Roman Vojtěch | 17.04.2013 |
F3B, Dílna |
Uzavřeno |
Mám tady pár dalších drobností, které by Vám mohly ulehčit „těžký úděl“ F3B pilota. Již dříve zde zaznělo, že kdo nepozná 1g v čumáku svého košťátka, je úplný jeliman (mrkanec). Já tedy ve vzduchu 1 g asi nepoznám, ale 3g v pohodě. Prostě se mám ještě hodně co učit. Pro přesné určení těžiště jsou ke koupi různě ne/dokonalé systémy, ale není nic přesnějšího než třeba obyčejný ostrý šroubovák. Já používám zahlubovač(?) děr (byl jsem upozorněn, že se jedná o srážeč hran, já jsem takový strojař amatér, prostě to napíchněte na něco s hrotem…ať díra v křídle stojí za to)
Na horní straně trupu mám na požadované pozici těžiště maličké důlky udělané hrotem zmiňovaného zahlubovače a garantuji Vám, že 1g poznáte. Pokud použijete nástroj s hrotem místo šroubováku, tak poznáte i stranové rozvážení modelu.
Kdepak máme to těžiště? Začátek náběžné hrany mám označen drobným zářezem skalpelu na horní straně trupu. Zespodu trupu mám rovněž zářez označující náběžku. Měřím od něj vzdálenost „odtokovky“ háčku. Opravdu záleží na 0,5mm. Mimochodem znáte ty legendy o poloze háčku 20°-30°před těžištěm apod? Že bych napsal další „kontroverzní blábol“?
Seřízení F3B modelu je opravdu o desetinách milimetru na řídících plochách. Pomoci by Vám mohly dva další nápady.
S ohledem na dnešní módu protažení řídících ploch (klapky, křidýlka, výškovka) až do konce nemáte vlastně žádnou kontrolu o jejich poloze. Můžete použít příložníky (zde uhlíkový roving). Výrobce modelu Vám je určitě za pár tisícovek rád dodá (úsměv) a nebo si je vyrobte sami.
Příložník na výškovku a křídlo (spodní hrana)
Pro rychlou kontrolu i nastavení odtokovky mám na trupu značky. Jsou to vyvrtané drobné důlky „zamáznuté“ bílou barvou. Fotka je hrozná, já vím, ale snad pochopitelná. Víte co je podprahové vnímání? Zatímco v kině Vám během zlomků sekundy promítají reklamu na Coca-Colu a hygienické tampony, tak na Lomcováku je vzadu velice nenápadně rozmáznutá DC-16 od nejmenované firmy z Příboru. No nedělejte to za ty prachy, že ano?!
Rovněž bílou barvou mám označen přechod klapka/křidýlko. Ihned vidím, že je něco špatně.
Další dva obrázky se již netýkají jen F3B modelů. Do špičky vteřiňáku si můžete koupit tenké teflonové trubičky a dávkování je naprosto přesné. Trubičky v podstatě nazasychají. Není třeba nic uzavírat. Když je řeč o vteřiňáku. Víte že existuje i tzv. Super-Gold+ (BSI)? Ano je mnohem dražší než obyčejný, ale nesmrdí, tak snadno nezestárne, při urychlení nebělá a nezahřívá se (foam safe).
Teflonové trubičky v uzávěrech vteřiňáku.
Poslední tip z mé dílny má jméno Perma-Grit. Nástroje od této firmy používám dlouhé roky a vypadá to, že mne doprovodí při mé „brusné“ aktivitě až do hrobu. Letos jsem si dovezl ze Sinsheimu Perma Grit-šmirgl na plechu! Přizpůsobíte si tvar, dostanete se hranou v podstatě kamkoliv. Fantastická věc.