Tři roky jsem toužil navštívit Krnovský Triangl. V předešlých letech se termín prolínal s našimi F3Béčkami a tak jsem se dočkal až tento rok, kdy pořadatel změnil termín. Letos poprvé se soutěž létala bez mávačů (praporečníků) na otočných bodech, ale s vybavením GPS. V GPS je uložena trať. Slouží k navádění pilota a k záznamu letu. Pilotům pro poletový rozbor a rozhodčím k vyhodnocení. Tato kategorie je obdobou plachtařských závodů v malém – trojúhelníková trať, startovací okno ve kterém musíte odstartovat a na úlohu máte celkem 30 minut. Kolikrát obletíte stanovený trojúhelník je na vašem umění, na kvalitě navigátora, ale také na kvalitě letadla a letových podmínkách.Tuto sobotu, když jsme soutěž navštívili bylo typické plachtařské počasí. Od rána řady Cu a slabý vítr.
Soutěž se létala ve třech kategoriích: Standard 1:3 , Oldtimery a větroně s elektropohonem. Mimo Oldtimerů to byly vesměs kompozitové polomakety až makety skutečných větroňů. Od ASW přes DG až po Duo Discuse. Rozpětí od 3 m až po 10 m. Největší byl Duo Discus s pomocným el.motorem o rozpětí 10,1 m. Tyto větroně – vesměs švýcarů- elegantně zasunovaly el.motory s 1 listou vrtulí do trupu – tak jak je to u originálů. Vleky Standardů a Oldtimerů zajištovaly 2 – 3 vlečné, které vyvlekaly větroně do 500 m za cca 70 – 80 sec.
Jak jsem již uvedl bylo krásné plachtařské počasí a tak bylo zajímavé sledovat taktiku jednotlivých pilotů při řazení na start.Termická úloha na trojúhelníkové trati měla otevřené startovací „okno“ 1,5 hodiny a piloti měli na samotný let 30 min. Dobří piloti obletěli trojúhelník i devětkrát. Samozřejmě do taktiky patřilo i vyhledávání termiky a dotáčení výšky.
Tato úloha se létala 4 kolově a v ní jasně zvítězil F3B tým pilot Jirka Baudis s navigátorem Francisco Pantanem s polomaketou německého větroně ANTARES o rozpětí 6,6 m a váze 12 kg.
V sobotu se také létala úloha rychlost na trojúhelníkové trati, ale pouze 1 oblet.Tato disciplína má také svoje kritéria: nálet do startovní branky může být v max. výšce 500 m s max. vstupní.rychlostí 120 km/hod. Vše je na zkušenostech a sehranosti pilota a navigátora. Díky špatné komunikaci mezi Jirkou a Fanciscem došlo k tomu, že sice letěli druhou průměrnou nejvyšší rychlost, ale kvůli překročení vstupní rychlosti dostali penalizaci 100 bodů.
Při pátečním oficiálním tréninku rychlosti Jirka s Franciscem překonali neoficiální světový rekord v této kategorii 141 km/h, což velmi těžce nesli švýcaři, kteří drželi rekord 135 km/hod.
Celkovým vítězem Krnovského Trianglu se stal Jirka Baudis s navigátorem Fanciscem Pantanem. Můj závěr z navštívené soutěže: mít tak 100 tisíc na éro, 30 tisíc na GPS a vlečnou s vlekařem, tak neváhám ani minutu.
Bližší informce o GPS navigaci pro modely naleznete na www.kolmanl.info a www.skynavigator.ch
AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.
Vláďo,
jak je to s řazením na startu? To se nějak losuje? Nebo kdo dřív přijde, ten dřív startuje? Jaký je postup, když chtějí v jeden okamžik startovat třeba tři piloti?
