Moje nastavení Jeti přijímače

Jeti Duplex „naroubovaný“ na moji stařičkou Graupner MC-24 používám již třetím rokem. V podstatě jsem spokojený. Jako přijímače používám výhradně  řadu R8. R6 má mnohem sympatičtější rozměry, nicméně má nižší citlivost.

Možnosti Duplex Jeti přijímačů jsou velké, ale já z nich v podstatě nic nevyužívám, protože veškeré „čarování“ se signálem dělám ve svém vysílači.

Zastavím se pouze u dvou položek v menu Rx (přijímače). První diskutovanou volbou je Signal Fault. Ze tří možných variant vždy používám Out Off. Při ztrátě signálu jsou vlastně serva odpojená od přijímače. Mám k tomu následující důvody.

Nastavení přednastavených výchylek jsem nepoužíval nikdy; ani na původním JR/Graupner SCPCM. S tímto Graupner přijímačem (DS-19) jsem používal „poslední hodnotu“ což u R8 je Repeat. Hodně lidí si nastavuje pro FailSafe třeba vysunutí velkého butterfly (plné brzdy). S úsměvem si vždy vzpomenu na jeden pampeliškářský závod, jak při návratu z vesmírných dálek piloti sakrovali (opravdu jich bylo několik) nad neustále vyjíždějícími brzdami. Kdyby měli poslední výchylku, tak byli v klidu.

V F3B při rychlosti a v noži na béčku „vyvalené“ brzdy nebudou asi rovněž to pravé ořechové. Mžikový výpadek signálu „poslední“ poloha v pohodě zamaskuje a pokud je výpadek totální, tak nepomůže ani svěcená voda, natož nějak nastavený FailSafe.

Nyní tedy používám Out Off, protože pokud třeba přistanete do kukuřice a máte Repeat, tak docela spolehlivě většinu serv asi upečete. Při ztrátě signálu se prostě přijímač snaží držet poslední (ale pevnou) polohu. To stejné platí pokud letadlo pověsíte třeba na strom. Stačí vypnout vysílač a serva si odjedou kam potřebují a nic by shořet nemuselo.

Druhou a poslední položkou v nastavení Duplex přijímače R8, kterou měním,  je OutputPeriod. V rámci informací, které jsem měl možnost shromáždit a vyhodnotit, nejlepší volba pro mne je By Transmitter. Komunikace vysílač/přijímač by měla mít nejmenší možnou latenci. Standardní nastavení 20ms, případně menší hodnoty nemusí být ku prospěchu věci. Nastavení se mi osvědčilo při několika stovkách hodin strávených ve vzduchu.

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

15 komentářů Moje nastavení Jeti přijímače

  • Dzordzik

    Ahoj Romane, je dobré přidat s jakými typy serv toto nastavení používáš – repeat, protože mám už několik zpráv, kdy mají kluci zásadní problémy s Duplexem v kombinaci s některýmy typy serv, konkrétně jedno z nich je digitál Hyperion 20 UMD jestli se nepletu, pohybuje se velmi skokově a často jakoby se i na chvíli vracela, není to chyba kusu, dělá to všech x serv v modelu. Na 35 to nedělají a nepomohlo jakékoli čarování s nastavením výstupní periody, ani by transm. Prostě záhada, ale velmi nepříjemná. Když to funguje, je to fajn, ale všechno není tak růžové. Ani u Duplexu, ani u Twina – vlastní zkušenost.

  • Čau Juro,
    moje serva jsou pro křídlo Graupner 4xDS3288, motýl Graupner 2xDS3781. Že někdo může mít a mám problémy, je mi naprosto jasné. Bylo by dobré ale příčinu odhalit. Mezi lidmi co se pohybuji já, tak jsem o tomto neslyšel. On nikdo z nich tuším nepoužívá Hyperion. To je konstatování nikoliv ironická narážka na Hyperion.

    Jinak s Duplexem používám nikoliv Repeat ale Out Off, trochu jsem text upravil, aby byl srozumitelnější.

    P.S. Náhodou mám doma jedno servo Hyperion Atlas Digital HP-DS095-FMD. Předpokládané použití je křídlo F3X. Funguje mi s moji sestavou (Duplex MC-24+Rx R8) naprosto bez problémů.

