Zpátky do Trenek-základní seřízení modelu

V předchozích článcích o modelu Tanga jsem Vám popsal celé sestavení modelu. Dnes Vám nabízím základní seřízení. Již jsem se zmiňoval, že pro začátek doporučuji těžiště 102mm a odtokovou hranu vlečného háčku 2mm před těžištěm (100mm). Toto seřízení bych nazval „pro začátečníka“. Pokud vydržíte ještě nějaký týden (pořád ladím), tak zde popíšu seřízení, s kterým lítám já . Při popisu základního nastavení budu postupovat podle letových fází.

Fáze „Nula“
Všechny řídící plochy jsou v neutrálech. Tato fáze je nutná pro referenční seřízení modelu (teplotní offset serv, možné mechanické odchylky). Pokud v této fázi seřídím všechny řídící plochy do nulových poloh (MC-24 menu 23), mám jistotu, že nastavení v ostatních fázích bude přesné.

Fáze „Start“
Klapky 13mm dolů (měřeno u kořene křídla), křidélka dorovnány na klapky
Výškovka 1,5mm nahoru
Mix křidélka->směrovka 120%

Výchylky
Plná pravá, pravé křidélko 1mm nahoru, levé křidélko 10mm dolů (měřeno na konci křídla)
Plná levé křidélko identicky naopak

Fáze“Rychlost“
Klapky 1,5mm nahoru (měřeno u kořene křídla), křidélka dorovnány na klapky
Výškovka 1mm nahoru
Mix křidélka->směrovka vypnutý, směrovka vypnutá
Mix výškovka->celá odtokovka (snapflaps) při plné výškovce 2mm dolů (měřeno u kořene křídla) mix je pouze jednosměrný tzn. funguje pouze na přitažení
Mix křidélka->klapky 20%

Výchylky
Plná výškovka nahoru/dolů 10mm (měřeno u kořene výškovky)
Plná pravá, pravé křidélko 4mm nahoru, levé křidélko 4mm dolů (měřeno na konci křídla)
Plná levé křidélko identicky naopak

Fáze „Průlety“
Klapky, křidélka v nule
Výškovka 1mm nahoru
Mix křidélka->směrovka 40%
Mix výškovka->celá odtokovka (snapflaps) při plné výškovce 3mm dolů (měřeno u kořene křídla) mix je pouze jednosměrný tzn. funguje pouze na přitažení
Mix křidélka->klapky vypnutý

Výchylky
Plná výškovka nahoru/dolů 11mm (měřeno u kořene výškovky)
Plná pravá, pravé křidélko 3mm nahoru, levé křidélko 5mm dolů (měřeno na konci křídla)
Plná levé křidélko identicky naopak

Fáze „Termika“
Klapky 3mm dolů (měřeno u kořene křídla), křidélka dorovnány na klapky
Výškovka 1,5mm nahoru
Mix křidélka->směrovka 60%
Mix výškovka->celá odtokovka (snapflaps) vypnutý
Mix křidélka->klapky 20%

Výchylky
Plná výškovka nahoru/dolů 11mm (měřeno u kořene výškovky)
Plná pravá, pravé křidélko 5mm nahoru, levé křidélko 9mm dolů (měřeno na konci křídla)
Plná levé křidélko identicky naopak

Fáze „Přistání“
Klapky 3mm dolů (měřeno u kořene křídla), křidélka dorovnány na klapky
Výškovka 1,5mm nahoru
Mix křidélka->směrovka 100%
Mix výškovka->celá odtokovka (snapflaps) vypnutý
Mix křidélka->klapky vypnutý
Mix kanál1->výškovka nelineární 3bodový

Výchylky
Plná výškovka nahoru/dolů 11mm
Plný kanál 1 (knypl brzdy) klapky 85mm (měřeno u kořene křídla), křidélka nahoru 3mm (měřeno na konci křídla)
Plná pravá, pravé křidélko 1mm nahoru, levé křidélko 10mm dolů (měřeno na konci křídla)
Plná levé křidélko identicky naopak

Výše uvedený popis berte pouze jako orientační, protože ve svém seřízení mám v rámci letových fázi ještě subfáze, diferenciaci motýla podle fází, exponenciály a mnoho jiných úprav, které někdy aspoň částečně popíšu. Celá výškovka je na čepech přetočená (ano, díry převrtané…) atd., ale o tom někdy příště. Přesto, pokud zde něco postrádáte, klidně se ptejte.

