23 miliohmů

Naviják je jeden ze způsobů, jak dostat naše hračky do vzduchu. Od nepaměti byl doménou především kategorie modelů F3B. V poslední době o tomto zařízení uvažují i piloti disciplín, kde slovo naviják dříve znělo poněkud nepatřičně.
Definice takového zařízení v pravidlech není jednoduchá a proto je snaha přebrat specifikaci z F3B. Část F3B pravidel, kde je definovaný naviják, prošla dlouhým vývojem. Celé pasáže týkající se navijáku jsou propracovány velice detailně. Ostatně není se čemu divit, protože toto zařízení má naprosto zásadní vliv na výkon a následné umístění pilota v soutěži. Jedním ze základních omezujících parametrů je vnitřní odpor celé soustavy baterie-motor. Po přečtení několika diskusí na internetu, bych zde chtěl trochu pomoci a popsat moje zkušenosti s měřením tohoto parametru.

Celé znění pravidel a paragrafu 5.3.2.2.-Vzlety z pravidel F3B si můžete stáhnout z webu SMČR (PDF). Pokud bych to vše zjednodušil, tak vnitřní odpor spojení motor-baterie (říkejme tomu „naviják“) nesmí být menší než 23 miliohmů (0,023 Ohm). Chcete-li, můžeme rovněž říci, že odpor musí alespoň 23 miliohmů. Touto hodnotou je omezený startovací výkon navijáku. Na vnitřním odporu navijáku se podílejí hlavně tyto komponenty (snad jsem nic podstatného nezapomněl):

  • startovací baterie (rovněž musí vyhovovat pravidlům)
  • přívodní kabely
  • výkonová spínací cívka
  • vinutí motoru
  • předřadný odpor
  • sestava kolektor/uhlíky

Ke změření vašeho navijáku budete potřebovat:

  • voltmetr
  • klešťový ampérmetr-stejnosměrný (DC)
  • popruh na zablokování bubnu navijáku

Postup při měření navijáku:

  • pomocí popruhu spolehlivě zablokujte buben navijáku (používám kousek protiskluzové podložky)
  • nasaďte klešťový ampérmetr (pozor na polaritu)
  • změřte napětí baterie naprázdno
  • na cca 0,5sec sepněte spínač/šlapku navijáku
  • odečtěte proud
  • podle vzorce Ri=U/I vypočítejte vnitřní odpor navijáku
  • př. Ri 12,53V/550A=0,02278 Ohm, tentokrát si Bobe neprošel, je mi líto, „litr“ penalta…

Několik poznámek z praxe:

  • buďte velice opatrní, pracujete s proudy kolem 600A
  • uvedený postup je zjednodušením oficiálních procedur, ale nikdy mne (zatím) nezklamal
  • od Tomáše Bartovského si můžete koupit profesionální zařízení na měření navijáku
  • měření během soutěže musí zajistit pořadatel
  • měřit by se mělo často, ale skutečnost na F3B soutěžích je jiná, neměří se skoro vůbec (výjimkou je MS)
  • Mrazíkův paradox: vnitřní odpor se dost podstatně mění s teplotou, na první pohled paradoxně s klesající teplotou klesá vnitřní odpor celé soustavy, ano, vnitřní odpor baterie roste, ale mnohem více klesá vnitřní odpor měděného vinutí, jinak řečeno, pokud vám naviják „projde“ v létě, tak v zimě už „projít“ nemusí
  • pokud u navijáku změníte baterii, tak se samozřejmě může změnit i odpor celé soustavy
  • pokud neprojdete testem, zkuste uvolnit buben a natočit jinak osu motoru, uhlíky se posunou na jiné místo a při následném měření třeba budete mít větší štěstí
  • k rychlému a preciznímu naladění vnitřního odporu se používají i posuvné kanthalové kolejnice

Velice zajímavý článek na toto téma najdete také na webu Zdenála Kincla, „Magická hranice F3B 23.0 mΩ…“

Mějte se

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

22 komentářů 23 miliohmů

  • Mira

    Zdravim,

    chtel bych se zeptat, jaka je moznost u nas koupit vyhovujici f3b navijak. Nejde mi o zadny hi-tech model.Uvazuju, ze nych si poridil f3b ero a obcas (az dostatecne potrenuju bych zkusil i nejakou cz soutez.

  • Zdravím,
    děkuji za článek. Jen bych chtěl upozornit na chybu v řádu na začátku článku. Asi překlep, ale 23 miliohmů je 0.023 ohmů. Aby to někoho nezmátlo.

  • Ahoj Míro,
    v Česku naviják koupíš dost těžko. Nikdo ho zde ve „standardním“ sortimentu nemá. Většinou je naděje koupit něco použitého (bazar) a nebo nové ze zahraničí. Moc jsem tě asi nepotěšil.

  • Vorech

    Jde v ČR sehnat ten správný 1,1kW Bosch motor?A je nutné aby byla základní deska ( http://f3b.rajce.idnes.cz/F3B_navijak_Hollenbeck/#TMP69.jpg ) z nerezu?co místo toho použít třeba dural 7075?

