ParkFlyer Honzy Sedláčka

Bylo to příjemné páteční odpoledne. S Honzou „Carbonem“ Uhlíkem jsme testovali nové kosmické technologie. Když už jsme toho měli plné brejle, tak dorazili chlapci s novými ParkFlyery. Slovo dalo slovo a na ten nejpomalejší stojek Honzy Sedláčka jsme nasadili moji 12g kameru. Držte si klobouky…

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

9 comments to ParkFlyer Honzy Sedláčka

  • O pylonech toho moc nevím, ale zkusím kupecké počty. Báze jsou od sebe 150m (fakt nevím)? Dalo by se tedy říci, že ideálně by model letěl obdélník 150x50m? Přidám 20% (ať nežeru), co může pilot nalétnout navíc. Tzn. celková dráha je cca 480m na jedno kolo?

    Pokud se podívám na video a odečtu čas, tak po zjednodušení vyjde cca 5sec. Z toho mi vychází rychlost 345km/h. Mám to dobře?

    Jo a letěli jsme i G loggerem (záznamník přetížení). Ten ovšem měří pouze do 16g a „rafika byla pořád za rohem“, prostě mnohem víc než 16g.

  • Ahoj,

    dráha je rovnoramenný trojúhelník, kde delší strany mají 180metrů, kratší 40metrů. Celkem tedy 400metrů na okruh.
    Společne s Honzou teď trénujeme pylony 2 a 3. Proto není nutno létat tak daleko. Kolo na dráze, vychází tak za 6 sec., ale to se musí zadařit!!!! Však víš jak to chodí. Jak se udělá chybka, tak je pilot/model rozhozen a další dva okruhy jsou v tahu. Protože se letí 10kol, tak příležitostí je mnoho.
    Pohon je cca 880W, aby vyhověl pravidlům 1000Wmin.

    Mám záznam z MVaria, kde je kolmo nahoru 69m/s kolmo nahoru. Ale o přesnosti, setrvačnosti, tlakových poměrech v trupu si nedělám iluze:-(.

    Zde je popis, jak se takový kousek staví.
    http://www.rcmania.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=26056

    TomasC

  • Ahoj Tomáši, díky za vysvětlení. Moc pěkný seriál o stavbě modelu, gratuluji.

    Píšeš, že obvod celého trojúhelníku je 400m, přidám tedy těch asi 10%-20%(?) na „zalétnutí“. Vychází přibližně zmíněných 440-480m, odhadoval jsem to jenom z trajektorie letu Honzy Sedláčka. Moc jsem se tedy nespletl.

    Pokud se týká varia u těchto letadel, tak změřené hodnoty jsou opravdu téměř k ničemu. Lepší je to spočítat z ustálené výšky a času (to je ovšem bez logu dost problematické). Dělali jsme nějaké testy MVaria a při vší úctě k Jeti (sám mám Duplex a jsem spokojený) ty hodnoty co z toho padají jsou hodně orientační, pro naše účely nepoužitelné.

  • Teď jsem to zkouknul. Je rychlost 600metrů a tři 180stupňové zatáčky. Časy kolem 16-18sec?? To je taky solidné rychlost a to je model vlastně 3x větší.
    Na jaké zatížení model pro rychlost nakládáš?? F5D má lehce pod 65g/dm2 (z pravidel)

    Seriál je takový, neboť jsem měl skvělou inspiraci „Zpátky do Trenek“

  • Neměl bych psat před obědem…
    Úloha rychlost v F3B má dráhu délky 600m a tři zatáčky…

    A rychlost. Vpodstatě maximálka letadla je jen informace, závodí se na trati a to je trošku problém bez mávačů trénovat. Ideální je vidět „profesionála“. Když jsem viděl, jak to létají Malinové a vůbec celá spalovací špička, tak jsem koukal. Doufám, že se nám letos podaří pokořit časy na úrovni 65sec.

  • Jo tak jsem už pochopil o čem je řeč(úsměv). F3B úloha rychlost…

    Ano 4x150m, model zdaleka nemá takovou rychlost jako váš pyloňák. Myslím, že neoficiální rekord (F3B rychlost) je někde na pomezí 12,7sec(?). Vzhledem k tomu, že letadlo neletí přes 300km/h jako pylon, tak zatáčky jsou mnohem přesnější. Špičkoví piloti tam nenechají v podstatě nic; je to +/- 1 metr. Přesto odhadněme, že dráha „navíc“ v zatáčce může být cca 10m. Zátáčky o 180st. jsou tři. 600+30=630m za 12,7sec je přibližně 180km/h. Pro nezasvěcené zdůrazňuji, že je to rychlost při trojnásobné změně směru letu o 180st.

