Rukávník Raydiowarm (doplněno 16.1.2012)

Tak nevím. Je zima nebo není zima? Dnes bylo v Praze přes 11°C, ale na druhé straně pro další dny je předpovídaná zase „kosa jak na motorce“. Vyřešit lítání v zimě a moje ihned zmrzlé prsty na rukou, to byl vždy oříšek. Nemám pro tuto úlohu spolehlivé řešení.

Poslední, pár dní stará, zkušenost říká, že sice můžu mít všemožné rukavice, ale řídit potom na svahu éro ve 20m/s uragánu není dobrá věc. To co stačí na Zimní ligu (RCVN) tzn. občasné ťuknutí do knyplu, nestačí to ale na svahu, kde vteřinové zaváhání Vás připraví o letadlo.

Po přečtení několika diskuzí o zimním lítání mne napadlo, že jediné co jsem ještě nevyzkoušel, je „rukávník“ na vysílač. Mám ho tedy doma a krátce se s Vámi podělím o první dojmy.

Raydiowarm (www.raydiowarm.com), tak se jmenuje zateplený obal na zimní lítání. Provedení velice pečlivé (šít na stroji umím dost dobře, tak to dovedu docela posoudit) a i celá filosofie řešení není špatná. Jsou zde ovšem totální „záseky“, o kterých se zmíním později. Na vnější část obalu je použito něco na způsob Cordury a uvnitř je celý obal vystlaný teplotní česanou vložkou trochu připomínající Polartec (ale Polartec to samozřejmě není). Průhled na vysílač umožňuje velké okno (20x16cm) ze slídy. Jestli se nebude v zimě zamlžovat, to se mne neptejte, to mohu doplnit později.

Na fotografiích dole se můžete podívat, jak celé řešení pro zimní lítání od Raydiowarmu vypadá. Teď tedy krátce k plusům i mínusům celého výrobku.

Plusy

  • Pečlivé provedení celého výrobku.
  • Chytré průvlaky na ruce. Jsou odnímatelné.
  • Celá spodní základna (dno) je vyztužená a tuhá.
  • Velký vnitřní prostor umožní použití i vysílače v pultu.
  • Popruh jak za krk, tak kolem pasu dobře fixuje celý obal na těle.
  • Dodávaná průchodka na anténu. Snad ji u 2,4GHz nebudu potřebovat.

Mínusy

  • Na vstupu pro ruce je kapsa, do které se zasouvají dvě boční výztuhy. Tyto kapsy volně plandají na vstupu a pokud si náhodou házíte letadlo sami a omylem zastrčíte ruku do této slepé kapsy, tak jste právě přišli o letadlo. Udivuje mne, že někdo, kdo vymyslí docela pěkně udělaný obal, tak „vytvoří“ takový fatální konstrukční nesmysl. Stačil by pásek suchého zipu a kapsu po zasunutí výztuhy uzavřít. Má to ale háček v použitém materiálu (viz. další bod níže)
  • Vnitřní zateplovací vložka se nechytá na suchý zip(!). To je velký problém. Použitím suchého zipu a vlastních výztuh byste totiž mohli hodně problémů tohoto obalu vyřešit.
  • Vzhledem k tloušťce materiálu a způsobu šití je téměř nemožné cokoliv do obalu dodatečně všít.
  • Okno ze slídy se všemožně vlní a kroutí. Podle mého názoru by stačily uvnitř obalu dva tunýlky, kterými by se prostrčily uhlíkové tyčky (nebo jiná výztuha) a vše by bylo perfektní. Jak tam tunýlky „dobastlit“ nyní to netuším (viz. řešení níže)
  • Už jsem psal, že vnitřní zateplená vložka nechytá suchý zip. Pokud tedy budete chtít menší vysílač (palcovka) v poměrně prostorném obalu nějak zafixovat, tak máte problém. Stejný problém mám i já se svojí MC-24.

Možná řešení

  • Zatím mne napadlo jediné řešení pro zafixování vysílače a kroutící se slídy. Udělat z polystrenu větší hustoty pseudopult (pult normálně nepoužívám, ačkoliv řídím prsty) kopírující vnitřní rozměry obalu a v něm otvor, který by spolehlivě fixoval polohu vysílače v obalu. Součástí by rovněž mohly být i nějaké vzpěry, které by podepřely „hroutící se“ okno ze slídy.
  • Jak spolehlivě zabránit otvírající se „slepé“ kapse na vstupu pro ruce, to budu muset nějak vyřešit. Zatím nevím jak. Napadá mne ručně všít kousek suchého zipu a protikus na vyjímatelnou vložku.

Cena obalu se pohybuje kolem 1000,-Kč a teď přemýšlím, zda s ohledem na zmíněné mínusy je odpovídající. Pokud zohledním jinak pečlivé provedení, tak bych to lépe a levněji neušil. Nedostatky se pokusím vyřešit a možná časem tuto krátkou recenzi doplním.