  • Cau Romane,
    koukam, ze jsi mel stesti, ze s tebou na zavodech neletetel nekdo, kdo si zapomel vymenit krystal 🙂 Pak by jsi mozna poznal, proc maji pampeliskari nastaveny F-S na plny brzdy. V mem pripade to bylo i s naplno pritazenou vyskovkou. Proc to? Ze s tebou leti nekdo na stejny frekvenci poznas az kdyz mas eroplan ve vzduchu a v peknym kalupu. Pi mem nastaveni F-S (brzdy + pritazeno) udela model po ztate signalu 2-3 utazeny premety prikterych ztrati rychlost a ustali se ve stabilnim letu skoro jak A2 na determak a s trochou stesti nemusis potakovem autonomnim pristani ani znova lepit paskou usi 🙂 Jak by takova situace vypadala s tvym nastavenim, si asi domyslis, s usmevem by jsi na to nevzpominal 😉

    Na R8 pouzivam na klapkach prodlouzeni drahy serv, z Volzu se tak dalo vymacknout cca 20% vychylky navic a to se u klapek sakra hodi 😉

  • Ahoj Michale,
    přiznám se, že mi trochu uniká logika Tebou zvoleného řešení. Na závodech, kde se vyskytuji já, jsou mnohem častější výpadky signálu u přijímače než lety pilotů na stejném kanále.

    Samozřejmě, pokud je tomu na „Pampeliškářskejch setkáních“ naopak, tak v tom případě jsem rád, že jsem již na 2,4GHz.

    Tvoje pozn. o prodloužení dráhy serv je velice podnětná. Díky za ní, vyzkouším.

  • Logika je jednoducha: model bez rychlosti a na plnych brzdach nikoho nezabije. Asi jsi zatim mel stesti, ze to byly jen chvilkove vypadky signalu….. 😉

    Ad serva: Pred casem se me na to ptal jeden kolega, nize je moje odpoved na jeho dotaz.

    Ahoj Jirko,
    ano, to prodlouzeni drah je pomoci JETIboxu.
    Maximalni delka drahy se u ruznych serv dost lisi. Taky ruzny radia berou drahu plynovyho knyplu ruzne: plna vychylka knyplu na jednu stranu budiz +100%, na druhou -100%, dohromady tedy 200%. Kdyz odmacknes off-set buterfly-mixu v krajni poloze knyplu (jak je obvykle) tak nektera radia (treba Graupner MC 20) berou drahu knyplu ne jako tech 200% (plna-plna) ale stale jen jako 100%, tedy neutral-plna! A podle toho pak vypada vychylka serva. Da se to obejit tak, ze subtrimem posunes neutral opacnym smerem, nez se pohybuje servo klapek pri vychylce. Pokud subtrim nestaci, tak se to same da udelat i volym asymetrickym mixem, nastavis ho jako mix plyn-klapka (dva
    mixy, pro kazde servo zvlast) a odmackes jim offset v plne vysunute
    pozici!!! Vrat plyn. knypl do neutralu (dopredu) a kdyz pak pridavas hodnotu mixu, tak se serva zacnou hybat pozadovanym smerem.
    Kdyz se pak podivas na rozsah signalu pro servo klapky prez JETIbox (Out Pin Set) tak tam asi bude od 1,9 do 1 ms. Tak se tam da nastavit pomoci Gain A (B) nastavit rozsah cca 2,15 – 0,8 ms. Je nutne prislusne rozsirit i limity ATV Hight (Low) Limit. Otazka je, jak takovy rozsah signalu pobere konkretni servo, co pouzivas, Vozly se s tim popasovaly vyborne Je dobre to oestovat na sucho mimo kridlo.
    Mozna by bylo dobre smirit se s 2-3g navic a upravit tahlo na strane u serva jako sroubovaci. Kdyz mas totiz paku serva spravne „zamknutou“ v plny vychylce klapky, tak jeji polohu doladis POUZE DELKOU TAHLA! Neumim si predstavit, jak bych ladil klapky bez toho. Dulezita je taky spravna geometrie cepu paky na klapce a hlavne jejich naprosto stejna poloha na obou klapkach a stejna poloha pak u serv klapek!! Jeden „zoubek“ rozdilu na tisicihranu vystupu seva je hodne! (Viz http://www.mv-model.cz/klapky ) I prez to, ze mam vse mnohokrat vyzkousene, tak mi to naladeni klapek na Ascotovi trvalo vic nez 4 hodiny!

