění.

    2. Stabilizátor totiž provádí automatické korekce letu modelu bez vůle pilota a to frekvencí a s přesností, o které se nesnilo ani těm nejlepším. Prosím, zaznamenej slovo „automaticky“ a slovní spojení „bez vůle pilota“. Ve světle tohoto faktu musím bohužel zařadit Tvoje apely na veřejnost (viz. následující citace) do kategorie něco na rozhraní úsměvu a pláče:

    „Pochopte prosím, že tříosé gyro, o kterém jde řeč, model neřídí – každá změna směru je dána pilotem ze země, model jen důsledněji poslouchá a dodržuje, kam ho pilot pošle. Tohle opravdu není v rozporu s dosud platnou definicí o řízení ze země…“

    Hluboce se mýlíš. Gyro model řídí, bez vůle pilota (když je třeba) a mnohem lépe než kdyby se o to snažil on. Vysílače se ani nedotknu a model provádí automatické a správné korekce pro udržení nějakého naprogramovaného stavu (režim 2D, 3D, 2/3 Heading Hold submode atd.). Dokonce když vypneš vysílač, tak model bude v pohodě pokračovat v krásném v každém zlomku vteřiny precizně korigovaném letu až třeba do… to vše díky gyru nikoliv díky pilotovi. To je totiž jedna z dalších funkcí gyra-stabilizátoru.

    Tzn. především s ohledem na bod 2. je současný výklad pravidel typu „gyro povoleno“ mylný a věřím tomu, že chyba bude brzy napravena. Já jsem ten poslední, který by měl z nových technologií strach. V klasických RC větroních prostředky typu gyro nemají co dělat. Ty patří do unlimited. Promiň, nechtěl jsem původně reagovat specificky na Tvoje texty, ale donutil si mne.

  • Tomas Hruby

    Romane, k tomuto dvě poznámky… Zaprvé mnohé mixy ve své podstatě taky přinesly do určité míry automatizaci – sám jsem ještě stačil zažít situaci, kdy po vysunutí brzdy na elektře následovala na mé tehdejší FM314 nutnost velmi rázné korekce „očima a rukama“, ve srovnání s dneškem, kdy se mi podle polohy potlačuje výškovka (dokonce nelineárně, aby to lépe kompenzovalo) je to zatracený rozdíl, teď mi model s trochou nadsázky letí na brzdách sám. Prostě nepodceňujme posun, ono to, co nám dnes přijde jako samozřejmost, by před ne až tak dávnou dobou taky budilo rozruch a možná by nás tehdejší modeláři označili za saláty…

    A teď k tomu „gyru“ – já ti mohu předvést zcela naživo v reálu (jestli se potkáme v Poříčí, tak to koneckonců mohu udělat tam), jak vypadají rozdíly mezi režimy autopilota od prosté stabilizace po plně autonomní let. Pak ti možná bude jasné, kam mířím. Obecně ale opravdu klasickou stabilizaci nepokládám za náhradu řízení – ano, model poletí i v turbulenci do jisté míry rovně po odložení vysílače. Akorát že při normálním seřízení ti velmi podobně poletí i model bez gyra… Naopak se stabilizací ti zas až tak moc donekonečna nepoletí (byť déle než bez ní), bez dalších prvků jako je GPS je například korekce snosu větrem jen relativně omezená (opět mohu ukázat názorně) atd.
    Podstatné ale je, že v žádném případě ti ale model se stabilizátorem neudělá sám zatáčku na bázi, nezačne točit termiku, ani nezvládne celou řadu dalších věcí, které jsou k letu nezbytné. K tomu, aby to uměl, už je nutný posun do plně autonomního režimu, což jak tu opakovaně píšu je už něco trochu jiného (a v tomto případě už mimo pravidla určitě).
    Pokud je „společenská poptávka“ o to, aby se pravidla upřesnila tak, aby se to zakázalo důsledně (ve smyslu pojmu „uzavřená smyčka“), tak s tím osobně velký problém nemám – dokonce jsem si dobrovolně zakázal vario i v tréningu (ač ho mám), zkušenosti se stabilizačními systémy i plnými autopiloty mám sice dovolím si říct velké, ale z jiné oblasti než větroně, takže na svých FAI modelech nebudu měnit nic. Vlastně naopak si ušetřím práci, protože při rozvoji těchto technologií bych asi musel zvažovat osazení těchto věcí 🙂

    Pouze kladu otázku, zda je tento stav opravdu udržitelný při současných trendech vývoje. Podívej se třeba na http://www.graupner-sj.com/receiver_aircar – všechny nové přijímače mají „3xG“ a případně i „3xA“ vestavěné rovnou v sobě, ty bez něj jsou pouze staré modely nabízené už před převzetím Graupnera SJ. Co když za to mnou zmíněné období 3-5let opravdu začne být problém přijímač bez těchto funkcí vůbec zakoupit? Bude pak reálně možné tu „čistotu“ kategorie udržet? Umíš na tyto otázky odpovědět? Opakuji – dnes se zákazem žádný problém nemám a asi s tím problém nebude mít ani prakticky nikdo jiný, hodně lidí to naopak velmi uvítá, takže pohoda. Ale bude to stejně „v pohodě“ i za několik let?

