Přemýšlel jsem nad názvem tohoto příspěvku a nic lepšího než „živý mix“ mě nenapadlo. O co se tedy vlastně jedná? V DC-16 máte až 20 volných mixů pro 10 letových fází. Dohromady tedy 200 volných mixů (Graupner MC-24 jich má 12). Každý mix má nějakou vstupní a výstupní funkci. Obecně můžete kterýkoliv mix aktivovat/deaktivovat pomocí libovolného přepínače.
U Jeti vysílače můžete ovšem místo přepínače danému mixu přiřadit i libovolný proporcionální ovladač. Znamená to, že váhu/poměr mixování mezi vstupní a výstupní funkcí můžete během letu libovolně měnit-vzniká Živý mix. Pro mě je tato funkce naprosto geniální a přelomová. Výtečná je především na zálet modelu, ale i pro běžné užití v některých letových fázích. Uvedu Vám jeden příklad použití.
Letová úloha průlety (v daném čase doletět co nejdál tzn. co nejrychleji s co nejmenším opadáním).
Na potenciometru 5 (P5-pravá strana) mám naprogramováno:
- Zakřivení odtokové hrany; ve středové poloze je profil v „nule“, P5 max. přitaženo je 2mm dolů, P5 max. potlačeno 1mm reflex (odtok.hrana nahoru), zde zatím ještě „živý mix“ použitý není
Na potenciometru 6 (P6-levá strana) mám naprogramováno:
- Proměnné snap-flaps (výškovka->odtokovka). P6 max. přitaženo velké snapy, P6 max. potlačeno snapy vypnuté. Zde již P6 funguje jako proměnná váha mixu Výškovka->Klapky, Výškovka->Křidýlka.
- Proměnný mix Křidýlka->Směrovka. Se zvyšující se rychlostí modelu se váha mixu (P6) blíží k nule tzn. směrovka je vychylována méně.
- Na stejném potenciometru mám ovšem i diferenciaci křidýlek (+klapek). Jak se zvyšuje rychlost (P6 začínám posouvat dopředu) modelu, tak se začíná proporcionálně snižovat diferenciace křidýlek i klapek.
Přemýšlím, zda by nebylo výhodnější použít jako váhu diferenciace křidýlek (+klapek) vlastní výškovku. Velké přitažení výškovky (vysoký souč. vztlaku Cl) velká diferenciace, malé přitažení výškovky (nižší Cl) malá diferenciace.
Všechno budu muset ověřit ve vzduchu, ale možnosti, které mi v tomto směru dává DC-16 jsou pro mne hodně příjemným překvapením. Je pouze škoda, že není možné mít funkci „živé váhy“ i pro DR (Dvojité/Expo výchylky).
ex post- vďaka za ergonomické postrehy z DC 16- a len tak ďalej- rád si prečítam ďalšie. Hlavne ma /a určite nielen mňa/ bude s odstupom času zaujímať prevádzková spoľahlivosť vysielača. Programovaním je určite zaujímavý, ale zachytil som na nete nejaké zmienky o jeho náhodnom vypnutí počas letu, či problémy s dosahom, a spoľahlivosť je podľa mňa v tomto smere absolútne kľúčová.
Ahoj Juraji,
dost dobře nevím, co Ti na to mám odpovědět. Obšírně jsem se vyjádřil již v předchozím článku. Pouze bych se opakoval. O tom, že spolehlivost RC systému je vlastnost klíčová, snad nikdo nikdy nepochyboval. Detaily sdělím na konci sezony 2013. Pokud se zde dříve neobjeví inzerát na výhodnou koupi DC-16 (smích).
