Nezapomeňte gumáky! F3B Brno 2009

Pátek 21:40
Dorazili jsme do Ivančic v plné sestavě. WiFi je funkční. Pokud se sem chystáte, tak si dovezte určitě gumáky, bláta požehnaně (dnes celý den pršelo). Nicméně areál je moc pěkný resp. chtěl jsem říci, že Plzeň je dobře chlazená. Vašku, nezapomeň gumáky! Pokud se chcete už podívat na nějaké momentky z dneška, tak se mrkněte na web MS F3B 2009.

Friday
Just coming to F3B WC Resort near by Ivancice for the first time. Actually village Budkovice is the closest one. Whole friday raining. Airfield is a bit muddy arena. Some pictures from airfield at WC 2009 website.

Sobota 01:20
Jdeme spát. S Jirkou Tůmou jsme se mimo jiné dohadovali, zda je možné vidět 3m model ještě ve výšce 1300m. Já a Petr Palasman tvrdíme, že to je v podstatě nemožné. Jirka tvrdí, že Jéčkaři tak lítají. Já říkám, že je to pouze „modelářská latina“. Nikdo takový let nemá zdokumentovaný nebo vy snad ano? Na starém Lomcováku si můžete přečíst 7 let staré povídání o svezení z 1000metrů. Dobrou noc.

01:20
Going to bed. Talking with Jiri Tuma (X21, Evolution etc.) whats the biggest possible altitude to see 3m wingspan model. He says 1360m was record a years before. I say nearly impossible to see it. Whats you opinion?

05:40

_DSC5165s

Slunce vychází. Chlapi ze Zlína už pobíhají po ploše. Dnes to vypadá na masakrózní pařák.

7:50
Je po ránu a slunce už peče. Dnes to bude opravdu palermo. Všichni shánějí opalovací krémy s faktorem aspoň 30. Směr navijáků je 120-300st. Pokud něco foukne (0,5m/s), tak zatím je to spíše západ.

7:50
Its early morning and really hot.  Hard day is comming. Winch line is direction 120-300deg. If there is any wind, maybe west 0.5m/s? If you want you  can write comments just bellow article.

8:15
Během MS 2009 mají kluci z RC Brno (pořadatelé) vyjímku na frekvenční pásmo používané v USA. Přijel měřicí vůz Českých Radikomunikací, aby si ověřil provoz na všech pásmech. Třeba mě s Duplexem neshodí.

_DSC5166s

Měřicí vůz.

8:15
During F3B WC there is frequency exception for U.S. pilots. Big measuring Benz is in testing mode.

10:14
Poslední skupina letí termiku. Vítr fouká spolehlivě do zad. O přemístění navijáků nepadlo ještě ani slovo. Nalítat se to dá ale v pohodě. Celá obloha nosí.

10:14
Last duration group is just flying (1st round). Back wind on launch, but whole sky is full of thermals.

13:00
Pomalu se dolítává první kolo průletů. Počasí se změnilo, jde hodně mraků, některé už vypadají hodně nacucaně. Prý vždy ve dvě odpoledne začne pršet. Uvidíme. Na déšť to nevypadá. Maximálně na pěknou bouřku. Některé skupiny průletů jsou opravdu zážitek. Letiště je už vyschnuté.

13:00
Slowly finishing B task, 1st round. Weather is changing to very dense cumulonimbuses. Some groups are really nice F3B nirvana. 30 laps or more…

14:00
Prší.

14:00
Rain is starting.

14:37
Změna směru navijáků. Asi se mi kousne pumpa…

14:37
Jesus, changing winch direction…

16:50
Po přemístění navijáků se letí rychlost. Je rozdělena na 4 skupiny. Během letů 3 skupiny přišla průtrž mračen. Třetí skupina se poletí znovu. Nějak se to lehce přidírá.

16:50
Speed is splitted to 4 groups. During 3rd group flights strong rain came. 3rd group is reflying.

