F3B-E

Na www.f3b.de zveřejnil Ralf Decker komentář a návrh pravidel nové kategorie F3B-E, která vycházejí z F3B. Publikuji zde můj volný překlad jeho úvodního komentáře. Pokud bude potřeba, přeložím i návrh pravidel.

Obecně si myslím, že návrh je docela rozumný a mohla by to být alternativa k F5J. Níže uvedený text může být volným pokračovaním mého článku Jak dál v F3B termice?

Komentář k návrhu F3B-E pravidel

Úvod
Počet aktivních pilotů F3B v posledních letech neustále klesá a s tím se zvyšuje riziko, že další pořadatelé závodů nebudou podstupovat riziko finančních ztrát při pořádání F3B soutěží. Hlavní problém je nedostatek nových adeptů F3B.

Jsme svědky vzrůstající popularity např. kategorie F5J, kde nepotřebujete žádný naviják (F3B) ani pomocníky na vlekání (F3J).

Mohli bychom mít šanci získat opět zájem pilotů, kteří se nechtějí zabývat navijákovou technikou a všemi s tím spojenými komplikacemi (kladky, silony atd.), pokud bychom jim nabídli novou akční e-kategorii s více úlohami.

Velkou výhodou e-kategorií je, že trénink je mnohem efektivnější. Není potřeba stavět navijáky a respektovat navíc směr větru.

Úlohy Termika, Vzdálenost a Rychlost by mohly být převzaty téměř beze změn ze současné F3B; pouze start modelu bude nahrazen elektromotorem v modelu. Pro start by měla být rovněž zachována možnost individuální volby nastavení s ohledem na podmínky stejně jako v F3B.

Varianta, kdy by všichni piloti měli v jednotlivých úlohách stejnou výchozí výšku je špatná a individuální schopnosti pilotů v nastavení a provedení startu by neměly být opomíjeny.

V současné době je ustavena pracovní skupina pilotů z AUT, BEL, FRA, SUI, GER a LUX, která pracuje na návrhu pravidel.

Předběžné testy
Pokud chceme použít elektromotor v modelu je důležité se poučit z dlouhodobého vývoje a zkušeností při definici navijákových motorů F3B; tzn. je dobré správně nastavit pravidla hned na počátku.

Z předběžných testů můžeme odhadnout, že maximální příkon N=800W a celková dodaná energie E=400Wmin je dobrý začátek pro bezpečný start i při vyšším plošném zatížení a adekvátní výšku pro úlohu Rychlost.

Rovněž pro Vzdálenost se středním až vysokým plošným zatížením je výsledná výška odpovídající současným výškám F3B.

Jediným problémem je úloha Termika, kdy i při minimálním plošném zatížení 35g/dm2 je dosahovaná výška příliš velká a piloti by tedy velice často měli plný počet bodů. Tento problém je již i v dnešní F3B.

Navrhujeme proto zavést měření výšky podobné kategorii F5J. Čím nižší výška ve které se vypne motor, tím nižší penalizace neboli vyšší bodový zisk za úlohu Termika.

Pravidla-Charakteristika modelu
Min.plošné zatíženi 35g/dm2
Max.plošné zatížení 75g/dm2
Max.váha 5kg
Max.energie el.pohonu 400Wmin
Max.příkon špičkový 900W
Max.průměrný příkon 800W
Baterie jakýkoliv typ nabíjecích akumulátorů
Motor jakýkoliv typ motoru
Min. poloměr špičky kuželu 7,5mm

Model je tedy definovaný minimálním, maximálním plošným zatížením a maximální celkovou letovou váhou. Min. plošné zatížení 35g/dm2 nevyžaduje žádné drahé materiály. Pohonná jednotka je definována maximální dodanou energií, maximálním průměrným příkonem a maximálním špičkovým příkonem.

Definice max. průměrného příkonu je nutná, protože napětí a proud jsou závislé na baterii a tyto veličiny nejsou konstantní. Průměrný příkon N=800W je nutný pro bezpečný start při velkých plošných zatížením při úloze Rychlost.

