Navigátor na baterky (doplněno 12.10.2011)

O navigátoru F3B na baterky uvažovalo jistě hodně lidí a určitě již hodně dávno. Mluvící stopky jsem dostal od tureckého kamaráda již po Mistrovství světa F3B v Chrudimi v roce 2001. Už v roce 2007 jsem se snažil s Honzou Tupým dokončit mluvícího navigátora na kterém pracoval s Jirkou Baudisem už nějakou dobu. Všechno to usnulo, vyšumělo, něco bylo špatně.

Philips GoGear Raga. Důležité je velké tlačítko na spuštění/pozastavení přehrávání

V Laiwu (MS F3B Čína 2011) přiskotačili všichni Amíci na plac s iPodem Shuffle připnutým na bundě a se špunty v uších. Říkal jsem si, že tam asi mají nějakou relaxační hudbu a pouštějí si to, když dostávají 8 průlet před koncem pracáku, aby se duševně nezhroutili (smích). Nikoliv, oni tam měli prostě namluvené stopky letového času. Na termiku 10 minut, na průlety 4 minuty a myslím, že na rychlost neměli nic(?) Přišlo mi to jako výborný nápad přesně v duchu hesla „Keep it simple“.

Celý příběh dokonale jednoduchého a přesto do detailu zpracovaného iPod Shuffle od Applu (Apple dělá překrásné věci) se ovšem hned zpočátku trochu pro Američany „šmodrchal“. Zatím nekompletní FAI jury řekla-NE!

Hoši s tím celé dva roky trénovali, založili na tom celou mozaiku detailů své F3B logistiky a najednou jim do „hradu“ chtěl někdo kopnout. Já, jako ředitel soutěže, jsem s tím neměl jediný problém. Potom co mne ujistili, že jim nikdo do sluchátek nepředává žádné informace, byla pro mne celá záležitost vyřešena-klidně to používejte. Během předzávodu tedy dostali svolení k použití sluchátek s iPodem doprovázené lehce nakyslými obličeji jury, ale nad vlastním mistrovstvím visel velký otazník.

Naštěstí pro ně si to těsně před šampionátem přikvačil náčelník ze všech náčelníků nejvyšší (Tomáš Bartovský, třetí člen a předseda FAI jury) a neshledal na použití hliníkového šperku od Applu nic závadného. Nemají to chlapci z FAI vždy jednoduché rozhodování, zvláště potom při takto vrcholných akcích, jako určitě mistrovství světa je.

Nějak jsem ovšem odbočil a předchozí „historka z natáčení“ se týká mého nového navigátora na baterky pouze okrajově. Už v Pekingu jsme s Honzou Stonavským šmejdili po desítkách Apple storů a neustále se snažili usmlouvat lepší cenu na zmiňovaný iPod Shuffle, než nabízených 398RMB-brali jsme to spíše jako sport. Pokud byli číňani ochotni smlouvat o čemkoli, tak u Apple výrobků to neplatilo. Nabízeli 8RMB dolů, ale to nám nestačilo. Nic jsme nekoupili.

Po příjezdu domů a po chvíli hledání na Alze jsem si vyhlédnul malého Philipse, který sice není tak dokonale krásný jako iPod, ale zase toho umí mnohem víc:

  • je levnější (nakonec jsem ho koupil na www.mall.cz)
  • má displej
  • má kapacitu 4GB
  • umí třeba i FLAC
  • dobijete ho za 5minut (90minut přehrávání) z běžného USB portu
  • nemusím používat šílené iTunes, funguje jako mass storage
  • jéé, ono to má i FM rádio
  • jéé, ono to umí i audioknihy tzn. umí to asi přehrát jen jednu skladbu a potom se to zastaví(?)
  • mínus, nemá klipsu na připnutí, ale po zvoleném umístění (bočnice MC-24) je otázka, zda to je výhoda nebo nevýhoda
  • mínus, dodávané pecky padají z uší, chtělo by to něco na zaháknutí za lopuch
  • mínus, zadní stěna přehrávače je pogumovaná, tam bude mít oboustranná lepicí páska asi problém(?), trochu šmirglu tomu pomůže