Romane,
Jak jsem ze soutěže pochopil,tak žádné losování pořadí na startu není. Kdo dřív přijde ten dřív
startuje. Při tom řazení na start se hlavně taktizuje vzhledem k vývoji počasí. Současně startovat
dva aerovleky jsem neviděl, ale v cca 10sec. intervalech ano. Vše je dáno počtem vlečných a vlek
trvá pouhých cca 8o sec. Samozřejmě se při startech dbá na bezpečnost. Vždyť ty éra jsou také
velmi drahá. Zatím se to tak nehrotí jako někdy na F3Bčkách, ale i zde je adrenalinu dost.
Domnívám se, že více by mohl o této kategorii napsat Jirka Baudis. Včetně svých poznatků pilota.
Vl.
Ahoj Romane,
prostě si stoupneš do fronty a až na tebe přijde řada tak letíš. Pokud z nějakého důvodu nechceš odstartovat tak se prostě zbalíš a stoupneš si na konec fronty. Je dost času taktizovat a taky jsme taktizovali, jenže nakonec ti všichni ulítávaj v termice a ty čekáš než vlekař dotankuje:)
Pravidla těchto závodů jsou velmi mladá a odpovídají počtu a mentalitě pilotů. S příchodem nových pilotů „hrotičů“ je čeká jistě vývoj, ale doufám že nedoznají větších změn.
Noví piloti určitě přijdou. Osobně jsem byl velice překvapen jak jsou tyto závody zajímavé!
Půl hodiny času, 500m výchozí výšky, výkon těchto letadel(zdá se trochu vyšší než u F3B strojů), velikost modelu umožnující oblítat pořádný kus louky a přesné aktuální informace z gps – to všechno vytváří spoustu prostoru pro taktiku a eliminuje faktor štěstí/smůla na minimum.
Jirka.
Kluci,
díky za zajímavé informace.
Juro,
ještě dva dotazy:
– s měnícími se podmínkami (třeba silný vítr) jsou tam i hrátky se zátěží? Nebo to už má vodní zátěž ovládanou servem?
– každý si musí dovézt svůj aerovlek? (pokud tedy větroň nemá zrovna vyklápěcí motor)
Jinak gratulace, žes duchovní otce „vykostil“!
Ahoj Romane.
Co jsem se dozvěděl, tak můžeš mít svoji vlečnou, ale většinou ji zajišťují pořadatelé.
Také vím,že nějaká laborace s třídavnou zátěží je povolena při úloze rychlost. To upřesní
určitě Jirka.Vodu v některých velkých větroních měli švýcaři a také to předváděli. Vše jako
ve skutečných větroních. Průlet cílovou páskou,vypuštění vody a přistání s prázdným érem.
Vláďa
Ahoj všichni, kdo se o to zajímáte.
Veškeré podrobnosti co se týče pravidel jsou k dispozici na http://www.gps-eurocup.ch i v české mutaci. Soutěže historiků a elekter se létají okrajově pro zpestření a zábavu a do eurožebříčku se nezapočítávají a jsou tedy otevřené (není omezeno měřítko). Hlavní kategorie je max. 1:3.
Hodně se snažím o uskutečnění domácího seriálu soutěží i soutěží započítávaných do Erocupu. Bohužel jsme v současnosti hodně limitováni nedostatkem vlečných a také míst, kde by se to dalo létat.Jinak se to snad rozvíjí zdárně…
Ahoj,
předem musím říct, že můj vstup do této kategorie jsem měl značně ulehčen díky velké pomoci Mirka Kolomazníka, Ivo Michala a Ueli Nyffeneggera. Tito pánové se mnou a mými problémy strávili spoustu času na úkor vlastní přípravy. Nováčci v F3B rozhodně podobný servis nemají. Díky Pánové.
Mirek dělá pro tuto kategori opravdu hodně a může za to, že u nás je hned po Švýcarsku největší základna, nebo že program skynavigator maká v češtině.
Romane,
Díky za gratulaci, z vítězství mám samozřejmě radost, hlavně proto, že jsem doufám zbořil zdejší mýtus že F3B je o zapichování škaredých letadel do země.
Aerovleky zajišťuje pořadatel. Elektropohon může být velká pomoc v tréningu, ale na závodech musíš startovat za vlečnou.