_DSC5178

Neděle 5:50
Nad těmito řádky jsem přemýšlel do rána a vůbec si nejsem jistý, zda dělám dobře jejich zveřejněním, ale třeba to nakonec sice nebude pro moje dobro, ale pro dobro „vyššího principu“.

Včera odpoledne a navečer; tady se děly věci! Potom co se dolétala rychlost, odhaduji že kolem 18:00, začalo druhé kolo termiky. Ze všech stran se na nás valila bouřka. Vítr foukal, jak se mu zachtělo. Potom co odletěla první skupina, začalo  foukat dost silně (až 4m/s?) do zad. Letadla na pádových rychlostech a pár metrů nad zemí oblétávala kladku o 180st, ale některým to stejně nepomohlo. Výšky po výstřelech 50m? Zaznamenal jsem letové časy i kolem 1 minuty (vzpomínám si na let Jardy Třísky z Molramu, před hodně lety, kdy s 3 minutovým letovým časem měl 1000 bodů). Robert Piss, který pomáhal rakouskému týmu u kladek, byl zle poraněn silonem. Situace začala být opravdu nebezpečná. Přijela nakonec záchranka, ale naštěstí zranění nebylo tak závažné, pořezané ruce a záda.

Mezitím stačili „nepřizpůsobiví jedinci“ vykrást auto Reinhardovi a Thomasovi Dyllovým (otec se synem). Normálně vylomili zámky. Většina lidí, včetně mě, měla celý den otevřená auta a v nich všechny věci. Ostatně tak jako na všech soutěžích v Evropě. Docela jsem se začal stydět…

Chaos a nerozhodnost pořadatelů kulminovala při letu třetí a čtvrté skupiny termiky. Chodili za mnou zahraniční piloti a vyslechl jsem si hodně hořkých poznámek a tom co se zde celý den dělo. Toto asi není forum k diskuzi o všech věcech, které byly provedeny špatně. Pořadatelům určitě držím palce, aby celou sobotu kriticky vyhodnotili a stačili do zahájení mistrovství světa vše napravit. Nepíše se mi to snadno, ale pokud bych shrnul pocity většiny soutěžících, tak po sobotě konstatuji jedno-fiasko. Řekněte mi, jak toto mám přeložit do angličtiny a vystavit „do světa“? Špinavé prádlo by se mělo prát doma…

Sunday 5:50
Saturday late afternoon were weather conditions extreme. Storms surround airfiled and Im not even sure if some duration rounds are within rules. I noted duration flights about 60sec. Organizers have problems to face all this complications. Only first round and 3 duration groups from 2nd round are finished. Forecast for Sunday is not better.

8:00
Otáčíme navijáky. Od pondělí jezdím lodičky.

8:00
Next flying day is starting. Reversing winches…

8:15
Začínáme 2 kolo 5 skupinou termiku. Vítr začíná sílit, směr přímo do navijáku. Nicméně, jak podotýká vedle sedící Jarda „Hroch“, kopce na obzoru mizí v dešťové cloně.

8:15
We start with 2nd round/5th Duration group. Wind is nearly direct to winches. Nevertheless on horizon is huge ridge of rainy clouds.

11:30
Pořád létáme průlety. Ze všech stran jsme obklopeni poměrně intenzivní oblačností. Snad bude počasí milosrdné.

11:30
Distance 2nd round is still in the air.

13:00
Průlety ukončeny. Po přestávce se poletí rychlost, odhadoval bych, že to bude závěrečná úloha.

13:00
2nd round Distance finished. Speed will come after break.

_DSC5187

Chytání modelu do rukou během opakování je efektní nicméně ne vždy efektivní. Díra v náběžce je toho důkazem.

21:00
Konečně doma. Počasí bylo nakonec na naší straně, déšť se nám vyhnul a v periodách chodila neskutečná termika. Myslím, že někteří z těch šťastnějších začínali rychlost na výšce kolem 400m. Časy pod 15 sec jsem už přestal počítat. Byl to opravdu adrenalinový zážitek.