Teď už jenom musím nějak vytvořit zvukové soubory. Jak by takový soubor mohl vypadat:

  • vždy by měl odečítat
  • MP3 tag-termika, odečítání po 15 vteřinách, start, devět čtyřicetpět, pink, devět třicet, pink, devět patnáct, pink, devět nulanula, pink, osm čtyřicetpět, pink…
  • devátá minuta po deseti vteřinách, desátá po pěti vteřinách, posledních deset vteřin po jedné
  • MP3 tag-vzdálenost, odečítání po deseti vteřinách, start, tři padesát, pink, tři čtyřicet, pink….
  • poslední minuta po pěti vteřinách, posledních třicet vteřin po jedné

Máte nějaký lepší nápad? Pokud je někdo z vás profíkem a vytvoření takového „mluvícího“ souboru je malina, tak se mi prosím ozvěte. Budete na tabuli cti na Lomcováku. Jinak si to budu muset zpatlat zase sám.

Pokud Vás sluchátka neoslovují, můžete zkusit připojit na MP3 přehrávač externí reproduktor. Reproduktor má vlastní aktivní zesilovač napájený LiPo. Nabíjí se přes USB a dovede hrát docela nahlas. Doplněno 12.10.2011

Doplněny fotografie 11.10.2011

35 comments to Navigátor na baterky (doplněno 12.10.2011)

  • Ahoj Romane, pro začátek můžeš vyzkoušet MP3 soubory, které používáme na odpočítávání časů F3K – viz. http://souteze.f3k.eu/pro-poradatele. Další soubory mám částečně v práci a částečně doma, možná bych vyštrachal i nějaké skripty pro generování. Jestli budeš mít zájem, tak se mi připomeň do emailu.

  • Honzo díky za odkaz. Bohužel pro mne nepoužitelné. Chci něco úplně jiného. Potřebuji „pink/gong“, který přesně označí ohlášený čas atd. Nic proti angličtině, ale asi bych ocenil spíše tu hatmatilku v jaké mi narostl zobák.

  • franta

    Ahoj Romane, zkoušel jsem to s MP3, ale strašně to žralo baterky a navíc jsem to špatně slyšel. K tomu zapínání – stačí zapnout přehrávání před odhozením. Při létání na čas jsou nejdůležitější poslední dvě minuty pro přesné přiblížení a délka letu + – pár vteřin nehraje roli. Pro přelety jsem měl načasováno na 4,30 min. a vycházelo to. Pokud někdo dá typ na vhodné zařízení, rád si ho opatřím. Trénuji sám.
    Do MP3 jsem to namluvil podle stopek – do termiky tak jak to hlásí pomocník: první minuta teď atd. Po 15 sec ze začátku je otravující a hned jsem to přemluvil na delší úseky. Pro přelety 15 s. beru.
    Ještě bych potřeboval něco, co by mě hlásilo bázi B…….

  • Ahoj Franto,

    …strašně to žralo baterky
    nevím co jsi měl za krám, dnešní moderní MP3 vydrží na baterky věčnost a hlasitosti bych se taky nebál

    …stačí zapnout před odhozením
    to jsem nepochopil, já potřebuji přesnou informaci o letovém čase a tu zjistím pokud zapnu MP3 v okamžiku zahájení úlohy

    …do MP3 jsem to namluvil podle stopek
    ano, je to nejjednodušší způsob

    …pokud někdo dá typ na vhodné zařízení
    http://www.mall.cz/pametove-mp3-mp4-prehravace/gogear-raga-sa3rga04k-4gb

