Navigátor na baterky (doplněno 12.10.2011)

O navigátoru F3B na baterky uvažovalo jistě hodně lidí a určitě již hodně dávno. Mluvící stopky jsem dostal od tureckého kamaráda již po Mistrovství světa F3B v Chrudimi v roce 2001. Už v roce 2007 jsem se snažil s Honzou Tupým dokončit mluvícího navigátora na kterém pracoval s Jirkou Baudisem už nějakou dobu. Všechno to usnulo, vyšumělo, něco bylo špatně.

Philips GoGear Raga. Důležité je velké tlačítko na spuštění/pozastavení přehrávání

V Laiwu (MS F3B Čína 2011) přiskotačili všichni Amíci na plac s iPodem Shuffle připnutým na bundě a se špunty v uších. Říkal jsem si, že tam asi mají nějakou relaxační hudbu a pouštějí si to, když dostávají 8 průlet před koncem pracáku, aby se duševně nezhroutili (smích). Nikoliv, oni tam měli prostě namluvené stopky letového času. Na termiku 10 minut, na průlety 4 minuty a myslím, že na rychlost neměli nic(?) Přišlo mi to jako výborný nápad přesně v duchu hesla „Keep it simple“.

Celý příběh dokonale jednoduchého a přesto do detailu zpracovaného iPod Shuffle od Applu (Apple dělá překrásné věci) se ovšem hned zpočátku trochu pro Američany „šmodrchal“. Zatím nekompletní FAI jury řekla-NE!

Hoši s tím celé dva roky trénovali, založili na tom celou mozaiku detailů své F3B logistiky a najednou jim do „hradu“ chtěl někdo kopnout. Já, jako ředitel soutěže, jsem s tím neměl jediný problém. Potom co mne ujistili, že jim nikdo do sluchátek nepředává žádné informace, byla pro mne celá záležitost vyřešena-klidně to používejte. Během předzávodu tedy dostali svolení k použití sluchátek s iPodem doprovázené lehce nakyslými obličeji jury, ale nad vlastním mistrovstvím visel velký otazník.

Naštěstí pro ně si to těsně před šampionátem přikvačil náčelník ze všech náčelníků nejvyšší (Tomáš Bartovský, třetí člen a předseda FAI jury) a neshledal na použití hliníkového šperku od Applu nic závadného. Nemají to chlapci z FAI vždy jednoduché rozhodování, zvláště potom při takto vrcholných akcích, jako určitě mistrovství světa je.

Nějak jsem ovšem odbočil a předchozí „historka z natáčení“ se týká mého nového navigátora na baterky pouze okrajově. Už v Pekingu jsme s Honzou Stonavským šmejdili po desítkách Apple storů a neustále se snažili usmlouvat lepší cenu na zmiňovaný iPod Shuffle, než nabízených 398RMB-brali jsme to spíše jako sport. Pokud byli číňani ochotni smlouvat o čemkoli, tak u Apple výrobků to neplatilo. Nabízeli 8RMB dolů, ale to nám nestačilo. Nic jsme nekoupili.

Po příjezdu domů a po chvíli hledání na Alze jsem si vyhlédnul malého Philipse, který sice není tak dokonale krásný jako iPod, ale zase toho umí mnohem víc:

  • je levnější (nakonec jsem ho koupil na www.mall.cz)
  • má displej
  • má kapacitu 4GB
  • umí třeba i FLAC
  • dobijete ho za 5minut (90minut přehrávání) z běžného USB portu
  • nemusím používat šílené iTunes, funguje jako mass storage
  • jéé, ono to má i FM rádio
  • jéé, ono to umí i audioknihy tzn. umí to asi přehrát jen jednu skladbu a potom se to zastaví(?)
  • mínus, nemá klipsu na připnutí, ale po zvoleném umístění (bočnice MC-24) je otázka, zda to je výhoda nebo nevýhoda
  • mínus, dodávané pecky padají z uší, chtělo by to něco na zaháknutí za lopuch
  • mínus, zadní stěna přehrávače je pogumovaná, tam bude mít oboustranná lepicí páska asi problém(?), trochu šmirglu tomu pomůže

Teď už jenom musím nějak vytvořit zvukové soubory. Jak by takový soubor mohl vypadat:

  • vždy by měl odečítat
  • MP3 tag-termika, odečítání po 15 vteřinách, start, devět čtyřicetpět, pink, devět třicet, pink, devět patnáct, pink, devět nulanula, pink, osm čtyřicetpět, pink…
  • devátá minuta po deseti vteřinách, desátá po pěti vteřinách, posledních deset vteřin po jedné
  • MP3 tag-vzdálenost, odečítání po deseti vteřinách, start, tři padesát, pink, tři čtyřicet, pink….
  • poslední minuta po pěti vteřinách, posledních třicet vteřin po jedné

Máte nějaký lepší nápad? Pokud je někdo z vás profíkem a vytvoření takového „mluvícího“ souboru je malina, tak se mi prosím ozvěte. Budete na tabuli cti na Lomcováku. Jinak si to budu muset zpatlat zase sám.

Pokud Vás sluchátka neoslovují, můžete zkusit připojit na MP3 přehrávač externí reproduktor. Reproduktor má vlastní aktivní zesilovač napájený LiPo. Nabíjí se přes USB a dovede hrát docela nahlas. Doplněno 12.10.2011

Doplněny fotografie 11.10.2011

 

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

35 comments to Navigátor na baterky (doplněno 12.10.2011)

  • Ahoj Tomáši,
    ano problém je třetí osoba. Vágní vysvětlení jury bylo, že zatímco u „kecacích stopek“ všichni slyší co se line z reproduktoru, u sluchátek nikdo neví co tam máš. Neřkuli, že vlastní „MP3“ není třeba přijímač (?!). Je to na dlouhou diskuzi.

    Pokud se podíváš termovizí do určitého protoru, tak vidíš vlastně „stoupáky“, „klesáky“, vidíš úplně všechno. A představ si, že to pravidla FAI nezakazují. V pylonech vás to nezajímá, ale v tichém-bezmotorovém letu, je „čtení“ vzduchu alfa&omega všeho.

    S tvým svolením zde publikuji i příspěvek, který si mi k tématu „navigátor na baterky“ zaslal do mailu. Možná někomu poslouží jako zajímavá informace.

    ———
    Ahoj,

    zaujalo mě to….

    Já osobně používám něco podobného, pokusím se to popsat.

    Moje Futaba T14MZ umožňuje přehrávat zvukové soubory na základě spínačů (ať
    fyzických, tak virtuálních).

    Pro létání kolem pylonů je naprosto klíčová přesnost létání. Řídit letadlo, když
    letí kolem 300km/h s přesností na metry je prostě trabl a cílem je být „za
    pylonem“ co nejkratší dobu (stejné jak u F3B).
    Nejtěžší je to u zadního pylonu, kdy je problém odhadnou vzdálenost. „Hloubku“
    prostě odhaduješ blbě. Naší výhodou je, že pyloňák letí „relativně“ ustáleně a
    na tom je to celé postavené.

    Při výletu ze zatáčky zmenšuji výchylku VOP, virtuální spínač na VOP v cca 50%
    spíná (je nastaven tak, že spíná jen ze strany od víc k méně) a začne přehrávat:
    Tři, Dva, Jedna, Pííííííp. Na pípnutí točím. Při letu zpět se děje to samé a mám
    možnost zkontrolovat jak nastavení sedí.
    Soubory mám v různé délce od 1,6sec do 1,9sec. Rozdíl je vždy v pauze na
    začátku, interval od tři do píp je stejný.

    Funguje to automaticky. Na tréning DOKONALÉ. Člověk se tím solidně driluje. V
    závodech to tak nějak spíše neslyším. Odhaduji, že 1/4 je z důvodu okolního
    hluku, 3/4 ze závodního vybuzení.
    ———–

  • Díky tobě jsem se dokopal k dotáhnutí myšlenky. Reprák je SUPER. Díky.
    Nějaké info zde: http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=38&t=43047

  • Ahoj Tomáši,
    koukám, že jsi to opravdu „vymazlil“. Co třeba nezkusit vykuchat střeva (největší je stejně umělohmotná ozvučnice) a udělat to trochu více „šik“(?) Pokud reprák používáš i ke svému mobilu či noťasu, tak to asi nebude ekonomické řešení, ale u toho rádia za 100k (úsměv) bych to už neřešil.

