Obří chaos

Volá mi Vašek Vojtíšek, že se nějakým řízením osudu ocitl na srazu obrů a ať se přijedu podívat. Něco utrousil i o tom,  že bych si mohl zkusit i 5,5m Swifta (akrobatický větroň).

Překrásné počasí sobotního odpoledne a vidina kočírování skoro 6m kousku mne přesvědčily, že se pojedu podívat na letovou plochu poblíž Koněpruských jeskyní.

Přibližně po 30minutách jízdy z Prahy směrem na Plzeň ( Vávro…) jsem byl na místě. Překvapila mě překrásná krajina Českého krasu.

Již ze silnice byly vidět velké modely větroňů. Po příjezdu jsem sledoval dění na ploše, Vaškovi jsem na Swifta přilepil kameru a těšil se, že si ho zkusím i ve vzduchu. Nakonec se na mne opravdu dostalo. Paráda, je to jako když z mrštného Porscheho (F3B) přesednete za volant kamionu. Má to něco do sebe, prostě úplně jiný zážitek. Byl už podvečer a termika, kde nic tu nic. Moje potěšení tedy netrvalo věčně.

Zato později se začaly dít věci! Nevím, co se odehrálo (možná už únava pilotů a ztráta koncentrace), ale pobyt nejen v okolí letové plochy se stával doslova nebezpečný. Letadla přistávala proti sobě, pár se jich skácelo hned na vleku, při přistání to jeden větroň načudil do druhého, vlečná málem přizabila kameramana, kolem svištěly lana velkých vlečných.  Nestačil jsem se divit a myslím, že jsem nebyl sám, protože někteří úzkostlivější jedinci začali přenášet své modely do ústraní v předtuše něčeho neočekávaného. Co se dělo ve vzduchu byl dokonalý chaos (nevylučují se ty dvě slova? dokonalý-chaos).

S Vaškem chvíli kecáme u sudu piva, když se údolím rozlehne neskutečná rána. Tady mají myslivci asi střelnici, ne?!  Omyl, snad 30kg vlečná to nahulila do lesa vzdáleného asi 400m! Pravděpodobně došly baterky…

…no a potom jsem už raději odjel. Za volantem jsem byl poněkud přikrčený, protože co kdyby nějaká 20kg obluda skončila na mé už jednou svařené střeše.

P.S. Pokud se podíváte pozorně na pravou část výškovky úvodní fotografie Swifta, tak ta čárka je kamera. Zde si můžete přehrát první záznam a druhý záznam.

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

26 comments to Obří chaos

  • Marcel

    Ahoj Romane,
    jakou kameru používáš?
    Marcel

  • Juraj

    Bez snahy bagatelizovať nebezpečnosť situácií, ktoré sa odohrávali na tom zraze obrov, …klasický ľahko ironický humor a takmer filozofické poznámky autora (myslím vás Roman – dokonalý-chaos) ma vždy veľmi pobavia. Len keby tých článkov bolo viac, myslím, že nielen ja sám by som to privítal. Ale držím palce. Platiť za doménu, behať po súťažiach, atď atď, je minimálne časovo náročné. Tak veľa chuti a času prajem:)
    Juraj

    Btw. myslím, že dokonalý chaos sa nevylučuje v prípade, ak je slovo dokonalý myslené ako absolútny, úplný, totálny. Aj tak pri polemizovaní by sme museli definovať, čo znamená dokonalý a čo chaos a potom vyjadriť vzájomný vzťah medzi týmito slovami. Myslím ale, že lepšie bude, keď zostaneme pri lietaní:)

  • Ahoj Marceli,
    mám předchůdce této kamery. Moje má pouze 640×480 a na krabici je 25s/sec. Pokud se ovšem podíváš jakýmkoliv softem na uložené video, tak to ukazuje jen asi 17s/sec (Premiere 2.0 říká 17,4fps). Neptej se mne proč a jak, prostě Made in na Východě. Na druhé straně musím uznat, že kamera mi udělala obrovskou službu, možná o tom něco napíšu. Díky kameře jsem totiž přišel na pro mne doslova šokující zjištění. Jo a taky jsem ji před použitím poněkud (smích) modifikoval (má 12g).

  • Ahoj Juraji,
    jsem rád, že Tě občas můj web i pobaví. Proto to asi vlastně ty roky dělám a doufám, že nejsi sám. Internet je zvláštní medium, člověk jako kdyby křičel svoje myšlenky do tmy a doufal, že tam někde v té černotě jsou houfy lidí, které naslouchají. Nikdy je ale nespatříš.

  • Marcel

    Díky Romane, právě že ta velikost kamery a použitelnost záběrů mě upřímně udivila. Už chvíli o kameře přemýšlím, proto jsem se ptal.

  • Marcel

    Ještě prosím čím jsi to na křídlo lepil? My jsme s Jirkou při aerovleku jednu kameru ztratili.