Těšil jsem se, že přijdeš s nějakými novými triky pro DC-16…
🙂 tak to sa ospravedlňujem, vysielač bohužiaľ nevlastním- financie nedovoľujú, ale zaujímam sa oň a teší ma, že sa o ňom dozvedám práve tu, lebo tento web dlhodobo považujem za nezamorený kravinami – v mojej predchádzajúcej reakcii som len uviedol, že s odstupom času ma bude zaujímať spoľahlivosť- a tá sa bude dať,samozrejme, zhodnotiť až za relatívne dlhý čas používania, mala to byť teda len taká pripomienka /prosba/ o zverejnenie ďalších postrehov, ktoré určite s pokračovaním užívania prídu…
Hmmm, zajimave veci to umi. Uprava diferenciace podle pritazeni vyskovky (pripadne i lehke pridani mixu krid->smer) urcite ma smysl (nejen pro vetronare).
Podobnou funkci mela i MC 20, pri vysunutych brzdach bylo mozne nastavit omezeni diferenciace kridelek a velikost toho omezeni byla zavisla na vychylce kniplu (mas pravdu, ma to byt s mekkym i 😉 brzd.
Napada me pouziti (pro letadla s motylem), kdy pri pristani bude rizena „vaha“ mixu krid->smer podle potlaceni vyskovkoveho kniplu. Naplno potlaceno – mix omezen na 0%, vyskovka v neutralu – mix na standartni hodnote. Duvod? Pri pristani je potreba tesne pred cilem naplno potlacit, aby se cumak pekne zapichnul. Pokud je v tom okamziku i nejaka korekce kridylkama ( a tedy diky mixu i smerovkou), tak vysledna vychylka motyla je takova, ze uz nedojde k plnemu potlaceni obou klapicek motyla. A vysledek je zrejmy: reakce je pomalejsi, preleti se „kilo“ a jeste se trup nezapichne, takze je z toho „krasnych“ 90, souperi jasaji a ja si rvu vlasy jak jsem to zase pos…. 🙂
Jen se ale desim situace, kdyz si tohle radio koupi ne uplne zkuseny pilot a bude chtit naplno vyuzit jeho moznosti 🙂 Nasype tam tuny mixu….. a pak uz bude jen nadavat, co si to koupil za shit eroplan, ze to nelita! 🙂
Proto budiz zopakovano: 90% uspechu je v zakladnim serizeni, tedy teziste, podelny serizeni, spravny velikosti vychylek, diferenciace kridylek (+mix krid->smer) a pak litat, litat, litat, pokud neni eroplan doknale „v ruce“. Bez toho pilot nepozna, ze vubec k nejake zmene v chovani doslo.
Ačkoliv nevěnuji tomuto rádiu příliš pozornost, je vidět že v Jeti vědí kudy se vydat. Jsem rád a fandím jim i přes mnoho nedostatků, které se s vývojem a marketingem vážou a myslím, že kdo chce super rádio, tak bude vědět kam šáhnout. Abych neby OT, tyhle „živé mixy“ jsou 100% na F T-14 a T-18 (ostatní neznám). Používám je pro nastavení velikosti mixů přes poťák, samozřejmě lze použít i knipl nebo vypič. Takže řekněme, že se bylo kde inspirovat:)
Re: Michal V.
18.12.2012 at 02:09
O toho nezkušeného pilota bych se nebál. Ten takové věci neřeší. Ostatně má možnost se zeptat na Lomcováku (lehké pousmání).
Re: Radim
18.12.2012 at 08:51
O Futabě vím, že má proměnné váhy mixu. Proto byla Futaba FX-30 jediný alternativní kandidát na výměnu za Graupnera MC-24. FX-40 je mi nesympatické rádio. Palcovky (T12, T14, T18) nelítám neb to neumím. Jinak soft u high-end Futab nemá konkurenci. Pročítal jsem si manuál od T14 a to je trochu jiná liga i oproti kladně hodnocenému Jeti.
Ahoj Romane, dotaz malinko mimo téma. Pokud si u tohoto rádia přiřadíš například vztlakovým klapkám 4 oddělené klapky, které ovládání například 8 serv, 2 na každou klapku, můžeš je ovládat jedním vypínačem či jiným prvkem, ale nastavit si pro průběh každého z 8 serv jinou křivku?