Já jsem opakoval po několika letech opět stejnou chybu a se Šakalem naloženým naplno (3,7kg) jsem „nakoupil“ highspeed stall. Utržené proudnice na vysoké rychlosti tzn. velké plošné zatížení, T příliš vzadu a příliš velká výchylka výškovky. Opět se potvrdilo, že méně je více. Na druhé straně jsem přesto dítkem štěstěny, protože Dingo to přežil pouze s načnutým trupem. Zítra opravit a v pátek vzhůru do Molramu (Rakousko).

Konec dobrý všechno dobré. Výsledky si můžete prohlédnout na webu MS F3B 2009. Pěkné fotografie naleznete u Martina „Piny“ Pilného.

21:00
Finally at home; Prague. Speed was at F3B WC 2009 airfield amazing experience and maybe some organizer blunders from Saturday were forgotten. Many pilots were starting speed from nearly 400m at bloody fast air. Wonderful final show. Take care…

Results at F3B WC 2009 website. Nice pictures at Martin Pilny website.

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

20 comments to Nezapomeňte gumáky! F3B Brno 2009

  • Cau Romane,
    vzdalenost prez 1300m s F3J-ckem rozhodne neni modelarska latina, ale realita. Nahodou jsem byl na nasem letisti, kdyz kolega vezl v modelu (Perfect) GPS-ku a v nejvzdalenejsim miste byl cca 1100m daleko a v te vzdalenosti byla jeste porad videt vyskovka 🙂 Kdyz jde na zavodech do tuheho tak se lita jeste o poradny kus dale.
    Ale znova pisu, ze slo o hodny F3J „autobus“, mala F3B stihacka na tom bude trochu jinak 😉

    Hodne stesti pri zavode!

  • Nevěříím, nevěříím. Dodej záznam a uvěřím. Jinak to jsou báchorky rybářů… Utíkám na briefing.

  • Dzordzik

    Romane, já bych i věřil, taky bych ale dodal, že jde hodně o to jaké je počasí, mraky, opar a taky o zbarvení modelu. Je fakt že já se svými nahouby bulvami řídil Diona (čistě bílý, bez jakéhokoli pruhu nebo kontrastu) ještě v 650m, ale jen proti tmavému mraku, oproti modré obloze byl neviditelný, byl jen slyšitelný a to měl 1,7m, takže věřím že za dobrého počasí, kontrastní schéma a F3J model (těch půl metru je dost poznat poznat) na těch 1300m vidět půjde. U F3B je už kilometr hovadina pro odvéžné, a to neber proším špatně. Stačí na chvíli kouknout vedle a … 🙂

  • Supr zpravodajství, ještě k těm výškám. Je mi znám záznam (LOLO), kdy letěl jistý člověk 1000m výšku s dvou metrovým modelem.

  • Vitoušek

    Moc pěkné komentáře. Jen musím přidat jeden odkaz – záznam z ALTI – těch MichalemM. zmiňovaných 1000m tam opravdu je.
    http://www.mkchlumec.cz/RCEN/Foto%20Rcen/ustecka_elektra_14_9_2008/ION_UL_elektra_1.jpg

  • Jirka Michálek má za sebou 1356m, ale bylo to s Volcanem od Valenty, které má 3,6m rozpětí.
    http://www.pina.cz/2008/07/30/letani-v-termice-1356m/

    Fotky se povedly, pár jich hodím k sobě na web, až se vrátím do Prahy. Jinak se dnes ukázalo, že nový areál není zárukou ničeho (v F3B), nezbývá než věřit, že to pro pořadatele byla velká škola a za měsíc to už bude OK.

  • 2 Roman: Klidne verit muzes 🙂 Uz jsem psal kolegovi o zaznam z GPS, je ted na MCR F3J, tak v nedeli (pondeli) bude dukaz misto slibu 😉
    m.