Od fusaku očekávám vyřešení problému se svými mrznoucími prsty a doufám, že slídové okno se nebude mlžit.  Celkově se mi snad nesníží dosah Jeti Duplexu. Ostatní záležitosti považuji za řešitelné, protože jsem ještě z generace DODO (DOdělej si DOma sám).

 

Doplněno 16.1.2012

Jak jsem slíbil, tak v neděli proběhlo první testování Raydiowarmu. Myslím, že bylo úspěšné a fusak splnil má očekávání. Samozřejmě jsou zde malá ale…

  • Venkovní teplota byla kolem 0°C, hodně ledový severozápadní vítr 3-5m/s, pocitovou teplotu odhaduji až na -5°C
  • Nejdelší let byl kolem 50minut (tři starty bez vypnutí). Bez rukavic venku jsem vydržel přibližně 2 minuty a už tuhly prsty.
  • Slída se opravdu mlží a poměrně hodně. V okamžiku kdy mi ovšem už prochladly ruce (nepoužil jsem vůbec rukavice), rozdíl vnitřní a vnější teploty nebyl již tak dramatický, zamlžení okna téměř zmizelo. Pomohlo i přetření okna utěrkou proti orosení oken u automobilu.
  • Zkusím vyztužit vlnící se slídu pevnějším oknem z plexiskla. Přilepím na průhlednou oboustrannou pásku. Prvně ten kousek vhodného plexiskla musím ale sehnat.
  • Díky značně klínovitému půdorysu obalu jsem dost bojoval s vnitřním prostorem. Vyrobil jsem si lehkou matrici na zafixování polohy vysílače v obalu, ovšem místa na pravou ruku se nedostává a byl z toho i jeden malý incident (několik lopasů po výstřelu). Lítám s pravým knyplem vepředu (brzda) a ruka se mi tam již téměř nevejde-viz. obrázek dole. Budu muset celý vysílač posunout doleva.
  • Rovněž sklon vstupů na ruce není pro mne optimální, průchodky s úplety (jinak jsou úplety super) Vás nutí mít ruce v lokti téměř v pravém úhlu. To určitě není můj styl. Ovšem za možnost letět v tomto chladném počasí musí člověk něco oželet.
  • Hodit si letadlo sám jsem zatím nezkoušel. Využil jsem přítomnosti zkušených F3B pilotů a zatím neriskoval. Jednou k tomu ale dojde. Bude to ovšem adrenalin-vteřina je na startu F3B modelu strašně dlouhá doba.
  • Pastičky na ruce (viz nahoře) jsem „pořešil“ suchým zipem přilepeným na Chemoprenu.
  • Dovedu si představit, že do bočních kapes pro výztuhy by šlo vložit „nějaké“ ohřívání (polštářky?)
  • Sečteno, podtrženo, fusak opravdu funguje. S nedostatky se člověk musí srovnat

P.S. Pokud se vrátím k vlastnímu lítání, tak mne dost překvapil vzduch. Ledový, poměrně silný vítr a časy přes 25 minut ve vzduchu. Vůbec jsem nic nehledal, jenom jezdil po obloze. Zajímavé.

Pravá ruka se mi do Raydiowarmu téměř nevejde. Otvor pro vysílač ve žluté matrici budu muset posunout doleva a k sobě.

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

24 komentářů Rukávník Raydiowarm (doplněno 16.1.2012)

  • Ahoj Romane, my u sov tyto futrály používáme již 2 roky a to velmi úspěšně a k plné spokojenosti. Nicméně Tebou zmiňované neduhy tam jsou. Prvně mohu potvrdit, že folie se mlží. V případě, kdy si uvnitř futrál vyhřeji a venku je chladno, mlžit se začne. Nicméně nikdy jsme s tím neměli problém.
    Tebou zmiňovaná past tam asi je, ale zatím musím zaklepat, že jsem se do ni nikdy nechytil a popravdě řečeno zatím ani nevím, že by se to někomu u nás stalo, ale máš pravdu, že k tomu dojít může. Řešením může být všití nebo vlepení suchého zipu, čímž by se slepá cesta uzavřela. Jeden kolega u nás do těch kapes navíc dává ještě topné zařízení, když lítá dlouho v zimě. Když jsem mu do futrálu strčil ruku, bylo tam jak v obýváku :). Vlnění okýnka jsme taky pozorovali. Někteří si tam všili uhlíkovou nebo laminátovou tyčinku, která to celé napne, tedy všit se věci dají. Jak to udělali oni netuším, já lítám s vlnícím okýnkem a když se mi zvlní dovnitř, tak jej rukou zvednu a mám klid. Ale napravit se to dá. Rádio uvnitř nefixuji. Je tam volně a 2,4GHz rádio má anténu uvnitř a vůbec to nevadí. Když házím letadlo na svahu, tak jen ve slabších podmínkách sám. V silnějších to nedělám, protože riziko, že nestihnu do futrálu strčit ruku je příliš vysoké a tak pak vždy prosím o hození někoho druhého. Ale do nějakých 5 m/s si to vždy troufnu hodit sám. Ty rukávníky používám pouze když je velká zima. Člověk totiž musí počítat s tím, že si musí trochu povyhrnout rukávy u bundy. Bez nich se mi dovnitř vejde i rukám a ten okolí vcelku utěsní. Většinou člověk končí s lítání jelikož bud promrznou ostatní části těla, ruce jsou OK a v teploučku.