Ahoj Juro,
děkuji za Tvoji otázku. Donutil si mne chvíli přemýšlet, zkoušet a cvakat. Odpověď zní; ANO je to možné.
Jakémukoli z 16 serv přiřadíš jakýkoli ovladač (knipl, poťák, spínač, log.spínač) a závislost tohoto serva na zmíněném ovladači může být definována až 9 bodovou křivkou. Pozor! Toto můžeš udělat pro každou z deseti letových fází jinak.
Jsem neustále v zajetí Graupneřího (MC-24) způsobu programmování a uvažování. Jelikož 8 serv v křídle běžně neřeším, Tvůj dotaz mě posunul dál v pochopení Šestnáctky.
Doufám, že to nebude znít servilně vůči Jeti. Obecně bývám spíše kritický a nikdy jsem nevěřil, že jsou schopni u prvního rádia něco takového zprogramovat. Zmýlil jsem se. To rádio (DC-16) mě dostává…
P.S. Když tak čtu svůj předchozí příspěvěk, tak vůbec netuším, zda něco takového Futaba umí.
No vidíš, to jsem neměl v úmyslu 🙂 Jestli jsem to tedy správně pochopil, tak je možné vzít např. 1 přepínač, pověsit na něj třeba 8 serv a pro každé z nich nastavit libovolnou křivku (a rychlost pohybu?), kterou budou při přepnutí či změně výchylky ovladače dodržovat, je to tak? Typické použití – sladění chodu hromady serv, klapky, křidélka, cokoli, přičemž je řídí 1 či více ovladačů. Pochopil jsem to správně? Mohl bych třeba části z těch serv nastavit jinou rychlost přejezdu než těm ostatním? jinými slovy je rozdělit do skupin a těm přiřazovat různé parametry? nebo to musím dělat servo po servu? Líbily by se mi třeba „profily“. nastavím si třeba 2 profily chování serva a pak jenom přecvakávám serva a říkám, který ze 2 profilů má dodržovat. nebo musím otrocky nastavovat jedno servo po druhém a pořád kontrolovat jestli je mám stejně nebo jsem někde udělal chybu?
Zeptal bych se spíše, kolik klapek je je „předprogramováno“ v mixu, který by se mohl jmenovat CAMBER MIX? Jinak Futaba umí:)
Dzordzik: je to možné udělat několika způsoby, záleží vždycky co je hlavním cílem.Je možné výstup jedné funkce přiřadit několika servům. U serv nastavíš subtrimy a výchylky, křivky a zpoždění už nastavuješ pro danou funkci (všechna serva budou mít krom dorazů stejnou křivku). Pokud je ale prioritou křivka pro každé servo, tak je nutné vytvořit novou funkci a té přiřadit jen servo. Pak je ale nutná spousta mixů …
re: Dzordzik
19.12.2012 at 17:37
„Jestli jsem to tedy správně pochopil, tak je možné vzít např. 1 přepínač, pověsit na něj třeba 8 serv a pro každé z nich nastavit libovolnou křivku (a rychlost pohybu?), kterou budou při přepnutí či změně výchylky ovladače dodržovat, je to tak? Typické použití – sladění chodu hromady serv, klapky, křidélka, cokoli, přičemž je řídí 1 či více ovladačů. Pochopil jsem to správně?“
Rychlost pohybu každého serva zvlášť, ANO pochopil si to správně. Jak ale píše Martin, toto je už hodně obecné zadání a pro reálný model letadla budeš potřebovat opravdu vše zprogramovat. Pro masochisty lahůdka.
