F3B-E

Na www.f3b.de zveřejnil Ralf Decker komentář a návrh pravidel nové kategorie F3B-E, která vycházejí z F3B. Publikuji zde můj volný překlad jeho úvodního komentáře. Pokud bude potřeba, přeložím i návrh pravidel.

Obecně si myslím, že návrh je docela rozumný a mohla by to být alternativa k F5J. Níže uvedený text může být volným pokračovaním mého článku Jak dál v F3B termice?

Komentář k návrhu F3B-E pravidel

Úvod
Počet aktivních pilotů F3B v posledních letech neustále klesá a s tím se zvyšuje riziko, že další pořadatelé závodů nebudou podstupovat riziko finančních ztrát při pořádání F3B soutěží. Hlavní problém je nedostatek nových adeptů F3B.

Jsme svědky vzrůstající popularity např. kategorie F5J, kde nepotřebujete žádný naviják (F3B) ani pomocníky na vlekání (F3J).

Mohli bychom mít šanci získat opět zájem pilotů, kteří se nechtějí zabývat navijákovou technikou a všemi s tím spojenými komplikacemi (kladky, silony atd.), pokud bychom jim nabídli novou akční e-kategorii s více úlohami.

Velkou výhodou e-kategorií je, že trénink je mnohem efektivnější. Není potřeba stavět navijáky a respektovat navíc směr větru.

Úlohy Termika, Vzdálenost a Rychlost by mohly být převzaty téměř beze změn ze současné F3B; pouze start modelu bude nahrazen elektromotorem v modelu. Pro start by měla být rovněž zachována možnost individuální volby nastavení s ohledem na podmínky stejně jako v F3B.

Varianta, kdy by všichni piloti měli v jednotlivých úlohách stejnou výchozí výšku je špatná a individuální schopnosti pilotů v nastavení a provedení startu by neměly být opomíjeny.

V současné době je ustavena pracovní skupina pilotů z AUT, BEL, FRA, SUI, GER a LUX, která pracuje na návrhu pravidel.

Předběžné testy
Pokud chceme použít elektromotor v modelu je důležité se poučit z dlouhodobého vývoje a zkušeností při definici navijákových motorů F3B; tzn. je dobré správně nastavit pravidla hned na počátku.

Z předběžných testů můžeme odhadnout, že maximální příkon N=800W a celková dodaná energie E=400Wmin je dobrý začátek pro bezpečný start i při vyšším plošném zatížení a adekvátní výšku pro úlohu Rychlost.

Rovněž pro Vzdálenost se středním až vysokým plošným zatížením je výsledná výška odpovídající současným výškám F3B.

Jediným problémem je úloha Termika, kdy i při minimálním plošném zatížení 35g/dm2 je dosahovaná výška příliš velká a piloti by tedy velice často měli plný počet bodů. Tento problém je již i v dnešní F3B.

Navrhujeme proto zavést měření výšky podobné kategorii F5J. Čím nižší výška ve které se vypne motor, tím nižší penalizace neboli vyšší bodový zisk za úlohu Termika.

Pravidla-Charakteristika modelu
Min.plošné zatíženi 35g/dm2
Max.plošné zatížení 75g/dm2
Max.váha 5kg
Max.energie el.pohonu 400Wmin
Max.příkon špičkový 900W
Max.průměrný příkon 800W
Baterie jakýkoliv typ nabíjecích akumulátorů
Motor jakýkoliv typ motoru
Min. poloměr špičky kuželu 7,5mm

Model je tedy definovaný minimálním, maximálním plošným zatížením a maximální celkovou letovou váhou. Min. plošné zatížení 35g/dm2 nevyžaduje žádné drahé materiály. Pohonná jednotka je definována maximální dodanou energií, maximálním průměrným příkonem a maximálním špičkovým příkonem.

Definice max. průměrného příkonu je nutná, protože napětí a proud jsou závislé na baterii a tyto veličiny nejsou konstantní. Průměrný příkon N=800W je nutný pro bezpečný start při velkých plošných zatížením při úloze Rychlost.

Definice max. příkonu N=<900W je nutná pro omezení krátkodobého příkonu na rozumnou hranici při startu. Platí např. pro krátkodobé zvýšení příkonu při startu na úloze Termika.

