Jsme jedna rodina!

Včera byla na zasedání SMČR schválena nová resp. upravená pravidla pro RCVN a RCV2 s platností od roku 2010. Klíčovým bodem těchto změn nebo úprav pravidel je definice navijáku podle specifikace F3B.

Od roku 2010 budete moci tedy s jedním navijákem objíždět soutěže RCVN, RCV2 a hlavně F3B (musím si přihřát polívčičku). Myslím, že toto je velice pozitivní změna. Mám obrovskou radost, že se nakonec toto podařilo prosadit.

… a teď můžeme začít diskutovat, které letadlo by nejlépe uspělo ve všech kategoriích. A já tvrdím, že F3B model ve váze kolem 2000-2100g je naprosto nejlepší volba. Můžete s ním bez problémů „vykostit“ kohokoliv ve výše uvedených disciplínách a pokud s ním vyrazíte na svah (F3F), tak platí to stejné!

10 comments to Jsme jedna rodina!

  • Petr Cejnar

    Trochu úprava. Včera na zasedání KLeM ČR (Klub leteckých modelářů České republiky) schválil návrh inovovaných pravidel pro kategorii RCV2 a nová pravidla pro termické větroně startující pomocí elektrického navijáku – kategorii RCVN s platností od roku 2010.
    No a pak to další už platí. Ale jestli budou vyhrávat jenom F3Bečka – nevím , nevím.
    Petr Cejnar

  • Jo, mas pravdu, ze dobre lehke F3B-cko je nejuniverzalnejsi a hlavne nejzabavnejsi eroplan, se kterym muzes v klidu vyrazit na kteroukoliv z tech soutezi. Ale preci jenom nejsilnejsi bude v F3B a na kopci, kde to neni jenom o placani se na minimalce (no i kdyz F3F v CR….) . Na termicky souteze (pokud tam zrovna nebude ficet 8+) bude special vyhodou, uz jenom kvuli nizsi rychlosti na pristani (kde se stejne nakonec rozhoduje). Urcite muzes i F3B-ckem vyhrat i tam, ale se specialem to budes mit trochu jednodussi 😉

  • Michale,
    dotazy:

    1/Jaké je dnešní běžné rozpětí F3J/RCV2 „pluhu“? (F3B cca 3m a spíše méně)
    2/Jaká je přibližná běžná plocha? (F3B cca 60sqdm a spíše méně)
    3/Na jaké IAS rychlosti lítáte v „mrtvém vzduchu“? (F3B cca 8m/s, úloha A)
    4/Jaké je opadání při „mrtvém vzduchu“? Záznam výšky je v tomto případě téměř přímka až do přistání. (F3B -0,38m/s; letadla co jsem měl já)
    5/Jaká je průměrná výška po výstřelu v „mrtvém vzduchu“? (s F3B to nemohu srovnat, protože máme 400m silonu)

  • Pavel Krištof

    Pokud mohu odpovím ti ja.
    1/Rozpětí je od 3500 až 3800 mm
    2/Plocha je od 75 do 80 dm
    3/Rychlost bude podobná
    4/Opadání mám změřené 0,33 m/s podle výpočtů by mělo být 0,30 m/s
    5/Výška po výstřelu z ručního vleku je mezi 140 až 160m (změřeno,mohu doložit) ve větru až 250m:-)

  • Michale, tve vyrazy o F3J…apod(placani se na minimalce) , svedci o tom, ze jsi jiz dospel do stadia, kdy bys konecne mohl jen tak pro radost zacit poletovat s opravdovyma erama – F3B – GRATULUJU !!!
    pavel marek

  • 2 Roman: Presne jak pise P.K. Hlavni rozdily ve vykonnosti mezi J a B eroplanem nebudou ani tak v primem letu v mrtvem vzduchu (ten na zavodech potkas malokdy), ale v krouzeni! S J-ckem se otocis na daleko mensim polomeru s mnohem mensim opadanim nez s B-ckem. Diky velikosti tech letadel a jejich letovym vlastnostem jsi schopny stale letat ciste i ve vzdalenostech, kde by si B-cko uz skoro nevidel. Jsou to proste letadla navrzena presne pro tohle pouziti a kdyz se bude „lamat chleba“ a bude je mit v ruce nekdo, kdo jejich prednosti umi vyuzit, tak na ne B-cko stacit nebude.

    2 Pavel: To bylo proste konstatovani o pouzitem rozsahu rychlosti pri beznem F3J letu :-))) Prez vanoce bych si chtel udelat lehkeho Ascota a k nemu dva trupy: jeden bude mit v cumaku cca 2kW a ten druhy pod kridlem hacek 😉 Takze mozna i na ty B-cka dojde 🙂 Sice me tam zpraskate jako psa, ale aspon se mi budou pred startem klepat ruce, to na „pampeliskach“ asi nehrozi 😉

  • Pavle a Michale,
    díky za odpovědi. Zamyslím se nad tím. Tu výšku po výstřelu jsem myslel spíše z navijáku. Srovnávat výšky z ručního vleku ve druhé vteřině s celým vlekem na navijáku je asi problematické.

    P.S. Pavle, Ty čteš taky tady ten bulvár?!

  • Pavel Krištof

    Ta uváděná výška je z plného ručního vleku přes kladku,pěkně až nahoru (150m silonu) 🙂
    Romane čtu je to lepší než BLESK 🙂

  • Můžu jen potvrdit názory Michala a Pavla. Základní a zásadní rozdíly mezi F3J speciálem a F3Bčkem.
    1. Hodné při přistání, u F3Jcek a nově už i u V2jek je to zásadní věc. Přistání nad 40 cm (98 a hůř) je špatné.
    2. Díky ploše (viditelnost) a hodnosti v točení. Pokud budu točit společně s F3Bčkem ve větší vzdálenosti, mám daleko větší výkonnost při točení, udělám míň chyb a můžu se věnovat taktice letu a né jenom se soustředit na řízení modelu.

    Toto jsou dva největší a opravdu zásadní rozdíly mezi F3J a F3B speciálem.

  • Michale,kdyz prijedes, mile rad ti pomohu, abys nebyl za blbce :-))) Pomalu se dostavam do stavu staresiny 🙂 azdopadne budu rad kdyz uvidim nove tvare
    Romane, toto je ten jediny bulvar ktery ctu……..ty s tema hambatejma obrazkama ne:-)
    Není nad tlachaní o nicem kdyz je venku hnusnej podzim, zaklad jsou pohodovi diskuteri ne????
    jdu neco delat, pekny vikend vsem!
    pavel