21.6.2018
Pavel Strnad mi poslal další záznam. Tentokrát se Sonetem naloženým na 3300g. To jsou již logy, které jsou zajímavější (než s prázdným letadlem). Co z nich lze vyčíst? Stoupavost kolem 9m/s znamená, že během povolené délky motorového letu 30s (s rezervou na manipulaci s modelem a rozjezd motoru třeba již jen 25s?) 3,3kg model dostane do výšky cca 225m. Příkon motoru je kolem 600W.
Mezi námi děvčaty, to tedy žádná zázračná výška pro úlohu rychlost není. Chtělo by to výšku minimálně 250m, možná víc. Obecné zadání se pro mne již rýsuje. Potřebuji dostat model o váze 3500g do výšky 270m během 20-25vteřin. Myslím si, že při zachování požadované velikosti (nebo „malinkosti“) a váhy celé pohonné soustavy to tak triviální úloha nebude. A to zatím neberu v úvahu třeba sílu větru (většinou v silném větru poletím 3500g).
13.6.2018
Od Pavla Strnada z VVmodel jsem dostal první logy z pokusů s elektro verzí Sonetu. Letová hmotnost je 2300g, motor Sonet 16/25/2+KPG 5,2:1. Regulátor Castle Phoenix Edge Lite 50, baterie Turnigy Bolt 1300mAh 4S, vrtule Aeronaut 15×10. Na cestě má vrtuli Reisenauer GM 16×10.
Záznamy si můžete prohlédnout v Jeti Studiu (ZIP). Pokud jsem si logy prostudoval, tak zde jsou některé zajímavé poznatky.
- Stoupavost modelu je přibližně 13m/s
- Pokud pominu špičky při rozjezdu motoru (až 48A), tak odběr se pohybuje kolem 40A. Špičkový příkon je tedy kolem 730W, ale v dalších stoupáních již značně padá dolů (600W a níž)
- Teplota motoru i regulátoru dosahuje až 55°C. Venku bylo opravdu horko.
- K nastoupání do 340m je potřeba asi 260Wmi.
Mně konečně došel motor Peggy Pepper HK-2524 2410KV-8pol+5:1 a začnu řešit jeho umístění v trupu na Pike Precision E. Moc místa tam tedy není (protažená huba).
Ahoj Romane,
zkusil bych v regulátoru nastavit max. odběr na cca 38 A (nutno odzkoušet). Zbavíš se té počáteční špičky a hlavně bude „to“ chodit v celém letu stejně a nebude to tolik padat v závislosti na stavu baterky.
Držím palce s „vrtulkama“.
Ahoj Pavle,
díky za zajímavý nápad. Toto ovšem moc regulátorů neumí(?) CC Edge? Možná by stačil nastavit delší rozjezd motoru 2-3sec? Ostatně Reisenauer to u svých převodovek doporučuje (i pomalou brzdu).
Koukni na „DRON“ regulátory.
Váha, výkon a velikost k neuvěření !!! Nemá to BEC, ale ten stejně požíváte už teď oddělený(alespoň Fusíno ano).
Třeba
https://www.fpvmodel.com/betaflight-32bit-35a-2-6s-blheli_32-esc-dshot1200-cn-_g1330.html
nebo
https://www.banggood.com/Rcharlance-Metal-80A-BLHeli_32-ESC-3-6S-Dshot1200-For-RC-Drone-FPV-Racing-Multi-Rotor-p-1295209.html?rmmds=search&stayold=1&cur_warehouse=CN
Musí být „BLHeli_32“
Jenom malé doplnění.Zároveň s výměnou vrtule na 16×10 jsem vyměnil i regulátor a nyní to běží na reglu JETI Spin pro 66 Opto a externí BEC Castle CC Bec 10A.
Pavle, jak se to naložené éro hází? Jde to z ruky samo nebo musí být člověk oštěpař?
S těmi Dron regly někdo lítá ve větroni? Hmmm…
JETI Spin 66 je hodně dobrá volba (jen je těžkej a velkej).
Jinak dron regly jsou evolučně o několik „generací“ dál než klasické „letecké“.
Pár testů jsem už udělal a zatím si myslím, že tudy vede cesta.
Jinak sestava pro těžké F5Jéčko (2600 : – )mám
Mega 16/15/2,5R s Micro Edition Light 5:1 je OK – pro 4S vrtule 13×8 přímo od „Kováře“
http://www.gmpropellers.com/product/d1bcb6f9-ae…cfd34511883/f5j-13×8
a kužel
http://www.gmpropellers.com/product/9689ba31-f9…7706f05b/f5j-spinner
Pozor na odběr … je to hodně na hraně !!