Parametr E=400Wmin (dodaná energie) je potřebný k získání rozumné výšky pro vyšší plošná zatížení.
Průměrný a špičkový příkon (800W a 900W) jsou zaznamenány a zobrazeny. Pokud jsou tyto hodnoty překročeny následuje penalizace; 1W nad uvedené limity je roven mínus jeden bod v bodovém ohodnocení úlohy.

Protože všechny důležité údaje jsou zaznamenány je možné použít jakýkoliv motor a baterii. Většina dnešních dostupných motorů má již podobné parametry a není proto nutné vytvářet speciální pravidla pro definici těchto komponent.

Úloha termika začíná zapnutím motoru, protože je někdy těžké za všech okolností slyšet vypnutí motoru. Max. motorový čas je 30sec.
Celkový letový čas je na úloze Termika 600sec; bezmotorový let může být tedy max. 570sec. I tento čas je určitě výzvou s ohledem na to, že model F3B-E má vyšší min. plošné zatížení než dnešní F3B modely.

Při úlohách Vzdálenost a Rychlost musí model odstartovat směrem k bázi B dokud se motor automaticky nezastaví. Při opačném směru větru modely startují směrem k virtuální/opačné bázi B. Tímto postupem je možné zajistit, aby model vletěl do měřené báze A již bez motorového letu jako F3B model. Z bezpečnostních důvodů není možné model chytat do rukou. Reset palubního záznamníku je třeba provést ručně a mimo vysílač např. stiskem tlačítka na trupu.

Použité komponenty a jejich kontrola
Při volbě vhodné kombinace motor/baterie je třeba zvážit dostatečný výkon sestavy a současně možnost opakovaných startů. Volba regulátoru je závislá pouze na kombinaci motor/baterie. Na trhu jsou již regulátory, které umožňují omezit proud a měření celkového příkonu (400Wmin) je tedy jednodušší.

Dá se očekávat, že výrobci regulátoru upraví stávající firmware na možnost omezit celkový dodaný příkon. Bylo by tedy vhodné při výběru regulátoru vážit tuto možnost.Hodnoty napětí baterie lze měřit přímo a proud lze rovněž změřit pomocí kalibrovaného bočníku.

Od firmy SM-Modellbau (Unilog2) je zde již testovací firmware. Firma AerobTec (Altis V4) na vývoji pracuje. Momentální stav dostupných zařízení je uveden v návrhu pravidel (24.3.2018).

Přechodná doba
V úvodu zavedení F3B-E kategorie by stávající piloti F3B měli mít možnost použít křídla a výškovky ze svých modelů společně s novým elektro trupem. Z tohoto důvodu je do konce roku 2019 min. plošné zatížení modelu stanoveno na 38g/dm2. Po této přechodné době budou již snad k dispozici lehčí komponenty (křídla/výškovka), které nebudou muset být konstruovány na velká přetížení při startu jako jsou současné F3B modely.

Sestava motor/baterie vyhovující parametrům N=800W a E=400Wmin je počítána na motorový čas t=30sec. Pokud pilot použije slabší sestavu bude mít k dispozici motorový čas 40sec.

Jaké jsou plány na rok 2018?
Pokusím se nalézt organizátora, který bude ochotný akceptovat skupinu F3B-E pilotů na svém závodu Světového poháru F3B. Tato skupina bude hodnocena zvlášť.Připojení pilotů F3B-E k závodům F3B je snaha zvýšit počet účastníků soutěže a zaručit ekonomickou únosnost pro pořadatele.

Samozřejmě by bylo jednodušší uspořádat samostatnou F3B-E soutěž, ale zatím je to pro pořadatele zdá se ekonomicky nemožné s ohledem na všechnu nutnou infrastrukturu (rozhodčí, měřicí aparatura atd.)

Možným přechodným řešením by byla možnost pořádat soutěž pouze v úlohách Termika a Rychlost.

Doufám, že někteří z Vás si najdou čas a zkusí postavit model F3B-E a zúčastní se případných úvodních testovacích závodů.

Jakmile budu znát termín první soutěže dám Vám vědět. Pokud budete mít dotazy k mým návrhům, prosím kontaktujte mě.