  • Ahoj,

    měl jsem RAIKKO rozebrané, abych určil, „co je reálně třeba“ a je třeba opravdu vše. Ve spodní části je elektronika a akumulátor. Místo na přidělání moc nebylo. Horní část je plná vlnovce a skutečná membrána je až nahoře (to červené http://www.rcmania.cz/download/file.php?id=1207&mode=view ).
    Umělá hmota slouží spíše jako kryt. Co mě rozčiluje je miniUSB. Tam možná podniknu nějaký výzkum a předělám to na 3,5mm jack ohnutý 90stupňů ať je to pohodlnější.

    O víkendu jsem s tím trošku experimentoval a simuloval „ozi knoflík“, lze nastavit hlášení na polohu potenciometru a „morálně“ drtit soupeře 🙂 informací o aktuálním nastavení křídla.
    Prostě další hračka.

  • Tobě to umí říkat polohu kniplu nebo nějaké jiného ovladače?! Na stisknutí jiného ovladače? V jakém rozlišení, procenta?

  • thr

    Ahoj Romane, 14MZ umí spustit WAW na v podstatě jakýkoli spínač – fyzický i „virtuální“, tedy vlastně poloha kanálu. Není to tedy o tom, že by ti říkala polohu v procentech, to ne, ale velmi snadno ti řekne aktuální mix, letový režim. atd

    Jde o tebou namluvené hlášky (nebo vyrobené v počítači), nikoli o nějakou interní syntézu hlasu.

    Já to mám v F5J, což je tomu,co létáš ty blíže. V podstatě mi to říká letové režimy (takže můžeš cvakat poslepu a máš potvrzeno, co se děje), pak tam mám nějaké mixy (hlášky typu „mix směrovky zapnut/vypnut“) atd.
    Naproti tomu se mi moc neosvědčily hlasové stopky – on samozřejmě 10minut dlouhý WMA file spustit jde, ale při jeho přehrávání má 14MZ problém dělat něco jiného (myslím jiné zvuky atd., řízení je v pohodě) a není to ono. Tomasc má v tomhle výhodu – on si spouští jen „kratičké odpočty“, což není problém.

  • Ahoj Tomáši (thr),
    pokud mi to neřekne na „vyžádání“ polohu nějakého proporcionálního ovladače s přesností na %, tak je to k ničemu. Je otázka, zda i toto rozlišení je dostatečné (já vím, jsem úchyl). Hmatová orientace u Ozi knoflíku je mnohem jednodušší a dokonalejší (opravdu to funguje a mám z toho radost).

    Honza „Carbon“ Uhlík má Futabu FX40 a to je asi to stejné co 14MZ(?). Vždycky se usmívám, když mu to tam kváká „termika“, „rychlost“ atd. Ze svých dlouholetých zkušeností mohu říci pouze jedno. Je to skoro k ničemu.

    Na poli, na židličce v klídku u lesa mají tato oznámení možná nějaký smysl. Na závodech, ve stresu, ve větru, když na tebe kříčí deset lidí, jsou takové hlášky naprosto k ničemu. O tom jsem přesvědčený. Během 1sec nevíš co tam máš a pokud nemáš z tréninku 10.000x naučené hmatové „odečtení“ dané letové fáze či jiné funkce, tak tvůj pohled končí na displeji vysílače a jseš přesně tam, kde jsi být nechtěl; v pr…li!

    Že nejdražší rádio na světě(?) není schopné bez vedlejších nepříjemných efektů přehrát WMA soubor je jistě trpké zjištění.

    V současné době mám na MC-24 sedm letových fází a jsem v koncích (Graupner popisuje, že jich má 8, ale já dodnes nechápu, jak tu osmou aktivovat), potřebuji další. Já vím, zní to skoro úchylně, ale jsou fce, které u MC-24 umím řešit pouze letovými fázemi a těch se již nedostává. To ale už o MP3 není.

  • Tobě to umí říkat polohu kniplu nebo nějaké jiného ovladače?! Na stisknutí jiného ovladače? V jakém rozlišení, procenta?

    Přesně. Ale musím to vymyslet, natočit a nastavit. Není problém, abych si na otočný potenciometr, když dosáhne výchylky 20% nechal přehrát předem připravený zvuk „odtokovka dolů 3mm“. Když dosáhne 40%, tak předem namluvený zvuk „odtokovka dolů 4mm“, atd…
    Viděl jsem velmi vtipný zvuk na přepínání autorotace vrtulníku „A je to v prd…“

    Vezmu radio na „China párty“. Jestli máš nějaké oblíbené mp3, tak pošli, naleju to předem na kartu.

