Optima po dlouhých letech (doplněno 14.2.2011)

Jak na nový rok, tak po celý rok. Při vědomí této staré lidové moudrosti jsem se rozhodl, že bych mohl během zimní (okurkové) F3B sezony dostavět Optimu 3, kterou zde mám od Leoše Svobody na polici od…hádejte?  Od 21. Března 2007. Za chvíli to tedy budou čtyři roky.

Optima je univerzální model na kterém jsem kdysi začínal lítat (na starém Lomcováku v rubrice Elektro je odkazů hromada) a zůstal jsem u něj dodnes. Samozřejmě doba pokročila a pokud chcete být „in“ tak kompozit  je asi ta správná volba. Pokud  ovšem nechcete od modelu stoupání 30m/s případně instalovaný příkon 6kW, tak klasická konstrukce Optimy tzn. polystyrenové jádro, dýha, může bohatě splnit požadavky na příjemné dynamické polítání. Jak pro zkušeného pardála, tak i pro mírně pokročilého modeláře.

Velice pracně jsem po dílně i po sklepě dohledal různě rozeseté  části Optimy. Pomalu je skládám k sobě a přemýšlím, jak do modelu „vtěsnat“ znalosti a zkušenosti, které snad za ta dlouhá léta od postavení první Optimy človek získal.

Tento seriál bych chtěl pojmout trochu jinak. Jednotlivé odstavce se budu snažit členit podle konstrukčních celků a budu je postupně doplňovat a upřesňovat (s uvedením datumu doplnění). Pokud mi přispějete radou i Vy, budu jenom rád. Víc hlav, víc ví.

Tak tedy začínáme a jednotlivé kapitoly jsou (zatím):

Motor

Kdysi před zmíněnými lety mi Dalibor Štěrba doporučil  Feigao řadu FG28. Martin „Pina“ Pilný mi potom motor dovezl od kluků ťamanskejch. Všechno chlapi zvládli dokonale, pouze se vloudila drobná chybka. Já si nepoznamenal,  co jsem vlastně koupil za motor a čínská fixka, která kdysi popisovala přesnou specifikaci mého motoru je již dávno smazaná.

Přesnou specifikaci motoru budu tedy spíše odhadovat. Z následujícího obrázku bych si tipnul, že můj motor bude 38084XXL. Usuzuji podle délky motoru 58mm. V tom případě mi ovšem nesedí průměr, který výrobce uvádí 37,6mm. Průměr mého motoru je 27,6mm. Předpokládám, že se tedy jedná o překlep ve specifikaci.

O hodnotě kV budu také pouze spekulovat a spolehnu se na mé poznámky. Ty říkají 38084L08, tzn. osm závitů a kV 3613. Možná se pokusím změřit kV přímo na běžícím motoru. Třeba při 5V nebo 10V a pokusím se odečíst otáčky z regulátoru JETI MasterSpin 66. Údajně by to regulátor měl umožnit.

Jediné co je na tuty, použitá převodovka;  je 1:4,4. O tom mne ujistil Dalibor.

Už během prvních pokusů na „prkně“ se mi podařilo ukroutit pastorek na motoru. Přibližně při 50A se ozvaly z převodovky divné zvuky a vrtule se točila už jenom volně. Následovalo kompletní rozebrání planetové převodovky a zalepení pastorku. Při povolování převodovky si dávejte pozor na směr závitu. Povolujete po směru hodinových ručiček.

Regulátor (31.1.2011) Kapitoly

Na výběr mám optiku Jeti Master 70-O-Flight nebo Jeti Master Spin 66. Obě řešení jsou na mých očekávaných max 40A trochu předimenzované, ale dávám dohromady „co dům dal“. Optika je určitě spolehlivé a osvědčené řešení, nicméně budu sebou muset vozit přijímačové baterky. Spin 66 by mi je ušetřil a ještě přidal záznam různých provozních hodnot (proud, napětí, otáčky atd.).

Na druhé straně s ohledem na fakt, že lítám Jeti Duplex(2,4GHz) a chci v Optimě použít MUI senzory (proudové telemetrické sondy), tak ty mi udělají podobnou službu jako Spin (až na ty otáčky, ty by mě zajímaly…). Současně s optikou bych mohl vyzkoušet již zmíněný elektronický vypínač SPS20. Se Spinem by to nešlo resp. ztrácelo smysl. Samozřejmě, pokud bych chtěl otáčky bez Spin regulátoru, stačí použít MRPM sondu. Týý brďo, další „bazmek“ na obzoru. Ještě to promyslím.

Jeden z těchto regulátorů půjde do Optimy.