Ralf Decker
Unterschleißheim 26.03.2018

F3B-E komentář česká verze (PDF)

F3B-E komentář anglická verze (PDF)

Návrh F3B-E 25.03.2018_orig.verze (PDF)

36 komentářů F3B-E

  • Petře,
    nemyslím si, že Ralf Decker v něčem zaspal. Pokud někdo zaspal, tak všichni. Ralf je určitě výrazná osobnost, ale neplatí, že Decker rovná se F3B. Ostatně Ralf chtěl třeba zavést do F3B „F5J výškoměry“ a komunita mu to odmítla. Nejen tato hořká pilulka asi přispěla k tomu, že poté rezignoval na post FAI koordinátora Světového poháru F3B. Píšeš o slučování kategorií; věčný problém nejen ve FAI, ale i třeba SMČR.

    Já hlavní problém větroňářských kategorií nevidím v pravidlech, ale v nějaké generační obměně a době; lidé se chtějí bavit jinak. V případě F3B určitě tomu nepřispívá technická náročnost celého toho vercajku kolem. Proto je zde pokus s F3B-E. To, že to pouze ulehčí „práci“ nám pomalu (nebo rychle?) stárnoucím lenochům a ve skutečnosti nepřivede nové adepty, je vážná námitka. Víme o této možnosti, čas ukáže.

    Pokud se Tě dotklo mezi řádky správně vyčtené „když kritizuješ, tak nabídni řešení“, neber si to tak. Z mého pohledu je to logický požadavek, nebo ne?! Určitě to nebylo myšleno ve stylu „vyřeš nebo mlč“. Já opravdu F3B-E nenavrhnul. Současně ale ke kritice současného stavu přistupuji velice opatrně, právě proto, že neznám řešení.

    Nové lidi samozřejmě chceme. Hlásí se někdo? Napíšu na L článek, kde se může čtenářstvo vyjádřit, proč F3B nelítají. Dobrý nápad, díky. Doufám, že tam napíšeš i ty svůj životní příběh proč už F3B nelítáš (úsměv).

    V každém případě oceňuji, že si se nebál pustit do diskuze na toto ožehavé téma. Je zde někdo další, kdo to vidí třeba z jiného úhlu pohledu?

    P.S. Michale, na kola už šetřím. Na ventilky už mám (pche)

  • Petr Hulík

    Jen v rychlosti, Michale, s výrobou mám také praktické zkušenosti a odpadá celé vakuování. To je ta úspora času. V aktuálních modelech je na práci cca 600-800kč za hodinu.(chápu včetně knowhow) Mohu spočítat. S cyklistikou, nevím, bych to asi nesrovnával. To je celosvětová masovka. A mám pořát možnost koupit hezkou silničku za třicet a pět let si jezdit. Tato možnost u f3b neexistuje. Nemůžu si koupit letadlo za 10k a plnohodnotně vyzkoušet, co to f3b je. Koupím letadlo za 45k a při záletu to pošlu do kytek, protože se něco nepovedlo. Přeci si nemůžeš reálně myslet, že jsou f3b modely levný. Vždy, když jsem někomu odpověděl na dotaz kolik taková hračka stojí, s úsměvem na tváři šlapal dál…

    Romane, pokud ale je problém v tom, že se lidé chtějí bavit jinak, pak se není potřeba stresovat změnou pravidel a v klídku si to dolítat. To je takový, doufám, až poslední důvod. Pokud to někoho zajímá, rád napíšu proč už nelítám

  • Michal V.

    2 Petr: Hmmm, bylo by mozne napsat tvoji predstavu o casove narocnosti vyroby F3B modelu?
    Na to, aby sis F3B vyzkousel, prece nepotrebujes fungl novy eroplan, treba ted je na modelbazaru osazeny AVALON za 24kKc….. K tomu ale musis pridat alespon stejnou castku za „zelezo“ v podobe navijaku a veci okolo. A proc? Aby si pak jezdil stovky km po Evrope, aby sis mel vubec kde soutezne zaletat?….
    Riziko „rychleho neplanovaneho rozebrani“, jak by rekl Musk, je vlastni vsem modelarskym kategoriim. Jetari by mohli vypravet…. 😉

