Hodné jazyky tvrdí, že v Jehnědí byla tento víkend uspořádána první oficiální soutěž F3G na světě. Faktem je, že v rámci některých F3B soutěží (F3B Mnichov 2019?) byly první nedokončené pokusy F3G, ale první samostatná mezinárodní soutěž bude až za čtrnáct dní ve Francii (Colmar).
Předpověď počasí byla na víkend zoufalá a i se vyplnila. Nás to ovšem neodradilo v odlétání kompletních čtyř kol. Výhodou bylo, že se sešli lidé, kteří to opravdu chtěli zkusit za každou cenu. V sobotu jsme začali až někdy po poledni a s krátkými tanečními vložkami mezi kapkami deště, jsme se postupně propracovali až k devatenácté hodině. To nám už zavírala kuchyně nejen na hasičském bálu ve Sloupnici a tak jsme potom v krásné klubovně v Jehnědí všichni vzpomínali na všechny ty neuvěřitelné příběhy z natáčení. Nad svým osudem zaplakala i nějaká ta lahvinka švédské minerálky (díky Vašku!).
Ráno bylo na letišti mlhavé obrazně i doslova. Zrak se nám doostřil někdy před polednem a tak jsme mohli pokračovat v pohodovém tempu až přibližně do třetí hodiny odpolední. Sbalili jsme vercajk a do 5 minut přišel opět neskutečný slejvák. To my jsme ovšem v tu dobu již na terase vyhlašovali vítěze první vrtulové F3G bitky v dějinách samostatné České republiky. Vítězem se o celý parník stává…Petr Fusek. Blahopřeji Péťo.
No, my ostatní jsme tak trochu Petrovi přihlíželi, ale jsem přesvědčený, že všechno má svůj čas, místo a smysl. Věřím tomu, že to byla velice vydařená akce z které si mnoho z nás odneslo hodně prostoru pro přemýšlení. A o to jde především.
Telegraficky pár myšlenek:
- Kam až sahají mé znalosti, v současné době vím o jediném programu na zpracování výsledků F3G soutěže. Je to DOS aplikace od Karla Hinsche. Je to sice dlouhými léty ověřený program, ale ten DOS mne odrazuje; ovladače, textový mód, problematický tisk atd. My jsme použili software rovněž ověřený na několika mistrovstvích světa F3B od Michala Behenského. Vstupní čas na úloze termika jsme ovšem museli před zadáním do aplikace korigovat o výšku vypnutí motoru v malé formulce v Excelu resp. v LibreOffice. Přepočet.ods
- Věřím, že v této zemi má doma „omotorovaného“ kompozitového (nic proti žbrdlinkám, ale…) větroně více jak nás devět statečných. Přemýšleli jsme, jak je motivovat, aby přijeli příště za námi.
- Rozdíly ve výchozích výškách především v úloze rychlost byly na můj vkus dost velké. Myslím si, že to nebylo jen o dobrém vzduchu. Měkká vrtule, její špatný rozměr, velký odpor ve stoupavém letu, čelní odpor velkého kuželu…? Hmmm, nevím
- Díky „F5J“ výšce se z termiky může stát smrtící disciplína. Někteří mi to asi potvrdí.
- Myslím si, že vstupní chladicí otvor na kuželu je asi slepá ulička. Sbírá hlínu, trávu a má velký odpor.
- Odhazovat tři a půl kilové letadlo (úloha rychlost) chce opravdu trochu cviku. Několikrát se mi i na tréninku stalo, že při držení trupu za odtokovou hranou křídla mi sklouzla ruka a dost nebezpečně jsem si „pohrával“ s klapkovými servy. Letadlo při odhodu tedy držím za trup před náběžnou hranou. Tentokrát člověk musí být zase ve velikém střehu před vrtulí. Dobrá je rukavice, ale pokud si to jeden hází sám, tak co potom s rukavicí na ruce, že ano?!