  • Lepím to tam oboustrannou folií 3M. Není to ale obyčejná „pěnovka“. Připomíná to tužší průhlednou žvejkačku. Drží to jak čert i v chladu, to „pěnovky“ už tvrdnou. Koupit to lze asi jenom u Vařila(?) typ 4910F. Kamera má jen 12g a tak stačí dva proužky 7x4mm. Nahoře v galerii jsem Ti přidal jednu fotografii, jak je kamera umístěná na Trenkounovi.

  • Dobrý tip. Potřeboval bych klidně ještě jednu. Otázkou zůstává dopravné a DPH. Budu o tom přemýšlet

  • S tim chaosem trochu kecáš, ale jnak fajn článek 🙂

  • Abych to upřesnil.
    Přes den došlo ke 3 vážným haváriiím
    -havárie větroně galánka- zamrznutí ovládání- nedobité baterie-není co říct
    -havárie větroně VSO 10- nezvládnutí pilotáže při průletu aerovleku
    -havárie vlečné- zamrznutí ovládání
    Jinak ta vlečná neměla 30kg 🙂 to by asi 80ka ZDZ neutáhla.
    Havárie se samozřejmě dějí a na klubové akci jsme na ně pojištěni.
    Při přistání větrońu se samozřejmě stává, že jich přistává víc na jednou a na ploše je těšno. Je na umu každého pilota kam přistane. při přistání větroňů si piloti sami mezi sebou hlásili sedej vlevo, dráha volná atd… Vlečné ukázněně kroužily a čekaly na volnou plochu.
    Za organizátory mě trochu mrzí že píšeš pouze o chaosu, asi sis z akce nic jiného neodnesl.
    Od ostatních pilotů jsou naštěstí kladné reakce, masakr na ploše byl asi způsoben nadržeností a nevylétaností po zimě.
    Na podzimní rané byly v provozu tři vlečné najednou a díky velikosti plochy nebyl žádný problém.
    Jo a že Libor natáčel před startující vlečnou to byla trochu nerozvážnost.
    Ale myslím na to jaká byla původně předpověš se akce vydařila a všichni piloti si zalétali dositosti.
    letu zdar Romííík

  • Jinak ještě upřesním že ta akce byly aerovleky a ne sraz obrů, to by sis alespoň mohl zjistit 🙂

  • Radek

    Romiku ta havárka mého VSO 10 vůbec nebila nezvládnutí pilotáže!!!! S vlečnou neodhadl rychost a já jsem ho dolétával lano se prověsilo a zaháklo se za brzdu a když s vlečnou přidal, tak mě strhl.Jinak nechápu jaký tam byl chaos, naprosto pohodová akce!!

  • Jirka

    Můžeš trochu více rozvést to šokující zjištění díky kamerce na modelu ? Flatter na výškovce, nebo něco podobného ?

  • jasne radku omlouvam se,mel jsem se zeptat na skutecnou pricinu.dost me to vso mrzi,pro me to byla asi nejhezci polomaketa.

  • Adam

    Byl jsem tam v sobotu a ty havárie jsem viděl.Myslím, že by se odehrály i za přísné organizace. Pád Galánky byly ńejspíš totálně vybité ( a špatně nabité ) baterie. Pád vlečné měl asi podobnou příčinu, ta lítá už několik let s minimálními problémy. Její váha je tak 10 – 15 kg. Havárie VSO 10 v aerovleku byla způsobena prověšením a zaháknutím lana, asi měl mít větroň vysunuté brzdy ( možná je měl ). Tedy tohle se mohlo stát kdekoli, škoda že se to stalo tady najednou. Jako problém mi připadá, že poněkud líní modeláři zaparkovali své modely blízko startovací dráhy ( přes výzvy pořadatele ). Přistávat naštorc posekané plochy taky nebylo dobré, i když to bylo proti momentálnímu směru větru. Vzhledem k tomu, že ve vzduchu bylo najednou třeba 5 modelů, bylo asi vhodné určit pro přistání pás rovnoběžný s posekaným, tak 30 m daleko. Představa, že zkušení a uvědomělí piloti budou sami od sebe ( jen po výzvě pořadatele ) respektovat pravidla bezpečného létání, bohužel nevyšla. Asi je nutné určit řídícího létání, který sám létat nebude a bude dlouhým klackem vynucovat dodržování pravidel. Ale já sám bych to dělat nechtěl.

  • Radek

    Nevadí, ja jsem to videdukoval až z fotky co se přesně stalo, mám to nafocené a je přesně vidět lano kde se zachytilo, ono to půjde opravit není to tak hrozné….

  • Ahoj Romane
    Teď si představ, že jednomu majiteli (jak jsi to napsal..kaminonu Swifta)pomáhám s motorizací.A to v mojich intencích.
    Bude tam Neu 2215/1.5Y/BAM 6.7/1. K tomu min 12S-10Ah a vrtule 30/15 (ale ta se ještě vyprofiluje)
    Příkon cca 7kW. To už se ti bude líbit víc..:-)))

  • Jo a k té kameře..tohle nemá chybu. Za 200kč..(a mám ji už taky)..je to bezkonkurenčně nejmenší, aerodynamicky přívětivé…prostě the best buy
    http://ulozto.cz/4648756/viking-25.4.2010-susice.avi

  • Čtu tady silná slova, Byl jsem teď pryč na služební cestě a tak jsem ještě nestačil o akci sesmolit článeček na web (http://www.kolmanl.info), tak se zatím vyjádřím tady.