    Zvuky jsou docela v pohodě. Přehrávání WMA má nejnižší prioritu. Třeba na pípaní při trimování je hudby po-zastavena.

  • Jan Uhlík

    Fšechno jde (u fujtaby samozřejmě úplně lehce). Momentálně pilně pracuji na odstranění fce praštění se do hlavy a fláknutí s érem vo zem – asi nejaky bug.
    Dodej ty mp3 a já Tomáš Ti to předvede. To nad čím uvažuješ – kuchnutí mp3 přehrávače a dobastlení k druhému přijímači tady není nutné. Mohu nastavit hromadu virtuálních spínačů na libovolnou polohu jakéhokoliv ovladače a pokud si vyrobím příslušné wma tak je mohu libovolně poustět.
    A ty moje průpovídky „termika, rychlost….“ to je jenom třešnička – ano jednoznačná a naučená poloha spínačů – to co jsi za poslední rok asi 3x měnil 🙂

  • thr

    Romane, je to o zvyku… Já přirozeně cvakám poslepu, ale prostě jsem si zvykl na to, že následuje hlasové potvrzení. Když jsem teď nedávno při záletu nového letadla letěl bez toho (nějak jsem zapomněl nastavit 🙂 ), tak jsem byl úplně v pytli a pořád koukal na displej – přitom se posléze ukázalo, že jsem to poslepu cvakl úplně vždycky dobře, ale zkrátka to mám zažité s tím potvrzením.
    To přehrávání WMA zas takový problém není, rizika prakticky nulová, nicméně jako „dlouhé stopky“ se to aspoň mě neosvědčilo, tak jsem to víc neřešil.

    Ad indikace polohy – s přesností na procento to bohužel neuděláš, je to jen o nějakém počtu namluvených variant – viz tomasc a carbon.

    Co se týče letových fází, tak to jsi opravdu extrém, jen zírám. 14MZ jich umí taky 8 (u ní tedy zapnout jde všech 8), ale k tomu jsem se zatím fakt nedostal, užívám v zásadě jen tři a koketuji s dalšími dvěmi.

  • Čau Tomáši (thr),
    zvyk je železná košile. O tom není pochyb. K letovým fázím (byl by asi zajímavý článek proč a jak už roky hledám to své optimum).

    1.Test
    2.Přistání
    3.Start
    4.Start2
    5.Termika
    6.Průlety
    7.Rychlost

    …a jsem v koncích. Každá z těch zmíněných by mohla mít 3 „subfáze“. 20 letových fází klidně uživím, jednou až bude v důchodu nálada, tak o tom napíšu (to už zase nebude Lomcovák). Samozřejmě pojem „letová fáze“ se asi u různých výrobců vysílačů liší. Graupner to má prostě takto.

  • thr

    Ahoj, co dělá fáze test?
    Přistání, termika, průlety a rychlost je mi jasné. Start a start 2, to je asi začátek startu a pak výstřel?

    Jinak celkem chápu – dlužno dodat, že sice mám primárně fáze tři, ale v rámci fáze třeba cvakám spínačem klapky na rychlost (což upraví i trim VOP) a další věci, takže při jistém pohledu by to klidně šlo označit za další fázi atd.

  • Myslím, že bychom se měli sejít (já, carbon, thr) a převést Romana na temnou stranu síly.
    Mě osobně by vlastně zajímalo, zda je 14MZ opravdu o hodně dál než MC-24.

  • pro thr:

    Fáze test

    každé servo má nějaký offset (většinou teplotní), můžeš mít i mechanické problémy (třeba po tvrdém přistání)

    -pouze tato fáze má všechny řídící plochy spolehlivě v nule
    -ihned po zapnutí vysílače přepnu do letové fáze test a případné odchylky doladím do nuly
    -jedině potom mi mohou všechny ostatní letové fáze souhlasit

    pro TomasC:

    Přiznám se, že programování nejdražšího vysílače na světě, by mne velice zajímalo. Na letišti na to nebyl nikdy čas a nálada. Určitě něco domluvíme.

  • thr

    Aha, to je docela chytré. To by se občas mohlo hodit.
    Ad programování – určitě můžeme něco probrat…