Přijímač&Senzory (31.1.2011) Kapitoly

Lítám se soupravou Graupner MC-24 s Duplexem. V Optimě použiju přijímač Duplex R8. Mám v šupleti i Duplex R6, který je menší, ale po „polních“ testech bych ho vrazil pouze do nějaké „EPP houby“ nebo do modelu s kterým budu lítat kolem hlavy.

Jako senzory mám připravené MUI 30 a MUI 75. Kdo ví jestli by MUI30 zkousnul 40A?

Na měření otáček budu muset dokoupit v předchozí kapitole zmiňovanou MRPM sondu. Mě tak napadá, nejsou to tady všechno jenom PR (Public Relation) bláboly marketingového oddělení Jeti Model?! (zvednuté obočí). Skoro všechny komponenty od Jeti. Přísahám, že od nich nejsem placený.

Přijímač Duplex R8 a proudové senzory.

Kužel (doplněno 29.12.2010) Kapitoly

Původně jsem si na Optimu dovezl ze Sinsheimu (modelářská show) kužel od firmy Reisenauer. Kužely jsou provedené velice bytelně a myslím, že i chytře. Vlastní kužel je z odolné umělé hmoty. Všechno má malou chybku. Pokud kužel dotáhnete, tak ve sklíčidle uvidíte otisk osy převodovky/motoru jen v několika místech. To mě trochu znervozňovalo. To mají u Reisenauera čtyřhranné vrtáky?! Nevím kde je problém.

Prapodivně otisknutá osa převodovky do sklíčidla

Nakonec jsem skončil u osvědčené české práce. Kužely nabízí www.pohodalet.cz. Kužely jsou celé z duralu a přežily i ty nejdrsnější „čelovky“ do země. Maximálně bylo nutné znovu do kuželu zalepit háčko/trámec.

U těchto kuželů jsem se setkal s jednou nepříjemnou vlastností. Po dotažení sklíčidla a následném pokusu zase kužel sundat, jsem měl velký problém. Sklíčidlo se v háčku kouslo a sejmutí kuželu z osy bylo problematické (páčení dvěma šroubováky atd.). Nakonec mi pomohla špetka suchého grafitového mazadla CR2, které se používá na mazání zámků a koupíte ho v každé prodejně klíčů.

Průměr kužele na tuto Optimu by měl být 36mm a uvidím, zda to vyjde na správnou polohu těžiště. Kužel nastříkám na bílo s červeným turbo vstupem.

Vlevo Reisenauer, vpravo Pohodalet

Výškovka (doplněno 30.12.2010) Kapitoly

Výškovka je u Optimy z jednoho kusu balsy. Klapku u výškovky jsem tentokrát přelaminoval skelnou tkaninou, jak shora, tak zespodu. Křikryl jsem ji fresh folií na potraviny a pomocí kusu tvrdého filcu vytlačil přebytečný epoxid a celé nechal zaschnout.  Klapka se opravdu hodně zpevnila. Do otvorů na šrouby (pro připevnění výškovky ke stabilizátoru směrovky) vlepím kroužky z překližky. Šrouby se potom nebudou vytrhávat.

(doplněno 26.1.2011)

S výškovkou jsem si tedy pohrál. Především jsem vsadil do balsy překližkové zpevňující průchodky na nylonové šrouby. Potom jsem se snažil vyvrtat díry do stabilizátoru směrovky, tak aby poloha výškovky byla symetrická vůči trupu. Po druhém pokusu, kdy mi zase vrták o nějakou desetinku ujel a na konci výškovky rozdíl dělal asi 3mm, jsem to vzdal. Mám ji prostě nakřivo.

Snaha o správné umístění výškovky na stabilizátoru směrovky

Výškovka je připevněná. Dávejte si pozor, šrouby nejsou kolmé k dosedací ploše směrovky.

Trup (doplněno 26.1.2011) Kapitoly

U trupu jsem začal s úpravou prostoru pro výškovkové servo (Hitec HS-56HB) . Vlepil jsem tam nejen kousek uhlíkové tkaniny, ale i dva hranoly z herexu (pěna používaná na výrobu skutečných letadel). Celá směrovka je nyní velice tuhá. Vůbec nechápu, jak jsem dřív na tu laminátovou „šlupičku“ mohl lepit výškovkové servo (na druhé straně, stejně jsme lítali a nikdo to neřešil; sladká nevědomost…)

Jen tak pro jistotu jsem si spočítal nutný krouticí moment serva. Při rychlostech kolem 40m/s a souč. vztlaku až 1 (což jsou opravdu mezní hodnoty) se kroutící moment pohybuje kolem 7-8Ncm. Výrobce slibuje něco kolem 10Ncm. Je to tedy na hraně, ale snad to vyhoví. Musím lítat pomaleji (úsměv).

Zpevnění stabilizátoru směrovky pomocí Herexových hranolů a uhlíkové tkaniny.