  • TRT

    Zajimalo by me, co je na arealu spatneho? Dnes jsem tam byl, nahodou se mi celkem libil. Ale F3B neletam, nemuzu posoudit, jak by mel idealni areal vypadat. Jediny co me napada, je parkovani, bahno (s tim ale tezko neco udelat), trosku zlobici technika (hlavne repraky). Nejvic mi ale asi vadila anglictina organizatora 🙂

  • Dzordzik

    Já myslím, že tady nešlo o to jaký byl nebo nebyl arál, ale o to, jak se sobota zvládla organizačně. Předpokládám, že po návratu a po tom, co to v sobě všechno vstřebá, Roman napíše hutný a chutný článeček …

  • pero1205

    Sleduj : http://pocasi.idnes.cz/server.idn?t=image&d=3
    Podle toho to na moc hodne deste nevypada . .

  • Skorpion

    Ahoj Romane,
    když jsme testovali moji DP práci, tak kamarád řídil Spika (asi 2,6m rozpětí) a naměřená výška nad zemí pomocí GPS byla přez 1200m. Jelikož jsem to v tu dobu přenášel pouze online na zem, tak záznam nemám. Ale už se dělá New Spike (3m) a ten půjde určitě výš. A GPS je již doplněna o MMC kartu, takže nebude problém s daty. Druhá věc je, že já jsem ten model v 1200m prostě už neviděl 🙂 Dolů se to dostalo v pohodě, akorát nad zemí to chytnulo decentní fletr 🙂

  • mihaeul

    Tak to co se delo v sobotu v lokaci nasi koule – 49°4’51.75″N 16°21’15.144″E byla naprosto ELEMENTARNI ukazka amaterizmu a to naprosto vseho. Kdo to nezazil, nevi o cem mluvim! Pokud by se jednalo o jednorazovy domaci zavod, rekl bych „To nemyslite vazne!“. Ale jelikoz se to dal povazovat za organizatorskou generalku na MS F3B 2009, povazuju to za naprosto silene predvedeni schopnosti organizatora! Upozornuju, ze v sobotu jsem nevidel, ani neslysel, jediny pozitivni ohlas na cokoli – od ceskych, ani zahranicnich ucastniku.

    – naprosto nevyhovujici plocha, jak velikosti, tak podkladem – posekane strniste, tak cerstve zatravnena plocha
    – zmatene „organizacni“ „vedeni“ „zavodu“
    – naprosto nestastna volba „kolotocare“ chceteli „provozovatele atrakce“
    – z duvodu minimalnich zkusenosti poradatele s F3B, neschopnost promtne, logicky a autoritativne reagovat na vznikle situace dle FAI pravidel
    – z toho take vyplyvajici nasledne zraneni ucastnika zavodu – ktere jsem videl snad poprve za 5let!
    – naprosto nevyhovujici system vydavani anten, koncici duplicitou pouzitych kanalu, ktery uz zahaproval jednou na Eurocontestu v Medlankach
    – na dovrseni vseho se take ukazal cesky zlodejsky syndrom tretich osob, ano poradatel ze nej az tak nemuze, ale verte, ze se o tom bude mluvit vsude

    Ano, jak rekl jeden z velice zkusenych zahranicnich pilotu, je to famozni misto se zazemim na zavody motorovych modelu, ale na F3B totalni nesmysl – v pripade vyrazneho zvetseni plochy a jejiho kvalitniho zatravneni – mozna za par let!

