F3G Litomyšl (14.5.2024)

14.5.2024

Soutěž je pro nízký počet přihlášených zrušena.

7.5.2024

Ve dnech 18.-19.5. pořádá Spolek leteckých modelářů Litomyšl naši první letošní F3G soutěž. Prosím pište zde do komentářů, kdo se chytáte přijet. Propozice Litomyšl F3G 2024

20 comments to F3G Litomyšl (14.5.2024)

  • Pavel Marek

    Ahoj, počítám s tím , přijedu a těším se! 🙂

  • Vojtěch, to je jasné. Vojtíšek, Strnad, Franěk, Matějů, Liberecká klika, Roudnická mafie…. kdo další?

  • Vašek

    Ahoj Romane lítat nebudu já už nemám letadlo. Radši jsem ho prodal. Po nastoupání se pro mne stane neviditelný a z těch výšek co se nyní lítají nechci někoho přizabít.

  • jirí

    Ahoj Romane letadlo sice ještě mám, ale jinak jsem na tom stejně jako Vašek. Tak já taky ne.

  • Ivo

    Přijedu. Myslím, že v úloze rychlost se stává letadlo špatně viditelné, někdy neviditelné více pilotům. Tady vidím prostor k zamyšlení nad pravidly. Ale to je můj názor.

  • …ajtakrajta. Nějak se nám to startovní pole rozpadá. Chlapi a brýle nepomáhají? Za nějakou max. výšku bych určitě hlasoval, ale je otázka, zda se z toho potom nestane kategorie pro slepé a hluché „důchodce“?!

  • Ivo

    Snížení výšky lze dosáhnout snížením Watminut 300-320 Wmin. V původních pravidlech byl také parametr Výkonu 800W, ten měl za úkol, aby se z této kategorie nestaly závody nejvýkonnějších motoru, akumulátorů a vrtulí.
    Brýle jsem docela vychytal, ale model letící z výšky 350 m kolmo k zemi prostě někdy na chvilku nevidím. Nemluvím, když Ti do očí pere slunce.

  • Pavel Marek

    Ahoj, co se týká výšky, mám několik připomínek. Osobně jsem byl zastáncem snížení dosahovaných výšek. Naprosto nesobecky (já s větší výškou problém mám, ale řekl bych že ne zásadní) jsem chtěl poněkud tlačit na nějaké omezení kvůli bezpečnosti. Na podzim jsme měli online debatu s kluky z Německa a Belgie a došli jsme k nějaké shodě a i já řadu věcí pochopil. Jasně, velká výška může být problém. Tak mohu buď omezit dodanou energii třeba na 300Wm s tím, že všichni budou níže….nebo taky nebudou, nebo nastavit vypínací výšku fix. Pokud však pilot rád létá z velké výšky, model naloží místo na 3,2 na 2,9 a bude na tom samém jako dnes. Pochopitelně ale vnímám nastanuvší problémy u některých dalších pilotů. A jsme u toho. Přeci lze postupovat i obráceně a model naložit na větší váhu a úlohu B i C začínat z nižší výšky, obdobné jako F3B ale z větší váhou. Sám vím, že letět v F3G úlohu B s lehkým modelem z velké výšky je na houby, protože první třetinu člověk pouze páčkuje a na taktiku a precizní létání nemá absolutně kapacitu. Díky tomu se může stát, že sa na taktiku jaksi zapomene a veškéré to zajímavé odpluje kamsi….včetně dobrého výsledku daného letu. Co se týká rychlosti, je to velice podobné. Proč model nenaložit třeba na 3,8Kg a snažit se stoupat v dobrém vzduchu a využít vše na maximum? Osobně si myslím, že je dobré nad vším přemýšlet přesně tímto způsobem a začít i v F3G používat taktická rozhodnutí, která vyhovují pilotovi a zajistí dobrý výsledek! V F3B jsem podvědomě nikdy neměl „koule“ na to, abych v bezvětří na rychlost startoval s hodně naloženým eroplánem a ještě do boku. Takže jsem rychlost létal raději lehčí. V F3G to může být klidně obráceně přeci. Nemám chuť začínat ve stratosféře, naložím model o 0,5 kg víc než soupeř a ten se ve finále může pěkně divit! Možnost omezit vypínání na danou výšku a nikoliv dodanou energii mi přijde jako absolutní nesmysl, to už by průběh stártu, pilotáž při něm, seřízení modelu, pohon a také výběr prostoru pro stoupání už nehrál žádnou roli.
    Osobně bych byl s veškerými změnami opatrný, kategorie začíná a nemá smysl ji úplně šít na míru nám, co ji dnes již nějakým způsobem létáme. Musíme myslet i na ostatní, kteří se připravují třeba na tuto sezónu a učí se létat a nastavovat modely s těmito pravidly. Nelze do toho podle mě teď házet vidle.
    Rozhodně si ale můžeme místní úpravou kdekoliv snížit Wm třeba o 50, nebo i 100 a užít si nové podmínky. Jako referenci lze toto pak použít pro ladění nějakých změn v budoucnu.
    Co se týká zrušeného průměrného příkonu 800W, nemyslím si že se tímto zatím cokoliv mění. Podle měření pohonu Schambeck i nové Megy mi přijde, že se motory kolem tohoto příkonu stále pohybují. Schabeck byl na toto pravidlo navržený řekl bych……
    Pokud někdo chce psát další příspěvky k tématu, bych bych vděčný, kdyby použil celé své jméno, protože já to pouze ze jména bez příjmení nerozluštím