  • Petr Hulík

    Zdar,
    Romane, předpokládám že „to“ chceš používat při tréninku.? V případě použití na závodech mi nějak uniká výhoda/y. Při termice stejně potřebuješ radiče, ten Ti bude povídat jak a kudy máš letět a v intervalu s ním dohodnutém Ti jistě rád zahlásí i čas. Nemůžu se zbavit dojmu, že nastane situace kdy Ti bude nadávat radič, co to tam páčkuješ za nesmysly a doho Ti bude pořát kecat „stará“ 😉 do ucha. Tohle se ztrojnásobí na vzdálenosti, kde pracuješ se světly, taktikou a přesností. Mě tedy osobně připadá dost důležité dostávat ty informace po sobě a né jednu přes druhou. Určitě nechci podceňovat Tvoje kapacity ale co je moc to je moc…

  • Ahoj Petře,
    použití MP3 na tréninku je určitě primární. Během závodu bych toto řešení ovšem vůbec nezavrhoval.

    V termice je opravdu poměrně dost času a informaci o čase si od navigátora vždy mohu vyžádat. Na druhé straně ti mohu povykládat dost veselých historek, kdy mne moji navigátoři při přistávání tak dokonale rozhodili, že jsem nevěděl ani jak se jmenuju, natož kdy mám vlastně přistát. Takto stisknu/ou tlačítko při výstřelu ze špagátu (termika) a tím je informace o čase pro mne vyřešená.

    Na úloze vzdálenost je informace o čase ještě kritičtější a to skoro každou vteřinu. Zkušenost z posledních několika sezon F3B mi bohužel říká: „Spoléhej se především na sebe“. Informace, které po navigátorovi požaduji, ze svých pomocníků dost často nejsem schopen dostat. Nic ve zlém, jsou to většinou piloti s nepříliš velkou zkušeností v F3B a tu logistiku prostě nezvládají. Jak chceš ale letět průlety, když nemáš informaci o čase, rozpočtu, mezičasech, nemluvím o taktice, přesunech, nedejbože o nutnosti opakovat?

    Pokud si na tréninku zvykneš na nějaký systém podle kterého lítáš, tak asi nebude dobré ho měnit na závodech. Sám už jsi možná poznal (nebo poznáš), že způsob komunikace mezi navigátorem a pilotem je alfa a omega úspěchu v F3B. Lidé si na sebe musí zvyknout. Navigování pokaždé od různých lidí je pro mne problém a proto hledám způsob, jak eliminovat aspoň něco.

  • Petr Hulík

    hmmm takhle jsem o tom nepřemýšlel něco na tom je…

  • Nápad je výborný, také jsem nad tím uvažoval. Občas se stane, že je s nápovědou času problém. Jen mě spíš zajímá, jak to super zařízení spustit. Po odhodu modelu musím dělat většinou dost korekcí a za 2 vteřiny jsem v Áčku. Není tedy moc času nazbyt. Mě by stačilo to spustit spínačem motoru, ale moc mě nenapadá jak… Snad jedině počkat na Jeti, tam by to neměl být problém bez přídavné krabičky.

  • Pokud není čas, tak se spuštěním je opravdu problém. Dalo by se to řešit třeba:

    -předčasným spuštěním (pokud je délka intervalu do vlastního zahájení úlohy vždy stejná)
    -spustí ti to pomocník a potom předá (taky nic moc…při představě manipulace s MP3, sluchátky atd.)
    -ovládání vysílačem přes satelitní přijímač (ať už elektronicky nebo mechanicky-pidi servo do tlačítka)
    -dedikovaný jednoúčelový systém s funkcí MP3 (ať už od výrobce nebo třetí strany)

  • Nad satelitním přijímačem jsem uvažoval jako nad jedinou variantou. Jen ta složitost mě od toho odrazuje 🙁 Tohle zařízení by chtělo implementovat přímo do vysílače, pak by to bylo vyřešený. Tréning by byl lepší a i na soutěži je přesná nápověda k nezaplacení…

  • Njn, složité to je. Proto také původní projekt s Honzou Tupým vyšuměl. Primární informace měla vstupovat od světlaře, který má přesnou informaci o průletu. Systém měl dopočítávat očekávaný počet průletů, rozlišovat let po větru a proti větru, hlásit mezičasy, hlásit varování o doporučeném opakování atd. Všichni měli mít na uších pouze Bluetooth sluchátko, systém měl podporovat funkci intercomu (možná se směješ, ale jsou závody, kdy byl světlař tak daleko, že jsem ho prostě neslyšel).