Motorová přepážka (14.2.2011)

Pro výrobu motorové přepážky mi bylo inspirací vlákno na RC Groups. Jejich přepážka vypadá moc pěkně, nicméně jak podotklo několik diskutujících, určitě není dobrý nápad ji dělat kovovou. Dobrý přenos tepla od motoru na přepážku může znamenat problém pro lepený spoj mezi přepážkou a trupem.

Původně jsem se chtěl domluvit s Vaškem „Vasafan“ Bláhou, že by mi ji vyfrézoval z 5-6mm laminátu. Při představě, jak ho otravuji s jednou přepážkou jsem to vzdal a „vyžižlal“ jsem si ji sám. Do dokonalosti má určitě daleko, ale podstatnou funkci -lepší chlazení-snad splní.

Při lepení přepážek do trupu používám následující trik. Zašroubuji do přepážky dva delší šrouby a pomocí nich jsem schopen přepážku usadit přesně a pohodlně. Na níže uvedeném obrázku jsem použil pouze jeden šroub, ale se dvěma je to určitě pohodlnější práce.

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

17 komentářů Optima po dlouhých letech (doplněno 14.2.2011)

  • Dalibor

    Romane bacha na červotoče 🙂 Aby ti pak Optimka nezatleskala …:-) 🙂

  • Ahoj Dalibore,
    Tvé obavy sdílím. Nicméně již v roce 2007 jsem „vzal“ Optimu penetrací na železniční pražce a tak neočekávám zásadní problémy.

  • JS

    No ta bude v létě vonět 🙂 🙂

  • Michal_N

    Co se týká vrtulového kuželu, tak to nejspíš bude výrobek fy. Pohoda Let http://www.pohodalet.cz . Pro jeho sundávání se mi osvědčil postup – povolit imbus v kleštině, imbusový klíč nevytahovat, oběma ukazováčky uchopit z každé strany trámec a oběma palci položenými na imbusový klíč tlačit proti trámci. Tím se kleština vytlačí z trámce a kužel jde snadno sundat.

  • Ahoj Michale,
    díky za tipy. Odkaz opravím. Tvůj postup určitě funguje, já od té doby co jsem tam dal špetku maziva (je to prášek), tak už nic neřeším. Povolím, sundám.

  • Jirka M

    Preventivně upozorňuji, že šroubky pro listy se rády za letu povolují. Je proto dobré je zakápnout, nebo objednat u výrobce čepy se závlačkami.

  • Jasný, Loctite 243 to snad podrží.

  • Dalibor

    Teda Romane ty z toho nakonec uděláš full CFK kompozit 🙂 🙂

  • …no, pomalu už dochází 289ka, musím šetřit (úsměv)

  • čo je to taka 289 ka romane?? :-))

  • VV

    To je tak pomalý epoxyd který vytvrdne až v létě.

  • Jakub Sv

    Duplex R6 – taky se mi nechtěně povedlo v ,,poli´´ otestovat tento přijímač. Po testu dopadl asi takto, vytažený z krabičky, utrhané antény a nějaké SMD čudlíky na plošňáku. Ostatně tímto smekám před chlapíky z Jeti! Zaslali fungl nový přijímač a zdarma, proto jim fandím a jsem jejich příznivcem co se týče Duplexu.

  • Petr

    Ahoj, jen připojuji svoje zkušenosti s převodovkou od feigaa- na mém kousku se nesešli tolerance a pomalu ale jistě se jeden satelit zadíral, samozřejmě jsem měl plyn na vypínači takže jsem nic nepoznal. Jen jednoho dne se samovznítil regl… určitě doporučuju převodovku rozebrat, vyčistit a namazat kvalitním olejem. (pokud je teda od feigaa)

  • Ahoj Petře,
    díky za poznámku. Převodovka s velkou pravděpodobností od Feigaa není. Má to být nějaký Maxxon převlečený za Multiplexe, ale bez jakýchkoliv záruk. Nevadí, převodovku jsem, jak píšu, měl již rozdělanou a i jsem ji namazal nějakým blivajzem od MP Jet. Hlavně aby mazivo, než vzlétnu, nevyschlo (úsměv).

  • SV

    Správný postup demontáže turbo-kužele Pohodalet, pokud se kleština kousne, je tento:
    – orig. imbusový šroub vyšroubovat
    – zašroubovat jiný delší šroub, který se po zašroubování opře o hřídel elmotoru/převodovky a kužel se nádherně vysune 😉

  • Díky za dobrý nápad. Je to telepatie. Včera jsem zaprášenou Optimu sundal z police a meditoval co dál. Už z toho modelu mám depresi. …ale jednou ho určitě dokončím (smích).

    P.S. Dnes jsem skoro po roce sundal dost utažený kužel na Optimě a díky již zmiňovanému suchému grafitovému mazivu to nebyl naprosto žádný problém.