    „pobyt nejen v okolí letové plochy se stával doslova nebezpečný“: V okolí letové plochy neměly odložené modely co dělat. Na brífinku bylo jasně řečeno, kde je stojánka. To že jsme modely měli poskládané vedle prahu dráhy a v těchto místech i žvanili je naše lenost. Na to opravdu platí jen ta zde řečená hůl a vyháně a vyhánět.

    „kolem svištěly lana velkých vlečných“: Lana svištěla, ale nejdál travou těsně vedle kraje dráhy nebo na druhou stranu od stojánky. Učitě nikomu nesvištělo lano kolem židličky, když odpočíval, nebo kolem jeho auta.

    „vlečná málem přizabila kameramana“: Ten kameraman, který zalehl před startujícím vlekem jsem byl já. Občas se s kamerou nebo foťákem musím za záběrem vypravit do míst, kde musím mít „oči i na zádech“, počítat s tím, že budu muset uhýbat a nebojím se použít i toho výrazu – trochu riskovat. Bez takového risku nevznikne třeba takováto fotka: http://www.kolmanl.info/ranap_2008/img00003.jpg To jsem se taky musel postavit před ty kluky. Je to focené 28 mm objektivem a tak stojím opravdu blízko. Kluci si už na mě zvykli a počítají se mnou. Tady v tomto případě vlek utekl ze směru a vzhledem k odporu velkého Pionýra se zvedal o trochu pomaleji, než jsem si odhadl vzdálenost, na kterou jsem vedle dráhy poodešel. Stačilo by se jen sehnout, ale protože se mám rád, tak jsem raději opravdu splynul se zemí. Bez podobných risků nevziknou zajímavé záběry, bez nějakého risku nebude k vidění pěkný průlet na zádech, dvojvlek, trojvlek, čtyřvlek … 😉

    Na web jsem dal i tři videa, která podle některých názorů podtitulem „a napiš tam, že to tu bylo jako ve válce“ shazují akci jako takovou. Já mám k tomu videu i odkaz, kde je ten podtitul vysvětlen. Jsou to slova Jindry Müllera, který stále a rád svými řečmi ostatní provokuje, všichni ho známe a jde jen o takové špičkování. Proto taky v titulku těch videí je smajlík. V jednom z těch videí je slyšet, že jsme si nejen dobře polétali, ale i se dost nasmáli.

    Myslím si, tak jak jsem celý den létání pozoroval (kvůli filmování), byly krizové situace jen na začátku, kdy se některým pilotům při přistávání stalo, že je vítr z boku sfoukl až k ostatním pilotům stojícím v rohu dráhy. Ti samí piloti už potom sedali pěkně na střed dráhy. Je to dáno tím, že při prvních přistáních se člověk v prostoru zejména pro něj nového letiště méně orientuje. To, že nějaké modely spadly, s organizací létání nesouvisí. Proč spadly, nechci spekulovat. Jen vím, že ti piloti mají nalétáno opravdu hodně hodin a životnost jejich modelů se počítá mnohdy na roky.

    Jako totální chaos se to možná jeví, ale chaos to určitě není. Na place mezi sebou komunikujeme, hlásíme si přistání či průlety, když je třeba, vlek z plochy uklidíme a umožníme sednout druhému.
    To, že třeba sedaly dva modely proti sobě je kix, vyplývající z nedostatku téhle komunikace a pilot s vlečnou sedající v protisměru létal po několikaleté přestávce. Létání a jeho organizace (tady na této akci „samoorganizace“) se stále vyvíjí praxí a diskuzemi okolo toho a ten pokrok za poslední dva tři roky je velký. I ve vylétanosti pilotů je vidět pokrok, je velký nárůst počtu lidí, kteří to létají, přibyly akce, kde se aerovleky létají.

    Akce byla pořádána jako přátelské setkání s volným létáním. Pilotů je více než při klubovém létání, vzletů a přistání je mnohem více než při klubovém létání a někdy je při přistávání opravdu těsno. Pokud by se mělo přisnější organizací riziko kolize na zemi snížit, znamená to snížit frekvenci vzletů. Znám to z akcí s přidomkem „letecký den“. Výsledek je, že za den si člověk skoči 2x nebo 3x, věčně se čeká na startu, protože 200 metrů nad letištěm už se někdo chystá přistát a strartér proto drží dráhu volnou … Je to otázka volby. Řici si: chci jet na „bezpečnou“ akci, kde mi startér zajistí volnou dráhu, kde počet modelů ve vzduchu a na okruhu je řízený, ale s vědomím, že si moc nezalétám, nebo chci jet na akci, kde je to volnější, létání bude mnoho a opravdu se vyskotačím?

    Jsem rád, že tu možnost volby mám. Že mohu jet na takovouhle volnější akci. Tohle letiště mezi poli je pro takovéhle akce jako stvořené!