Rozvoj a dostupnost malých a lehkých mikrokamer mi otevřela oči v pohledu na to co se během letu děje u mých F3B modelů letadel. O některých problémech souvisejících s tuhostí náhonů řídících ploch jsem psal již v příspěvku „Nastaveno 14mm na start. Opravdu?“.
Již v květnu mne potom napadlo, že první článek celého řetězce je servo. Nelenil jsem a začal měřit síly resp. kroutící momenty některých serv, která připadala v úvahu pro instalaci do F3B modelu. Předkládám Vám tedy výsledek.
Podmínky měření.
- Zdroj 5V/25A (napětí při zablokování serva kolísá cca o 0,1V)
- Délka páky na servu 11mm (+-0,1mm) (standardní rozteč na JR a zbytek jsem převrtal)
- Servo bylo řízené servotesterem (HiBox), který 3x projel výchylku z 1,5ms(0) do 2ms a 1ms (+/-100%)
- Levá osa Y je v kg, pokud ji chcete v N je třeba hodnoty násobit 9,8
- Pokud chcete hodnotu levé osy v kroutícím momentu (Ncm) potom hodnotu kg násobte 10,7
Jedná se v podstatě o maximální sílu, servo je zablokované cca 4s (špičky na začátku dojezdu je možná setrvačnost motoru a potom už servo jenom „vadne“)
Např. Graupner DS3288 mi vychází cca 40Ncm. Dokumentace výrobce uvádí Stellmoment 64 Ncm při 4,8 V a Haltemoment 135Ncm při 4,8 V. Způsob mého měření by se spíše přibližoval k Stellmomentu (servo se snaží něco někam dostavit). Výsledky moje a jejich se tedy značně lyší (40 vs 64Ncm). Za kalibrovaný měřič tahu od dvojice Tomáš Humpolec/Ivo Křivánek dám ruku do ohně. Zbytek si přeberte sami.
Od té doby když slyším, jak lidi šermují s hodnotami tahu u serva 3kg, 6kg, 50kg a třeba 100kg, tak jsem hodně rezervovaný. Je to jak v životě: „Důvěřuj, ale prověřuj“.
P.S. U příštího letadla (…a že se na něm tvrdě maká!) se vracím se sklopenýma ušima k Volz WingMaxx HP. Určitě to nebude RDS, na to vemte jed!
AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.
Ahoj Romane,
o tom že ty údaje nesedí ani málo jsem se přesvědčil v trochu jiné než modelářské aplikaci. Faktem je že lže vlastně většina výrobců, takže reálný údaj o síle nevíš, ale srovnávat serva mezi sebou podle krabičky není problém. Nevím jak Volz, možná že jako jediní to udávají správně 🙂
Petr
Ahoj Romane, když jsem viděl tenhle článek, vzpomněl jsem si na jeden zajímavý projekt, který se taky zabýval reálným měřením serv – Servomances. Domovská stránka projektu je http://www.teaser.fr/~osegouin/aeromode/servos.phtml (francouzsky), další povídání v angličtině je na RC Groups – http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=406059.
Jediná škoda, že poslední verze je z roku 2007, i tak to ale může být užitečné i dneska. Přecejen je tam změřených 164 serv!
–Honza
Ahoj Honzo,
upřesním Tě. Poslední verze je z 05/2010 viz můj článek z června 2010 „Změřené parametry serv“.
Romane, dají se ještě někde koupit Volz WingMaxx HP, nebo to všichni taháte odněkud ze šuplíku ?
Díky Jirka
Ahoj Jirko,
Volz špatenka. Tahám to ze šuplíku. Na příští sezonu to musím vytřídit, sesumírovat co budu potřebovat a když tak napíšu Michaelu Volzovi. Trochu se s ním znám. Jenom doufám, že se kvůli těm svým průmyslovým aplikacích úplně na modeláře nevykašlal. Psal jsem mu někdy před více jak rokem.
Parada Romane, jsem zvedav co vsechno stihnes do jara 🙂 Timhle tempem se mame na co tesit!!!! 🙂 Taky mam ponekud abstak, chapu te:-)
pavel
Ahoj Pavle,
neboj, nebudu to přehánět. Bude nálada, něco sesmolím, nebude nálada, nic nesesmolím. Absťák nemám, lítám v tomto pěkném podzimu často.
Ahoj Romane,
ono to vždycky není jen o využitelné síle na páce. Poslední závody jsem nedolítal kvůli velkému vaklu na servu S 3150. Doma po rozebrání jsem zjistil, že osička si udělala z kulaté díry díru oválnou. Ve víku cca 3! mm, dole také, ale méně. Ve víku je tak málo materiálu kolem osky, že to nemůže trvalu udržet těch 3,7 kg/cm. Jedná se o osičku hned u výstupu ze serva. Chce to u nového serva vyvrtat vrtáčkem 1,2 mm díru skrz horní dekl a jako osku použít dřík vrtáčku. Měl jsem vyčvachtaná všechny serva!! Proti vysunutí osku jistím kouskem z odlamovacího nože a vteřiňákem.
Ahoj Franto,
velice zajímavý a trefný postřeh.
Zdá se, že vyšla ještě novější verze – http://www.aeroglide.net/2010/10/servormances-octobre-2010/
Přidána jsou serva do křídel, může to být zajímavé.