Pondělí 9:48
Tak včera večer to vypuklo. Ještě v noci jsem zalepil do křidélek Volzy. Beru si dovolenou. Dnes ráno jsem spájel baterky, abych je mohl mezitím několikrát nacyklovat. Vyžižlal jsem lože pro serva v trupu. Začínám makat na kabeláži a musím zdrhat k Vaňouchovi; nemám už zelené MPX konektory do křídel. Snad je bude mít.
Výhoda při práci v trupu Dinga oproti Tangám je, že si připadám jak ve vyklizeném Z pavilonu na brněnském výstavišti. Neskutečně místa. Super je, že Vašek má konektory pro křídla na trupu před spojkou. Co mě prudí, že zatěž jde pouze do křídel. Dingo nemá zátěžovou trubku v trupu.
10:11
Mladej donesl vysvědčení. Pouští si nějaké „dusání do palice“. Zavírám dveře, abych v tom rachotu mohl aspoň zaslechnout své Country Radio.
12:01
Kabeláž do trupu hotová. Zdrhám k Vaňouchovi.
13:20
Vaňouch měl všechno co jsem potřeboval. Jdu odlít olovo do čumáku. Prý kolem 50g, tak uděláme 50g (pouze?!). Mám ještě formičku na Ascota (měla jít do popelnice, ale včera jsem ji vyhrabal z koše). Potom zalaminuji přepážku pro serva do trupu.
14:15
Zalaminovaná přepážka na serva. Teď nějak vymyslet klapková serva. Ty špalíky mně lezou krkem vždycky. Nebo že bych jel raději na kolo (když mám tu dovolenou) a na Klecanech si dal škopek? Stejně jsem nějak v předstihu (smích).
14:25
Šakalovy váhy (jedná se o “prázdnou” váhu bez jakýchkoliv úprav dílů)
- Trup 283g
- Zátěžová trubka 0g
- Výškovka (uhlík, totální beton) 75g
- Spojka 83g (bude vyměněná za UMS)
- Levé křídlo 548g
- Pravé křídlo 551g
- Dohromady 1540g
Drsný co?! Všechno absolutní beton. Uzavření křídla u zajížděček, uzavření klapek a křidýlek, všechno uhlíková punčocha. O Vaškových odtokovkách nemluvím, lepší pracovat v rukavicích, protože se jinak pořežete.
14:50
Ještě jedna poznámka. Hned na začátku jsem dumal, jak do Šakala nacpat zátěžovou trubku z Trenek (resp. Preciouse, jsou stejné). Místa tam je na trubky dvě, ale bohužel trup pod křídlem je velice nízký a neprojde spojka. Řešením by byla určitě trubka menšího průměru (na Tanga má 23mm), na druhé straně hrátky s 50g válečky mi už nic neříkají. F3X nirvána s jedním společným systémem zátěže v mých letadlech se tedy odkládá napříště (protažená huba).
16:40
Klapková serva zalepena. Trup schne. Večer obrousit vidličky. Ráno zapájet konektory pro serva v křídle. Doladit délky táhel jak v křídle tak v trupu. Zalepit konektory v křídle (to bude problém, to schne dlouho). Dovážit. Naprogramovat. Že by ve vzduchu už zítra?! Teď mizím na kolo, čau.
20:30
Tak na pivo do Klecánek jsem nedojel-ZATOPENO. Pravý břeh Vltavy od Trojské ZOO je pod vodou. Musel jsem se otočit a bral jsem to po levém břehu do Šárky. Jdu lepit aspoň jeden konektor do křídla. Lítají tady blesky. Chudáci moraváci, jestli jim tam nahoře na severu zase začalo chcát…
22:40
Levý konektor v křídle zalepen. Sesazeno a odstaveno na spojku. Chtěl jsem ještě začít programovat vysílač, protože už roky pořád dokola kopíruju co jsem vytvořil za těch 12 let, včetně chyb. Dnes už toho ovšem mám plný kecky. Končím.