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

19 comments to Zpátky do Trenek-základní seřízení modelu

  • Ahoj Romane, moc pěkný popis. Zaujala mě jedna věc. Diferenciace křidélek je opravdu větší výchlka křidélka dolů než nahoru? Obvykle to bývá naopak, tj. větší výchylka nahoru a menší dolů, ne? Mám v tom zmatek nebo máš nějaký speciální důvod, proč to máš na Tangáčích právě takhle?

  • pero1205

    DIFERENCIACE kridelek – taky jsem se nad tim pozastavil ….

    Jsem zvedav, zda je to preklep a nebo ma Roman pro to vysvetleni.

  • Diferenciaci mam v nekterych pripadech 1:1 a nekdy i mirne obracene, treba pri startu to chce dost laborovani a ja mam urcite vice dolu nez nahoru. Jde o to, co eru nejvice sedi a jak se pri vychylce chova. Treba na rychlosti jsem byl kolikrat na 1:1. Na startu jde o to, aby se nevytracel vztlak na pulce kde jde kridelko do minusu a ero se i pri rychle korekci kamsi nezhroutilo…….toliko muj subjektivni nazor
    Pavel

  • K nastavení modelu Jirka našel pěkný článek od Mike O. , je to tam pěkně vysvětleno i pro začátečníky. Zvláště ta diferenciace jak křidélek tak motýla. Článek byl s jeho souhlasem publikován zde: http://www.jitom.com/pages/downloads/magazine/articles/how-settings-sailplane.html Zatím to je anglicky, ale mám připraven český překlad.

  • Ty poněkud zvláštní či pro někoho nesmyslné diferenciace křidélek nejsou překlepem. Když jsem článek připravoval a přeměřoval všechny výchylky, tak mě opravdu „opačné“ diferenciace překvapily. Ono to má všechno svoji historii.

    Na začátku května, když jsem začal zalétávat Tanga, tak jsem byl poměrně překvapený letovými vlastnostmi modelu-bylo to prostě něco jiného. Nenechte se mýlit profilem kořenového žebra, po vzepětí jsou úplně jiné profily, než na co jsme byli zvyklí u předchozích modelů od Breťáků. Model se tedy choval jinak, než bych očekával. Po určité době, pokusech a omylech mne napadlo změnit diferenciaci z pozitivní na negativní (větší dráha křidélka dolů než nahoru). Pocitově se chování letadla zlepšilo. Lepší byla termická zatáčka i zatáčka na průletech. Zatáčka na rychlosti má diferenciaci nulovou (1:1). Jak píše Pavel Marek, opravdu si myslím, že diferenciace nemusí být dogma.

    Včera jsem shodou okolností lítal s Jirkou „Tůmičem“ Tůmou, Liborem Dvořákem a Honzou „Tejnilem“ Thienelem na letišti v Roudnici n.L. Samozřejmě Jirka, už od mého publikování článku o základním seřízení Trenkouna v neděli večer, dvě noci nespal 🙂 Diskutovali jsme a hájili každý svoji teorii, Jirka s Liborem se opírali o známý test „letadlem vrtěti“, který mimo jiných popisuje třeba Michal Vágner u Martina „Piny“ Pilného. Chlapci mne dost znejistěli a nebylo nic jednoduššího než na letišti model zkopírovat, nastavit tam klasické diferenciace (křidélko nahoru víc než dolů) a lítat….

    Mimochodem, když diskuze začínala, tak říkám Liborovi: „Pojď tady to máš a leť“. Kroužil v termice, zkoušel průletové zatáčky, přistál a zamyšleně říká: „Hmmm, to letadlo se chová opravdu velice kultivovaně, je doslova hodné a krouží to příjemně…“. Samozřejmě následovala velká diskuze. Nechci, zde sepisovat romány, protože nakonec došlo na nákresy, ramena težištních zásob atd. Samozřejmě, pokud s tímto nastavením uděláte test „letadlem vrtěti“, tak při kývání letadlo potápí čumák a začne směřovat k zemi-podle zažitých představ určitě špatná diferenciace.