Definice max. příkonu N=<900W je nutná pro omezení krátkodobého příkonu na rozumnou hranici při startu. Platí např. pro krátkodobé zvýšení příkonu při startu na úloze Termika.

Parametr E=400Wmin (dodaná energie) je potřebný k získání rozumné výšky pro vyšší plošná zatížení.
Průměrný a špičkový příkon (800W a 900W) jsou zaznamenány a zobrazeny. Pokud jsou tyto hodnoty překročeny následuje penalizace; 1W nad uvedené limity je roven mínus jeden bod v bodovém ohodnocení úlohy.

Protože všechny důležité údaje jsou zaznamenány je možné použít jakýkoliv motor a baterii. Většina dnešních dostupných motorů má již podobné parametry a není proto nutné vytvářet speciální pravidla pro definici těchto komponent.

Úloha termika začíná zapnutím motoru, protože je někdy těžké za všech okolností slyšet vypnutí motoru. Max. motorový čas je 30sec.
Celkový letový čas je na úloze Termika 600sec; bezmotorový let může být tedy max. 570sec. I tento čas je určitě výzvou s ohledem na to, že model F3B-E má vyšší min. plošné zatížení než dnešní F3B modely.

Při úlohách Vzdálenost a Rychlost musí model odstartovat směrem k bázi B dokud se motor automaticky nezastaví. Při opačném směru větru modely startují směrem k virtuální/opačné bázi B. Tímto postupem je možné zajistit, aby model vletěl do měřené báze A již bez motorového letu jako F3B model. Z bezpečnostních důvodů není možné model chytat do rukou. Reset palubního záznamníku je třeba provést ručně a mimo vysílač např. stiskem tlačítka na trupu.

Použité komponenty a jejich kontrola
Při volbě vhodné kombinace motor/baterie je třeba zvážit dostatečný výkon sestavy a současně možnost opakovaných startů. Volba regulátoru je závislá pouze na kombinaci motor/baterie. Na trhu jsou již regulátory, které umožňují omezit proud a měření celkového příkonu (400Wmin) je tedy jednodušší.

Dá se očekávat, že výrobci regulátoru upraví stávající firmware na možnost omezit celkový dodaný příkon. Bylo by tedy vhodné při výběru regulátoru vážit tuto možnost.Hodnoty napětí baterie lze měřit přímo a proud lze rovněž změřit pomocí kalibrovaného bočníku.

Od firmy SM-Modellbau (Unilog2) je zde již testovací firmware. Firma AerobTec (Altis V4) na vývoji pracuje. Momentální stav dostupných zařízení je uveden v návrhu pravidel (24.3.2018).

Přechodná doba
V úvodu zavedení F3B-E kategorie by stávající piloti F3B měli mít možnost použít křídla a výškovky ze svých modelů společně s novým elektro trupem. Z tohoto důvodu je do konce roku 2019 min. plošné zatížení modelu stanoveno na 38g/dm2. Po této přechodné době budou již snad k dispozici lehčí komponenty (křídla/výškovka), které nebudou muset být konstruovány na velká přetížení při startu jako jsou současné F3B modely.

Sestava motor/baterie vyhovující parametrům N=800W a E=400Wmin je počítána na motorový čas t=30sec. Pokud pilot použije slabší sestavu bude mít k dispozici motorový čas 40sec.

Jaké jsou plány na rok 2018?
Pokusím se nalézt organizátora, který bude ochotný akceptovat skupinu F3B-E pilotů na svém závodu Světového poháru F3B. Tato skupina bude hodnocena zvlášť.Připojení pilotů F3B-E k závodům F3B je snaha zvýšit počet účastníků soutěže a zaručit ekonomickou únosnost pro pořadatele.

Samozřejmě by bylo jednodušší uspořádat samostatnou F3B-E soutěž, ale zatím je to pro pořadatele zdá se ekonomicky nemožné s ohledem na všechnu nutnou infrastrukturu (rozhodčí, měřicí aparatura atd.)

Možným přechodným řešením by byla možnost pořádat soutěž pouze v úlohách Termika a Rychlost.