  • Baví mě neustále objevovat jiný pohled lidí na diskutované problémy. Když o tom tak přemýšlím, tak Tvoje řešení může mít smysl, ale s jednou podstatnou podmínkou, kterou si nezmínil.

    A to sice že použiješ dostatečnou prodlevu (Fail Safe Delay). Je otázkou kolik by ta prodleva měla být. Já bych odhadoval minimálně 3sec spíše více.

    Pokud totiž použiješ Fail Safe Delay přiliš krátký, tak z celého bezpečnostního opatření se stává nesmysl. Jak jsem již psal, představ si výpadek (myslím opravdu mžikový výpadek a těch je nepočítaně) když máš s 3kg koštětem 200km/h na tachometru, točíš ve 20m na bázi B a vylítne ti Tvoje nastavení (ochrana proti debilům se stejným kanálem). Dovedeš si představit ten tanec?! Já bych nechtěl sedět pod zaměřovačem na béčku.

    To stejné platí při letech v dálce a na to jste vy Pampeliškáři prý kofři. Začneš mít opět krátké výpadky signálu a začnou ti vyjíždět brzdy. Letadlo jak tečka a ještě se v dálce nekontrolovatelně potácí. Výsledkem bude nejspíš ztráta kontroly na letadlem, protože pilot během chvíle nebude tušit, zda je to na zádech, zda to letí od něho nebo k němu atd. Každý jsme si to asi zažili.

    Samozřejmě Tvoje nastavení (Repeat) v žádném případě neřeší syndrom „kukuřice a stromu“. Spolehlivě všechny serva vyčoudíš. Tak asi tak. Ať si z toho vybere kdo chce co chce a co je přijatelnější. Já jedu Shut Off, protože se o lidi na stejném kanále nestarám. Když to tak po sobě čtu, tak bych asi měl začít řešit na tuto sezonu pojistku.

    Pokud se vrátím k velkým rozsahům výchylek serva, tak musím konstatovat, že Tvůj návod mi moc nepomůže. MC-24 s posledním firmware má rozsahy výchylek a nul +/-150%. Tam už nic nevyčaruji ani s Duplexem. Tvůj návod má smysl pro stará nebo „nemohoucí“ rádia.

    P.S. Napadá mne, že na závodech(!) pilot se stejným kanálem nemusí být nutně debil, to označení pravděpodobně připadne spíš pořadatelům…

  • P.K.

    Pokud se vrátím k velkým rozsahům výchylek serva, tak musím konstatovat, že Tvůj návod mi moc nepomůže. MC-24 s posledním firmware má rozsahy výchylek a nul +/-150%. Tam už nic nevyčaruji ani s Duplexem. Tvůj návod má smysl pro stará nebo „nemohoucí“ rádia.

    To není úplně pravda,popovídáme si o tom v neděli i o tom Fail Safe proč ho mít u 2,4 GHz nastavený.

  • Ok Pavle, přivez štrůdl, já vezmu kafe. Nikomu nic neřekneme, souhlas (jupííí).

  • U MC 20 slo nastavit zpozdeni FS max 1s, u Duplexu mam prave ty 3s 🙂 Pri vypadku signalu delsim nez 1s bych nechtel sedet na bazi pri jakymkoliv nastaveni 🙂
    Muzes se zeptat Pavla, jak dopadl Duchy v Jehnedi, kyz mu predpristanim zapnul nekdo z nasledujici (!!!!) skupiny stejny kanal. Fotbalisti mohli hrat golf 🙂
    Vetsina poblemu s krystaly jde na vrub soutezicim, at uz ve stejne runde nebo brzy zapnute ze skupiny, co ma pripravu. Spatny rozpis jsem videl jen 2x.

    Trochu jsem prozkoumal rozsah vystupniho signalu z Rx: kdyz je na Tx (MC 24) nastaveno vse na 100% tak je rozsah 1,1 – 1,9
    pri 150% ( a DR 125%) jsem se dostal na 0,9 – 2,09 (to uz bylo potreba rozsirit ATV Hight (Low) Limit).
    Maximum, co se da z Rx dostat, je 0,8 – 2,2.