    Snažím se vždy pozorně naslouchat názoru druhých, ale nebrání mi to jít svoji cestou (…může být špatná, když pochybuji o druhých, musím zákonitě pochybovat i o sobě). Budu trochu sarkastický a neodpustím si poznámku, že většinou letím jednu zatáčku a sleduji, jak se během a při výletu z ní letadlo chová, k vrtění letadlem není během závodu důvod…

    Já bych z toho udělal následující závěry:
    – Prohlasme to nastavení diferenciací v článku za velice kontroverzní ba co víc, asi bych ho nazval pro „začátečníka“ jako matoucí. Proto ho škrtám. V tomto okamžiku bych nastavení diferenciací nechal otevřené a pro „začátečníka“ doporučuji, držet se zavedených konvencí viz. test „letadlem vrtěti“
    – Jedna věc je chování letadla přizpůsobené zvyklostem pilota a druhá věc jsou výkony letadla; naznačuji, že „nesprávná“ diferenciace může sice vést k pocitově příjemným letovým vlastnostem, ale může znamenat nižší výkon letadla. Otázka je, co hledáme a zda to dovedeme změřit.
    – Zeptejte se deseti dobrých a zkušených pilotů F3B (nemyslím F3J, to je úplně o něčem jiném) na detaily jejich nastavení a zjistíte, že Vám každý bude tvrdit něco jiného. Většina Vám, ale neprozradí vůbec nic…
    – Tuto diskuzi vnímám jako velice pozitivní a přínosnou. Dejte mi čas. Chci si některé věci znovu ověřit.

  • pero1205

    😉 Roman originalem kazdym coulem. A to je dobre. Je treba dospet ke konecnemu vysledku vlastni cestou a vlastni zkusenostmi . . . i kdyby se odchylila od zazitych zvyklosti a nazoru …

  • Cau Romane,
    taky jsem se docela podivil, nad tema diferenciacema 😉 U rezimu „termika“ uz je k vychylkam kridelka „prictena“ vychylka klapek dolu? A vychylky smerovky mas jake? Podobny diferenciace jsem take jednou na J-cku zkousel a pri krouzeni se to chovalo velice hezky: kdyz tocis i se smerovkou tak musis kridylkama stale kruh malinko „otevirat“, vnitrni kridelko pri tom jde dolu (pri souctu vychylek s + klapkou relativne hodne), vnejsi jde nahoru jen nepatrne, letadlo pri tom neztraci vztlak a dolu jdouci kridelko pekne pribrzduje vnitrni konec kridla, takze se do toho nemusi tolik chodit smerovkou. VELKY PROBLEM ale byly rychly prechody z jednoho kruhu do druhyho, kdy tam byla pomerne dlouho velka vychylka kridelek: mix krid-smer uz proste nedokazal „preprat“ tu otocenou diferenciaci a cumak to nepotopilo pod horizont. Ale slo o lehky J-cko (Ghost) s MH32, ktery se pohybuje okolo padovky (a ta byla pri vaze 1850g velmi nizka :-)))) F3B eroplany jsou geometrii letadla, profilama, plosnym zatizenim a letovyma rychlostma (i na termice) nekde jinde a pokud se k tomu prida trochu jiny styl rizeni konkretniho pilota, tak verim ze to muze fungovat.

    m.v.

  • Čau Michale,
    -v „termice“ není přičtena ke křidélku klapka
    – směrovka v „termice“ nahoru 14mm/dolů 10mm

    Vystihl jsi to přesně; přechody do opačných kruhů jsou opravdu trochu těžší, ale neřekl bych že nemožné. Jinak jsi mi udělal velkou(!) radost, protože Tvůj komentář přesně vystihuje moje zkušenosti s tímto nastavením. Já si po rozhovorech na letišti v Roudnici připadal, že jsem už asi lehce mimo mísu…

  • „-v “termice” není přičtena ke křidélku klapka“ Hmmm, tak to je ta diferenciace opravdu hodne otocena.
    V J-ckach se dost casto bojuje v par metrech nad zemi v uzkych nulkach a pri ustredovani je schopnost snadne zmeny kruhu zivotne dulezita. V F3B se ( vetsinou 😉 lita termika ve vetsich vyskach a pri klidnejsim krouzeni v sirsich stoupacich to muze byt dobre. Navic dnesni letadla maji hodne „zavreny“ motyly a mnohem lepsi smerovou stabilitu a s rozdilem odporu kridelek si poradi lepe.

    m.v.