Doufám, že někteří z Vás si najdou čas a zkusí postavit model F3B-E a zúčastní se případných úvodních testovacích závodů.

Jakmile budu znát termín první soutěže dám Vám vědět. Pokud budete mít dotazy k mým návrhům, prosím kontaktujte mě.

Ralf Decker
Unterschleißheim 26.03.2018

F3B-E komentář česká verze (PDF)

F3B-E komentář anglická verze (PDF)

Návrh F3B-E 25.03.2018_orig.verze (PDF)

16 komentářů F3B-E

  • Michal V.

    To ma celkem hlavu a patu 🙂 Snad jen na termiku by bylo lepsi hodnotit delku chodu motoru, nez vysku vypnuti….?

  • mihaeul

    Ahoj Michale, na („vypinani delky chodu motoru“) to urcite ne!
    – F3X-E by mela byt kategorie nova, ekonomicka a pripravna, neco jako Formule 2 k Formuli 1, jestli jsem to dobre pochopil.
    – Vypinanim na delku chodu motoru se to zvrhne v zavod ve zbrojeni cele pohonne jednotky.
    – Vseobecne si myslim, ze je dnes nesmyslny trend ty dva piloty ve vsech kategoriich rozdelit jeste na pul (vymyslenim dalsich subkategorii – rozdeleni namisto slucovani).
    – F3B je tymova kategorie, je jedna z mala kategorii, ktera uci modelarske jedince spolupracovat a komunikovat! V nekterych pripadech a za normalnich okolnosti jinak jedincu neslucitelnych.
    To povazuju na F3B v dnesni dobe jako neskutecne plus, kdy vsechny ty Asocialni digitalni site delaji presny opak a to ze skupin delat pouhe jedince s milionem virtualnich a potencialnich kooperativcu.
    Dle meho, vymyslenim a rozbehnutim teto kategorie nove piloty nepritahne, pouze rozdeli a urychli konec vlastni F3B.
    Pokud F3B na zdarnou budoucnost nema z jakychkoli duvodu, tak proste zanikne prirozenym vyvojem, to se ukaze v nasledujicich letech – bohuzel.

  • Michal V.

    Cau Mihaeul 🙂
    V zavod o vykonnost pohonne hednotky se to nezvrhne, protoze tam mas omezeny kontinualni prikon na 800W. Z toho vyleze +- podobna stoupavost vetsiny eroplanu a vyska startu pak odpovida delce chodu motoru. A cas pujde merit presneji, nez vyska baro vyskomerem. Kdyz tady u Romana ctu, jakych vyje*avek jsou nekteri schopni, kvuli lepsimu vysledku, tak bych se divil, kdyby vyskomer byl jejich „snazeni“ usetren.
    Doplnit regl o mereni casu snad nebude problem a namerena hodnota by se pak, stejne jako vyska v f5j, odecitala z modelu.

    Jestli to bude jen „F2“ a nebo jestli to nad „klasickym“ F3B zvitezi, ukaze budoucnost.

  • Michal V. je hodně blízko pravdě. Dobrá poznámka. Měření času je minimálně o řád přesnější než měření výšky.

    Na druhé straně by to zásadně měnilo taktiku letu. Pokud bych si chtěl do dálky odlétnout „pro termiku“, tak bych měl vlastně dlouhý motorový let a třeba minimální výšku, zatímco soupeř by nikam do dáli neletěl a jen „bzuknul“ motorem na poloviční čas, ale výšku by měl x-krát větší.

  • tomashr

    Nechci vám brát iluze, ale zatímco měření času přesné je, tak tady se řeší i měření příkonu a to je naopak značný problém, limitery energie (to je těch 400W/min) se užívají v F5B a F5D a sice fungují, ale není to zdaleka triviální (teplotní závislost atd). Nejvíc by asi mohl vyprávět Tomáš Ciniburk z přejímek a vůbec dění z MS F5D, kde jsou naši absolutní špička…
    Každopádně je ale dost vtipná představa, že bude měrení času o řád přesnější než výška, ale přitom se vynechá ta „drobnost“, že pod časem bude skryt limit příkonu a energie, kde se dají dělat daleko větší divočiny 🙁