  • ad „stejné kanály“: Já jsem měl na mysli chybu pořadatelů, že vydají vysílač někomu, kdo je v kolizi s ještě letícím pilotem. Jinak pokud si běžně zapínáte na F3J navzájem stejné kanály, tak musím konstatovat, že jste opravdu veselé kopy. V F3B si na toto nepamatuji, pokud pominu incident se zrcadlovými frekvencemi 35MHz pásma A a B.

    ad „rozsah výchylek Duplex“: Čéče, máš pravdu (jako vždycky). Skutečně jsem po rozšíření ATV dosáhl ještě větší výchylky. Myslím, že s DR 125% to nemá nic společného, protože jsem to zkoušel na CH1 a tam DR (Dual Rates) měnit nelze (MC-24). Ačkoliv reálný signál z Tx je opravdu pouze 0,9-2,1ms (+-150% v Servo Adjustment), tak Duplex toto umí nějak virtuálně(?) roztáhnout o tu zmíněnou desetinku na obě strany (0,8-2,2). Zkoušeno s Volz WingMaxx HP. Dobrej nápad, díky.

  • To vydavani vysilacu je bezna praxe, zapnout se smi az na prikaz startera. Vyhlasovat pripravu az po pristani skupiny dost zdrzuje prubeh zavodu a udelat rozpis s nekoliznimy kanaly v nasledujicich skupinach nejde. Nastesti 2,4GHz tento problem resi.
    Perlicka na zaver: ja byl takto „sundan“ 2x (nastesti bez nasledku, mam dobre serizeny F-S ;-), v obou pripadech byl majitel kolizniho kanalu pilot letajici hlavne F3B 😉

  • Kecy v kleci, s tím F3B tupcem to je provokace, to je mi jasné. Pošli mi jméno do PM. Já ho potom zkonfrontuji s Tvým tvrzením. Co já znám Béčkaře, tak všichni jsou jenom krásní, inteligentní, zodpovědní, sportovní typy, šťastně ženatí, manuálně velice zruční, chudí statky, bohatí duchem a abstinenti. Máme pátek, tak mám o něco vyšší hladinu endorfinu (smích).

  • mihaeul

    to Roman: no jo no 85 je 85let – mas kratkou pamet.
    jen co si pamatuju ja tak:
    1. v Medlankach na Eurocontestu 2008
    2. v Ivancicich 2009 na tom „proslulem“ preteku pred MS co uvadel ten kolotocar v satku
    3. nevim v jakem roce to bylo, ale v Mollramu u Vidne si taky takhle pohrali s nekym pri termice

    No a pokud jde o ty zrcadlove frekvence na Horicke Trubce – tak se ti priznam, ze tam jako pri vsech leteckych katastrofach vstoupilo do problemu nekolik faktoru:
    – z me strany jediny a to ten – ze jsem o techto dvou koliznich frekvencich nemel ani tucha 60 a 191 a software v te dobe s nima take nepocital

  • No jo, Ty jseš mladej, já starý sklerotik si pamatuji jen ty pozitivní momenty ze svého pohnutého života(lehký úsměv).

  • Petr Dušek

    Pánové, díky vaší debatě o nastavení FailSafe se mi podařilo vyřešit jiný problém s Duplex přijímačem.
    Koupil jsem před rokem do křídla na zkoušku serva Turnigy 555MG (jako náhradu Hitec HS-125). Při provozu s 35MHz přijímačem nebyl problém, serva se mi zdají možná i lepší (rychlejší) než Hitec. Teď jsem ale osadil Duplex R8 přijímač a začaly problémy, po zapnutí přijímače 2 serva v křídle mrtvá, po odpojení a zapojení konektoru křídla vždy naskočila a fungovala normálně?? Nepomohla výměna všech konektorů až po přečtení této debaty jsem v nastavení přijímače zkusil změnit nastavení výstupu při ztrátě signálu z hodnoty „Repeat“ na „Out Off“ a je po problému, serva fungují, a hlavně „startují“ na první zapnutí. Jaké to má „elektronické“ zdůvodnění nevím, ale funguje to!
    Třeba tahle informace pomůže i někomu jinému.