  • thr

    Ahoj Romane,
    za kolik se vlastně dnes prodávají navijáky?
    Trochu uvažuji, že s ohledem na můj přechod na elektro (včetně F5J FAI) prodám svůj nevyužitý naviják, ale vůbec netuším, jaké jsou ceny.
    Je to takový ten „červený“ – asi víš co myslím, nemáš nakonec taky jeden?

  • Ivan F

    Základní deska nemusí být nerez…sám jsem ji pálil z 11375 a dal galv.nazinkovat. Mělo by to ale být tuhé.
    Ale! čím víc o navijácích přemýšlím (postavil jsem 4ks…a už nikdy více :-D) tak letmé uložení – to co je na těch obrázcích není to pravé ořechové.
    Kamil Faja udělal naviják s uložením na obou koncích bubnu, je to krásná práce a chodí úžasně.
    Trochu ho Lomcovákovi závidím…. http://lomcovak.cz/wp_cze/f3b/2011/07/to-je-tak-kdyz/
    Fakt krásná, dokonalá práce!!!!! (Kamile, Ty to čteš…skláním se!)
    Startér se dá sehnat tam kde je repasují, nebo na vrakáči. Kupoval jsem dva za asi 2800kč/kus repasované.

  • Petr Hulík

    Prosím o info nebo foto na p.hulik@seznam.cz určitě zájem

  • thr

    Podle mě je to právě ten samý, jak o něm psal Roman na http://lomcovak.cz/wp_cze/f3b/2011/07/to-je-tak-kdyz/ , nebo se mu minimálně velmi podobá. Mě to kdysi zajistil tuším Petr Fusek, ale už si to moc nepamatuji. Je to včetně kladky a dalších věcí, budou se ale muset vyměnit kabely k akumulátoru, protože jsou tam ještě šroubovací konektory, zatímco dnes už jsou tuším povinné ty s možností odpojení bez nástrojů.
    Fotky mého kusu přirozeně lze zajistit, ale zatím opravdu netuším, jakou budu navrhovat cenu, teprve zjišťuji aktuální stav.

  • Petr Hulík

    to bude určitě Ober – http://www.oberflugmodellbau.de/2.html jde o to jestli EW3 nebo EW4

  • Michal Michna

    Otázka je, jak vyhovující,
    – jestli pravidly tak je to většinou OK,
    – jestli dosahovanými výkony (v rámci pravidel) a konkurence schopným to je věc jiná

    Doma dělaný naviják je o cosi méně kvalitněji dílensky zpracován včetně všech vůlí atd.. Ne, že by nešlo udělat kopii 1:1, ale dodržení tolerancí, souososti a x dalších věcí je prostě příliš velké sousto (i pro ty kteří už nějaký naviják dávali dohromady). Druhá otázka je cena. Máš tedy několik možností.

    1) Vyrobit si naviják svépomocí – nejlevnější, materiál vyjde odhadem cca 3000-5000,-. Výsledek je úměrný zkušenostem ze stavby podobných zařízení nebo přímo navijáků.

    2) Nechat si naviják vyrobit podle plánů – výsledek může být lepší nebo i podstatně horší než v bodě 1), pokud je počítáno i s nějakou (většinou symbolickou) cenou práce atd.. vychází cena kolem 8000-12000,-

    3) Koupit bazarový doma vyráběný naviják (to je tak polovina až dvě třetiny navijáků, které se u nás vyskytují. Výhodou je že si ho můžeš třeba vyzkoušet (jak volný je např. chod bubnu, jak se chová při zatížení atd..). Rozptyl cen je značný, u navijáků vyhovujícím F3B je to tak od 10000 do 20000,- cena záleží na stáří, opotřebování, provedení, použitém materiálu, kvalitě, kdo to vyráběl a samozřejmě nabídce a poptávce. Běžnou cenu bych viděl kolem 12000,- – 14000,-. Většinou je úměrná tomu jaký naviják kupuješ.

    4) Koupit bazarový profi naviják Holenbeck (starší) nebo Ober (dnes již běžnější, novější). Opět záleží na typu navijáku, cena se pohybuje tak od 12000,- za dost ojeté kusy až po cca 22000,- za minimálně provozované kusy. Čím více má naviják za sebou startů (stovky až tisíce) a je více opotřebovaný, tím je cena nižší, samozřejmě vůle větší atd.. Zde je alespoň nějaká záruka, že by měl chodit bez problémů (vzhledem k jeho stáří a podle toho kdo a jak ho provozoval).

    5) Koupit nový profi naviják. Dnes výhradně Ober, případně pak několik malých domácích výrobců (Kamil Faja, nebo naviják od Italů). Většinou si počkáš tak 6 měsíců a zaplatíš cca 24000,- -27000,-.