  • SkorpionCZ

    Za F3B mluvit nemohu, ale pokud vezmu F5B, tak u nás reálně ta cena modelů hooodně klesla. Sice je vysoká, ale baterie vydrží neuvěřitelně dlouho oproti NiMh, nemusíš řešit nějaké selektování atd., motory stojí méně než před 15ti lety, platy jdou ovšem stále nahoru. Takže v tom problém není, stejně jako není nejspíše u F3B. Pro mladé tyto kategorie nikdy nebyly a nebudou, prostě jim to někdo bude muset platit. Jen pro ně je dron nebo u vysedávání u fb jednodušší varianta. Toho vyžití je také více než bylo dříve, prostě modelařina vysoké úrovně jde celkově do háje a drží se zatím jen pár jednoduchých kategorií, které jsou schopné oslovit široké spektrum lidí, nebo modelářské hračky. Samotnou cenu bych viděl jako poslední problém. Petr Janků

  • Tak jsem ve středu dodělal Avatara F3B-E a ze včerejška jeden praktický časový rozbor. Celý den jsme si užívali s rodinou bez letadel a až kolem 19.30 mě napadlo si jít zalétat. Je to jenom možnost, pokud chcete být na letišti celý den tak budiž, toto je ale řešení pro malé utržené létací chvilky. Takže po tom všem jsem ve:
    20.12 vzal na JEDNU cestu do auta éro, vysílač, baterky a balast.
    20.25 jsem dorazil na letiště
    20.35 start na termiku (2300g)
    20.45 start na druhou termiku
    20.55 naložení na 2900 g
    21.00 výměna baterek, první baterky na nabíječku
    21.05 start na první vzdálenost
    21.10 start na druhou vzdálenost
    21.15 výměna baterek
    21.20 start na první rychlost
    21.23 start na druhou rychlost (už skoro tma)
    21.30 vše je zabalené a jedu domu
    21.45 vínko se ženou
    Vše probíhalo normálním tempem
    Tolik jedna praktická ukázka ze života F3B-E
    Pavel

  • Ten časový plán vypadá skvěle. Já většinou ve 21:45 manželce podávám navijáky a baterky do okna a to si potom se mnou určitě vínko nedá…

  • Pavle,
    napiš sem jakou máš konfiguraci Avatara (motor, kužel, vrtule, regl, abterky…). Máš už nějaká data; stoupavost při váze atd. ?

  • No mam puvodni standardni osazeni co ma Jirka Tuma na webu: http://www.jitom.com/pages/products/airplanes/f3b/avatar-e.html#news
    Jede to na uvedeny triclanek, rozdil je u vrtule, pouzili jsme 16/8 od GM s kuzelem od Vladimira z Ukrajiny. Oboje je nadherne vyrobene.. Nacpal jsem dovnitr i mereni odberu, mrknu na to. Mam tam tuny kabelu a konektoru, takze ero je za 2250 g. Stoupani cca 25-35 sekund, vyska kolem 240-vyskomer se mi zatim nevesel pripojit do rx, takze odhad. Odber prazdny 39 az 42 A, 470 az 500W. Plny hledam

  • Díky za info. Obávám se, že 500W bude málo na naložené (3500g?) letadlo pro úlohy B a C. Já jsem na doporučení G.Aichholzera (spolupracuje s Jirkou Tůmou) objednal https://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=1587 a k tomu vrtuli 18×10 GM. Uvidíme jak to dopadne.

  • Petr Dušek

    Dovolil bych si uvedený pohon nesměle rozporovat. Jedná se o oběžku s poměrně malým KV. Pro dosažení požadovaných 800/900W vyžaduje velkou vrtuli a 4S baterku, případně více článků, ale ty se budou do trupu obtížně skládat. Navíc plášť motoru (průměr skoro 32mm) se bude točit v místě, kde v trupu není žádné místo a ještě se kolem motoru musí vést přívodní kabely…