Úterý 7:40
Se picnu! Běžně na zalívání konektoru v křídle používám spíše standardní lepicí epoxyd (Devcon), ale tentokrát jsem to zalepil laminovacím a i když jsem ho hodně zahustil bavlnou, tak to někde zateklo. Jdu pro kladivo…
8:20
Pohodaaaa. Křídlo jsem nakonec od trupu dlátem odsekal. Kabely v křídle jsou určitě natrhnuté jenom trochu a vyse…ou se na mě až zase poletím z kilometru dolů po kuli. Hm, o tom pojištění už nějakou dobu přemýšlím. Díra v centrálním skladu Aholdu (Klecany) skrze 3m vrstvu zmraženejch leklejch radioaktivních plotic (vydávaných za pstruha mořského); nic moc.
Mladej chrápe, tak jdu dělat nějaké tišší činnosti. Doladím táhla a serva v trupu.
9:10
Trup kompletní a funkční. Pouze dovážit. Jdu na elektriku v křídlech. Napájet konektory pro Airtronicsy a Volzy.
10:30
Levé křídlo hotové. Mimo kovových vidliček a táhel. Jdu na pravé.
12:00
Pravé křídlo hotové. Mimo kovových vidliček a táhel. Jdu na oběd.
15:15
Téměř hotovo. Jdu na váhu. Jediné co je nezalepené je konektor křídla na pravém křídle. Ten zalepím přes noc. Venku modrá obloha.
16:50
Připraveno k letu (zbývá několik nepodstatných detailů). Dopředu nakonec šlo asi 90g (nikoliv tedy 50g). Letová váha 1940g při T 106mm; nejlehčí F3B model jaký jsem měl kdy v ruce. Uvidíme zda to zkousnu. Házím to do auta a mizím. Modlete se za Šakala, amen!
21:25
Dingoň má prvních pár letů za sebou. Kličkoval jsem sice mezi blesky, ale vše proběhlo v pořádku. Teď už jenom půl roku abychom si na sebe zvykli. Za pomoc při prvních startech děkuji Michalovi Behenskému a Jirkovi Mrvíkovi.
AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.
Když se musí, tak to frčí a né jak u trenek. Držím palce ať stíháš Jura.
Tak to je časově v pohodě, když jěště stíháš psát na Lomcovák 🙂 Ty si bereš dovolenou? Já myslel že jí máš 365 dní v roce 🙂
J.
Zdarec Romane, až zas budeš aktualizovat stránky napiš tam váhy jednotlivých dílů modelu. Jura M.
Rafan uz steka, tak jsem zvedavej, jak hluboko se zakousne treba do Trenek nebo Ramy.
Ahoj Romane.Jakou hmotmost maj tvoje tx baterky?Já mám v Dingovi NiMh 4x GP2000 a do čumáčku jsem dával necelejch 50g při T 103mm.Hmotnost baterek 150g.Letovka 2000g
Ahoj Pavle, máš pravdu. Tvoje težší baterky jsem si neuvědomil. Já mám 4×1500/96g to potom odpovídá. Lítal jsem T 108 a je to nezbouratelné bude to chtít ještě víc dozadu. Odtokovka háčku zatím 107, ale je to narychlo, když jsem kličkoval mezi blesky a vítr šel 2m/s regulérně do zad. V T 110 nevidím větší problém, ale chce to čas a lítat. Jak je to lehoučký, tak to letí překrásně pomalu. Pokud bude zítra počasí milosrdné, tak budu zase moudřejší.
Krásná bleskovka! Užijte si to spolu úspěšně! F
Ahoj Romane,
je to zdání, nebo používáš jako táhla na klapky závitové tyče, předpokládám 2mm průměr? Stačí to na model F3B? A ještě by mě zajímalo, ty vidličky jsou originál, nebo jsou celé zbroušené? (nemyslím to vybrání pro páku, ale zdají se být tenčí než klasika)
Petr Janků
Ahoj Petře,
ano používám závitové tyče 2mm. Jsou relativně měkčí než třeba od Vaška dodávané. Používám je záměrně, slouží jako ochrana serv v krizi (vysunuté brzdy a pozdní zavření). Popisoval jsem to i u Trenek. Vidličky jsou úplně standardní a celé zbroušené na cca 3mm.