Výšky a foto viz.
http://stoupak.cz/forum/technika/9766-motor-vrtule-baterky-pro-f5j?start=310
JETI Spin pro 66 Opto je hodně dobrá volba (jen je těžkej a velkej).
Dron regly jsou v evoluci o několik generací dál než „klasika“.
Pár testů mám za sebou a myslím, že tudy vede správná cesta.
Jinak pro těžké F5Jéčko (2600 : – ) mám
Mega 16/15/2,5R s Micro Edition Light 5:1 4S a vrtule 13×8 přímo od „Kováře“
http://www.gmpropellers.com/product/d1bcb6f9-ae…cfd34511883/f5j-13×8
kužel
http://www.gmpropellers.com/product/9689ba31-f9…7706f05b/f5j-spinner
Viz.
http://stoupak.cz/forum/technika/9766-motor-vrtule-baterky-pro-f5j?start=300
a tady
http://stoupak.cz/forum/technika/9766-motor-vrtule-baterky-pro-f5j?start=310
JETI Spin pro 66 Opto je hodně dobrá volba (jen je těžkej a velkej).
Dron regly jsou v evoluci o několik generací dál než „klasika“.
Pár testů mám za sebou a myslím, že tudy vede správná cesta.
Jinak pro těžké F5Jéčko (2600 : – ) mám
Mega 16/15/2,5R s Micro Edition Light 5:1 4S a vrtule 13×8 přímo od „Kováře“
http://www.gmpropellers.com/product/d1bcb6f9-ae…cfd34511883/f5j-13×8
kužel
http://www.gmpropellers.com/product/9689ba31-f9…7706f05b/f5j-spinner
Viz.
http://stoupak.cz/forum/technika/9766-motor-vrtule-baterky-pro-f5j?start=300
a tady
http://stoupak.cz/forum/technika/9766-motor-vrtule-baterky-pro-f5j?start=310
Jinak pro těžké F5Jéčko (2600 : – ) mám
Mega 16/15/2,5R s Micro Edition Light 5:1 4S a vrtule GM 13×8
Viz.
http://stoupak.cz/forum/technika/9766-motor-vrtule-baterky-pro-f5j?start=300
a tady
http://stoupak.cz/forum/technika/9766-motor-vrtule-baterky-pro-f5j?start=310
Ahoj Honzo
Hodit to šlo až překvapivě snadno.Obavy jsem před odhozením měl,ale motor se s tím vypořádal opravdu snadno.
Pavle moc děkuji za inspiraci s těmi dron regulátory.Něco se o tom budu snažit nastudovat a třeba mě přepadne nálada to risknout a vyzkoušet.
Ty regly pro coptery uz jsem zahlidnul v nekolika brusech – naposled treba:
https://m.youtube.com/watch?v=oCwrUn82T0w
Zatim o tom nemam tolik nacteno,ale cena/vykon/spolehlivost vypada skvele.
Regly pro coptery použité v letadlech jsou celkem normální věc, sám to mám například v jednom FPV samokřídle (upozorňuji, že dost nadupaném, žádná hračka, výkon motoru by minimálně na F5J stačil úplně v pohodě), nebral bych to za žádný velký experiment.
V F5J to nepoužívám hlavně kvůli absenci BECu. V tomhle opravdu moc nemají konkurenci regly Castle Talon, kdy pro light F5J naprosto stačí Talon 25 a pro „bitevníka“ Talon 35, v obou případech s interním BEC, takže by se výhoda kompaktnosti malého copter reglu ztratila přidáním externího BECu a souvisejících kabelů.
U silnějších pohonů F3B-E už ale poměry vyjdou trochu jinak a tak by to smysl dávat mohlo, není se čeho bát.
Jinak ale poznámka na Pavla Svobodu k tomu „dále v evoluci“ – tohle z hlediska větroně moc pravda není, regulační část (FETy atd.) je v podstatě stejná jako u novějších reglů pro letadla (viz Talon). Liší se hlavně řídící část kvůli zrychlení smyčky pro řídící jednotku copteru, což jsou věci, které se v letadle (a zejména větroni) nevyužijí fakticky vůbec. Hlavní výhodou je příjemná cena – masová produkce pro dnes „módní drony“ dělá divy a tak i značkové výrobky vyjdou cenově zajímavě.
Tomáši – Castle Talon mají „staré“ svitkové kondenzátory a BEC k ničemu – zkoušeli jsi ho změřit v reálným zatížení 3 až 5 A .. papírově dobrý ALE to je vše.
A to se nebavím o Edge Lite 50 který tě vypeče když nejmíň potřebuješ.
chlapi testoval někdo tyto regulátory? ten BEC vypadá pro HV serva dobře.
https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=YGE-65LVT&name=yge-65-lvt-esc
F.
Regl YGE 65 LVT ESC lítal Boban v Avangeru … možná má ještě v šuplíku a prodá.