  • Milan Chalupník

    Ten tým testérů asi ví co dělá. Pro boj s přírodou (termika proti gravitaci) je podstatná ta počáteční výška od země, když budete jen měřit čas motoru, tak ten podstatný parametr je až na konci dalšího snažení a přepočtů. Budete potřebovat jistotu pohonu na limitu, a raději přes limit a držet pohon na uzdě přes chytristiku v letadle, nakonec budete leštit vrtule a trénovat hody jak Špotáková. S výškoměrem se tam dostanete se starou baterkou, špinovou vrtulí a v klidu. A jak píše Roman, o přeletu jinam to už nebude, prostě kolmo rychle nahoru a co nejdřív vypnout. A oblbnout výškoměr nevím jak, aby to nebylo poznat, ale mluvím za sebe.

  • Milan Chalupník

    Kdybych to byl býval tušil, že se tato diskuse po mém příspěvku zasekne, tak… Věřím, že se to chytí a přeji minimálně stejný rozmach jak „plouživá“ F5J.

  • V pohodě Milane. Nejspíš není co dodat (úsměv). V Colmaru (FRA) jsem tento víkend mluvil s jedním z ambasodorů F3B-E a slíbil mi podrobné info o doporučené technice. Až přijde čas, tak to zde budu publikovat.

  • Komár

    Z mého pohledu F3B-E řeší v podstatě jenom způsob startu a podle mě to je ten menší problém F3B soutěží. Zorganizovat soutěž F3B-E zůstaně v podstatě stejně náročné, jako klasickou F3B. Takže problém bude zase v tom, že se pořadatelům nevyplatí pořádat cokoli menšího než svěťák 🙁

  • Zorganizovat soutěž F3B nebo F3B-E je náročné hlavně na počet spolehlivých rozhodčích (10-12 rozhodčích). Pokud by lidé měli méně starostí s navijáky, těžkými Pb akumulátory, silony, kladkami apod., pokud by mohli trénovat na 5mx5m plácku za barákem, tak by jich bylo možná víc i na soutěžích. Od toho by se odvíjela ekonomická schůdnost pořádání F3B/E soutěže, zájemců by bylo možná víc. Taková je nejspíše hlavní idea navrhovatele pravidel pro F3B-E.

  • Jiri Baudis

    Ahoj kluci, musím souhlasit s Michalem, že F3B je krásná tak jak je. Vzhledem k náročnosti to zase pořád lítá dost lidí na to, aby se riskovalo, že to tak rozvrtáte, až jim to znechutíte.
    Pro ty, kdo chtějí leštit vrtule a ladit chlazení motoru tu máte F5B ne?
    Navíc ignorování GPS technologie mi v dnešní době nepřijde rozumné. Pokud už takové radikální změny pravidel, tak určitě s použitím moderní technologie.

    O víkendu jsem absolvoval GPS sport class závody a relaxovanějšího pořadatele (ano jedna osoba) jsem snad ještě neviděl. Strčit to do dnešního F3B modelu je v pohodě možné, kdosi tam létal s dřevěnou třímetrovkou. Jen na ty 150m báze GPS nestačí, muselo by se otáčet na 300m a stát uprostřed. Jakoby dvě báze B a okolo sebe jen prolétávat. Pak by přesnost GPS byla vyhovující. Já vím taky na prd, ale pořád lepší, než vzdálenost vynechat úplně. No jen námět na zamyšlení.
    Nejsem žádnej spisovatel,ale pokud máte zájem, můžu se pokusit nějak shrnout můj pohled na tuto novou kategorii, porovnat s Béčkama klady a zápory, popsat poslední techniku, poslat pár fotek,
    třeba někoho něco napadne…..

  • Ahoj Juro,
    nemyslím si, že někdo chce rozvrtávat F3B. F3B-E je prostě jen jiná kategorie. Nejsem její nesmiřitelný obhájce ani odpůrce. Prostě mě „nepohoršuje“ a nechávám na volbě lidí a nějakého delšího času, zda tento koncept má/nemá smysl.