„Mohl bych třeba části z těch serv nastavit jinou rychlost přejezdu než těm ostatním? jinými slovy je rozdělit do skupin a těm přiřazovat různé parametry? nebo to musím dělat servo po servu? Líbily by se mi třeba “profily”. nastavím si třeba 2 profily chování serva a pak jenom přecvakávám serva a říkám, který ze 2 profilů má dodržovat. nebo musím otrocky nastavovat jedno servo po druhém a pořád kontrolovat jestli je mám stejně nebo jsem někde udělal chybu?“
Tak profilů se Ti zachtělo? Ano, ve Woknech v grafickém editoru si definuješ objekty a ty si pojmenuješ. Potom pouze myší přetahuješ jednotlivé prvky a definuješ vazby. Na závěr si můžeš na virtuálním 3D modelu ověřit správnou funkčnost celého projektu. Průběžně to kontroluje možné konflikty, duplicity a rovněž např. dorazy serv (smích) „Ses zbláznil nééé?!“, zas až tak dobré to rádio není. To nějaké rádio umí? Musíš to udělat servo po servu.
Re: Radim
19.12.2012 at 20:33
max. 4 klapky + 4 křidýlka
Pokud si u tohoto rádia přiřadíš například vztlakovým klapkám 4 oddělené klapky, které ovládání například 8 serv, 2 na každou klapku, můžeš je ovládat jedním vypínačem či jiným prvkem, ale nastavit si pro průběh každého z 8 serv jinou křivku?
Experimentoval jsem s něčím podobným u F3Ačka, dvě serva na VOP.
Jednoduché řešení je v typu modelu dát dvě serva na VOP. Pak nastavíš středy serv, krajní výchylky serv a dál se k tomu chováš jako k jednomu servu.
Jenže jsem zjistil, že průběh není shodný v celém rozsahu. Asi tam není naprosto schodné napákování, možná serva. Zjistil jsem to položením laserových ukazovátek na VOP do modelíny a promítáním na vzdálenou stěnu.
Vyřešil jsem to tak, že jsem vytvořil dvě FUNKCE VOP_prava a VOP_leva, které dostaly jako zdroj otočný potenciometr nad pákou VOP. Pro každé servo jsem pak doladil křivku funkce v bodech 2,3,4,6,7,8 bodě (1, 5 a 9 jsou už naladěné ze serv a není třeba řešit).
Nakonec jsem u obou fcí výhodil otočný potenciometr a dal jako zdroj knipl VOP.
No rozdíly nejsou velké, ale …..
re: Dzordzik
19.12.2012 at 17:37
re: Roman Vojtěch
20.12.2012 at 09:34
Možná by ses divil, u staré dobré MC4000 Multiplexu to nebyl problém, říkali tomu multimix. Bylo možné jich klidně řetězit několik za sebou, a až na konci se na ně pověsily servomixy a jednotlivá serva. GUI samozřejmě odpovídalo své době (čyřřádkový display) a nastavit to bylo utrpení (bez tužky a papíru v mém případě nemožné)…
Jinak z toho, co zatím o DC-16 píšeš, mi to připadá, že je její filozofie programování dost podobná MC4000. Což je jen dobře, MC5000 už takové možnosti nemá.
Re: Tomáš Heczko
20.12.2012 at 14:08
Ahoj Tomáši,
o MPX MC4000 lidi mluví s respektem dodnes, to je nepochybné. Co je MC5000 mi ani strýček Guugl nenašel. Pravděpodobně máš na mysli MPX Profi TX16?
Zajímavé povídání o použití MC4000 na F3F modelu (svah) napsal kdysi Mike Shelim. S DC-16 jde vše co Mike popisuje udělat velice snadno. Můj F3B setup na DC-16 je složitější. Přes svátky možná něco stvořím a dám ke zdrcující kritice na L.
Manuál k DC-16 je hodně stručný. Pro začátečníka to musí být asi zoufalství. Na druhé straně, když jsem poprvé zapnul Šestnáctku a začal programovat F3B model, tak jsem byl velice překvapený, jak jsou jednotlivé kroky logické a snadné. Vůbec jsem manuál nepotřeboval.