A ve kterem …..MAXu maji tyto zavitove tyce maleho prumeru. Petr
Zavitove tyče dobre, ale me se stavalo, ze mi pri horsim pristani naplacato, kdy sebou ero krapet bouchlo, tak pokud byla packa na klapce nebo kridelku dole, malilinko se to tahelko ohnulo a posunulo neutral klapky (kridelka)….nez mi to doslo tak sem lamentoval nad kvalitou serv…..od te doby nepouzivam a pouzivat nebudu 🙂
Palo
Teda pokud jde o M2 ! M3 jsem pouzil na Lady a az na ty rozmery koncovky je to parada!!
P.
Zdarec Romane, tak můžeš začít další odstavec s názvem „DREZŮRA“ a ať tě blecháč poslouchá.
Ahoj Romane, šlo by nafotit fotky detailů, např. v jedné fotce Tangu a hned vedle totéž místo na Dingovi? Docela mě zajímá ten rozdíl, jak je to celé dělané a zpracované. S Tangou lítáš pravda už nějaký čas, ale jaké jsou první dojmy ze srovnání obou modelů?
No jsem uprimne rad, ze se konecne nasel nekdo, kdo dokaze bleskurychle ustrojit ero, Romane, gratuluji. Takze dobra zprava pro vsechny, kteri neradi stroji era (nebo jim to trva vecne, jeko me), aspon uz vite, na koho se obratit ;-). V patek rano to vyhodite u Romana a v sobotu vecer to muzete jit zalitat.
Hodne stesti, snad vydrzi dele nez Trenky.
To: Pavel
No prave proto to lehke ohnuti te zavitove tycky je tak genialni! Nikdy ti servo neznici, funguji jako airbag. V pripade ze das malou ranku, zapruzi, v pripade vetsi rany se ohnou a zachrani tak vse ostatni – servo, cep v kridelku atd… – pohlti tu energii, ktera by to jinak vycesala.
Pokud o tom ohybani vis a ze jsi dal ranu vis taky, tak jen prekontrolujes neutraly a je to. Pokud je neco mimo neutral je jasne ohnute tahlo.
Ja kontroluju neutraly pred kazdym startem.
Ahoj chlapi dvojku závitovici bych dal ta nanejvýš na Easyglidera z EPP. Je dělaná z měkýho materiálu. Viděl jsem jak to Filipovi Kalenskýmu při fluteru nahned upadlo. Škoda rozbít F3X brousek na takovou blbost,nehledě na to že se tyčka i při menším nárazu ohýbá a nebavilo by mě po každým tvrdším přistání kontrolovat klapky.Při opakování startu na F3B na to kolikrátnení ani není čas.
S tim Filipem ma Vasek pravdu, pustil to dolu z 500m? na Donovalech, za chvili se ozvalo brrrrrrrrrrrrr, tak to vyrovnal a kridylka volne vlaly, nastesti to ukociroval a bezpecne pristal. Zavitnice pretrzena mezi vidlickama. Ostatne Romane, ty by sis to mel pamatovat, byl jsi tam taky a byl jsi jednim z nas, kteri Filipa vyhecovali….“pust to dolu a poradne do krize…….rikam do krize do pi**…….to je ono!!! brrrrrrrrrr“ a fotak cvak cvak cvak 🙂
http://www.libereckesvahy.com/galerie/upload/1196604873.jpg
No to čumím. Člověk tady pár hodin není a už ani nevím na co mám reagovat případně zda vůbec. Pokusím se tedy systematicky od mého posledního příspěvku.