    Nepochopil jsem Tvoji poznámku, že 150m báze ne, zatímco 300m ano a souvislost s GPS. Já bych oproti GPS trianglu viděl u měření průletů pomocí GPS jeden problém a to náhlá a prudká změna směru pohybu o 180°. To v mých pokusech GPS-ka (ani 10Hz) prostě nedávala. U trianglu se možná tak přesně na bázích netočí a neměníš náhle směr letu o 180°?

    Eliminace rozhodčích by byla zásadní a žádaná změna v F3B či jejich odvozeninách. Určitě bychom měli zájem o Tvůj pohled na věc. Sem s ním.

  • Milí přátelé F3B. Budu s dovolením reagovat, i když mám trošku tísnivý pocit že bez valné pozornosti.. Dovoluji si již sám sebe považovat za kmeta F3B u nás, tak to prosím berte jako snahu pomoci této kategorii (potažmo sobě) k dalším krásným rokům aktivního života a ne pouze jako hloupou snahu sám sebe zviditelnit.

    Mám rád větroně jako takové, z principu letu v prostoru bez pomoci. Kdokoliv se naučil létat s F3Béčkem, nemá problém vzit do ruky cokoliv s motorem a odletět to, obráceně však nikoliv! Vím, že je to kategorie absolutně nejvýše.

    Posledních 25 let si lámu hlavu nad tím, jak se zbavit všech těch krámů kolem ( navijáky, baterky, kladky, cívky plné silonů). Je to nádherná akce jet takto napakovaný na závody, je to legrace prostě. Ne však na trénink, to je na mašli. Pokud tedy neodejdu ze své prosperující fabriky jako majitel již krátce po snídani rovnou na letiště a snažím se pouze utéci o něco dříve. To prostě nemám šanci cokoliv na place stihnout! Natáhnout navijáky je cca 30 minut, zabalit to samé. Pokud do toho potřebuji vyměnit silon, je to dalších 15 minut. No a je skoro tma. Dojedu domů a tam se s nikým již ani nepotkám.

    S F3B-E to cestou z prace vezmu kolem kousku trávy, dám tři starty a za hodinu pokračuji domů. No a tento letecký zážitek mohu mít tři dny v týdnu. Jsem si jistý, že soutěže v této kategorii by měly daleko větší účast začínajících pilotů. Pro všechny začátečníky je start na navijáku noční můrou a bez pomoci zkušených závodníků F3B nemají šanci se s tím prokousat bez ztráty iluzí a možná i modelu! Je to sice snad nejkrásnější část letu F3B, zároveň však nejošemetnější. To že bez zvládnutí techniky startu nemá nový pilot na závodech šanci, je neoddiskutovatelné. No a pokud hned po startu vidím, že jsem poslední, je to hodně demotivující.

    Kategorie F3B-E umožní ukázat, že jsem dobrý pilot a postupem času mohu zvládnout techniku startu na navijáku. Rozhodně myšlenku elekter podporuji a v příštím roce rád jako pořadatel jeden závod uspořádám. Konec mého výkřiku

  • Jiri Baudis

    Ahoj Romane,
    jistěže nová kategorie,to je právě ono. F3B komunita se rozdělí na dvě půlky a to není dobře.
    Také nejsem jednoznačně proti vrtulce a Pavlova slova mají jasnou logiku.