  • Ivo Matějů

    Tak aby bylo jasné, jmémo Ivo je pro Ivo Matějů

  • Jiří Tůma

    Ahoj všichni, trochu mi vadí uvažování nad změnou pravidel protože mi to zrovna nevyhovuje nebo jsem něčím omezen. Výšku startu si v této kategorii určuje sám pilot a má možnost si vybrat zda poletí výše z menším zatížením nebo níže zvolením větší váhy. Po startu mají obě koncepce stejnou počáteční energii a je na každém z nás jak ji dokáže využít a jakou si zvolí strategii.

  • Ivo Matějů

    Ahoj Pavle, jestliže se na tento problém podíváš z pohledu pořadatele soutěže, tak Ti vlastně nic jiného, něž snížit dodanou energii nezbyde, protože……….. Doufám, že každý pochopil. Docela bych se divil, kdyby na tom v Německu a Belgii byli jinak.
    Já tady mám ze svého okolí tři piloty, kteří z důvodu dosahovaných výšek a z důvodu bezpečnosti nechtějí F3G lítat. Tak nevím, jestli nejsme sami proti sobě.

  • Miroslav Blažek

    Ahoj Romane,
    Miroslav Blažek do Litomyšle určitě přijede

  • Účastníci zájezdu:
    Marek
    Vojtěch
    Matějů
    Blažek

  • Ivo Matějů

    Ahoj Jirko, v této debatě nešlo o to jestli to někomu vyhovuje nebo nevyhovuje, ale o bezpečnost při létání. Když kategorie F3G začínala, očekával jsem, že pilotů bude přibývat. Ale současná pravidla F3G naopak odrazují od této kategorie.

  • Jiří Tůma

    Ahoj Ivo, uznávám že moje vyjadřování je poněkud komplikovanější a pravopis mi taky nic neříká, takže zkracuji tex jak je to možné. Ale mluvíme o stejném problému. Co je pro Tebe dnes hranice bezpečnosti bude za pár let zase jinak a tuto svou hranici považuješ za správnou. Pavel i já Ti píšeme že vhodnou volbou letadla a jeho zatížením se můžeš pohybovat ve své komfortní výšce a z hlediska konkurence schopnosti na tom nebudeš hůře. Pro každého jsou limity nastaveny trochu jinak a bohužel s věkem se mění.

  • Ivo Matějů

    Ahoj Pavle a Jirko, s Pavlovým komentářem částečné souhlasím, pouze nerozumím úvaze, že mám možnost zvolit konfiguraci modelu dle svého uvážení a abych nedosahovat velkých výšek mám si ho naložit např. na 3,8kg. Tak hoši, tato úvaha mě od Vás zkušených modelářů překvapila. Kdo z Vás lítal v bezvětří, nebo ve slabém větru s velkou váhou modelu? Jak se chová takový model? To nemusíte na závody jezdit.

    Otázka výšky lítání a bezpečnosti je snad jasná. Představa, že nějaký soutěžící na závodech při startu a náletu do úlohy rychlost z velké výšky ztratí model na okamžik z očí je alarmující. Rozbití modelu je to poslední. Potom nepomůže žádné pojištění od SMČR ani pojištění komerční.

    Bohužel, tato debata měla probíhal před soutěžní sezonou.

  • Fusino

    Taky přijedu, Petr Fusek.

  • Ahoj, je pekne kluci, že vůbec debatujeme! Nemyslím si, že je jakkoliv pozdě. Jsem rozhodně pro, vyzkoušet místní úpravu některých našich závodů na 250-300 Wm. Mě to bude bavit stejně a asi i ostatní nebudou mít nic proti. Ohledně hmotnosti modelu jsem pouze poukazoval na to, že změnou zatížení můžeš ovlivnit výšku, aniž bys byl limitován horšími výsledky. Co je asi zásadnější je, že řada pořadatelů na bázích má daleko těžší úlohu, než v F3B.

  • miheaul

    Je to velmi smutny pribeh te nasi prekrasne ticholetecke kategorie.
    Kurnik vzchopte se a zacnete letat alespon s tema mrd….letama, nebo to mam zacit letat i ja, aby jste se prijeli podivat na nevidane :-))).
    Pred deviti lety se nas seslo na ceske soutezi 32 pilotu, kde jste ?

  • Jirkus

    …stará dobrá F3B viď Michale?
    …já furt Pecka

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>