  • Re: Výška modelu

    -Ještě někdy před více jak 5 lety jsem měl docela dobré oči (je to horší a horší), ale koukám, že je zde hodně pilotů, kteří je mají či měli ještě lepší. Tomu samozřejmě není důvod nevěřit.
    -Hodně z Vás píše o velkých výškách a současně dodáváte: „…byl neviditelný, byl jen slyšitelný“ případně „…prostě už neviděl“. Hmmm, nevím jak tomu mám rozumět. Já ztratit tečku na obloze, tak je „vykukáno“. F3B se rozjíždí v neřízeném/špatně řízeném letu bleskově a kde ho hledat na obloze?
    -Někteří mluvíte o 4m modelech, které mají hloubku a plochu křídla nesrovnatelně větší než standardní F3B model. Srovnáváme nesrovnatelné. Já mluvil o 3m F3B modelu.
    -Na druhé straně, jak uvádí Vitoušek, s IONem v 1100m je drsné. Už mlčím, už mlčím…
    -Přesto si neodpustím jednu pozn. Naše zážitky z těchto vysokých letů jsou poněkud rozdílné. Jedna věc je piánko vyklesávat nebo se ve šturcce šroubovat dolů a druhá kalit střemhlav až do 50m a potom přitáhnout (smích)

    Re:F3B Brno Cup 2009

    Poslední co bych pořadatelům doporučil, tak aspoň na zatravněných plochách vysbírat všechny kameny. Nejen já jsem měl zbytečné díry v křídle. Komentář k F3B Brno Cupu si můžete přečíst i u Pavla Marka.

  • Michale, napsal jsi to krásně. Já to dopsal 20 minut po Tobě a na web dal před chvilkou. Lomcovák včetně všech komentářů jsem otevřel až teď poprvé!!! Také hromádku foteček na mých http://www.f3x.org
    Pavel

  • tomashr

    Romane, moje zkušenost je taková, že se viditelnost v různých dnech i při na pohled podobném světle ŠÍLENĚ liší… Přišel jsem o jedno RCEJ a ulétla mi Optima III (optima se ale nakonec našla) v celkem směšných výškách něco kolem 300m – prostě ty modely zmizly jak když zhasneš. U Optimy je těch pouze 300m doloženo z výškoměru po nálezu, u toho RCEJ je to poměrně jasně dáno ze známé stoupavosti.
    Naopak ale jiný den jsem s malým 1,5m MiniCoradem při soutěži natočil „slušnou“ výšku, ale na pohled nic divokého, vidět bylo naprosto perfektně – po stažení dat z výškoměru jsem zíral na hodnotu 630m. Opakuji – jen 1,5m rozpětí a hlavně jsem ani okamžik neměl při tom letu pocit, že to nějak extra hrotím, vidět bylo pořád perfektně…
    Na základě více podobných zkušeností si myslím, že žádná obecná hodnota pro „rozumnou“ výšku/vzdálenost neexistuje a nedá se říct, že je 300/600/900m ještě OK, člověk prostě musí letět podle toho, jak to vidí v okamžiku soutěžního letu a zařídit se podle aktuálních podmínek jak povětrnostních, tak asi hraje roli i momentální únava zraku atd.

  • Ano Tomáši, trefná poznámka.

  • YES YES YES. some good updates from Roman again! Good luck on getting WC F3B on rails! I have to go for EC F3J but will be looking „and hoping“ for webupdates!!
    And btw. Yes more than 1000m up is difficult to see when you are flying a F3B model. Easy with F3J model though. With good visible conditions I have flown 1200m up and only was stopped by inversion. I know I have flown over 1000m away out also (since I landed there….)

  • Hi Jojo, glad to hear after some time from old mate. Im not sure if there are too big expectations from me while Im ordinary WC and WCh starter (nicht vorspeise, bitte) and there is perhaps not too much time (and energy) for long reports.

    As regards flying high. Yes, clear to me F3J is better visible on big heights. Originaly I was talking about standard F3B model. Anyhow my eyes are getting weaker and weaker regardless of model size or level of inversion. But for watching girls it’s still enough and that’s good message, isn’t it?

  • Evolution F3J elektro (Schneider). Rozpětí 3,33. Výška cca 1245 m.

    Graf zde: http://www.rc-fisch.wz.cz
    Originál z Alti2 – http://www.rc-fisch.wz.cz/Evo 7.6.07 rekord.llo

    Jarda.