  • Ahoj Tomáši,
    slovní žonglér jsi dokonalý. Troufám si tvrdit, že Tě je škoda pro tuto diskusi.

    Pokud si tedy Tvoji reakci přeložíme do češtiny tak:

    1. Ano během přistání, a to i přes možnosti nelineárního mixu, musíš model sledovat a korigovat jeho případné odchylky od směru nebo optimální rychlosti. Některým z nás tyto vymoženosti moderních vysílačů nepomohly ani po dlouhých letech. Stabilizátor to za Tebe vyřeší. Stačí pouze hlídat přibližný směr a úhel sestupu. Funguje to dokonale (já to vyzkoušel, Ty taky?). Můj „fakt“ č. 1 jsi tedy nezpochybnil a zůstává v platnosti. I s dnešními RC soupravami musíš umět řídit letadlo; mixér, nemixér.

    2. Stabilizátor řídí automaticky model bez vůle pilota (když je třeba) a to je proti současně platným pravdlům. To jsi rovněž nezpochybnil. Fakt č.2 rovněž zůstává v platnosti. Zbytek je Tvoje rétorické cvičení nebo v lepším případě možná téma pro Wikipedii.

    Jaké jsou strategické cíle výrobců přijímačů to netuším (možná dožít se příštích Vánoc?). Že by všem nutili přijímače pouze s gyrem, výškoměrem a GPS? To se mi moc nezdá. V každém případě bude třeba „gyro“ ještě pořád v kategoriích FAI F3B/F/J zakázané a zákazy se musí respektovat. Garantuji Ti, že prvních 10, 20, 30 nejlepších pilotů to respektovat bude. Nikdy si nemohou dovolit tu neskutečnou ostudu, která je bude navěky provázet po diskvalifikaci. Nezní to asi pěkně, ale podvody těch „dole“ jsou jistě politováníhodné, ale nezajímavé. Lidi budou pracovat na tom, aby šlo ověřit, kdo podvádí. Vše se vyvíjí.

    Já bych měl na podvody jednoduchý lék. Na palubě budeš mít

    baterky
    přijímač („klasický“, žádná vestavěná gyra atd)
    serva
    vypínač

    U Rx a serva dodáš typová čísla a v PDF jednoduchou specifikaci. Něco podobného, mnohem složitějšího musíš podstoupit na každém ME/MS. Kdykoliv můžeš být zkontrolovaný. Přestanou nekonečné diskuse o tom, že on tam má výškoměr, ale na závodech ho nepoužívá (jenom občas se tak koutkem levého očka mrkne…). Žádný senzor na palubě. A já bych měl funkci „checkmastera“, garantuji Ti, že bys měl hoňku se mnou vykejvat (úsměv).

    Letu zdar a klávesnici na nějakou dobu klid…

  • Tomas Hruby

    Zajímavé je, že jury výklad na letošním MS F3B není s tvým totožný. A proč vlastně letos Němci podávali na plénum FAI zmíněný návrh, když to stejně není legální – že by to přeci jen nebylo tak jednoznačné?
    Ono ti jaksi gyro ten rozpočet času k bodu neudělá, zrovna tak ti bod nenajde – je to prostě zjednodušení (což jsem nikdy nezpochybňoval), ale ne nezávislé řízení (i ten tebou zmíněný úhel si musíš vymyslet sám)…