    Někdy příště…

  • mihaeul

    heheheeee … pan reditel se koukam nudi – prej se dalsi mistrovstvi F3B porada v Nigerii – mame co delat!
    No uz te vidim jak do prepinacu na jednotlive faze pri vystrelu, ktere sam posledni dobou nestihas, jeste spoustis presne synchronne pro ulohu A nejake dalsi externi krabicky jinym prstem. Chces zase prijit o dalsi letadlo co?
    Ja bych si radsi poridil nejaky dobry dalekohled, to je lepsi napad na zamyslenou….

  • Spustit sám sobě MP3 stopky není opravdu jednoduché a možná si nepostřehl moje poznámky o tři příspěvky výše. Na trénink by ale několik vteřin po výstřelu nemuselo vadit.

    V každém případě ti Michale děkuji za konkrétní, objevný a přínosný příspěvek. Všichni se tedy těšíme na tvoji stejně kvalitní stať na téma „Použití dalekohledu v F3B“.

  • franta

    Ahoj Romane,
    v dobách mlíka měl pan Dekr na levém kniplu mikrák krásně obalen uponem a to by se dalo použít. Při přitažení výškovky na výstřel součastně mikrákem zapnout MP3. Kabílek by nemusel překážet.
    Jen by se nesmělo hrabat do výškovky všemi prsty….. ha ha a nezrušit stopky.

  • ahojte, toto reseni pouzivame s klukama na eurocupech v kat F5J.
    v mem programu sorg (software.sgames.cz) je cca 15ruznych MP3 s nejruznejsimi zvuky. neni ani problem zmodifikovat pro tvoje (vaše) potřeby.

    v programu je složka „sounds“ a v ni příslušné MP3 v CZ (par jich je i v angličtine, a myslim že se F5J ENG 10 a 15minutová používala na EC v ČR a Slovinsku

  • mihaeul

    No jo no, ode mne nikdo ani zadny prinosny prispevek snad neceka, od toho jsou tu jini, tak to uz proste je…. :-).
    I kdyz ted jsem se „zamyslel“ a mam tu:
    1. zarucene vim jak velice jednoduse zpusobit lehkou paniku mezi cestujicimi z Ciny na palube letadla Boeingu :-)…
    2. porad premejslim nad tim dalekohledem, co je na tom tak zajimaveho, ze to nekoho nuti k jeho pouzivani.
    Spis se priklanim ke konspiracni teorii, ze je to pouze kamuflaz stejne jako ta krabicka s MP3 prehravacem od jine party, jak zakryt uplne jine nepovolene veci.
    3. jinak muj nazor na MP3 – myslim si, ze je to pouzitelne pouze na trenovani pokud clovek lita sam.
    Na zavodech, kdyz se nemuzes spolehnout na pomocniky, pak te MP3 krabicka vubec nespasi. Naopak je to spis zdroj dalsich problemu na ktere clovek musi myslet a odvedeni soustredeni na dalsi techniku na misto vlastni pilotaze. Spis potrebujes novej tym.
    Jen si vem, kecaci stopky mas a kolikrat jsi je pouzil na termiku za posledni rok?
    Mimochodem Japonci uz ti to na prulety namluvili, vic informaci uz nepotrebujes :-).

  • Aleši díky za odkaz. Už jsem to vyřešil po svém.

  • Neustále off-topic. Dořešíme to raději mezi čtyřma očima (úsměv).

  • Sám používám pro pyloňáky něco podobného, snad je jednodušší o to, že moje rádio WAV přehraje přímo. 🙂 Osobně to vidím tak, že pokud si na mluvící stopky člověk zvykne z tréniku, tak se uvolní mozkový výkon na jiné věci.

    Ale co mě zaujalo. V čem byl problém se sluchátky (dodatečné info od třetí osoby??). Jak se používala termokamera?