  • Pánové, díky za objasnění. Osobně si z toho beru jedno ponaučení – při ladění letadla má smysl vyzkoušet si i na první pohled „nesmyslná“ nastavení.

  • Teda ROMANE !!! To je paradní elaborát! Smekám před tvym slohem!
    Pavel

  • Jo, čeština byla moje hobby odjakživa, o tom není sebemenších pochyb.

  • Při dnešním rozhovoru s Martinem Rálišem od Breťáků, mě napadla ještě jedna poznámka; a to naprosto zásadní. Při filozování o procentech a milimetrech výchylek sem nebo tam si uvědomte jednu věc. Jsou lidé, kteří mají sice nějaká nastavení, ale v podstatě nikdy(!) se nedostanou na jejich krajní polohy. Pokud si to stejné nastavení provede člověk, který ovládá knyply, jak rajčáky od buldozeru, tak může prohlásit, že je to pro něho „nelítatelné“ případně nesmyslné (mezi tím vidím rozdíl).

    Plyne z toho jedno ponaučení. Lítejte s citem, přemýšlejte a sledujte co letadlo dělá. Čísla zůstanou pouze a jenom čísla…

  • fejcha

    Romane, ve které části menu diferencuješ motýla? Dík F

  • Ahoj Filipe,
    znám dva způsoby. Popis platí pro Tx Graupner MC-24. V závorce jsou čísla menu.

    První způsob
    Modeltype(22)-normal
    Dual Mixer(75)RU EL X% (zde nastavíš základní diferenciaci pro celý model)
    Free Mixers(72)zde definuješ „anti“ mixer, který působí proti mixu (75). Umožní Ti to potom pomocí Mix active/phase(73) mít jinou diferenciaci v každé letové fázi. Mixer má asymetrický průběh (ASY) tzn. tvar „střechy“. Samozřejmě „střecha“ je symetrická s ohledem na nulovou polohu ovladače výškovka/směrovka.

    Druhý způsob
    Modeltype(22)-Vtail
    Free Mixers(72)zde definuješ „anti“ mixer, který působí proti vestavěnému Vtail mixu, který je symetrický. Umožní Ti to potom pomocí Mix active/phase(73) mít jinou diferenciaci v každé letové fázi. Mixer má asymetrický průběh (ASY) tzn. tvar „střechy“. Samozřejmě „střecha“ je symetrická s ohledem na nulovou polohu ovladače výškovka/směrovka.

    Používám první způsob, ale myslím, že druhý je elegantnější a jednodušší.

  • fejcha

    Dík. Dříve jse to zkoušel stejně (tedy podle druhého způsobu) a dorazil tedy ke stejnému problému. Měl jsem za to, že pomocí menu 73 aktivuješ mixy pro jednotlivé fáze ale definice mixu (hodnoty) je pořád stejná. Na X fází X stejných mixů s jinak nastavenými hodnotami. Pak mi nestačily volné mixy. Podle toho, co píšeš se mi zdá, že to je možná jinak..? F

  • -ano, hodnota mixu třeba Linear Mix 1 je pořád stejná pro všechny fáze
    -volných mixů má MC-24 celkem 12
    -letové fáze, kde má diferenciace smysl jsou dvě max. tři. Start, Termika a možná Průlety. Budeš tedy potřebovat tři mixy (druhý způsob)

  • Vlaďa

    Ahoj Romane.
    S jakým nastavením jsi nakonec v Drážďanech lítal ?

    Vláďa

  • Ahoj Vlaďo,
    ve středu Trenky nerozchodily moji pilotní chybu. Ve čtvrtek ráno jsem vytáhl ze sklepa Precloňě (Precious), s kterým jsem lítal někdy před rokem. V pátek jsme odjeli na závody. Na zálet Precloně jsem měl tedy jedno odpoledne. Byl jsem dost smutný, ale za ty roky jsem si už zvyknul. O nastavení Trenek v Drážďánech tedy těžko mluvit…