Re:Závitnice 2mm
– kde se kupuje nevím. Dostal jsem ji od Vaška (hurónský smích; především s ohledem na jeho komentář „…tak nanejvýš na Easyglidera z EPP“)
– s touto závitnicí lítám roky a zkousnula i ty moje nejbrutálnější sestupy dolů z 1000m kolmo dolů, pokud se něco pos..lo, tak závitnice to nebyla. Přátelé, jestli letíte dolů 250km/h a víc a celé křídlo se Vám začne vlnit, tak nepomohou ani závitnice z desítky.
– už roky se mi nestalo, že bych nechal na přistání brzdy otevřené, ale netvrdím, že se to nemůže stát hned zítra a právě tady mi to několikrát pomohlo. Ano Pavel má pravdu, ohnou se, i třeba trochu a člověk zírá, kde to ty neutrály zase jsou?! To je ale smysl tohoto řešení.
– nejsem strojař, ale nemá náhodou tendenci prasknout něco hodně tvrdého spíš než nějaká žvejkačka? Vzpomínám si na naše peripetie, když jsme s Jindrou „Bezírem“ Bezrem dělali kladky. Všechno hifi, všechno kalený, všechno z nerezu a všechno praskalo… Měl jsem starou kladku ještě od Libora Maláka ze žvejkačky ocele a ty klády fungují dodnes. Jooo, jsou roztemovaný, ohnutý, ale nikdy nic neprasklo
– s ohledem na F3B stroje a co s nimi provádíme, měli bychom být opravdu velice ostražití a používat svůj mozek jak nejlépe to jen jde. Já zde popisuji JEN a POUZE svoje zkušenosti podle nejlepšího svědomí, ale to neznamená, že se nemýlím. Lidé, kteří mi zde oponují, jsou velice zkušení a jejich názor by měl být pečlivě vážen…
Re: Srovnání Trenek a Dinga
Opravdu teď nejsem v situaci, kdy bych se mohl soustředit na nějaké detailní srovnávání těchto letadel. Všechno stojí obrovské množství času, energie a peněz. Určitě to není na nějaký krátký popis. Na romány nejsou lidi.
Jinak dnes jsem byl od 9:00 až do 15:00 na letišti. Ke konci jsem se už plížil skoro po kolenou, opravdu jsem toho měl plné kecky. 30°C na slunci, opar, dusno k zalknutí. Dvakrát jsem přehazoval naviják, stejně pořád foukalo do zad viz. Libuš. Voda mi došla asi kolem 12:00. Dnes jsem F3B proklel snad tisíckrát!!!
Čaroval jsem se Šakalem. V jeden okamžik jsem lítal i T=113 a pořád se to dalo. Po konzultaci s Vaškem jsem se ovšem „snesl zase na zem“ a nakonec skončil na 107. Odtokovka háčku 108. Výškovka mikro potlačena a hodně málo klapek (10mm) jinak začne tanec divokýho Víta. Háček vzadu a málo klapek?! No ale o to přeci jde! Hodně tahu a malý odpor letícího modelu/vysoká rychlost před výstřelem.
Diferenciace křidélek při startu musí být opravdu záporná (u Tůmů už houká sanitka), jinak tu kládu neoblítnete. Podle mého názoru bude na Dingovi potřeba výškovku přetočit náběžkou nahoru. Prosím neptejte se mě teď o kolik (2-3 desetiny?). Podmínky byly opravdu extrémní a bez ověření v jen trochu „normálním“ vzduchu, je toto nastavení stejně o ničem.
Ráno mi volal Láďa Matějů. Pokud si chcete poslechnout jeho příběh ze včerejška, jak mu jiskřily ruce a anténa na vysílači, tak zůstaňte s námi. To co se následně objevilo na displeji vysílače v životě neviděl…
A co takle se pobavit o délce táhel, u Romana je vzdálenost mezi vidličkamí tak 3-3,5mm pokud na jiném éru jsou delší, tak pak může být problém. Já mám táhla udělaná z 2.drátu na horáka a tam bude trochu kvalitnější matroš. Jura M