Myslím, že ostatní se zátěží zatím moc nelaborují, nebo jen opatrně. Já mám v trupu držáky na 5kg zátěže. Pro rychlost můžeš přidat pouze 2kg navíc oproti úloze oblety, takže pokud chceš víc musíš lítat se zátěží i oblety.
Já jsem lítal 2kg oblety a 4kg rychlost.Vzhledem k tomu že úloha oblety připomímá vzdálenost a vlečná tě vyveze vždy do 500m , je to asi pořád málo. Ve větrném počasí bych přidal klidně 10kg. Přidanou zátěž pro oblety pravidla neupravují, ale pokud to přeženeš, nastane problém s rychlostí větroně při vleku.
Jirka.
Ahoj Románku i ostatní 🙂
Také gratuluji Jirkovi k úspěchu v prvním závodě!
Ještě se vrátím k vlastnímu článku, je tam řada nepřesností, ale především nesouhlasím s naznačenou extrémní finanční náročností kategorie. Cena Skynavu není malá, ale pro začátek se dá vypůjčit. Stejně se létá ve dvojicích. A ve startovním okně musí stihnout let oba z dvojice, takže na taktizování není moc prostor. Vlastní model je hlavně důležité mít v ruce, drahá technika není automatická poukázka na úspěch. Třeba Jarda Bartůněk na osmém místě létal se čtyřmetrovkou, já jsem standard dolétával s Mosweyem včetně rychlosti…
Jsem rád, že se GPS triangl líbil a oceňuji i příjemnou atmosféru mezi soutěžícími, snad nám to vydrží.
Super zážitek byla exhibice s DuoDiscusy o rozpětí 8m – třeba průlet Marca Maniho v rychlosti přes 270km/h těsně nad zemí mi sevřel nejen srdíčko.
Bylo by to na další psaní, ale osobní zážitek je stejně nejlepší…
Ivoš
Čau Ivošku a lidičky,
jsem rád (snad nejen já) za všechny doplňující informace. Vláďovi chci hlavně poděkovat, že tak trochu objevil tuto kategorii pro mne. Ne, že bych fláknul s F3B košťatama, ale rád se přijedu na nějakou akci podívat. Koukám, že mezinárodní jsou letos už jenom ve Švýcarsku, Itálii a Německu. Určitě lítáte i svoje české soutěže, existuje nějaký kalendář? V kalendáři SMČR jsem našel pouze proběhnuvší Krnov. Napadá mne tedy tisíce dalších otázek, ale nechci s nimi tady na komentářích prudit. To asi až někdy osobně.
Ahoj Romane,
na webu Libora Kolmana,jsem našel soutěže, které by měly být ještě letos v ČR:
Modelářská dovolená v Jeseníku 13.7-19.7.09 s regionální soutěží GPS 16 – 17.7.09.
Dále mají být soutěže v Praze – Lipencích a v Hronově. Termíny budou upřesněny.
Vl.
Ahoj kluci, kalendář soutěží a obecně akcí s aerovleky jsem přihodil sem http://lmk-cmelak.ic.cz/blog/rubriky/clanky/aerovleky-clanky/kalendar-akci/ spolu s články o létání aerovleků od Mirka Kolomazníka, řešení vlečných háčků, založil jsem databázi vlekař, která by snad časem mohla pomoct vyřešit problém s vlekaři, kteří jsou, ale neví se o nich. Vlekaři, kteří létají aerovleky se mají možnost registrovat tady: http://lmk-cmelak.ic.cz/blog/rubriky/clanky/aerovleky-clanky/registrace_vlekare/
Dokopal jsem se k úpravě a nachystání Katany na aerovleky, předpokládám, že v dubnu začneme prvním tréningem v Holešově. Do budoucna by se Triangl v Holešově mohl i létat.
i saw the model of DG-1000 that was fentastic , only the problem was the language. i would like to have some video for DG-1000 model glider and its operation