    Obecně nemám rád polovičatá řešeňí. Pokud se natvrdo řekne, že tohle je zkušební provoz a v roce 2021 se MS F3B létá s vrtulí, pak je to chlapské slovo. F3B komunita se oklepe a ve finále třeba i rozroste. Pokud pouze vznikne nová kategorie, tak nikdo nebude lítat vrtule a potom naviják. Proč by to dělal? Naopak, všichni nakonec skončí u vrtule, jen to bude trvat déle.
    Další polovičatost vidím v návrhu pravidel samotném. Řeší pouze problém souťežících, nikoli pořadatele. Argument, že s vrtulkou připluje do obou kategorií o mnoho více lidí a to zlepší ekonomiku pořadatele, považuji za nerealistický.
    Gpska prudké změny směru vůbec neřeší, můžeš si lomcovat kniplem jak je libo. Co řeší je, jestli jsi byl v oblasti za bází nebo ne. Řeší to se svou danou přesností a rychlostí, takže ne moc přesně ani rychle, ale VŠEM STEJNĚ blbě. Na bázi B prostě musíš počkat na signál. Jednou ho dostaneš tam a jindy o tři metry jinde, ale na 12 otočkách se to nějak zprůměruje a hlavně pořád je to pro všechny stejné a o to jde ne? Tvůj problém byl pravděpodobně na bázi A. Oko to vidělo a Gpska nic:) totálně matoucí a proto nepoužitelné. Proto tedy druhá báze zase 150 m daleko a hezky čekat na signál.
    Popravdě nevím jistě, jestli Gpska v F3B taķé není polovičaté a nedokonalé řešení.
    Za dokonalou a vyladěnou,jen dnes bohužel zastaralou kategorii, považuji F3B.
    Za stejně dobře vyladěnou, takticky a pilotně snad ještě náročnější, považuji GPS sport class.

    Když jsem četl Pavlův příspěvek, jsem se musel usmát. Přesně tato slova mi řekl Thomas Shorb. S Gpskou si jde po práci na hodinu zalétat a navíc proti Pavlovi ještě trénuje létání jako na závodech, vše změřeno vyhodnoceno.

    Za řešení značka ideál bych považoval snahu dostat gps pod FAI a tím všechny aktivní piloty na jednu louku…..

  • Ahoj Juro,

    „jistěže nová kategorie, to je právě ono. F3B komunita se rozdělí na dvě půlky a to není dobře“

    Myslím, že Decker chce nabídnout alternativu „zavčas“ dokud to ještě někdo lítá. Že to bude kanibalizovat piloty v F3B je možné. Ale nenapadá mne, jak jinak to udělat. Čekat až všichni F3B opustí a přejdou jinam, případně skončí ve starobinci?

    „Na bázi B prostě musíš počkat na signál. Jednou ho dostaneš tam a jindy o tři metry jinde, ale na 12 otočkách se to nějak zprůměruje a hlavně pořád je to pro všechny stejné a o to jde ne?“

    Zajímavý koncept. Možná to může fungovat. Chtělo by to vyzkoušet. Máš pravdu, že pokud něco nového (F3B-E), tak by se do toho mělo seknout pořádně (třeba GPS místo rozhodčích). Pomalu se to se všemi případně použitými technologiemi už blíží konceptu F3B-OPEN. To o čem přemýšlím už dávno. Prostě strč si do letadla co chceš (omezení energie/výkonu motoru by bylo zachováno), vario, gyro, co chceš. Proč? Protože rozhodčí v té změti technologií nebudou chopni zkontrolovat co je povoleno a co je zakázáno.

    „Za řešení značka ideál bych považoval snahu dostat gps pod FAI a tím všechny aktivní piloty na jednu louku…“

    Máš na mysli GPS Sport Class? Pokud ano, tak to už ale s původním F3B moc společného nemá.

  • Jiri Baudis

    Je potřeba si říct co od toho chceme.Pokud nám jde o to zjistit,kdo dokáže v přírodě lépe najít a využít podmínky pro co nejdelší let a se stejným modelem nejrychleji obletět nějakou trať,pak jsou si tyto obě kategorie velmi podobné.
    Pokud nás více zajímá,kdo dokáže otočit letadlo na deset centimetrů přesně a udrží nervy ve dvoustovce metr nad zemí,pak jsou to rozdílné kategorie.
    Myslel jsem to tak,že by se obě tyto kategorie natolik přiblížili,až by logika velila je sloučit.
    F3B-e,pokud vznikne,dělá velký krok tímto směrem.Sport Class by mohla jít do obecných FAI pravidel(max.5kg, 75g na decimetr atd.) Oba tábory si sednout ke společnému stolu a odladit pravidla.
    Vím,že to je utopie a bude to jinak.Pravděpodobně Sport Class sebere několik desítek pilotů právě F3B a to je škoda.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>