    Pokud se týká nakládaní (zvýšení plošného zatížení modelu), myslím že omezení je pouze v základních FAI F3X pravidlech 5kg(?) To ale samozřejmě nikdo nelítá, protože ty musíš F3B model dostat nějak nahoru a s 5kg to je nereálné.

    Hodně to zjednuším a řeknu, že při větru kolem 5m/s většina pilotů letí letadlo kolem 3,5kg. Řekl bych, že konstrukčně je možné dosáhnout letovou hmotnost někde na hranici 3,8kg (cpeš olovo do spojky, do trupu). Je rovněž možné použít místo olova wolfram a potom se dostáváš ještě do větších hmotností. Řekněme, že průměrný F3B model má plochu křídla kolem 58qdm. Při hmotnosti 3500g se dostáváme tedy na 60g/qdm.

    Toliko tedy k plošnému zatížení. To ale není lék na vše, protože, jak jsem již psal, ty musíš model nějak dostat nahoru a každých cca 200g je cítit. Další problém je, že zatáčku proletíš jinak s modelem vážícím 2800g a jinak s modelem o váze 3800g. Musíš tomu přizpůsobit techniku letu, musíš respektovat směr a sílu větru. O nastavení letadla pro optimální průlet zatáčkou (*např.zpoždění výškovky za snapflapy nebo naopak o jejich předcházení výškovce, vlastní velikost snapflapů atd.) můžeme diskutovat v hospodě. Utažená zatáčka možná vypadá efektně, ale zdaleka nemusí být efektivní. Chce to měřit vletové a výletové rychlosti(oči v sloup)

    Držím Vám kluci palce!

    P.S. Lítat bez měření/bez mávačů je opravdu o ničem. Stejný problém řešíme my.

    *Snapflap-mix výškovky do celé odtokové hrany křídla

  • Dobrá studie, řekl bych je zde. Porovnání profilů a možných drah pro spalovacího pyloňáka. Mohu vřele doporučit.
    http://www.mh-aerotools.de/airfoils/pylon_simulation.htm
    Možná by stálo za to, udělat si podobný energetický rozbor i pro F3B. Myslím, že nějak takto vzniknul návrh F-15 pro vzdušný boj. Optimalizace na ztrátu energie=rychlosti v zatáčce.

    Důkladně jsem pročetl F3B pravidla a omezení je asi na zatížení 75g/dm2. Koukal jsem i na videa a tam je pěkně viděl rozdílná taktika při letu po a proti větru.

    Trénink by měl být „jako“ závod, ale to je problém. Potřebuješ spoustu lidí. Já jsem zatím ve fázi „snaha o nedělání mnoha chyb“ a doladění letadla. Fáze přesný let po dráze přijde pak :-), doufám. Ale měření na palubě, kde bylo naměřeno nejméně 16G mě inspirovalo. Vše jsem upevnil, žádný kablík se nepohybuje.

    Tu hospodu někdy zorganizujem. Výměna zkušeností se bude hodit a to i ze závodní praxe.

    Kamera mi včera taky přišla. Zkusím pár videií. Možná by tak šla rychlost změřit nejpřesněji.

  • Tady je slušný rozbor zatáčky a vůbec celého pylonového letu: http://www.mh-aerotools.de/airfoils/pylon_simulation.htm

    Tu hospodu někdy zorganizujem!!!

    Pylony se létají tento víkend v Mělníce.

  • Díky za odkazy Tomáši, všechno prostuduji, občas už z toho mám hlavu jak konev. Jo, do hospody rád zajdu, není problém.

    Dej mi vědět kolik má kamera ve skutečnosti snímků za vteřinu. Ano pomocí kamery by to mohlo být poměrně přesné(namiř ji směrem na zem). Dnes jsem celý den lítal s Prandtlovou sondou a tím by to šlo taky. Problém je, že vy jste hodně prťáví. Chtělo by to taky tu moji sondu okalibrovat a to jde jenom v tunelu, ten ve sklepě zatím nemám.

    O víkendu jsme v Německu.