Domeček na Lomcováku


Roman Vojtěch

Nic moc - F3B (4.9.00)

Tak je to za námi. O víkendu 2.-3. září skončila jediná soutěž F3B seriálu Eurotour pořádaná v České republice. Každá soutěž F3B je velice náročná na pořadatele a musím konstatovat, že ti naši to po 12-leté přestávce zvládli v Chrudimi na jedničku!

S námi jako piloty létajících za českého lva to už tak fantastické nebylo. Z 23 soutěžících se nejlépe umístil Vašek Bláha (Turbínový guru) na 10. místě následovaný Honzou Kohoutem na 11. místě (ano, mistr světa F3J nám začal fušovat do řemesla a trochu nám to znechutil, ovšem jenom na chvíli, jen počkej zajíci :))) (...říkal vlk)

Při telegrafickém hodnocení mi v paměti zůstaly tyto momenty :

1. Nikdy jsem neviděl létat F3J (pořád Vám tvrdím, že jsem "zelenáč") a tak jsem byl fascinovaný co tam předváděli v úloze termika jedni z nejlepších pilotů F3J na světě; Honza Kohout a Michal Vágner. Tak daleko v F3B se nelétá, ale to je vůbec nezajímalo a zatímco ostatní "stáli" ve velmi silném větru někde před sebou v relativně malých výškách (200-300m) oni se nebáli odkroužit na hranici viditelnosti (přes 1000m?) daleko po větru. S blížící se sedmou minutou se vraceli se svistotem zpět... Kroutím hlavou ještě teď. Zase mám o čem přemýšlet.

2. Robert Piss (A) letěl se svou Ellipse 3CAM úlohu rychlost pod 15s (14,91). Ještě jsem nikdy neviděl zalétnout tuto úlohu pod 15s a opravdu se klaním před tímto výkonem. Naprosto dokonale zalétnuté. Pokud odhadnu výšku po výstřelu cca 270m, nálet do báze A ve výšce 200m, ulétnutou vzdálenost cca 630m, vychází rychlost 150km/h. Upozorňuji, že během těchto 14,91s musíte třikrát změnit směr letu o 180°!!!! Popis situace je zde. Jedná se o hrubý odhad. Ve skutečnosti je rychlost vyšší, protože nepočítám průlety zatáčkou.
Člověk není schopen stihnout vše a tak jsem byl upozorněn, že náš velký kamarád Peter Hoffmann (A) letěl rychlost za 14,70s. To jen pro pořádek (7.9.)

3. Nelétal jsem dobře a pokud se k tomu přidalo občas trochu smůly byl výsledek velice tristní-17.místo :(

Nic moc.

P.S. Některé fotky dělala Růži Musilová. Tímto ji děkuji.

Úloha B neboli průlety. Potřebujete pilota (já v modré kšiltovce), navigátora (J.Tříska v kostkované kšiltovce) a další nápovědu, která potvrzuje průlety bázemi A a B signalizované rozhodčím (F.Bayer v kulíšku). Když spolupráce funguje dokonale máte na 10% vyhráno. Potom už potřebujete jenom těch 90% t.j. pořádný "šprajc" (stoupavé proudy teplého vzduchu), udržet hladinu adrenalinu na přijatelné úrovni a zbytek už je jen ve Vašich rukou; nebo někoho jiného?

Průlety. Začíná běžet pracovní čas (7min.) a každý čeká komu povolí nervy jako prvnímu. Podle toho prvního totiž ostatní poznají "jakej tam je luft". Mají malou výhodu. Situace se ovšem mění velice rychle a dost dramaticky.

Okamžik před startem. Čekám na pokyn pilota (P.Marek), abych mu odpálil jeho Ellipsu.

Termika neboli úloha A. Je odstartováno a já vedu Vaška Bláhu za rameno k přistávacímu bodu. Cesta k němu může být "trnitá" (mezi navijáky, zaměřovači, druhými piloty apod.)

Michal Vágner (současný vedoucí pilot Eurotour v kat. F3J a 4. na MS F3J letos v Řecku) startuje Erasera 2000 Honzy Kohouta (mistr světa F3J 2000).

Zde je tým na úloze B - průlety. Zleva M. Janek (SK), H.Kohout (CZ) a M.Vágner (CZ). Vzadu přihlíží člen jury a náš delegát ve FAI Tomáš Bartovský.

Sobota večer. Zaměřovač rozhodčích na bázi A osiřel. My jsme šli provádět velice pečlivý a kritický rozbor letového dne. Dobrými rádci nám byli Honza Kohout a Michal Vágner.

Zdroj: Roman Vojtěch
Autor: Roman Vojtěch