    Ale k méně konfliktnímu tématu, kterým je ta strategie výrobců – já si myslím, že to je čistě otázka ceny v kombinaci s marketingem. Dnes jsou prostě potřebná čidla tak směšně levná, že v podstatě není důvod to do přijímače nedat, zdražení je mizivé (jde fakt jen o čidlo, CPU má dnes každý RX tak jako tak), ale v letáku to vypadá skvěle. Začala s tím firma Spectrum, nejprve ve spojení s Parkzone v „hračkovější“ kategorii (AS3X), ale záhy takto začali osazovat i klasické RXy. No a SJ/Graupner se do toho zjevně vrhá ještě velkolepěji a tady již se to přímo této debaty týká, HOTT není u větroňů zas tak neobvyklý systém. Kdo bude následovat jako další je otázka, zrovna tak na otázku, zda dojde opravdu k tak velké dominanci podobně vybavených RXů, aby to dělalo vážný problém s dostupností „legálních“, odpovědět přirozeně neumím. Nicméně by mě to vůbec nepřekvapilo – koho z nás před možná ani ne pěti roky například napadlo, jak naprostou samozřejmostí se stane podpora telemetrie? Mimochodem, jsem jeden z prvních lidí v ČR, který vůbec zkusil 2,4GHz v „ostrém“ kompozitovém modelu (Surprise 15 F5F) a bylo to konkrétně v dubnu 2008 – to je jen malinko přes 5 let, tedy vlastně „chvilka“. Tehdy jsem kolem toho dostával mračna dotazů, spousta lidí tomu vůbec nevěřila. A dnes už vůbec nikoho nenapadne, že by se řídilo nějak jinak než rozprostřeným spektrem. Ono to fakt nějak strašně uhání, občas je to až depresivní 🙁

  • Tomas Hruby

    A jinak souhlas, že bych té diskuse už nechal, tohle bude fakt lépe probrat někdy naživo. Možná vyjde nějaké to Poříčí, slibuji, že pokud budu aspoň trochu moci, tak ti tam předvedu opravdu plnohodnotný autopilot (bez obav, v soutěžním modelu to nebude), to asi vysvětlí to moje rozlišování „stabilizace“ a „autopilota“ lépe než další mračno příspěvků 🙂

  • Určitě doraz. Trochu si „zagyrujeme“.

  • Robert Šťastný

    Tato velmi „plodná“ diskuse byla tedy asi již ukončena, ale nemohu jinak. Musím se s Vámi podělit o svou velkou radost – bylo mi dáno za pravdu.
    Příspěvek Romana Vojtěcha ze dne 16.10. ve 12:45 je jakousi modifikací toho, co jsem k problému gyra napsal dne 11.10. v 16:02 a ve 21.52 – a bylo mi tehdy jemně naznačeno že tomu tedy asi moc nerozumím. Mám radost z toho, že rozum vítězí a že větroňářské soutěže budou snad i nadále přehlídkou umu pilotů a ničeho jiného.
    A nakonec se ještě zopakuji : Nechápu proč nikdo nepodal protest na MS v Nartd – nikdo není neomylný a to platí i pro ředitele soutěže a i pro předtavitele FAI.
    P.S. Nad argumentací pana Hrubého, že Němci podávali na plénu FAI návrh na úpravu pravidel ve smyslu zakázání gyra proto, že to není s těmi pravidly tak jednoznačné se lze podivit. Nechtěli to dát do pravidel proto, aby měli pokoj od lidí co pravidla chtějí ohýbat podle svého ? Aby se nemuseli stále dokola s někým dohadovat, že gyro opravdu model řídí/stabilizuje nezávisle na pilotovi ? Ptal se někdo zástupce Německa proč to chtějí do těch pravidel dávat ?

  • Tomáš Heczko

    Zdravím Romane,
    zajímavá debata, mnohem víc mě ale zajímá, k jakým závěrům jsi došel při letových zkouškách s gyrem (kromě možnosti dalšího posunutí těžiště dozadu). Že to zlepšuje řiditelnost předpokládám (kvůli tomu to ostatně existuje), ale vede to opravdu k vyšším výkonům?

  • Petr Dušek

    Asi mám trochu delší vedení. Opakovaně čtu Romanovu větu: „Šel jsem svoji cestou a mohu Vás ujistit, že s velkou pravděpodobností (blížící se k jistotě) budou prostředky typu stabilizátor navždy vyloučeny z klasických RC větroňářských kategorií (F3B/F3J/F3F). Buďte trpěliví…“, slovo „budou“ si tedy vykládám tak, že v současnosti vyloučeny (zakázány) nejsou, a budou vyloučeny až nějakým budoucím (v jakém časovém horizontu?) nařízením, pravidlem, doporučením FAI (resp. RCS Subkomise).

    Bylo by možno alespoň naznačit jakým směrem se bude ten budoucí vývoj ubírat a zda se bude týkat pouze F3x větroňů či obecně i dalších kategorií? A bude se týkat už sezóny 2014, nebo ta proběhne podle současného „divokého“ výkladu pravidel?

  • Robert Šťastný
    16.10.2013 at 17:16

    Ahoj Roberte,
    ptáš naprosto logicky a správně.