    Řekl bych že v tvém případě bych zvolil bod 2) nebo 3), nejlepší čas pro koupi navijáku je podzim-zima, kdy se lidé navijáků zbavují a pořizují nové na novou sezónu. Životnost běžného navijáku je odhadem několik tisíc startů (než se projeví mech. opotřebení).Tyto starty někdo nalétá tak za 5-7 let (většinou výrobci F3B letadel) a běžný pilot tak za 7 – 15let. Stále jsou to tisíce startů, kdy během klasického odpoledního tréninku uděláš na louce během jednoho odpoledne (3-4 hodiny) tak 10-20 startů. Což při tréninku jednou týdně a při nějakách soutěžích dělá cca 300-600 startů ročně.Pokud na soutěži nebude foukat vítr, máš s horším navijákem docela nevýhodu. Pokud vítr fouká, je rozdíl v dosahovaných výškách tak 5-10%.

    Osobně se budu asi zbavovat jednoho navijáku (pravidlům F3B odpovídá, domácí výroba, třetí kus ze série), protože mechanickým provedením nedosahuje na špičku startovního pole. Je cca 4 roky starý a odlétány tři soutěžní sezóny (tuto sezónu několik mezinárodních F3B závodů).

  • Kamil Faja

    Díky Ivane od Tebe to potěší dvojnásob. Jo jo ono ač tak nevypadá je celkem dost práce 🙂

  • Kamil Faja

    Pokud bych mohl doplnit Michala, který to popsal dost detailně tak snad jen v tom, že si myslím že z vyklochtaného navijáku se dá udělat skoro nový. Ložiska se dají vyměnit, vůle vymezit, komutátor přetočit, uhlíky vyměnit atd. atd. Takže koupě staršího osvědčenýho typu vůbec nemusí být špatná.
    Pro šikovné strojaře a mechaniky není klasická verze nějak abnormálně složitá. Je třeba dodržet vhodné uložení a minimální hodnoty házivosti a souososti. Ale do letmé bych se spíše nepouštěl to je lepší si koupit Obera tomu to chodí fakt pěkně.

  • A.H.

    Zdravím příznivce navijáků.
    Jsou zde diskuze o výrobě navijáků. Pokud by někdo měl zájem, každou zimu vyrobím několik kusů. Letos mám „připraveno“ na 4. Naviják odpovídá požadavkům F3B. Cena bez kladky je 15500,-Kč. Můj naviják používá např. Grini (Norsko) a je spokojen. Doporučoval ho dokonce na ME F3J. Kde jsem také nějaký prodal. Informaci může také podat člen FAI Lucemburčan, nevím jak se jmenuje, to ví Roman V.

  • re Vorech
    October 24th, 2011 at 09:54

    Ještě poznámka k motorům. Pravidla již o motoru 1,1kW nemluví. Můžeš tam proto použít i jiný motor. Problém je, že při respektování pravidla 23mOhm zbytek energie u výkonnějšího motoru protopíš na odporu.

  • mihaeul

    to A.H.:
    – nejake fotky by nebyly?
    – vim o dvou lidech kteri navijak chteji
    – samozrejme ze to chce videt

    Michal

  • A.H.

    Pokud chcete foto tak má Roman V. Případně přes e-mail.
    AH.

  • Ivan F

    Tak nevím, vyrábí je Roman nebo Ty?
    Je problém fotky někam nasypat?
    Ivan F.

  • „Je problém fotky někam nasypat?“ atd…

    Zde musím vysvětlit situaci. Napsal jsem Lojzovi (A.H.), že jeho příspěvek z October 25th, 2011 at 10:29, považuji za komerční sdělení. Já prostě nemohu provozovat web za svoje peníze, ve svém volném čase, neobtěžovat vás stupidní reklamou na všechno možné a potom sem někdo hodí příspěvek “ hele, vyrábím navijáky, kdo chcete, ozvěte se na mail xy“. Snad většina z Vás pochopí, že takto to nefunguje.

    Pokud chcete dělat byznys a oslovit několik desítek tisíc případných zájemců o Vaše služby nebo výrobky, tak na Lomcováku pouze za určitých podmínek.

    Lojzovi se podmínky nejspíš nelíbí, tak víc pro jeho navijáky už udělat nemohu. Jinak řečeno fotky ani mail tady nebudou.

    Prosím o respektování tohoto sdělení. Jednou až Lomcovák bude patřit nějakému mediálnímu magnátovi, tak zde jistě naleznete tisíce duchaplných, blikajících reklam na věci, které Vás nepochybně osloví. Zatím Lomcovák ale patří mně…

    P.S. Pokud tón textu vyzněl nějak nepřátelsky či rozlobeně, opak je pravdou. Nehněvám se na nikoho, jsem v naprostém klidu. Prostě konstatuji, jak si ne/představuji ať už skrytou nebo otevřenou inzerci na tomto webu.

  • A.H.

    Pro Romana: Vůbec jsem nechtěl diskuzi o měření navijáků zneužít jako komerční zdělení.!!!!!
    Předpokládal jsem, že zde diskutují převážně tvojí známí a byl zde dotaz jestli někdo nevyrábí navijáky. Já žádnou reklamu nepotřebuji, jelikož ty 3-4 kusy co vyrobím za rok považuji za HOBBY. Dělám to mimo sezónu, v létě chodím létat. A případné podmínky pro Tebe za nějaký prodej jsem Ti napsal.
    V sobotu ahoj AH.