  • P.K.

    Ahoj Romane,já používám tento futrál.Příští sobotu je na RCVN budem moci porovnat 🙂

    http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11738

  • Kratas
    Díky za poznatky. S mlžícím se oknem si mne moc nepotěšil. Právě vymýšlím nějaké drobné modifikace a v neděli to možná poprvé vyzkouším v reálu. Pokud se to osvědčí, tak dám vědět.

    P.K.
    Turnigy-pěkné a stojí pár šlupek. To okno (plocha) se mi zdá hodně velké.

  • Ron

    Ten turnigy obal bych rozhodně nikomu nedoporučoval, mám ho už asi dva roky a nelítám s ním, protože to s ním prostě nejde, spodní část není vyztužená takže máš pocit, že kolem rokou máš pouze kus hadru. Také popruhy nemá žádné takže drží pouze za popruh od vysílače. A nejhorší nakonec, proti mrazu nechrání vůbec, snad jen proti větru.

  • Ron
    …to není moc dobrá zpráva pro zájemce o Turnigy.

  • P.K.

    To já bych ho doporučil.Mám s nim jen dobré zkušenosti.Pro pultová rádia je dobrý.Pro palcovky to asi nebude ono.

  • Dzordzik

    Na druhou stranu si neumím představit obal na vysílač, který by i chránil proti zimě. Stejně se neubráníš použití rukavic, fusak proti větru a rukavice proti zimě. Ono létat v silném větru takový problém není, ale létat v mrazu a ještě větru je jen pro zdatné jedině a jen na chvíli, člověka to stejně nebaví, neužije si to. Mluvím za sebe.

  • Kluci,
    z RC SOVY. Jak má kolega vyřešené to přídavné topení do fusaku? Dnes jsem si zkusmo koupil jeden „hřející“ polštářek a to je totální úlet a nesmysl. To hřeje tak 15 minut. Za jen o trochu větší peníze si postavím s topným odporem krásné vyhřívání. Pouze je zde další problém k řešení (ach jo…), nějak se mi do toho nechce, ale zase bych to měl už na důchod (smích).

  • Romane, pokud používáme chemické výhřevné polštářky, tak máme ty veliké a ty jsou volně vhozeny ve futrálu, ale výhřevnost je dost špatná. Nicméně první zimu nám to pomáhalo. Nyní jsme koupili tohle: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14858 . Napájet to jde 2s nebo 3s nicméně teď řešíme jak to vypínat dříve než vybušíme lipolku do mrtě. Levné řešení je pípák a vypínač, dražší je nějaký automat, který bude hlídat napětí a při poklesu na určité napětí vypne. To teď kluci vymýšlejí. Já jsem zatím hardcore, topím si pouze rukama :).

  • Vlado

    Problem s miestom na ruky som vyriesil vlozenim obalu so suchym zipsom z popruhu FUTABA – presne tam pasuje.. len potom sa uz neda pouzivat uplet.. ale ani to nie je treba..
    http://www.tatramodel.com/index.php?toPol=D20104749&lang=svk

  • Teď koukám, že lítáš knipl s brzdou vepředu. Já mám bohužel/bohudík návyk opačný. Mám knipl brzdy u sebe (brzdy zataženy) od sebe vysouvám butterfly. Asi to není jako úplně správně, ale jsem takto navyklý a naštěstí se mi tento návyk nepere u motoráků s plynem, takže naštěstí OK. V neděli plánuji potrápit opět Bohnickou skálu se samokřídlem, takže futrál se už těší.

  • Vlado
    Asi jsem tě nepochopil, jak si to vlastně provedl.

    Kratas
    Lítat s knyplem „v břichu“, to bych měl asi velký problém.

  • Vlado
    …jo takto! Tys to rozšířil, taky dost dobrej nápad! Díky.

