Sonix E a změřené parametry (8.3.2019)

8.3.2019

Opravuji plochu Sonixe E na 65,66dm2. Plocha se podle pravidel FAI počítá i z výškovky. U motýla z plochy průmětu do horizontální roviny. Výpočty jsou v článku opraveny.

7.3.2019

V předchozím příspěvku Sonix E jsem stručně popisoval některé detaily ze stavby. Dnes bych Vám chtěl sdělit první poznatky z létání především s ohledem na předběžné znění nových pravidel F3B E. Použité komponenty jsou uvedeny ve zmíněném předchozím článku.

Termika

Vítr 6-8m/s. Teplota cca 10°C. Letová hmotnost 2411g, plošné zatížení (65,66dm2) je 36,72g/dm2. Snažil jsem se dodržet max. limit výšky kolem 250m (kvůli penalizaci).

Délka motorového letu cca 12s. Dodaná energie 193Wmin. Stoupání 16-17m/s. V těchto podmínkách jsem z uvedené výšky kolem 250m 10 minut nebyl schopen nalétat. Průměrné letové časy byly kolem 7 minut.

Průlety

Vítr 7-9m/s. Teplota cca 10°C. Letová hmotnost 3400g, plošné zatížení je 51,95g/dm2. Během asi dvou hodin jsem byl schopen odletět 29 (!) vzdáleností.

Délka motorového letu 29s. Dodaná energie 347Wmin. Stoupání cca 12m/s. Výška 325m. V dalších letech jsem nelétal tak vysoko. Chtěl jsem si ověřit, zda i z běžné výšky kolem 250m jsem schopen nalétat 4 minuty (letový čas na průlety). Frekvence letů byla velice přínosná. Chyby v nastavení a pilotáži byly jakoby pod „zvětšovacím sklem“ v porovnání s případným navijákovým startem. Přinejmenším tedy z pohledu tréninku považuji vrtuli na F3B jako obrovský přínos.

Rychlost

Vítr 5-6m/s (nepříjemně turbulentní). Teplota cca 12°C. Letová hmotnost 3400g, plošné zatížení je 51,95g/dm2. Během necelých dvou hodin jsem byl schopen odletět 26 (!) rychlostí.

Délka motorového letu 29s. Dodaná energie 347Wmin. Stoupání cca 12m/s. Výška 313m.

Co pro mne ze třídenní zkušenosti s vrtulí u F3B plyne:

  1. Letadlo má horší aerodynamické parametry než „čisté“ F3B. To asi není nic překvapujícího.
  2. Obrovská efektivita tréninku pro F3B. Samozřejmě je vynechaná hodně obtížná „úloha “ start na navijáku. Na tu se lze ale soustředit v samostatném tréninku.
  3. Nastavení stávajících předběžných pravidel F3B E je myslím rozumné.
  4. Pokud máte systém Jeti, tak při použití MVaria2 (jeho FAI F5J verzi firmware) a senzoru MUI, jste schopni plně simulovat potřebné limity (energie, výška, mot.čas). Samozřejmě komponenty (MVario+MUI) nejsou oficiálně schváleny pro použití v F3B E. To dnes zatím není ale žádný systém (SM Unilog, Aerobtec Altis).
  5. Kombinace mého motoru a vrtule je výborná. Typ motoru (oběžka) a jeho rozměry jsou limitující pro použití ve štíhlejších trupech než je Sonix E. Do svého Pike Precision2 pokukuji po jiném motoru.

P.S. Kluci z VVModel používají ve svých Sonixech E motor z Hobykingu za 21EUR(!), který se zatím změřenými parametry nebezpečně přibližuje mému řešení za 269EUR. Palec nahoru.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.