- Po odhodu Scouta na úlohu rychlost (3400g) jsem si špatně šáhnul pro knipl a vypnul si v pár metrech na minimálce motor. Zapnout znovu samozřejmě nejde, až po ručním resetu. Hmmm, člověk by měl mít již na startu rozmyšlený postup co v takovém případě podniknout. Vepředu silnice kolem klubovny, vpravo auta a stany, vlevo oranice, letadlo na minimálce v deseti metrech bez motoru, přistává se po větru na úzkém pruhu trávy. Dopadlo to dobře, ale…
- Nejen můj Altis Nano se choval nějak zvláštně. „Check log file, Wrong zero altitude“ bylo na displeji zobrazeno po každém letu. Kluci s konfigurací F3G na svých větších Altis V4+ měli rovněž někdy údaje nad kterými stáli se svraštěným obočím. Petr Fusek s Unilogem od SM modellbau byl v pohodě. Jak bude čas, tak zkusím popsat variantu Jeti. Mvario+proudová sonda. To zapojení resp. vyčítání přes externí Jetibox (telemetrie není povolena) je ovšem trochu složitější. Začátky jsou těžké…
- Časem sem dodám záznamy některých pilotů a třeba bude co okomentovat.
Soutěž bychom neuspořádali bez Michala a Ondry Behenských a bez Vaška Vojtíška. Rovněž ochota vlastníků letiště v Jehnědí byla pro nás důležitá. Vše s nimi šikovně domluvil Ivo Matějů. Velké díky patří i Zdeňkovi Kubínovi za perfektní fotografickou dokumentaci našeho snažení. Děkujeme!
Záznamy ze soutěže
Roman Vojtěch, model Scout
motor Tenshock EZ-1530/10T převodovka 5:1 Reisenauer, regulátor Castle Talon 60, vrtule GM 17×8, baterie 4S 100C 1300mAh Tattu FunFly, letová váha na termiku 2350g. Záznamník Altis Nano, proudová sonda Altis 70A. Rychlost 1-3 3400g, rychlost 4 3000g, Průlety 1-4 3000g. Pro zobrazení záznamů budete potřebovat Altis Flight Manager.
Petr Fusek, model Freestyler 6 elektro
motor Schambeck Powerline 1520-10-turbo-F3G, převodovka součástí motoru 1:6,75, regulátor YGE 65 LVT, baterie 4S LiPo 1300 mAh (1500 mAh pro úlohu B a C), vrtule VM 16/8,5, kužel VM průměr 30mm+Z trámec, váha na termiku 2250g. Záznamník UniLog II, čidlo 80A. Rychlost 3330g, vzdálenost 3080g. Záznamy jsou z Jeti tzn. pro zobrazení budete potřebovat Jeti Studio.
Pavel Strnad, model Scout
motor Tenshock EZ-1530/10T převodovka 5:1 Reisenauer, regulátor Castle Talon 60, vrtule GM 17×8, baterie 4S 100C 1300mAh Tattu FunFly, letová váha na termiku 2360g. Záznamník Altis V4+, proudová sonda Altis 70A. Pavel poslal záznam jak z Altise, tak z JETI. Můžete porovnat.
Pavel Marek, model Freestyler 6 elektro
motor Schambeck Powerline 1520-10-turbo-F3G, převodovka součástí motoru 1:6,75, regulátor YGE 65 LVT, baterie 4S LiPo 1300 mAh, vrtule VM 16/8,5, kužel VM průměr 30mm+Z trámec, váha na termiku 2360g. Záznamník Alti V4+, čidlo 80A. Rychlost 1-2 3350g, rychlost 3-4 3050, vzdálenost 2750g. Data Altis Flight Manager
F3G-2021-Jehnedi výsledková listina
Hello Roman,
great report for your 1st contest, I hope the F3G task will grow up, let’s see in Colmar…
Denis
Hello Denis,
pleased to hear about you. I can’t be in Colmar, but I wish to all participants nice weather and exiting contest. See you soon…
Gratulace Romanovi a tymu ! skoda nemohl jsem tam ale pristi krat urcite ! Doufam ze, v 2022 budou vice ucastniku 🙂
Guillaume
S chutí jsem si přečetla zajímavé pojednání o prvních závodech v F3G u nás, podloženými pěknými momentkami. Skončila jsem s pocitem zdali jsem ještě v modelařině nebo v inženýrském elektro klubu.
Všem účastníkům velká gratulace k absolvování historické události. Růži.