    Předpokládal bych, že u F3B-E bude snaha zachovat velmi štíhlé trupy a pro dosažení malého odporu co nejmenší vrtulové listy. Z toho vychází pohon s inrunnerem s vysokým KV, samozřejmě s převodovkou.
    Takže za mne jednoznačně podobný pohon jako odkazoval Pavel. Netuším jaké renomé mají motory Tenshock, český modelář by obdobný pohon složil z motoru Mega ACn 16/25/1E a stejné převodovky Reisenauer Micro 5:1N, hmotnost ca. 150g. S baterkou 3S by mohla stačit vrtule 15,5×10, na 4S možná i 12,5×6,5 (RFM)

  • Ahoj Petře,
    námitkám rozumím a těžko mohu fundovaně komentovat. Nemám s tím zatím žádnou zkušenost. Nicméně…

    1. Podle mého názoru je Pavlových 500W na F3B-E opravdu málo. To není F5J.
    2. Ano, je tam vrtule 18×10 a 4S (bude pravděpodobně 2S+2S)
    3. Konstrukčně (místo pro oběžku) by to mělo jít zvládnout jak v el. trupu pro Pike Precision tak pro Sonixe.
    4. S Guntherem jsem intenzivně komunikoval a vyjasňoval si mnoho detailů. On s tím létá téměř dva roky a tak očekávám, že neblábolí nesmysly.

    Objednal jsem a tak uvidíme jak to dopadne.

  • Petr Dušek

    OK, jen krátká reakce…

    1. Pavel má jistě rezervu ve velikosti vrtule, ale hlavně kdyby přidal baterku na 4S a k tomu řekněme 14×9(10) tak by tam těch 800/900W bylo, pokud se z číňana nezakouří…

    4. Jistě je to dobrý pohon, ale přijde mi to jako takový univerzál, který může s 5/6S baterkou tahat 6kg ASW, pohon speciálně pro F3E bych předpovídal trochu jiný, ale čas ukáže 🙂

    Jen pro informaci, jaká hmotnost pohonu (motor + baterie) vychází jako optimum, aby vycházelo vyvážení bez komplikací?

  • Luboslav

    Čo tak sa inšpirovať pri pohone starou kategóriou F5J euro, takzvané zváračky.
    Viac menej to bol vždy inrunner s prevodoukou. Hacker, Kontronik, Mega, S-Neu.
    http://www.rivamodels.sk/f5magazin_122.html

  • Petr Dušek

    Jistě jde koncepčně o podobné pohony, ale tehdy příkony dosahovaly 2kW a více a motorovalo se v jednotkách sekund. Tohle je v návrhu F3B-E omezeno, takže pohony se paradoxně budou více blížit dnešním F5J než tehdejším „svářečkám“.
    Například Pavel Svoboda se na Stoupáku chlubil pohonem Mega 16/15/2,5R + Reisenauer + GM13x8, hmotnost pohonu 103g, na 3S příkon na zemi téměř 700W (61A) a s F5J modelem 1800g za 30s. 540m výšky!?! Pokud nekecá…
    Myslím že se tu občas vyskytuje, tak to třeba potvrdí 😀 .

  • Jsem rad, ze se diskuse pekne rozebehla
    Pouzil jsem pohon,co Aichholzer osadil do prvnich elektroavataru a letal s nim temer dodnes
    Logy z nalozenyho era nejak nemam a slibuju ze to co nejdrive vyzkousim.
    To co mi zatim prislo fajn je, ze tech 2900 slo naprosto v pohode hodit za bezvetri a stoupani bylo ok.
    Jinak otestovat vice clanku a jinou vrtuli se asi taky nekdy dostanu….

  • tomashr

    Osobně bych doporučoval inrunner s převodovkou. Jo, něco to stojí, jenže to je naprosto spolehlivé v tom smyslu, že se nic nenamotá do kabelů ani ve štíhlém trupu a prostě to šlape. V F5J do větru létám dvě Megy 16/15/2 s Kontronik převodovkou – už v F5J modelu s 35A reglem to dvě kila tahá za 30 s, přes 250m, jenže to je režim, kdy se motor fláká. S větším reglem a vrtulí jde tato Mega přes 750W, viz dokonce i příklady na http://www.megamotor.cz/v4/script/default.php?page_id=tip01_ac_16_15_2&target=BOTTOM&sid=b350195acbdecea8fffc7d3ca70ac894 , nejde o žádnou „čuňárnu“ v rozporu s výrobcem, to už musí v pohodě stačit i pro F3B-E…