Rana Open 2010

Po úspěšném loňském ročníku padlo rozhodnutí o pořádání soutěže Raná open i pro tento rok. Termínově jsme chtěli zajistit co největší pravděpodobnost větrného počasí a využít sílící intenzitu slunečního záření. Volba termínu padla na poslední březnový víkend. Volba to byla vcelku riskantní z důvodu vysoké pravděpodobnosti dešťových srážek a nízkých průměrných teplot. Ze zkušeností ale víme, že na jaře v této lokalitě hodně fouká a proto se pořadatelský tým rozhodl pro tento termín. Tento ročník byl pro pořádání soutěží evropského poháru v Čechách pravděpodobně velice důležitý.

Bez nadsázky mohu říci, že jsme o jedinou soutěž s evropským statutem v srdci Evropy museli bojovat. Za pořadatelský tým mohu prohlásit, že jsme udělali vše pro to, abychom nezavdali ani nejmenší záminku k pochybám a diskuzím na téma o vyřazení ze seriálu. Což bylo potvrzeno i kompetentní osobou a byl přislíben pro příští ročník statut evropského poháru

Samotné závody předcházel páteční trénink nemalého počtu soutěžících. Mnozí byli tedy od ranních hodin na kopci a ladili techniku. Pro většinu pilotů to byl díky sněhové nadílce, kterou přinesla letošní zima, první den na kopci a proto bylo na kopci chvílemi velmi těsno. Většina pilotů přijela ale až na Sobotní prezentaci a zalétávala techniku po zimním spánku rovnou v prvním soutěžním kole. Výkony byly tudíž značně různorodé a nemálo letadel přečkalo soutěžní den jen s velkým štěstím. Důvodem, proč se stávalo, z často nových strojů bazarové zboží bylo bezpochyby větrné počasí. Vítr nám vál po celý soutěžní den čerstvý o síle 10-15m/s s nárazy 15-20 m/s. Směr větru po celý den byl Z-JZ teplota 6-12C. Soutěž rychle ubíhala a poslední sobotní šesté kolo jsme ukončili v 17 hodin. Večerní banket jsme netradičně pojali jako studený, systémem švédských stolů v penzionu skleník, hned na kopci. Akce se povedla dle očekávání, za bohaté účasti většiny pilotů.

Nedělní ráno nás přivítalo stejným počasím jako v Sobotu. Soutěž ale měla rychlejší průběh. Vítr vál ze stejného směru jako v Sobotu ale jeho intenzita ještě o pár metrů zesílila. Počasí bylo slunečnější a rozdíly v podmínkách pro jednotlivé piloty se stávaly viditelnější. Prostor pro přistání se stával velice nebezpečným místem a mezi piloty se rozmáhal názor, že vyhraje ten, kdo bude mít nejvíc letuschopné techniky. Ve výsledkové listině to moc nevypadá, ale počet zničených letadel byl velice neobvyklý.

Myslím, že piloti, kteří nepřidali svým letadlům nějaký ten škrábanec, by se dali spočítat na prstech jedné ruky. Během neděle jsme zapsali do výsledkové listiny dalších 5 kol a poslední z nich, bylo dokončeno před 15. hodinou odpoledne. Vyhlášení proběhlo ve skleníku. A všichni se rozjeli ke svým domovům po celé Evropě.

Co se týká techniky a pilotáže, celý víkend jsme se museli vyrovnat s bočním větrem. Teorie pilotáže při těchto podmínkách je všem samozřejmě jasná, ale její bezchybné provedení v nárazovém větru nebylo až tak snadné. Během soutěže bylo vidět, jak se piloti postupně sžívají se svými novými stroji a kvalita pilotáže má vzrůstající tendenci.

Piloti, kteří se umístili na předních místech, předvedli bezchybný výkon s vytříbenou technikou pilotáže. Bezpochyby jim patří velká gratulace, stejně jako všem ostatním pilotům, za jejich srdnatý boj s přírodními živly. Počasí nám skutečně přálo, už si ani nepamatuji, kdy se na evropském poháru odlétalo 11 kol při 34 pilotech. Velikou zásluhu na tom měl celý organizační tým významně podporovaný všemi českými účastníky. Veliký kus práce odvedl čestný host a komisař FAI pan Tomáš Bartovský, který nemalou částí přispěl k hladkému průběhu soutěže vytvořením výsledkové listiny.  Děkuji tímto všem za podporu a účast na soutěži a budu se těšit na příští rok.

Výsledky PDF

Fotografie T.Winkler
Fotografie M.Perner