23 miliohmů

Naviják je jeden ze způsobů, jak dostat naše hračky do vzduchu. Od nepaměti byl doménou především kategorie modelů F3B. V poslední době o tomto zařízení uvažují i piloti disciplín, kde slovo naviják dříve znělo poněkud nepatřičně.
Definice takového zařízení v pravidlech není jednoduchá a proto je snaha přebrat specifikaci z F3B. Část F3B pravidel, kde je definovaný naviják, prošla dlouhým vývojem. Celé pasáže týkající se navijáku jsou propracovány velice detailně. Ostatně není se čemu divit, protože toto zařízení má naprosto zásadní vliv na výkon a následné umístění pilota v soutěži. Jedním ze základních omezujících parametrů je vnitřní odpor celé soustavy baterie-motor. Po přečtení několika diskusí na internetu, bych zde chtěl trochu pomoci a popsat moje zkušenosti s měřením tohoto parametru.

Celé znění pravidel a paragrafu 5.3.2.2.-Vzlety z pravidel F3B si můžete stáhnout z webu SMČR (PDF). Pokud bych to vše zjednodušil, tak vnitřní odpor spojení motor-baterie (říkejme tomu „naviják“) nesmí být menší než 23 miliohmů (0,023 Ohm). Chcete-li, můžeme rovněž říci, že odpor musí alespoň 23 miliohmů. Touto hodnotou je omezený startovací výkon navijáku. Na vnitřním odporu navijáku se podílejí hlavně tyto komponenty (snad jsem nic podstatného nezapomněl):

  • startovací baterie (rovněž musí vyhovovat pravidlům)
  • přívodní kabely
  • výkonová spínací cívka
  • vinutí motoru
  • předřadný odpor
  • sestava kolektor/uhlíky

Ke změření vašeho navijáku budete potřebovat:

  • voltmetr
  • klešťový ampérmetr-stejnosměrný (DC)
  • popruh na zablokování bubnu navijáku

Postup při měření navijáku:

  • pomocí popruhu spolehlivě zablokujte buben navijáku (používám kousek protiskluzové podložky)
  • nasaďte klešťový ampérmetr (pozor na polaritu)
  • změřte napětí baterie naprázdno
  • na cca 0,5sec sepněte spínač/šlapku navijáku
  • odečtěte proud
  • podle vzorce Ri=U/I vypočítejte vnitřní odpor navijáku
  • př. Ri 12,53V/550A=0,02278 Ohm, tentokrát si Bobe neprošel, je mi líto, „litr“ penalta…

Několik poznámek z praxe:

  • buďte velice opatrní, pracujete s proudy kolem 600A
  • uvedený postup je zjednodušením oficiálních procedur, ale nikdy mne (zatím) nezklamal
  • od Tomáše Bartovského si můžete koupit profesionální zařízení na měření navijáku
  • měření během soutěže musí zajistit pořadatel
  • měřit by se mělo často, ale skutečnost na F3B soutěžích je jiná, neměří se skoro vůbec (výjimkou je MS)
  • Mrazíkův paradox: vnitřní odpor se dost podstatně mění s teplotou, na první pohled paradoxně s klesající teplotou klesá vnitřní odpor celé soustavy, ano, vnitřní odpor baterie roste, ale mnohem více klesá vnitřní odpor měděného vinutí, jinak řečeno, pokud vám naviják „projde“ v létě, tak v zimě už „projít“ nemusí
  • pokud u navijáku změníte baterii, tak se samozřejmě může změnit i odpor celé soustavy
  • pokud neprojdete testem, zkuste uvolnit buben a natočit jinak osu motoru, uhlíky se posunou na jiné místo a při následném měření třeba budete mít větší štěstí
  • k rychlému a preciznímu naladění vnitřního odporu se používají i posuvné kanthalové kolejnice

Velice zajímavý článek na toto téma najdete také na webu Zdenála Kincla, „Magická hranice F3B 23.0 mΩ…“

Mějte se

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

22 comments to 23 miliohmů

  • Ahoj Lojzo, rád Tě uvidím a na naviják se podívám. Snad vyjde počasí.

  • Vláďa

    Pánové jestli má někdo zájem prodávám dva navijáky včetně kladek.

    1 ks Hollenbeck
    1 ks Ober – ten nejlepší typ co vyrábí
    kladky jsou stejné jako má Roman Vojtěch