    Já Ti ovšem neodpovím, protože na MS jsem nebyl. Obecně je kauza gyro neustále hodně horká půda.

    Tomáš Heczko
    16.10.2013 at 18:04

    Ahoj Tomáši,
    opravdu jsem té škatulce věnoval pouze jeden půlden a tak bych byl se závěry opatrný. Nicméně se domnívám…

    Možnost letět s těžištěm v nebo za neutrálním bodem považuji za dost důležitý fakt, přispěje to k vyšším výkonům modelu? Já si myslím že ano.
    Pokud by člověk počítal již v návrhu modelu, že nepotřebuje žádnou těžištní zásobu či tato může být dokonce negativní, tak to může znamenat revoluci v návrhu modelů letadel. Výkony se opět posunou dál? Já si myslím že ano. Ovladatelnost si již zmínil, ta je výborná a vlastně zase tento fakt zvedne výkony (gyro nedělá tolik chyb jako pilot). Model s gyrem ve správném režimu kupodivu dobře signalizuje termiku. Zase to zvýší výkony? Určitě.

    Mně to pomohlo si uvědomit mimo jiné jednu věc. Nejsem ještě na absolutním limitu letadla a mých schopností. Je zde určitá rezerva a já se ji pokusím využít. Blížím se k mezním možnostem přesnosti serv, přesnosti náhonů (táhel, bowdenů), přesnosti svých prstů a rychlosti svých reakcí (ty jsou čím dál tím horší)? Přemýšlím o tom.

    Není to moc dlouho, kdy 2mm rozdíl max.výchylky na klapkách motýla (výškovka) při přitažení znamenal konec…(zkopíroval jsem model a této korekce drah v nastavení pro jiný trup jsem si nevšiml).

    Petr Dušek
    16.10.2013 at 21:31

    Ahoj Petře,
    nemáš dlouhé vedení a vykládáš si vše úplně správně. Nechci předbíhat událostem, vyčkám co se odehraje. Optimální by bylo, kdyby nejpozději na začátku roku 2014 bylo jasné, že SAS* systémy jsou ve větroních F3B/F3F/F3J zakázané.

    *SAS-Stability Augmentation Systems

  • Tomas Hruby

    Mimochodem teď jsi Romane podle mě přesně vystihl jeden bod, který jsem tu radši moc nerozebíral, ve které by stabilizace mohla přinést opravdu velké změny. Tím je právě ten „převrat ve stavbě modelů“… U klasického modelu podle mě nedává smysl jít za neutrální bod, to je dobré jako „demo gyra“, ale výkony se pak již musí spíše horšit a s ohledem na to, kde už teď vesměs máme těžiště, by přímý růst výkonů zas takový nebyl.
    Jenže on by se možná dal postavit model naprosto netradičně, třeba nějaké samokřídlo ve stylu B2 (či spíše původního YB49) – aerodynamicky dokonale čisté a při použití stabilizace by mohl být výkonný profil. Franta Bayer si určitě bude pamatovat, že pan Heyer kdysi dávno něco takového zkoušel právě v F3F, vyšlo to i v Modeláři, jenže tehdy to bylo do jisté míry znehodnoceno nutným profilem.
    Tohle je přesně jedna z věcí, kdy fakt netuším, zda by to v důsledku bylo dobře nebo špatně – určitě by to hodně zvedlo konstrukční zajímavost, ale taky by to mohlo vyvolat náklady v „době revoluce“.

    A jedná poznámka k tomu, co píše R. Šťastný – já jsem ale nikdy nenapsal, že to nelze úpravou pravidel zakázat ani jsem se nějak přímo nevyslovil proti tomuto zákazu, pouze jsem vybízel k jisté uvážlivost v souvislosti s opravdu bouřlivým vývojem techniky. A pokud se podaří na FAI prolobovat úpravu pravidel, tak to tak prostě bude a o tom, že lze tento bod formulovat „jasně“, není pochyb.
    Rozpor je pouze v tom, zda to lze brát za zakázané již v rámci současných pravidel nebo je nutná úprava, toť vše, v čem se s Romanem asi neshodneme.
    Popravdě jsem zvědav, kam Roman svými náznaky míří, protože podle mě byla pravidla na rok 2014 uzavřena na letošním dubnovém zasedání v Lausanne a další změny mohou být jen v oblasti bezpečnostních úprav (jako třeba když se kdysi upravovala pravidla vleku F3J). Pokud by toto platilo, tak by to šlo prosadit až k 1.1.2015. Ale třeba někdo našel nějakou možnost, jak to urychlit…