  • PAD

    Zdarec hoši, pro topení zajděte do nějaké outdoor nebo military prodejny a chtějte benzínový ohříváček. Je to velké jak větší zapalovač. Naplní se benzínem, zapalovačem se ohřeje „vatička“ na které doutnají výpary z benzínu. Topí to slušně a hlavně dlouho. Jen si nekupujte typy kde je ta „doutnací hlava“ z takového jemného pletiva vyplněná jakoby minerální vatou, to je nahouby, ta vata se z mřížky snadno vysype, pořiďte verzi kde je v hlavě taková stříbrnošedá vata namáčklá do hlavy bez mřížky.
    Cena cca 250.
    Obavy z výparů jsou na místě, ale pokud by vadil smrad klasického benzínu kupte v kuřáckých potřebách ZIPPO, ten tak nesmrdí, ale je taky dražší. Stejně ale mám pocit, že v poslední době už není benzín kupovaný v drogérce stejný co býval, aneb spíš než by smrděl tak mám pocit že voní 🙂

    Ohříváčky jsou i na uhelné tablety, ty jsem ale nezkoušel.
    Pro uklidnění mohu k benzínovým ohříváčkům sdělit, že jsem je testoval jak na soutěžích s kombatovými éry tak na lyžích doma i v Alpách.
    Doba topení údajně až 10h … tak dlouho jsem to testovat nevydržel, ale na sjezdovkách 9-16 to dá v pohodě 🙂

  • PAD
    Díky za tip, ale do benzínu nejdu. Občas si dám čouda a nerad bych byl na oběžné dráze (úsměv).

  • Romane, kdyby sis vzpomněl, jaký „břuch“ mám já, mluvil bys jinak :D. Jsem prostě asi-metrický :D.
    Jinak to benzínové topení jsme taky řešili a nemáme odvahu. zatím nejlépe fungující je to elektrické topení. Jen se musí hlídat ty baterky. 3S2200mAh = cca 45minut. Až budeme mít něco lepšího na hlídání, dáme vědět.

  • Michal Novotný

    Ahoj Romane,
    chtěl jsem sem napsat už dřív, ale to časově bohužel nevyšlo. Tak snad se ti budou mé poznámky ještě hodit.

    Dal jsem na Rajče fotky dvou úprav obalu – jednak aby se neprohýbalo okno, dále uzavření boční kapsy, aby tam omylem nesklouzávala ruka http://michalln.rajce.idnes.cz/Raydiowarm/. Pod fotkami jsou detaily úprav popsané v komentářích.

    Jak už psal Kraťas, používáme obaly třetím rokem. Určitě nejsou perfektní, ale o žádných lepších bohužel nevím. Chrání perfektně proti větru a sněhu a slušně i proti zimě. Před rokem jsme v nich několikrát létali 2 hodiny při -10 st. C. a nebyl to sice žádný komfort, ale cit v rukou jsme udrželi. Problémem ani nebylo to, že by obal nedostatečně izoloval. Nejvíc nám ruce prochladly při výměnách baterií v modelech a navíc při tom i unikne ohřátý vzduch z obalu.

    – Mlžení okna potvrzuji, i když jsem i tak na vysílač vždycky alespoň částečně viděl a to mi stačilo.
    – Sklon vstupů s úplety je pro mě nepřijatelný, proto jsem je musel oželet a létám bez nich.
    – Používám palcovou Futabu a ta se do obalu vejde dobře. Taky upevnění vysílače jsem u palcovky nepotřeboval řešit .
    – Pokud jde o el. vyhřívání Turnigy – je to polotovar 🙂 a bez úprav zapojení se v podstatě neobejde.

  • Ahoj Michale,
    moc díky za další poznámky. To zvlněné okno budu muset nějak řešit a ten Váš nápad je výborný.

  • PAD

    Toho benzínu není třeba se obávat. Výpary žhnou na jakési „vatě“, je to zaklopené perforovaným krytem a pro strašpytle se dodává ještě pytlík do kterého je možno celý ten „zapalovač“ vložit, zatáhnout šňůrku a pak je jistota, že kryt se neoddělí od zásobníku s benzínem. Jinak ten benzín se nikde nepřelévá – v té zásobní části ohříváčku je nějaká hmota, která benzín nasaje a z ní se pak vlivem tepla benzín odpařuje.
    Ale dělejte jak myslíte. Já to zkoušel na lyžích – sjezdovkách i běžkách, ohřívák ve spodní kapse u bundy (pro ruce) i v náprsní, měl jsem ho i v kapse u kalhot na soutěžích když jsme lítali v nějakém chladnějším počasí. Na lyžích když je extra zima a prokřehnou prsty u rukou tak ho vrazím na vleku do rukavice. Používám rok a žádný problém. Tedy až na zápach, který vadí při použití klasického tech. benzínu … jak už jsem psal poslední dobou mám pocit, že se prodá nějaký „voňavý“ … navíc i když už by ten smrádek vadil tak jen v interieru, venku cítit není.